Alapallonivelet murheena

junx

Auttakaapa joku noviisia... :-(
Ostin E36 320i ja katsastusmies sanoi että
vasen alapallonivel on väljä eli vaihtoon.

Joku sanoi että näitä kuluu bemareissa kuin bensaa...

Mutta paljonko suunnilleen moinen operaatio maksaa ja kukas semmoisen tekisi sopivasti pk-seudulla?

Kiitän suuresti informaatiosta :-)

17

6482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M535iivari

      ei kai se siinä E36:ssakaan ole kovin erikoinen vaihdettava, en tiedä en tunne uudempia bemuja niin hyvin, vanhemissa ei vaikea vaihtaa, eikä kovin kalliskaan.. ja kannattaapi vaihtaa molemille puolille samalla kertaa... ei ole muuten yhdessäkään omista bemareista ollut kummempaa kulutustavaraa, kyllä esim yhdessä audissa, jonka olen omistanut kyseiset osat väsyivät nopeammin.... ja ostapa muuten ne pallot merkkiliikkeestä:) saa niitä muualtakin, vaan eivät ole juurikaan kalliimpia.. toki noita osia löytyy myös hyvälaatuisina (LUE JOKU TUNINGPAJA) maksaa vaan tosi paljon..

      • BeM

        Itse omistanut 4 eri bemua ja on tullut ajettua niillä melkoisesti. Yhdellä ajettiin 170->320tKm, alapallot 250tKm kohdalla, toiseen 230->320tKm ajettuun oikean raidetangon pää 300tKm kohdalla.
        Ja näissäkin malleissa pitäisi olla heikot alapallot. Niinpä niin.

        Eli ihmetyttää vain tämä puhe. Toki, jos nuo ovat se kuluvin osa muuten kestävässä autossa, niin sitten ymmärrän valituksen. Tosin monesti samoilla valittajilla on alla jotkut älyttömät 40-sarjalaiset tms. ja kivirekialustat. Ja sitten kirotaan auto, kun nivelet ei kestä sitä 150tKm Suomen tunnetusti laadukkailla päällysteillä. Em. kärryihinkin jotkut edelliset omistajat olivat viisauksissaan tietty moiset "tuning" vermeet iskeneet... ja kierros renkaita maksoi tarpeeksi :)

        Jotenkin niitä palloja vain tuntuu menevän enempi muissa kärryissä, kuten eräässäkin nimeltä mainitsemattomassa etuvetoisessa. Se oli takuu 50tKm ja taas nivelet uusiksi. Taisi olla tehtaan originaalirenkaat, jotkut 65-sarjalaiset siinä, mutta silti olivat nivelet kulutustavaraa. Mutta siinä se olikin vain sitä normaalia kulumista se - jopa maahantuojan mukaan :)


      • örmy
        BeM kirjoitti:

        Itse omistanut 4 eri bemua ja on tullut ajettua niillä melkoisesti. Yhdellä ajettiin 170->320tKm, alapallot 250tKm kohdalla, toiseen 230->320tKm ajettuun oikean raidetangon pää 300tKm kohdalla.
        Ja näissäkin malleissa pitäisi olla heikot alapallot. Niinpä niin.

        Eli ihmetyttää vain tämä puhe. Toki, jos nuo ovat se kuluvin osa muuten kestävässä autossa, niin sitten ymmärrän valituksen. Tosin monesti samoilla valittajilla on alla jotkut älyttömät 40-sarjalaiset tms. ja kivirekialustat. Ja sitten kirotaan auto, kun nivelet ei kestä sitä 150tKm Suomen tunnetusti laadukkailla päällysteillä. Em. kärryihinkin jotkut edelliset omistajat olivat viisauksissaan tietty moiset "tuning" vermeet iskeneet... ja kierros renkaita maksoi tarpeeksi :)

        Jotenkin niitä palloja vain tuntuu menevän enempi muissa kärryissä, kuten eräässäkin nimeltä mainitsemattomassa etuvetoisessa. Se oli takuu 50tKm ja taas nivelet uusiksi. Taisi olla tehtaan originaalirenkaat, jotkut 65-sarjalaiset siinä, mutta silti olivat nivelet kulutustavaraa. Mutta siinä se olikin vain sitä normaalia kulumista se - jopa maahantuojan mukaan :)

        vittuako valitatte jostain niin yksinkertaisesti vaihdettavasta osasta kuin alapallo e30 bempussa. 200 tkm on ihan normaali kesto tuolle, ei maksa paljoa ja on kohtuu helppo vaihtaa itse.

        Omistakaa 944:nen ja pistäkää sama osa vaihtoon, niin tiedättte maksaneenne...

        Ps. kerroppa vielä se maahantuoja jonka mukaan pallonivelten oletettu kestoikä on 50 tkm.


      • örmy
        örmy kirjoitti:

        vittuako valitatte jostain niin yksinkertaisesti vaihdettavasta osasta kuin alapallo e30 bempussa. 200 tkm on ihan normaali kesto tuolle, ei maksa paljoa ja on kohtuu helppo vaihtaa itse.

        Omistakaa 944:nen ja pistäkää sama osa vaihtoon, niin tiedättte maksaneenne...

        Ps. kerroppa vielä se maahantuoja jonka mukaan pallonivelten oletettu kestoikä on 50 tkm.

        lukutaito hoi, se olikin e36. Empä tiedä, josko on laatu huonontunut.


    • jt.

      jotain 100€ kpl.
      Tähän uudempaan (-98-00) malliin kustannus onkin sitten n. 800€.
      Aikaisemmin on tästä keskusteltu paljonkin...

    • E36

      Valitetavasti niin on. Oma E36, ajettu vajaat 65 tkm, vahdettiin just alapallot, ikää autolla vasta reilut 4 vuotta. Merkkihuollon mukaan sentään E36.ssa kestää E46:sta paremmin, 46:ssa kuulemma 40 tkm ja uudet pallonivelet, eikä siinä kaikki: E46:een joudutaan pallonivelien kanssa yhdessä vaihtamaan koko tukivarsi, yksi maksaa n. 200 euroa /kpl Merteilissä, merkkiliikeessä lähes tuplasti. E36:een ei vaihto ole kovin helppoa muualla kuin merkkihuollossa, siihen tarvitaan ns. prässilaite eikä sitä ihan joka pajalla ole. Omaani osat maksoivat inhimillisesti, 60 e/pari, mutta työn osuus aika suuri.

      Olen omistanut kymmeniä eri merkkisiä ja -maalaisia autoja, täytyy todeta että vain vanha bensamersu (190) kesti saksalaisista lähes moitteitta, muissa on ollut koko omistamisen ajan tunne että mikähän kohta se seuraavana leviää. harmittomimmat pelit ovat olleet jaappanin riisipuimureita, noita niin kovasti halveksittuja massa-autoja joiden kanssa ei yleensä tarvitse vikojen kanssa repiä hiuksiaan ja lompakkoaan.

      Taitaapi olla niin, että ns. merkkituotteissa kestävyys ei ole yhtä häävi kuin halpistuotteissa; vastaava tilanne oli kun hommasin nahkatakin kalliilla hinnalla pienestä erikoisliikkeestä. Noh, takki on 4 kk:n käytön jälkeen täynnä naarmuja ja sisävuori rikki rispaantunut, toisin kuin Seppälän halpisnahkatakki joka kesti yli 5 vuottaongelmitta...

      • junx

        Jep, eli merkkiliikkeeseen vaihdattamaan, lienee siis hesan seudulla laakkonen.

        Tuosta e46 'ominaisuudesta' tiedän kanssa että samalla menee tukivarsi vaihtoon ja se on kallis tikki :-(

        Omassa autossani on vakioalusta joten kyllä noiden pitäisi sitten jonkin aikaa kestää. Tosin renkaat ovat 225 leveät mutta ei kai se niin vaikuta. Ei viitsi kapeampiakaan ostaa kun nuo siinä olivat valmiina alla ja pintaa on...


      • autoasentaja1

        Ne ei ny bemareissa mee sen useemmin niveliä ku muissakaa vaan se on aivan siitä kiinni mitä niveliä sinne laittaa ja että missä ajelee. ajat jotain kolosia sorateitä niin varmaan menee niveliä. Ja nivelissä ei kannata säästää, eli ei mitään motonetin leluja.


      • germany1

        kyllähä nuissa jaappanilaisissa riisikipoissa tekniikka toimii mut oha ne vähä semmosia pirkka tuotteita verrattuna saksalaiseen.


    • Jason

      Omistan 320i E36:n -93:n ja joka kevät olen joutunut vaihtamaan
      alapallonivelet. Merkkiliikkeessä merkkiosilla hommaa maksaa n.120 euroa.
      Auto on muuten tosi hyvä mutta alapallonivelet saa vaihtaa turhan usein.
      18" vanteilla on jo 20 tkm ajon jälkeen pallonivelet väljät.

      • BeM

        18" vanteet alunperin 15" vanteille tarkoitetussa autossa!!!

        On se kumma kun ihmisille ei mene päähän, että jostakin se matalaprofiilirenkaan ja kireän alustan puuttuva jousto on otettava...

        Ei muuta kuin taas hyvää Nivelienvaihtopäivää vain sinne :)


    • Turbodog

      Osaako joku vielä sanoa, miten kuskina pallonivelten väljyyden parhaiten havaitsee, eli miten vaikuttaa ajoon tms?

      Omassa e46:ssani havaittiin kuntotestissä samaa vikaa, kuulemma vielä vuoden niillä ajaa. Mittarissa on 38tkm. Mitään erityistä en itse tunne ajossa. Mutta taitaa olla, että 17-18 tuumaiset kiekot jäävät ostamatta, mikäli ne vielä nopeuttavat sitä väljistymistä...

      • Jason

        vaikka pallonivelet ovat väljät, ei kuulu välttämättä kolinoita, koska nivelen sisällä
        on kumia, joka eristää äänet. Paras tapa nostaa etupää ylös ja kokeilla
        ihan käsipelein tai kalleempi tapa ajaa niin pitkään että eturenkaat alkaa
        syöpyä sisäreunoista.


      • bimmer

        Nimismiehenkihara toimii parhaiten, silloin kuuluu terävää kolinaa etupäästä, ja kyllä sen kuulee.
        Toinen tapa on polkaista nopeasti ja terävästi jarrua, ei pohjaan asti vaan sillai "sopivasti" silloin kanssa kuuluu ylimääräinen kolahdus.
        Itse ajossa sitä ei muuten huomaa.


    • Paze

      jouduin kans ite vaihdattamaan ja hinta oli melkein 40 egee kpl ja asennus 35e kpl eli 150 Euroa koko paska yhteensä paikallises korjaamos vaasan läänis.

    • Bemu

      se on.Mulla E46 -01 Ajettu 55tkm ja Alapallot oli molemmilta puolin väljänä.Vaihtoon meni koko alatukivarsi.. 190€ kpl KL-Varaosalla mutta onnekseni ne meni takuun piikkiin.

    • teropetteri

      KL-varaosat, tampere. Vaihtaminen onkin sitten eri juttu. Itse en saanut edes alatukivartta irti, että olisi voinut sitten prässissä painaa alapallovirityksen irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe