Tuulilasivene

Veneilijääääää

Hei. Olen veneillyt nyt muutaman vuoden pienellä prutkulla (timolan soutuvene ja yamaha 9,9 kepillä)

Nyt olisi vaihdon paikka ja ajattelin ostaa vanhan/käytetyn tuulilasiveneen, kun niitä halvalla näköjään saa. Tuulilasivene on minun mieleen oivallinen. Halpa ja siinä on "suuren" veneen tuntua (onhan se aika ahdas) pienissä kuorissa vaikka on samaa kokoluokkaa pulpettivenen kanssa. (ihanat kuppipenkit ja takana "sohva")
Olen reissannut sellaisella jo monet kesät kaverin kanssa. Alussa tuottaa vähän vaikeuksia päästä tuulilasin ylitse, mutta kunhan oikean taktiikan oppii, niin se menee kuin tanssi. (saa ainakin liikuntaa :D). Elikkä nyt en hae tuulilasiveneiden mollaamista, vaikka monesta/kaikista asioista suoriutuvat huonommin, kuin esim. pulpettivene...

Mikä olisi hyvä tuulilasivene? Rahaa veneeseen ja moottoriin laitan noin 2000euroa. Sillä saakin varmaan ihan kohtalisen -80 luvun paketin? Moottoria voi sitten päivittää, jos tuulilasi on tullut jäädäkseen.

Esim. Hirvas (pituus noin 420) tuulilasivene ja siihen 60 heppanen jammu perään, niin mahtaisiko liikkua minnekkä? Kulkisiko se lähelle 35 solmua vai onko liian "tappopeli"? Eikös hirvas ole ihan laatuvene, siinä missä vator tai timola?

Timola ja vator ovat ainakin täälläpäin tunnettu vahvoista veneistään vaikka monella semmoista ei enää olekkaan.

Ehdotelkaa paketteja minulle.

PS. Tiedän senkin, että tuulilasivenettä on melkeimpä mahdoton saada myytyä eteenpäin, hyvä jos kukaan ottaa ilmatteeks nurkkiin.

Hyvää kesän jatketta...

4

3953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JOKU TYYPPI

Osta vain tuulilasivene. Se on ihan hyvä valinta kun olet näköjään tietoinen kaikista veneen tuomista "ongelmatilanteista" ja tuolla budjetilla et saa kummoista pulpettivenettä (melkein samanlaisen mikä sinulla olikin), mutta tuulilasiveneitä ja monen moisia tietenkin vanhalla koneella. Niinkuin sanoit, moottoria voi päivittää, mutta kannattaako se, on toinen juttu. Sillä uuden/käytetyn koneen rahalla saa jo aika paljon sitä menovettä, mutta saattaa olla ehkä vain hiukan epävarmempi? Vanhasta moottorista (70-80 luvun) et saa käytännössä mitään jos myyt. Enskesänä voit ostaa veneesi käytetyn nelitahdin ja saat muutaman kymmenen litraa bensaa vanhasta koneesta.

Kyllä itsekkin ottaisin tuulilasiveneen mielummin kuin pulpettiveneen (jos olisin vielä nuori), mutta enää ei taida vetreys riittää.

Kannattaa katsoa sellainen vene, missä kuomu on edes jotenkin vedenpitävä. Venynyt kuomu on ärsyttävä ajossa #lepattaa vauhdissa#, mutta se käy vielä mainiosti satamapeitteenä. Ja siitä saat mahdollisia mittoja uuden kuomun tekoon...

Kysyit tuosta hirvas veneestä (minulla ollut sellainen). Se on minusta yksi parhaimpia sen ajan tuulilasiveneitä. Paljon hienompi, kuin esim. marino. Tuolla 60hp moottorilla on hirvas varmasti pirteä peli(itselläni oli 40 ja silläkin meni hyvin) ja ohi menee jo monista. Se sopii myös erityisen hyvin kaikenlaiseen vetoon (rengas, sukset) Ennemmin tulee vedettävälle paskat housuun kuin moottorista loppuu tehot :D (en yllytä)

"(ihanat kuppipenkit ja takana "sohva")" Muistan hyvin, kun itsellänikin oli samat ajatukset. Kylän ensimmäinen vene, missä on pehmustetut penkit ja takana sohva ja vielä niin isolla moottorilla varustettu.

Muista, että oma on päätöksesi vaikka joku nettiveneilijä tulisikin molaamaan sinua.

Eli tuulilasivene hyvä nuoremmille (halvalla hieno) miksei myös vanhemmille jos selkä ja polvet vielä kestävät :D

Oho, tulipas kirjoitettua.

Rauhallisia veneilyjä!!!!

• JOKU TYYPPI

Eli on toki muitakin hyviä, ehkä parempia, kuin hirvas, mutta selvästi olit jo löytänyt jonkun paketin, joka sinua on kiinnostanut.

Ota myös huomioon, mistä lähdet venettäsi hakemaan.

Esim. Suomen toisella puolella voi olla vene, minkä haluaisit (2000euroa). Samanlainen vene löytyy lähempää, mutta siinä on penkinpäällyset huonot(1900euroa).
        Osta lähempi ja rahaa jää uusiin penkinpäällysiinkin (mamma ompelee). Ja sitäpaitsi venettä on helpompi käydä vain kokeilemassa lähempää ja mahdollinen kauppojen peruminen on paljon helpompaa.

Eli järki käteen.

• venholia

No esim jos haluat nopean ja halvalla ja hyvän näköisen.

Napostella joku 50-70 heppainen. Hyvin kulkee ja eikä syö kauheasti

Finspeedit ja suht samaa koko luokkaa koneet.

Hirvas myös. Ehkä en itse ensimmäisenä ostais.

Ja onhan niitä paljon nettiveneessä yms pullollaa. mutta napostellan ostaisin itse jos tarvitsisin. liukuu hyvin jo nelikymppiselläkin. esim 80moottori niin n40 solmua helposti.

• aiheen aloittaja

Kiitokset... Pitääpäs katsoa nettivenettä. Toivottavasti löytyy aika läheltä joku kiinnostava, koska yhteensuuntaan yli 100km alkaa olla jo maksimi, kun veneen ja moottorin laatuakaan ei tiedä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe