vai miksi näitä pimppareita oikein kutsutaan, mutta niitä on meillä ainakin tänä kesänä tuhottomasti. Niitten pesää ei näyttäisi olevan lähettyvillä, mutta jatkuvasti niitä saa olla hätistelemässä ulos talosta. Muutaman kymmenen jo listinytkin, kun eivät malta olla ulkona hätistelystä huolimatta. Onko tämä kesä näitten suhteen jotenkin erillainen?
Ampiaisia
28
1146
Vastaukset
- Rocellii
vallanneet niiden omat reviirit.. ?
nämä lienevät sitten niitä "evakkoja"
ja jos kuningatar on tuhottu,, ne ovat aivan hukkateillä...nämä yksilöt ..
ei löydy pesää, ei kunigatarta..eikä mitään
ehkä siksi ovat sekaisin ?sellaset pimpparit on? Muistan lukeneeni että etelä euroopassa olisi jotain uusia ampiaislajeja esiintynyt, mutta että suomessa.
- Rocellii
Nittaminax kirjoitti:
sellaset pimpparit on? Muistan lukeneeni että etelä euroopassa olisi jotain uusia ampiaislajeja esiintynyt, mutta että suomessa.
uutisissa mainittiin kevään aikana moneen kertaan,
että juuri tuolta itänaapurista olisi tulossa
laumoittain...
ajattelin, että olsikohan metsäpalojen syytä
ehkä ne ovat itärajan läheisyydessä, mutta tietenkin sieltä on täytynyt meidän omien amppari "parkojen"
täytynyt lähteä evakkoon
en oikein usko, että pystyvät elämään samoilla reviireillä ?
mutta, eikös nuo ampparit ole aika aurinkokeskeisiä,,,
että jos tämä kesä on jotenkin poikkeuksellisen "sekava" auringon valoa ajatellen,,,niin ampparien suuntavaistokin on sitten sekaisin ??
tämänytontämmöstä jossittelua ;))
eilenkin hävitin yhden, tosin pienen ampiaispesän
enpä tiedä mihin tuo pesänrakentaja-puolustaja-
asukki sitten joutui, kun todennäköisesti pesän
mukana kuoli kuningatarkin ? Rocellii kirjoitti:
uutisissa mainittiin kevään aikana moneen kertaan,
että juuri tuolta itänaapurista olisi tulossa
laumoittain...
ajattelin, että olsikohan metsäpalojen syytä
ehkä ne ovat itärajan läheisyydessä, mutta tietenkin sieltä on täytynyt meidän omien amppari "parkojen"
täytynyt lähteä evakkoon
en oikein usko, että pystyvät elämään samoilla reviireillä ?
mutta, eikös nuo ampparit ole aika aurinkokeskeisiä,,,
että jos tämä kesä on jotenkin poikkeuksellisen "sekava" auringon valoa ajatellen,,,niin ampparien suuntavaistokin on sitten sekaisin ??
tämänytontämmöstä jossittelua ;))
eilenkin hävitin yhden, tosin pienen ampiaispesän
enpä tiedä mihin tuo pesänrakentaja-puolustaja-
asukki sitten joutui, kun todennäköisesti pesän
mukana kuoli kuningatarkin ?että ne olisi sieltä tulleita, sittenhän ne pärjää meidänkin oloissa talven yli.
Jos pienen pesän tuhoaa niin ei siellä varmaan montaa ampparia viellä ollut, mutta kuolemaksi se niille kuitenkin on.- wallyvaan
Nittaminax kirjoitti:
että ne olisi sieltä tulleita, sittenhän ne pärjää meidänkin oloissa talven yli.
Jos pienen pesän tuhoaa niin ei siellä varmaan montaa ampparia viellä ollut, mutta kuolemaksi se niille kuitenkin on.Oli juuri viesti tuolla että ihmiset on tylsiä. Jopa nää ampparit rajan takaa on aika jänniä. Luonto on jännää!
(Pasila fani täällä, kaikki on jännää)
Yleensä ne pyrkivät sisään syksymmällä ravinnon vähetessä ja ilman kylmetessä. Nyt niitä pukkasi sisään jo alkukesästä...kookkaita kavereita ;)
En halua tappaa mitään, mutta ikkunasta lasipurkkiin pyydystäminen alkoi rasittaa - olen allerginen, joten riskejä ei kannata ottaa...
Meillä asennettiin parvekkeen oveen verkkopanelit ja tarkoitus on verkottaa tuuletusikkunatkin.
Ainoa "hyvä" puoli on se, etteivät ampparit ole niin agressiivisia kuin loppukesästä.niiden hellävaraiseen kohteluun ja rupesin tappamaan, varsinkin kun meillä on kissa joka ei millään meinaa ottaa opiksi että ne pistää. :(
- niitä vielä
on. Amerikassahan on ollut mehiläiskato.
Onkin ilmeinen tosiasia, että jos nuo pörrääjät häviävät, seurauksena on viljelysten täydellinen kato.mutta en halua niitä omaan kotiini. Tämä on se juttu mistä olen lukenut ja ihmetellyt niitten katoa. Tuolla ylempänä Rosellii puhui idästä tulleista ampiaisista. Harmillistahan se on niitä tappaa, mutta kun väkisin tuppaa sama yksilö sisälle,,,niin minkäs teet :((
on vain yksi ainut eksynyt sisälle ja sen minä jouduin murhaamaan..Miksei tajunnut häipyä..
Muuten täällä on ollut niitä vähempi ku esim.viime kesänä..Nittaminax kirjoitti:
aivan varmasti ajautunut mun huusholliin teiltä. :))
Haluakko sä hämähäkitkin? Mä oon niitäki imuroinu,ja nyt en uskalla tyhjentää imurin pölypussia..:(
mii-su kirjoitti:
Haluakko sä hämähäkitkin? Mä oon niitäki imuroinu,ja nyt en uskalla tyhjentää imurin pölypussia..:(
vaan niistä minä pidän, paitsi niistä lukeista vai mitä ne on ne pitkäraajaset. :))
- jartsev
mii-su kirjoitti:
Nyt sinulla on pölynimurissa hämähäkkiterraario. Imuroi tuota Pirren Raidia niin hiljenevät;-) äläkä sure, kyllä niitä riittää vielä jatkossakin imuroitavaksi.
Luin muuten jostain että joku nokikolari oli pelastanut pikkulinnun savupiipusta imurillaan. Niillähän ovat tehokkaat ja suuret imurit. Lintu oli ollut vähän pökerryksissä mutta elpyi siitä reissusta. Varmaan aika tomuinen kokemus sillä. Tuli aivan mieleen kun Jaska Jokusessa on se linturääpäle joka kokee aina kovia. jartsev kirjoitti:
Nyt sinulla on pölynimurissa hämähäkkiterraario. Imuroi tuota Pirren Raidia niin hiljenevät;-) äläkä sure, kyllä niitä riittää vielä jatkossakin imuroitavaksi.
Luin muuten jostain että joku nokikolari oli pelastanut pikkulinnun savupiipusta imurillaan. Niillähän ovat tehokkaat ja suuret imurit. Lintu oli ollut vähän pökerryksissä mutta elpyi siitä reissusta. Varmaan aika tomuinen kokemus sillä. Tuli aivan mieleen kun Jaska Jokusessa on se linturääpäle joka kokee aina kovia.ku mun mielikuvitus alkoi oikeen juoksemaan. Mä aattelin,että kun olen monta hämähäkkiä sinne imuroinut, niin ne on nyt yhdessä siellä päättäneet kostaa...:(
Tai sitten ovat tehneet siellä perheenlisäystä,ja kun mä puhdistan sen pussin niin sieltä hyökkää miljoona karvajalkaa..:(
Pitäs sittenki alkaa käyttämään kertakäyttöpusseja...
Enkä taida enää imuroida niitä..Lyön kengällä ottaan.Nittaminax kirjoitti:
vaan niistä minä pidän, paitsi niistä lukeista vai mitä ne on ne pitkäraajaset. :))
tykkää mistään hämähäkeistä..Noita lukkeja juuri oli edellisen asunnon seinässä paljon..Tulivat aina illalla siihen lämmittelemään.
Jostain luin,että juuri noi lukit syö punkkeja,joten siitä niille plussaa..:)- jartsev
mii-su kirjoitti:
ku mun mielikuvitus alkoi oikeen juoksemaan. Mä aattelin,että kun olen monta hämähäkkiä sinne imuroinut, niin ne on nyt yhdessä siellä päättäneet kostaa...:(
Tai sitten ovat tehneet siellä perheenlisäystä,ja kun mä puhdistan sen pussin niin sieltä hyökkää miljoona karvajalkaa..:(
Pitäs sittenki alkaa käyttämään kertakäyttöpusseja...
Enkä taida enää imuroida niitä..Lyön kengällä ottaan.Mutta leveä pohjaisella. Jos piikkikorolla mätät sitä niin saattaa olla lattia täynnä lommoja ja karkaa sittenkin vielä. No leikkiä vain:) Niitä aina vilistää sisälle eikä ne kivoja ole.
Minä meinasin huristaa pyörällä metsään kun keväällä kiemurteli käärmetiellä. Ei se aivan alle jäänyt vaikka läheltä meni. Muutaman päivän jälkeen siinä samassa paikassa oli samanlainen kyy-käärme jäänyt autonalle. jartsev kirjoitti:
Mutta leveä pohjaisella. Jos piikkikorolla mätät sitä niin saattaa olla lattia täynnä lommoja ja karkaa sittenkin vielä. No leikkiä vain:) Niitä aina vilistää sisälle eikä ne kivoja ole.
Minä meinasin huristaa pyörällä metsään kun keväällä kiemurteli käärmetiellä. Ei se aivan alle jäänyt vaikka läheltä meni. Muutaman päivän jälkeen siinä samassa paikassa oli samanlainen kyy-käärme jäänyt autonalle.ole koskaan nähnyt elävää käärmettä luonnossa..Ainoastaan sellasen pienen ja sekin oli kissan suussa roikkumassa..
- jartsev
mii-su kirjoitti:
ole koskaan nähnyt elävää käärmettä luonnossa..Ainoastaan sellasen pienen ja sekin oli kissan suussa roikkumassa..
Varsinkaan kyyt. Minä olen nähnyt paljonkin. Varmaan sen takia kun olen paljon liikkunut ja samoillut metsissä. Ne ovat niin vaikeasti havaittavia ja arvaamattomia, voi vahingossa polkea päälle. Yleensä ne luikertelee matkoihinsa, mutta ei aina. Kerran onkireissulla mun pikkupoikani taaperteli lammenrantapolkua minun luokseni kun huomasin käärmeen kohottautuvan polun vierestä iskua varten. Sen pää keikkui yhtä korkealla kuin pojankin. Kauhuissani ehdin potkaista käärmettä ja kyllä mä sen tapoinkin siihen täytyy tunnustaa. Kun aikaakin on jo kulunut parikymmentä vuotta. Ei aivan ehtinyt iskeä poikaan hampaitaan.
- Kutv M
jartsev kirjoitti:
Varsinkaan kyyt. Minä olen nähnyt paljonkin. Varmaan sen takia kun olen paljon liikkunut ja samoillut metsissä. Ne ovat niin vaikeasti havaittavia ja arvaamattomia, voi vahingossa polkea päälle. Yleensä ne luikertelee matkoihinsa, mutta ei aina. Kerran onkireissulla mun pikkupoikani taaperteli lammenrantapolkua minun luokseni kun huomasin käärmeen kohottautuvan polun vierestä iskua varten. Sen pää keikkui yhtä korkealla kuin pojankin. Kauhuissani ehdin potkaista käärmettä ja kyllä mä sen tapoinkin siihen täytyy tunnustaa. Kun aikaakin on jo kulunut parikymmentä vuotta. Ei aivan ehtinyt iskeä poikaan hampaitaan.
Kun ennen ei näkynyt ollenkaan,nykyisin luikkii
loman aikana pihalla tämän tästä.
Rohkeimmat on kiipeämässä rappuja ylös.
Voi sekin olla kun saavat rauhassa olla pitkät ajat.
Sitten kun tullaan paikalle niin tykkäävät
että heidän reviirilleen tullaan. jartsev kirjoitti:
teit..Ennemmin lapsi ku käärme.Tuossa tilanteessa, minäkin olisin varmaan uskaltautunut kuristamaan sen omin käsin!
- bascha
Nittaminax kirjoitti:
Hämähäkkejä voisi pitää melkein pyhinä, kun ei niihin uskalla koskea, kun ajattelee, että se tuottaa pahaa onnea, jos hämähäkin tappaa.
- Pirre*
sulatan, mutta ampiainen on minun heikkokohtani; yleensä hypin seinillä, tai sumutan pökerryksiin asti Raidia.
Tai no, en minä käärmeistäkään ole kovin innostunut :(en minäkään ole kovin innostunut, mutta onneksi tääl espoos niihin törmää harvemmin, ainakin taajamis. :)
- käärmeistä..
Nittaminax kirjoitti:
en minäkään ole kovin innostunut, mutta onneksi tääl espoos niihin törmää harvemmin, ainakin taajamis. :)
tulipa mieleen kun olin Helsingissä rakennustyömaalla (komennushommissa) niin siltä jostain pusikosta yksi kaveri löysi vaskikäärmeen ja pisti taskuunsa ja taukokämpässä laittoi erään kaverin palasokeri pakettiin kun se oli melkeinpä tyhjä, muutama sokeripala siinä oli.
Tuli kaveri sitten kahville ja rupesi ottamaan sokeria mutta käteen osuikin tuo vaski käärme, voitte arvata mikä äläkkä syntyi, kaveri juoksi kopinlattiaa ympäri ja näytti,että seinille kiipeää, pelkäsi niin mahottomasti tuota käärmettä. - jartsev
käärmeistä.. kirjoitti:
tulipa mieleen kun olin Helsingissä rakennustyömaalla (komennushommissa) niin siltä jostain pusikosta yksi kaveri löysi vaskikäärmeen ja pisti taskuunsa ja taukokämpässä laittoi erään kaverin palasokeri pakettiin kun se oli melkeinpä tyhjä, muutama sokeripala siinä oli.
Tuli kaveri sitten kahville ja rupesi ottamaan sokeria mutta käteen osuikin tuo vaski käärme, voitte arvata mikä äläkkä syntyi, kaveri juoksi kopinlattiaa ympäri ja näytti,että seinille kiipeää, pelkäsi niin mahottomasti tuota käärmettä.Eivät ole kivoja vaikka vaskitsa vaaraton onkin. Kyykäärme on kuitenkin varsin vaarallinen ja se voi olla niin monenkokoinen ja värinen että joskus vaikea tunnistaa. Sahalaitakuvio sen selässä on kyllä hyvä tuntomerkki, vaikeaa vain pienemmiltä tai tummilta väriltään havaita. Kyy puraisi tuossa jokusen aikaa sitten lenkkeilijää nilkasta kun astui hieman syrjään lenkkitieltä. Eikä se ihminen edes heti huomannut koko tapahtumaa ennen kuin alkoi kipuilla ja turvota se jalka. Terveyskeskuksessa sitten totesivat että käärme on purrut.
- kyy on..
jartsev kirjoitti:
Eivät ole kivoja vaikka vaskitsa vaaraton onkin. Kyykäärme on kuitenkin varsin vaarallinen ja se voi olla niin monenkokoinen ja värinen että joskus vaikea tunnistaa. Sahalaitakuvio sen selässä on kyllä hyvä tuntomerkki, vaikeaa vain pienemmiltä tai tummilta väriltään havaita. Kyy puraisi tuossa jokusen aikaa sitten lenkkeilijää nilkasta kun astui hieman syrjään lenkkitieltä. Eikä se ihminen edes heti huomannut koko tapahtumaa ennen kuin alkoi kipuilla ja turvota se jalka. Terveyskeskuksessa sitten totesivat että käärme on purrut.
vaarallinen ja niitä on monen värisiä, tiedän kun paljon metsissä liikun, sen väri paljolti vaihtelee millaisessa paikassa elää, kuivilla kivikkoisilla kankailla se saattaa olla melko vaalean siniharmaa ja synkällä kuusikko korvella ihan musta ja silloin sen sahalaita kuvaa selästä on vaikea huomata ja musta kyy on usein melko suuri helposti metrin pituinen.
Nuori ja vielä pieni kyy on yhtä myrkyllinen kuin aikuinenkin ,ei pidä ollenkaan väheksyä sen vaarallisuutta.
aikaisemmin onko ampiainen pistänyt, niin pakko on sanoa että on. Olin alle viis vuotias ku koppasin tietämättäni sen kouraani ja toki se pisti. Sormi turpos aivan kamalasti. Mutta miksi tämä kyseinen henkilö nyt on poistanut viestinsä?
Vai olenko taas sokee.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122