Auttakaapa joku noviisia... :-(
Ostin E36 320i ja katsastusmies sanoi että
vasen alapallonivel on väljä eli vaihtoon.
Joku sanoi että näitä kuluu bemareissa kuin bensaa...
Mutta paljonko suunnilleen moinen operaatio maksaa ja kukas semmoisen tekisi sopivasti pk-seudulla?
Kiitän suuresti informaatiosta :-)
Alapallonivelet murheena
17
6426
Vastaukset
- M535iivari
ei kai se siinä E36:ssakaan ole kovin erikoinen vaihdettava, en tiedä en tunne uudempia bemuja niin hyvin, vanhemissa ei vaikea vaihtaa, eikä kovin kalliskaan.. ja kannattaapi vaihtaa molemille puolille samalla kertaa... ei ole muuten yhdessäkään omista bemareista ollut kummempaa kulutustavaraa, kyllä esim yhdessä audissa, jonka olen omistanut kyseiset osat väsyivät nopeammin.... ja ostapa muuten ne pallot merkkiliikkeestä:) saa niitä muualtakin, vaan eivät ole juurikaan kalliimpia.. toki noita osia löytyy myös hyvälaatuisina (LUE JOKU TUNINGPAJA) maksaa vaan tosi paljon..
- BeM
Itse omistanut 4 eri bemua ja on tullut ajettua niillä melkoisesti. Yhdellä ajettiin 170->320tKm, alapallot 250tKm kohdalla, toiseen 230->320tKm ajettuun oikean raidetangon pää 300tKm kohdalla.
Ja näissäkin malleissa pitäisi olla heikot alapallot. Niinpä niin.
Eli ihmetyttää vain tämä puhe. Toki, jos nuo ovat se kuluvin osa muuten kestävässä autossa, niin sitten ymmärrän valituksen. Tosin monesti samoilla valittajilla on alla jotkut älyttömät 40-sarjalaiset tms. ja kivirekialustat. Ja sitten kirotaan auto, kun nivelet ei kestä sitä 150tKm Suomen tunnetusti laadukkailla päällysteillä. Em. kärryihinkin jotkut edelliset omistajat olivat viisauksissaan tietty moiset "tuning" vermeet iskeneet... ja kierros renkaita maksoi tarpeeksi :)
Jotenkin niitä palloja vain tuntuu menevän enempi muissa kärryissä, kuten eräässäkin nimeltä mainitsemattomassa etuvetoisessa. Se oli takuu 50tKm ja taas nivelet uusiksi. Taisi olla tehtaan originaalirenkaat, jotkut 65-sarjalaiset siinä, mutta silti olivat nivelet kulutustavaraa. Mutta siinä se olikin vain sitä normaalia kulumista se - jopa maahantuojan mukaan :) - örmy
BeM kirjoitti:
Itse omistanut 4 eri bemua ja on tullut ajettua niillä melkoisesti. Yhdellä ajettiin 170->320tKm, alapallot 250tKm kohdalla, toiseen 230->320tKm ajettuun oikean raidetangon pää 300tKm kohdalla.
Ja näissäkin malleissa pitäisi olla heikot alapallot. Niinpä niin.
Eli ihmetyttää vain tämä puhe. Toki, jos nuo ovat se kuluvin osa muuten kestävässä autossa, niin sitten ymmärrän valituksen. Tosin monesti samoilla valittajilla on alla jotkut älyttömät 40-sarjalaiset tms. ja kivirekialustat. Ja sitten kirotaan auto, kun nivelet ei kestä sitä 150tKm Suomen tunnetusti laadukkailla päällysteillä. Em. kärryihinkin jotkut edelliset omistajat olivat viisauksissaan tietty moiset "tuning" vermeet iskeneet... ja kierros renkaita maksoi tarpeeksi :)
Jotenkin niitä palloja vain tuntuu menevän enempi muissa kärryissä, kuten eräässäkin nimeltä mainitsemattomassa etuvetoisessa. Se oli takuu 50tKm ja taas nivelet uusiksi. Taisi olla tehtaan originaalirenkaat, jotkut 65-sarjalaiset siinä, mutta silti olivat nivelet kulutustavaraa. Mutta siinä se olikin vain sitä normaalia kulumista se - jopa maahantuojan mukaan :)vittuako valitatte jostain niin yksinkertaisesti vaihdettavasta osasta kuin alapallo e30 bempussa. 200 tkm on ihan normaali kesto tuolle, ei maksa paljoa ja on kohtuu helppo vaihtaa itse.
Omistakaa 944:nen ja pistäkää sama osa vaihtoon, niin tiedättte maksaneenne...
Ps. kerroppa vielä se maahantuoja jonka mukaan pallonivelten oletettu kestoikä on 50 tkm. - örmy
örmy kirjoitti:
vittuako valitatte jostain niin yksinkertaisesti vaihdettavasta osasta kuin alapallo e30 bempussa. 200 tkm on ihan normaali kesto tuolle, ei maksa paljoa ja on kohtuu helppo vaihtaa itse.
Omistakaa 944:nen ja pistäkää sama osa vaihtoon, niin tiedättte maksaneenne...
Ps. kerroppa vielä se maahantuoja jonka mukaan pallonivelten oletettu kestoikä on 50 tkm.lukutaito hoi, se olikin e36. Empä tiedä, josko on laatu huonontunut.
- jt.
jotain 100€ kpl.
Tähän uudempaan (-98-00) malliin kustannus onkin sitten n. 800€.
Aikaisemmin on tästä keskusteltu paljonkin... - E36
Valitetavasti niin on. Oma E36, ajettu vajaat 65 tkm, vahdettiin just alapallot, ikää autolla vasta reilut 4 vuotta. Merkkihuollon mukaan sentään E36.ssa kestää E46:sta paremmin, 46:ssa kuulemma 40 tkm ja uudet pallonivelet, eikä siinä kaikki: E46:een joudutaan pallonivelien kanssa yhdessä vaihtamaan koko tukivarsi, yksi maksaa n. 200 euroa /kpl Merteilissä, merkkiliikeessä lähes tuplasti. E36:een ei vaihto ole kovin helppoa muualla kuin merkkihuollossa, siihen tarvitaan ns. prässilaite eikä sitä ihan joka pajalla ole. Omaani osat maksoivat inhimillisesti, 60 e/pari, mutta työn osuus aika suuri.
Olen omistanut kymmeniä eri merkkisiä ja -maalaisia autoja, täytyy todeta että vain vanha bensamersu (190) kesti saksalaisista lähes moitteitta, muissa on ollut koko omistamisen ajan tunne että mikähän kohta se seuraavana leviää. harmittomimmat pelit ovat olleet jaappanin riisipuimureita, noita niin kovasti halveksittuja massa-autoja joiden kanssa ei yleensä tarvitse vikojen kanssa repiä hiuksiaan ja lompakkoaan.
Taitaapi olla niin, että ns. merkkituotteissa kestävyys ei ole yhtä häävi kuin halpistuotteissa; vastaava tilanne oli kun hommasin nahkatakin kalliilla hinnalla pienestä erikoisliikkeestä. Noh, takki on 4 kk:n käytön jälkeen täynnä naarmuja ja sisävuori rikki rispaantunut, toisin kuin Seppälän halpisnahkatakki joka kesti yli 5 vuottaongelmitta...- junx
Jep, eli merkkiliikkeeseen vaihdattamaan, lienee siis hesan seudulla laakkonen.
Tuosta e46 'ominaisuudesta' tiedän kanssa että samalla menee tukivarsi vaihtoon ja se on kallis tikki :-(
Omassa autossani on vakioalusta joten kyllä noiden pitäisi sitten jonkin aikaa kestää. Tosin renkaat ovat 225 leveät mutta ei kai se niin vaikuta. Ei viitsi kapeampiakaan ostaa kun nuo siinä olivat valmiina alla ja pintaa on... - autoasentaja1
Ne ei ny bemareissa mee sen useemmin niveliä ku muissakaa vaan se on aivan siitä kiinni mitä niveliä sinne laittaa ja että missä ajelee. ajat jotain kolosia sorateitä niin varmaan menee niveliä. Ja nivelissä ei kannata säästää, eli ei mitään motonetin leluja.
- germany1
kyllähä nuissa jaappanilaisissa riisikipoissa tekniikka toimii mut oha ne vähä semmosia pirkka tuotteita verrattuna saksalaiseen.
- Jason
Omistan 320i E36:n -93:n ja joka kevät olen joutunut vaihtamaan
alapallonivelet. Merkkiliikkeessä merkkiosilla hommaa maksaa n.120 euroa.
Auto on muuten tosi hyvä mutta alapallonivelet saa vaihtaa turhan usein.
18" vanteilla on jo 20 tkm ajon jälkeen pallonivelet väljät.- BeM
18" vanteet alunperin 15" vanteille tarkoitetussa autossa!!!
On se kumma kun ihmisille ei mene päähän, että jostakin se matalaprofiilirenkaan ja kireän alustan puuttuva jousto on otettava...
Ei muuta kuin taas hyvää Nivelienvaihtopäivää vain sinne :)
- Turbodog
Osaako joku vielä sanoa, miten kuskina pallonivelten väljyyden parhaiten havaitsee, eli miten vaikuttaa ajoon tms?
Omassa e46:ssani havaittiin kuntotestissä samaa vikaa, kuulemma vielä vuoden niillä ajaa. Mittarissa on 38tkm. Mitään erityistä en itse tunne ajossa. Mutta taitaa olla, että 17-18 tuumaiset kiekot jäävät ostamatta, mikäli ne vielä nopeuttavat sitä väljistymistä...- Jason
vaikka pallonivelet ovat väljät, ei kuulu välttämättä kolinoita, koska nivelen sisällä
on kumia, joka eristää äänet. Paras tapa nostaa etupää ylös ja kokeilla
ihan käsipelein tai kalleempi tapa ajaa niin pitkään että eturenkaat alkaa
syöpyä sisäreunoista. - bimmer
Nimismiehenkihara toimii parhaiten, silloin kuuluu terävää kolinaa etupäästä, ja kyllä sen kuulee.
Toinen tapa on polkaista nopeasti ja terävästi jarrua, ei pohjaan asti vaan sillai "sopivasti" silloin kanssa kuuluu ylimääräinen kolahdus.
Itse ajossa sitä ei muuten huomaa.
- Paze
jouduin kans ite vaihdattamaan ja hinta oli melkein 40 egee kpl ja asennus 35e kpl eli 150 Euroa koko paska yhteensä paikallises korjaamos vaasan läänis.
- Bemu
se on.Mulla E46 -01 Ajettu 55tkm ja Alapallot oli molemmilta puolin väljänä.Vaihtoon meni koko alatukivarsi.. 190€ kpl KL-Varaosalla mutta onnekseni ne meni takuun piikkiin.
- teropetteri
KL-varaosat, tampere. Vaihtaminen onkin sitten eri juttu. Itse en saanut edes alatukivartta irti, että olisi voinut sitten prässissä painaa alapallovirityksen irti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881587
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151471- 981390
- 1191285
- 691260
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258987- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18935- 37917