Ohituksen estäminen

normiautoilija

Täällä usein näkee kirjoiteltavan siitä että ohituskaistan alkaessa ohitettava kiihdyttää ja näin vaikeuttaa ohittamista.

Näin hyvin usein onkin ja se on raivostuttavaa.

Mutta näkisin että syynä ei ole tarkoituksellinen teko tai muuten vain kusipäisyys (jota toki tapaa sitäkin joskus) vaan asiaan on ihan selkeä selitys.

Kun ajetaan tiellä jossa ei ole ohituskaistaa, ajavat autot jonossa ja etäisyydet ja nopeudet pysyvät vakiona (jos pysyvät).
Sitten kun saavutaan ohituskaista-alueelle niin autojen välimatkat pidentyvät koska autot jakautuvat kahdelle kaistalle.
Kun etäisyys samaa kaistaa edellä ajavaan yhtäkkiä kasvaa (edellä ajanut auto siirtyi ohituskaistalle) niin jokin kumma "vakioetäisyysmittari" joidenkin aivoissa kytkeytyy päälle ja pakottaa kuromaan tuon etäisyyden kiinni. Tällöin nopeus nousee puolittain tahattomasti haitaten ohittamista.

On myös tilanteita joissa ohitettavan edellä ei ole ketään jolloin edellinen selitys ei toimi. Tällöin syynä voi olla se että kun tie on leveämpi niin siinä voi ajaa kovempaa. Turvallisuuden tunne siis kasvaa ja nopeus kasvaa huomaamatta.

Kyse on siis enemmänkin ajovirheestä kuin tahallisuudesta.
Muussa tapauksessa olisin erittäin huolestunut kuinka paljon liikenteessä on "kusipäitä".

69

3343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

Kyse ei ole välttämättä vakioetäisyysmittarista, vaan siitä, että kun välistä lähtee porukkaa, tuntuu siltä kuin ruuhka hellittäisi ja syntyy harhakuvitelma, että nyt voi ajaa kovempaa. Jonossa ajavathan yleensä haluaisivat ajaa kovempaa, eiväthän he muuten olisi jonoa saavuttaneet. Nyt, kun ohituskaistan kohdalla tuntuu siltä, että lähti vetämään, he lisäävät vauhtia siihen nopeuteen, jota ajaisivat, jos tie olisi tyhjä.

Sitten on tietysti tämä mainitsemasi ilmiö, että nopeutta nostetaan, kun tie levenee.

Kolmantena on sitten se, että ohituskaistat ovat usein ylämäessä. Se oma auto ei vitosella olekaan niin hurja kiihtyjä vastamaassa kuin ohittaja ennakkoon kuvitteli. Tämä vielä korostuu, jos ohitettava ajaa vakionopeussäätimellä.

• selityksia

Juu ja yksi selitys vielä:
        Ohituskaista on aina ylämäessä. Useimmat painavat ennakoivasti lisää kaasua, jotta vauhti ei putoa mäessä. Tämä on ajokilometrien tuoma refleksi, jota useimmat eivät edes huomaa itse.

Nopeus nousee aluksi hieman. Nopeus pysyy kohollaan, jos kuski ei hoksaa höllätä mäen laantuessa.

Vakionopeussäätimellä (ainakin Rellun vakkarilla) ajettaessa nopeus laskee aluksi: automatiikka ei näe mäkeä ihmisen tapaan, vaan reagoi vasta nopeuden laskuun.
        Kuski palaa entiseen toimintatapaansa, kun tottuu vakionopeussäätimen tapoihin eli huomaa voivansa painaltaa välillä kaasua vakkarin asetukseen koskematta. Lopputulos on sama kuin ennen vanhaan.

• Selge
        selityksia kirjoitti:

Juu ja yksi selitys vielä:
        Ohituskaista on aina ylämäessä. Useimmat painavat ennakoivasti lisää kaasua, jotta vauhti ei putoa mäessä. Tämä on ajokilometrien tuoma refleksi, jota useimmat eivät edes huomaa itse.

Nopeus nousee aluksi hieman. Nopeus pysyy kohollaan, jos kuski ei hoksaa höllätä mäen laantuessa.

Vakionopeussäätimellä (ainakin Rellun vakkarilla) ajettaessa nopeus laskee aluksi: automatiikka ei näe mäkeä ihmisen tapaan, vaan reagoi vasta nopeuden laskuun.
        Kuski palaa entiseen toimintatapaansa, kun tottuu vakionopeussäätimen tapoihin eli huomaa voivansa painaltaa välillä kaasua vakkarin asetukseen koskematta. Lopputulos on sama kuin ennen vanhaan.

Kiihdyttäminen ohitettavana on kuitenkin ajovirhe, teit sen miten tahansa.

Tieliikennelaki 19§2: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

Kysyttävää?

• kun ei

Letkan vauhti on tiedossa, kun siellä perässä roikutaan ja sen ensimmäisen vauhdin pystyy kyllä harjaantuneena näkemään kun siitä viimein ohi pääsee.
      Eli rinnalla oman auton nopeusero ohitettavaan ei ole läheskään sitä mitä, jos se ohitettava pitäisi muualla käyttämänsä vakionopeuden.

• Jaska Parruna

Tiellä on kaksi kaistaa suuntaansa. Ajan oikeaa kaistaa hitaamman ajoneuvon perässä turvavälin kanssa. En voi lähteä ohittamaan tätä ajoneuvoa koska vasemmalla kaistalla on auto ohittamassa minua. Sitten edessäni oleva auto poistuu liittymästä tieltä. Nyt voin kiihdyttää haluamaani nopeuteen, usein sillä seurauksella että ohittajan vauhti ei enää riitäkään ohitukseen.

Tästähän joku, joka ei tunne ajotapaani, voisi ajatella että estän ohitusta. Kaikki eivät ehkä osaa yhdistää edestäni poistunutta autoa vauhtini kiihtymiseen, koska yleisestä tavasta poiketen tämä auto ei ollut aivan edessäni.

• ...

Jos ajat lujempaa, silloin ajat vasenta kaistaa.

• Jaska Parruna
        ... kirjoitti:

Jos ajat lujempaa, silloin ajat vasenta kaistaa.

Vasemmalle kaistalle ei päässyt. Niinkuin jo aiemmin sanoin.

• zzbottom

...antaisi sen ohittajan mennä ohi, jos kerran on mennäkseen, ja sitten vasta rupeaisi kiihdyttämään? Kas kun tuommoinen kiihdyttely ihan oikeasti haittaa ohitusta, teki sen mistä syystä tahansa.

• Jaska Parruna
        zzbottom kirjoitti:

...antaisi sen ohittajan mennä ohi, jos kerran on mennäkseen, ja sitten vasta rupeaisi kiihdyttämään? Kas kun tuommoinen kiihdyttely ihan oikeasti haittaa ohitusta, teki sen mistä syystä tahansa.

Hän ajaa omaa ajoansa ja minä omaani. Tottakai se haittaa ohitusta, mutta miksi hänen pitäisi päästä ohitseni jos ei sitten kuitenkaan aja kovempaa? Ja jos hänen todella on pakko päästä ohitseni niin senkun lisää vauhtia vaan.

• Omaa_ajoaan
        Jaska Parruna kirjoitti:

Hän ajaa omaa ajoansa ja minä omaani. Tottakai se haittaa ohitusta, mutta miksi hänen pitäisi päästä ohitseni jos ei sitten kuitenkaan aja kovempaa? Ja jos hänen todella on pakko päästä ohitseni niin senkun lisää vauhtia vaan.

Niin.

Minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä jne.

Muuthan ne virheet tekevät.

• ryhmä

ohituksen estäjissä on matkailuautoilijat, joitten perässä on satasen lätkä.Matkailuauto on joka tapauksessa kömpelömpi ja hitaampi kuin henkilöauto.Olen tosi usein kokenut ohittaessani ko autoa sen että kaasu painetaan pohjaan ja ohituksen jälkeen työnnytään mielen osoitukselliseti takapuskuriin kiinni.Onko tämä sitten kusipäisyyttä vai alemmuuden tunnetta.

• ei näin

vaan sun katellisuutta hienolla asuntoautolla ajavia kohtaan.... kun mennään ohi niin sit kans mennään, eikä jäädä siihen eteen tukkeeksi, 100-lätkän asuntoautoissa on tehokkaat ja vääntävät moottorit.. ;))

• Ovat
        ei näin kirjoitti:

vaan sun katellisuutta hienolla asuntoautolla ajavia kohtaan.... kun mennään ohi niin sit kans mennään, eikä jäädä siihen eteen tukkeeksi, 100-lätkän asuntoautoissa on tehokkaat ja vääntävät moottorit.. ;))

Jääneet jälkeen sen hetkellisen talla pohjassa tunkeilunsa jälkeen.Eikä ne ihmiset niin katellisia ole.Sinusta vain tuntuu siltä.

• estämiselle

Ainakin ykköstiellä ohituskaistat ovat aina ylämäkeen. Itse ajan yleensä yhdeksää kymppiä, mutta ohituskaistan alussa vauhtia saa olla ainakin 95, ettei vauhdi laske alle paljon alle 85 ohituskaistan lopussa.

• Liikenteenturva

Ohittamisen estäminen on törkeä liikenneturvan vaarantaminen. Esimerkiksi talvikelillä joku haluaa ajaa nopeusrajoituksen ali, mikä on oikein ja järkevääkin. Takana tulevat ohittavat hitaamman auton ohituskaistalla, jossa vähäisemmän ajamisen jäljiltä voi olla lumi-tai loskakerros, joka nostaa ajoneuvon renkaat irti asfaltista. Ohittajia on jonossa ja ohitettava nostaa nopeutta selvästi ohituksen aikana. Syntyy vaaratilanne, jonka voi hätätilassa oikaista työntämällä ohitettavan penkkaan, sen sijaan, että uhriksi joutuu vastaantulijat ohituskaistan päättyessä. Tällöin on pienemmän vahingon periaatteella lain hengen mukaista tarvittaessa poistaa kiihdyttävä ohittaja ajoradalta nokkakolarin estämiseksi. Vastaantulija on kaiken lisäksi sivullinen kärsijä konfliktitilanteessa, jonka vahingot on syytä minimoida.

Turvallista ja kohteliasta ohittamista puolin ja toisin!

• Just_joo

Menikö tuo nyt ihan oikein?

Ohittamisen estäminen on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Silti saat krokata ohittajan pois tieltä, jos hän on ohittamassa juuri sinua? (pienemmän vaingon periaattella...)

• Just_joo kirjoitti:

Menikö tuo nyt ihan oikein?

Ohittamisen estäminen on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Silti saat krokata ohittajan pois tieltä, jos hän on ohittamassa juuri sinua? (pienemmän vaingon periaattella...)

Tuossa puhuttiin ohitettavasta.

Onhan tuo tietysti moraalisesti ihan oikein, että eniten pistetään kärsimään se, joka vaaratilanteen aiheutta (ohitettava, joka nostaa nopeuttaan), mutta laintulkitsijat saattaisivat olla eri mieltä.

• Just_joo
        TheRat kirjoitti:

Tuossa puhuttiin ohitettavasta.

Onhan tuo tietysti moraalisesti ihan oikein, että eniten pistetään kärsimään se, joka vaaratilanteen aiheutta (ohitettava, joka nostaa nopeuttaan), mutta laintulkitsijat saattaisivat olla eri mieltä.

Silmät auki ja lue uudelleen lainatusta kohdasta eteenpäin. Huolella.

• Just_joo kirjoitti:

Silmät auki ja lue uudelleen lainatusta kohdasta eteenpäin. Huolella.

Aiemmin mainittiin näin:
        > Syntyy vaaratilanne, jonka voi hätätilassa oikaista
        > työntämällä ohitettavan penkkaan

Tuon perusteella seuraava on pelkkä typo. Tarvinneeko siihen siis takertua?

• Just_joo
        TheRat kirjoitti:

Aiemmin mainittiin näin:
        > Syntyy vaaratilanne, jonka voi hätätilassa oikaista
        > työntämällä ohitettavan penkkaan

Tuon perusteella seuraava on pelkkä typo. Tarvinneeko siihen siis takertua?

No eihän suinkaan. Nokkakolarin välttämiseksi nimenomaan ohittaja pitää poistaa. Hänhän sen nokkakolarin aiheuttaa väärällä kaistalla seikkaillessaan. Logiikka on siis muuten ihan kunnossa.

• Just_joo kirjoitti:

No eihän suinkaan. Nokkakolarin välttämiseksi nimenomaan ohittaja pitää poistaa. Hänhän sen nokkakolarin aiheuttaa väärällä kaistalla seikkaillessaan. Logiikka on siis muuten ihan kunnossa.

Mitenkäs kuvittelit sen tuuppaavasi penkkaan, siirtymättä itse nokkakolarivyöhykkeelle?

Ja tuossa tilanteessahan vain yksi tielläliikkuja rikkoo lakia ja vieläpä törkeästi vaarantaa turvallisuutta. Ohitettava siis...

• Oikaisua

Tarkoitit varmaan, "on syytä poistaa kiihdyttävä ohitettava ajoradalta, sen sijaan, että törmäisi vastaantulijaan"?

Kyllä ne ohitettavat ovat aina antaneet tilaa, kun puskee kylkeä kohti riittävän päättäväisesti! Eli vilkku oikealle ja kaasua lisää, sekä paluu omalle kaistalle, aina on tilaa tullut.

• Uho.on.kovaa

Uho on kovaa, Uho on kovaa, Uho on kovaa, Uho on kovaa, Uho on kovaa,Uho on kovaa, Uho on kovaa.

• Kjell.D.A.Pippelström
        Uho.on.kovaa kirjoitti:

Uho on kovaa, Uho on kovaa, Uho on kovaa, Uho on kovaa, Uho on kovaa,Uho on kovaa, Uho on kovaa.

Sulla on joku paljon tärkeämpi ihanan kova...

• ruiseri

Useinkin ohituskaistan alkaessa nopeusrajoitus nousee 80 -> 100 km/t. Siinä tietysti letkaa vetänyt säntillisesti 80 ajanut auto alkaa nostaa nopeuttaan sataseen, mikä on ihan laillista. PAITSI jos takaa tulija on siirtynyt ohittamaan, jolloin vauhtia ei saisi nostaa laisinkaan. Näin toimiminen vaatisi lujia laillisuushermoja, kun kaikki lappavat ohi ilman todellista syytä, kaikkihan saisivat ajaa (vain) tuota satasta ohituskaistan kohdalla. Eli tässä tapauksessa ohitettavan nopeuden nosto ei välttämättä ole osoitus ilkeydestä tai kiusanteosta, vaan normaali reaktio nopeusrajoituksen muutokseen, vaikka se tiukasti tarkastellen on laitonta.

Sitten toisekseen ns. ohituskaistan kohdalla kyseessä on normaali tie, jossa periaatteessa saa/saisi ajaa kumpaa kaistaa vain, ja myös oikealta saa mennä laillisesti ohi. Joten älkää vilkutelko vasenta kaistaa ajavan takana vaan oikealta ohi.

• MelkoinenRuiseriOletJuu

Kaksi-tai useampikaistaisella tiellä ajoneuvoa on kuljetettava oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa. Ajoneuvon ohittaminen on suoritettava vasemmalta. Määräykset löytyy Finlexistä. Eli jos oikealla on tilaa ohituskaistallakin on ajettava oikealla eli kenelläkään ei pitäisi olla tarvetta ohittaa oikealta. Miksi joku ylipäätään ajaisi ( ohituskaistan kohdallakaan ) vasemmalla kaistalla jos ei ole ohittamassa ketää? Ja ohittamisen jälkeenhän tulee siirtyä mahdollisimman nopeasti oikealle kaistalle.

• hohhoijaavaan

Jos nopeusrajoitus on 100 km/h ohituskaistan kohdalla, saa siellä ajaa satasta, eikä se todellakaan ole ohituksen estämistä.

On eriasia vaikeuttaa ohitusta maantiellä, mutta sitä tulis ohittajan miettiä onko ohitus turvallinen kun ei kuitenkaan saisi ajaa kuin sen nopeusrajoituksen mukaan ja muutenkin miksi ajaa toisen selässä kiinni. Palautetta omasta ajotyylistä voi saada tuolla ohituksen vaikeuttamisella. Liikenne on kuitenkin vuorovaikutusta, että ei se ihme ole, että joku alkaa opettamaan toista.

Siinä kun joku ajattelematon ajaa toisen lähellä pari km ja kuikkii jatkuvasti voi, toinen purkaa ärtymystään lisäämällä nopeutta ohitusvaiheessa. Tosi yleistä.

Turhan moni vaan poukkoilee ja ohittaa kaikki, mutta aika harvoin siellä oikeasti olisi ohitettavaa, kuten traktoria tms. Aika vähällä järjellä sitä pärjää liikenteessä, mutta ei ole ihme jos välillä kolisee. Kiire loppuu sitten yhtäkkiä kuin seinään.

• Ruiseri
        MelkoinenRuiseriOletJuu kirjoitti:

Kaksi-tai useampikaistaisella tiellä ajoneuvoa on kuljetettava oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa. Ajoneuvon ohittaminen on suoritettava vasemmalta. Määräykset löytyy Finlexistä. Eli jos oikealla on tilaa ohituskaistallakin on ajettava oikealla eli kenelläkään ei pitäisi olla tarvetta ohittaa oikealta. Miksi joku ylipäätään ajaisi ( ohituskaistan kohdallakaan ) vasemmalla kaistalla jos ei ole ohittamassa ketää? Ja ohittamisen jälkeenhän tulee siirtyä mahdollisimman nopeasti oikealle kaistalle.

Moottoritiellä on määräys ohittaa vain vasemmalta (tietyin poikkeuksin) ja oikealta ohittaminen on rangaistavaa. Normaali tie jolla on kaksi tai useampi kaista suuntaansa on hieman eri asia, sillä vaikka siellä on ohje ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa, ei vasemman kaistan ajaminen muuten vain ja oikealta ohittaminen ole kiellettyä. Tämä on ihan tavallista kaupungeissa, ja maaseudulla on voimassa samat liikennesäännöt.

Kaikki löytyy lainsäädännöstä, tässä olet oikeassa.

• Logiikka_pettää
        hohhoijaavaan kirjoitti:

Jos nopeusrajoitus on 100 km/h ohituskaistan kohdalla, saa siellä ajaa satasta, eikä se todellakaan ole ohituksen estämistä.

On eriasia vaikeuttaa ohitusta maantiellä, mutta sitä tulis ohittajan miettiä onko ohitus turvallinen kun ei kuitenkaan saisi ajaa kuin sen nopeusrajoituksen mukaan ja muutenkin miksi ajaa toisen selässä kiinni. Palautetta omasta ajotyylistä voi saada tuolla ohituksen vaikeuttamisella. Liikenne on kuitenkin vuorovaikutusta, että ei se ihme ole, että joku alkaa opettamaan toista.

Siinä kun joku ajattelematon ajaa toisen lähellä pari km ja kuikkii jatkuvasti voi, toinen purkaa ärtymystään lisäämällä nopeutta ohitusvaiheessa. Tosi yleistä.

Turhan moni vaan poukkoilee ja ohittaa kaikki, mutta aika harvoin siellä oikeasti olisi ohitettavaa, kuten traktoria tms. Aika vähällä järjellä sitä pärjää liikenteessä, mutta ei ole ihme jos välillä kolisee. Kiire loppuu sitten yhtäkkiä kuin seinään.

Mitä helvetin hyötyä on estää takapuskurissa pitkään roikkuneen ohitusta? Onpahan se pässi sitten pois roikkumasta.

• veio4
        Ruiseri kirjoitti:

Moottoritiellä on määräys ohittaa vain vasemmalta (tietyin poikkeuksin) ja oikealta ohittaminen on rangaistavaa. Normaali tie jolla on kaksi tai useampi kaista suuntaansa on hieman eri asia, sillä vaikka siellä on ohje ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa, ei vasemman kaistan ajaminen muuten vain ja oikealta ohittaminen ole kiellettyä. Tämä on ihan tavallista kaupungeissa, ja maaseudulla on voimassa samat liikennesäännöt.

Kaikki löytyy lainsäädännöstä, tässä olet oikeassa.

"Moottoritiellä on määräys ohittaa vain vasemmalta (tietyin poikkeuksin)"

Onko poikkeuksia.? Ellet nyt sitten sovita samaan pakettiin ohittamista ja ohiajamista.

Normaali tie jolla on kaksi tai useampi kaista suuntaansa on hieman eri asia, sillä vaikka siellä on ohje ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa, ei vasemman kaistan ajaminen muuten vain ja oikealta ohittaminen ole kiellettyä.

Jep.

• muutama.kysymys
        veio4 kirjoitti:

"Moottoritiellä on määräys ohittaa vain vasemmalta (tietyin poikkeuksin)"

Onko poikkeuksia.? Ellet nyt sitten sovita samaan pakettiin ohittamista ja ohiajamista.

Normaali tie jolla on kaksi tai useampi kaista suuntaansa on hieman eri asia, sillä vaikka siellä on ohje ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa, ei vasemman kaistan ajaminen muuten vain ja oikealta ohittaminen ole kiellettyä.

Jep.

Polttopullo veijo yrittää osoittaa osaamistaan pilkkua viilaamalla ja itsestään selvyyksiä kirjoittelemalla.
        Onko mielenterveyslääkkeet purreet kun ei ole uhkauksia tulevista "puhdistuksista" tai "jengin" suorittamista jopa murhista, idiootti veijon rikollisia ohjeita noudattamattomiin kuskeihin kohdistuen?
        Entä onko päättäjät sittenkin tehtäviensä tasalla? Eikö liikenne asiat enää olekkaan väärissä käsissä? Meneekö miljoonat sittenkin oikeisiin taskuihin?
        Onko psykopaska generaattori vaiennut? Onko vihdoinkin veijon päässä havattavissa edes hivenen järjellistä toimintaa?

• rtggtgertgertrget

Itse ajan teillä joissa on se lyhyt pätkä ohituskaistaa niin todella vähän.
      Lähinnä mun ohituskaistatiet on moottoriteitä, eikä sellaista ohituksen estämistä ole kohdannut kuin kerran, eikä siitäkään tiedä mistä oli kyse, ehkä se kuski ei vaan ollut edes tietoinen minusta, vähän matkan päässä hän sitten hiljentelee taas vauhtia ollen tukkeena edessä. No olin poistumassa kohta seuraavasta liittymästä niin ei ollu tarvetta turhaan enää loppuvaiheessa edes ohitella. Eihän näistä perkeleistä tiedä, kiilatkaa ulos tieltä jos alkaa vituttaa, siellähän miettii lepikossa että mitä tapahtui..

• RubenSimeon

Tahallinen haitantekohan on tietysti väärin.

Tahallisuuden todentaminen on kuitenkin vaikeaa. Kuljettajalla on oikeus ajaa haluamaansa nopeutta, jos tiekohtainen, ajoneuvokohtainen ja kenties kuljettajakohtainen nopeusrajoitus ei ylity (pirullista mutta näinhän se on...). Ohituskaistan alkaessa nämä säännöt pätevät aivan samalla tavalla kuin muuallakin. Ohittavakaan ei saa ajaa ylinopeutta. Nykylainsäädännöllä tähän on vaikea puuttua.

Olisiko aika muuttaa lakia ja kenties enemmänkin?

Mielestäni ohituskaistat tulisi poistaa ja ottaa käyttöön "hidastuskaistat", jotka ovat käytössä ainakin Etelä-Euroopassa. Ajettaessa tällaisen kohdalla on velvollinen siirtymään oikealle, mikäli joku jonottaa takana. Jos ketään ei ole takana, voi ajaa omaa kaistaansa kuten ennenkin. Kyseessä on siis pari kilometriä pitkä "bussipysäkki", jossa rekat ja muut ajoneuvot antavat tietä (ja ovat velvoitettuja siihen, torvet soimaan jos näin ei tapahdu). Tällaisen kokeilukin vaatisi jo tietyn lakimuutoksen.

• vai_lainmuutos

Liikennekulttuuria ei muuteta lainmuutoksella.

Typerät tavat liikenteessä ja niiden innokas puolustaminen netissä jatkuvat niin kauan kunnes saadaan aikaan oikea asennemuutos. Se vaatii ainakin yhden kokonaisen autoilevan sukupolven siirtymistä tieltä mullan alle. Suomen liikennekulttuuri on ehkä Venäjän jälkeen surkein koko Euroopassa. Lukekaa vaikka vain tätä ketjua...

• vai_lainmuutos kirjoitti:

Liikennekulttuuria ei muuteta lainmuutoksella.

Typerät tavat liikenteessä ja niiden innokas puolustaminen netissä jatkuvat niin kauan kunnes saadaan aikaan oikea asennemuutos. Se vaatii ainakin yhden kokonaisen autoilevan sukupolven siirtymistä tieltä mullan alle. Suomen liikennekulttuuri on ehkä Venäjän jälkeen surkein koko Euroopassa. Lukekaa vaikka vain tätä ketjua...

No jaa, tähän yhteen asiaan auttaa, kunhan kaikkiin autoihin tulee vakiovarusteeksi vakionopeudensäädin ja ihmiset sitä vieläpä alkavat käyttämäänkin.

Lakimuutos tuskin auttaisi. Kiihdyttäminenhän on jo nykylain mukaan laitonta.

Itse kun havaitsen jononvetäjän nostavan nopeutta ohituskaistan alkaessa, koukkaan eteen ja tiputan nopeuden siihen, mitä se aiemmin oli. Pääsee aika paljon useampi jonosta tukoksesta ohi...

• Näin_se_vain_on

Jos toinen ajoneuvo on ohittamassa, niin ohitettava ei saa lisätä nopeutta, Tieliikennelaki 19 pykälä.

Näköjään ohituskaistojen kohdalle pitää laittaa peltipoliiseja valvomaan, ettei ohitettava lisää nopeutta. Hankkisivat äkkiä hintansa, ja lisäksi liikenneturvallisuus paranisi.

• RubenSimeon
        Näin_se_vain_on kirjoitti:

Jos toinen ajoneuvo on ohittamassa, niin ohitettava ei saa lisätä nopeutta, Tieliikennelaki 19 pykälä.

Näköjään ohituskaistojen kohdalle pitää laittaa peltipoliiseja valvomaan, ettei ohitettava lisää nopeutta. Hankkisivat äkkiä hintansa, ja lisäksi liikenneturvallisuus paranisi.

Lukaisepa se lakiteksti uudelleen:

"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

Siinä lukee, että "havaittuaan ohituksen vasemmalta". Kiihdyttäminen on laitonta, mikäli todistetaan, että ohitettava havaitsi ohituksen alkavan. Miten ihmeessä se tehtäisiin? Ohitettava pystyy aina vetoamaan, että hän ei ole tällaista huomannut.

Eli siis lainsäädäntö on tässä voimaton.

• RubenSimeon kirjoitti:

"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

Siinä lukee, että "havaittuaan ohituksen vasemmalta". Kiihdyttäminen on laitonta, mikäli todistetaan, että ohitettava havaitsi ohituksen alkavan. Miten ihmeessä se tehtäisiin? Ohitettava pystyy aina vetoamaan, että hän ei ole tällaista huomannut.

Sitten tulee sakot tarkkaavaisuuden puutteesta liikenteessä. Ja kyllähän se oikeasti havaitsi. Kun on vetänyt kilometritolkulla letkaa perässään alinopeudella, on suurin piirtein 100% varmaa, että joku lähtee ohittamaan heti ohituskaistan alkaessa. Ei tarvitse edes peiliin vilkaista tuon huomatakseen, jos kuulo toimii...

• RubenSimeon
        TheRat kirjoitti:

Sitten tulee sakot tarkkaavaisuuden puutteesta liikenteessä. Ja kyllähän se oikeasti havaitsi. Kun on vetänyt kilometritolkulla letkaa perässään alinopeudella, on suurin piirtein 100% varmaa, että joku lähtee ohittamaan heti ohituskaistan alkaessa. Ei tarvitse edes peiliin vilkaista tuon huomatakseen, jos kuulo toimii...

Tarkkaavaisuudesta en löydä mitään mainintaa TLL:sta. Huolellisuus ja varovaisuus oli mainittu.

Alinopeuteen voi olla syynä tuo tarkkaavaisuuden herpaantuminen. Ohituskaistan alkaminen on psykologisesti merkki sille, että "nyt voin ajaa hieman kovempaa". Kiihdyttäminen voi johtua tästä. Jos hidastelija korjaa nopeutensa oikeaksi, eihän silloin pitäisi olla syystä ohittaa. Tuolla on toki monenlaisia muitakin kuljettajia liikkeellä...

Nyt täytyy vielä täsmentää, että olen aivan samaa mieltä kanssasi. Pyllystähän tuollainen käytös on. Nykyinen ohituskaistakäytäntö ja tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset aiheuttavat tämänki ongelman. Lainsäädännön puitteissa tuohon on todella vaikea puuttua. Avautuminen tällaisella palstalla ei myöskään auta. Tuskin ne kukkahattutädit tätä lukee oppiakseen paremmiksi kuljettajiksi.

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tuota ehdotusta "hidastuskaistoista". Tuo auttaisi myös liikennekulttuurin muokkauksessa. "Ahaa, nyt tuli hidastuskaista, taidanpa vilkaista taustapeiliin..."

• RubenSimeon kirjoitti:

Tarkkaavaisuudesta en löydä mitään mainintaa TLL:sta. Huolellisuus ja varovaisuus oli mainittu.

Alinopeuteen voi olla syynä tuo tarkkaavaisuuden herpaantuminen. Ohituskaistan alkaminen on psykologisesti merkki sille, että "nyt voin ajaa hieman kovempaa". Kiihdyttäminen voi johtua tästä. Jos hidastelija korjaa nopeutensa oikeaksi, eihän silloin pitäisi olla syystä ohittaa. Tuolla on toki monenlaisia muitakin kuljettajia liikkeellä...

Nyt täytyy vielä täsmentää, että olen aivan samaa mieltä kanssasi. Pyllystähän tuollainen käytös on. Nykyinen ohituskaistakäytäntö ja tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset aiheuttavat tämänki ongelman. Lainsäädännön puitteissa tuohon on todella vaikea puuttua. Avautuminen tällaisella palstalla ei myöskään auta. Tuskin ne kukkahattutädit tätä lukee oppiakseen paremmiksi kuljettajiksi.

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tuota ehdotusta "hidastuskaistoista". Tuo auttaisi myös liikennekulttuurin muokkauksessa. "Ahaa, nyt tuli hidastuskaista, taidanpa vilkaista taustapeiliin..."

> Jos hidastelija korjaa nopeutensa oikeaksi, eihän silloin pitäisi olla syystä ohittaa.

Paitsi tietysti se, että kohta hidastelija luultavasti hidastaa jälleen. Laillisesti ei ehkä ohi pääse, joten parempi ohittaa vaikka laittomasti...

> Kukaan ei ole vielä kommentoinut tuota ehdotusta "hidastuskaistoista"

Oikeastaan on. On todettu, että kun nykyisinkin kiihdyttävät ohitettavat toimivat lainvastaisesti, niin tuskin uusi laki niitä hirveästi hillitsisi. Oikeasti hitaat ajoneuvot varmaan oikealle siirtyisivätkin, mutta eipä tuollaisen traktorin tai vastaavan ohitus ole ongelma muutenkaan. Kyllä ne henkilö- ja pakettiautojen ratin takaa yleensä löytyvät, jotka onnistuvat ohituksia estämään.

Yksi merkittävä vaikutus tuolla kyllä olisi. Hitaammin ajava olisi kaistan vaihtuessa kaistanvaihtaja ja täten väistämisvelvollinen. Pahoin pelkään, ettei tuo ainakaan liikenneturvallisuutta parantaisia, kun kaistanvaihtajan pitäisi peruutuspeilistä tiiraamalla yritää löytää itselleen tilaa nopeammin etenevältä kaistalta (onnistuu helposti, jos osaa ja on valmis ajamaan hetkellistä ylinopeutta — huomattavasti hankalampaa jos ei).

• RubenSimeon
        TheRat kirjoitti:

> Jos hidastelija korjaa nopeutensa oikeaksi, eihän silloin pitäisi olla syystä ohittaa.

Paitsi tietysti se, että kohta hidastelija luultavasti hidastaa jälleen. Laillisesti ei ehkä ohi pääse, joten parempi ohittaa vaikka laittomasti...

> Kukaan ei ole vielä kommentoinut tuota ehdotusta "hidastuskaistoista"

Oikeastaan on. On todettu, että kun nykyisinkin kiihdyttävät ohitettavat toimivat lainvastaisesti, niin tuskin uusi laki niitä hirveästi hillitsisi. Oikeasti hitaat ajoneuvot varmaan oikealle siirtyisivätkin, mutta eipä tuollaisen traktorin tai vastaavan ohitus ole ongelma muutenkaan. Kyllä ne henkilö- ja pakettiautojen ratin takaa yleensä löytyvät, jotka onnistuvat ohituksia estämään.

Yksi merkittävä vaikutus tuolla kyllä olisi. Hitaammin ajava olisi kaistan vaihtuessa kaistanvaihtaja ja täten väistämisvelvollinen. Pahoin pelkään, ettei tuo ainakaan liikenneturvallisuutta parantaisia, kun kaistanvaihtajan pitäisi peruutuspeilistä tiiraamalla yritää löytää itselleen tilaa nopeammin etenevältä kaistalta (onnistuu helposti, jos osaa ja on valmis ajamaan hetkellistä ylinopeutta — huomattavasti hankalampaa jos ei).

Ylinopeuden ajaminen pelkän oletuksen vuoksi ei ole edelleenkään oikeutettua. Miksi alinopeudesta kärsivä ei välkyttele pitkiä? Tätähän opetetaan (käsittääkseni yhä) autokouluissakin? Kommunikointi muiden autoilijoiden kanssa on sallittua ja suotavaakin. Äänimerkin käyttö on valitettavasti kielletty muussa tilanteessa kuin vaarasta varoittamisessa (lakimuutos tässäkin olisi paikallaan).

Hidastuskaista toimii muuallakin. Sellaisen tuominen maamme liikenteeseen sisältäisi toki siihin liittyvät säännöt. Torvet soimaan jos kaista ei vaihdu. Kaistaa on vaihdettava, oli aikomus ajaa jatkossa kovempaa tai ei.

Kokemuksieni mukaan noissa maissa ajetaan verrattain vähän ylinopeutta. Toki siihen vaikuttaa se, että liikenneturvallisuutta ei ole yritetty parantaa laskemalla nopeusrajoituksia kerta toisensa perään.

• Putkinäköiset_ratissa
        RubenSimeon kirjoitti:

Jos ohittava auto on rinnalla tai jopa etupuolella, niin ohitettavan auton kuski painaa vain kaasupoljintaan syvemmälle? Itselleni on käynyt näin useita kertoja suorittaessani ohitusta.

• Huihaihiisit
        Putkinäköiset_ratissa kirjoitti:

Jos ohittava auto on rinnalla tai jopa etupuolella, niin ohitettavan auton kuski painaa vain kaasupoljintaan syvemmälle? Itselleni on käynyt näin useita kertoja suorittaessani ohitusta.

Mietipä tilannetta: Ajat juhannusruuhkassa moottoritietä. Molemmat kaistat käytössä. Koska ohituskaistalla on jatkuvasti autoja, et saa missään tilanteessa lisätä nopeuttasi. Tuotahan se tarkoittaa jos lakia tulkitaan kirjaimellisesti.

Olisikohan tuo mikälie lakipykälä kirjoitettu tarkoittamaan normaalia maantietä, jossa kulkee yksi ajokaista kumpaankin suuntaan?

• Huihaihiisit kirjoitti:

Mietipä tilannetta: Ajat juhannusruuhkassa moottoritietä. Molemmat kaistat käytössä. Koska ohituskaistalla on jatkuvasti autoja, et saa missään tilanteessa lisätä nopeuttasi. Tuotahan se tarkoittaa jos lakia tulkitaan kirjaimellisesti.

Olisikohan tuo mikälie lakipykälä kirjoitettu tarkoittamaan normaalia maantietä, jossa kulkee yksi ajokaista kumpaankin suuntaan?

Voi olla tarkoitettu siihen. Tai sitten on ajateltu, että kun kaksi jonoa ajelevat rinnakkain, eivät autot niissä ohita toisiaan (tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa).

Laki on kuitenkin luettava juuri niin kuin se on kirjoitettu. Kaikki muu vaarantaisi kansalaisten oikeusturvan. Valitettavasti lakikokoelmamme on täynnä tämänkaltaisia järjettömyyksiä. Siksi lakeja pitääkin kyetä rikkomaan tarvittaessa.

• Kui_täh
        TheRat kirjoitti:

Voi olla tarkoitettu siihen. Tai sitten on ajateltu, että kun kaksi jonoa ajelevat rinnakkain, eivät autot niissä ohita toisiaan (tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa).

Laki on kuitenkin luettava juuri niin kuin se on kirjoitettu. Kaikki muu vaarantaisi kansalaisten oikeusturvan. Valitettavasti lakikokoelmamme on täynnä tämänkaltaisia järjettömyyksiä. Siksi lakeja pitääkin kyetä rikkomaan tarvittaessa.

Nyt tultiin taas tähän "lakeja pitää kyetä rikkomaan tarvittaessa" -kohtaan.

Perustelepa nyt ihan huolella, miksi _sinulla_ on oikeus rikkoa lakeja, mutta muiden tekemänä se on paheksuttavaa, rangaistavaa ja moraalitonta. Kerro samalla, mitkä ovat ne lainkohdat, joita ei tarvitse "tarvittaessa" noudattaa.

Yleensäkään ei ole laillista, järkevää eikä Suoli24:n sääntöjen mukaista kehottaa toisia rikkomaan lakeja.

• Kui_täh kirjoitti:

Nyt tultiin taas tähän "lakeja pitää kyetä rikkomaan tarvittaessa" -kohtaan.

Perustelepa nyt ihan huolella, miksi _sinulla_ on oikeus rikkoa lakeja, mutta muiden tekemänä se on paheksuttavaa, rangaistavaa ja moraalitonta. Kerro samalla, mitkä ovat ne lainkohdat, joita ei tarvitse "tarvittaessa" noudattaa.

Yleensäkään ei ole laillista, järkevää eikä Suoli24:n sääntöjen mukaista kehottaa toisia rikkomaan lakeja.

Missä kohtaa minä sanoin, että muiden lakien rikkominen on paheksuttavaa, rangaistavaa ja moraalitonta (keskimmäistä se toki voi olla)?

On helpompaa kertoa, mitä lainkohtia pitää tai kannattaa rikkoa:
        Pitää rikkoa: sellaisia, joiden noudattaminen ei ole mahdollista
        Kannattaa rikkoa: sellaisia, joiden rikkomisesta ei aiheudu vaaraa tai merkittävää haittaa kellekään, mutta yleisesti saatava hyöty on positiivinen

Kyllä, tämä viesti lienee S24:n sääntöjen vastainen ja saattaa poistua. Toisaalta, aihe on suhteellisen tärkeä. Ehkäpä tämä saa jäädä...

• Putkinäköiset_ratissa
        Huihaihiisit kirjoitti:

Keskustelu tässä koski ohituskaistatietä, ei moottoritietä, ja kuljettajien käyttäytymistä ohituskaistojen kohdalla. Samoja ohitussääntöjä on tietysti noudatettava soveltuvin osin tietysti myös moottoritiellä, eli kun joku on ohittamassa oikeanpuolisella kaistalla liikkuvaa yksittäistä ajoneuvoa, niin ohitettava ei saa lisätä nopeutta.

Tuohon kuvaamaasi tilanteeseen sopii Tieliikenneasetuksen 7 pykälän kolmas momentti: "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Milloin kuitenkin ajoneuvot ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka milloin ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

• mä.en.tiedä
        TheRat kirjoitti:

Minkä pykälän rikkomisesta sakko tulee, jos ei havaitse jonkun lähtevän ohi?

• mä.en.tiedä kirjoitti:

Liikenteenvaarantaminen. Jos ei pysty seuraamaan liikennettä, ei ole ajokunnossa.

• mä.en.tiedä
        TheRat kirjoitti:

Liikenteenvaarantaminen. Jos ei pysty seuraamaan liikennettä, ei ole ajokunnossa.

Luetko kysymykseni uudelleen, ja korjaatko vastaustasi, jos toisella lukemiskerralla ymmärrät, mitä luet?

• mä.en.tiedä

• mä.en.tiedä kirjoitti:

Eipä noissa mainita tilannetta, jossa joku ei havaitse jonkun lähtevän ohi. Niin että onko sellaista pykälää sitten kuitenkaan?

Ihan kaikkia perseilyjä ei ole kirjattu lakiin yksittäistapauksina. Siksi on tuo pykälä.

> Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia
        > tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä
        > tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle

1a. jos et havaitse, on kyse huolimattomuudesta.
        1b. jos havaitset, on tahallisuus osallinen
        2. rikot tieliikennelakia
        3. rikkomus on vieläpä omiaan aiheuttamaan vaaraa
        = Liikenneturvallisuuden vaarantaminen

Voi toki mennä myös kakkospykälän piikkiin:
        > siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa
        > toisen hengelle tai terveydelle

Sitten voikin häkki jo heilahtaa (ensikertalaisena selviää yleensä ehdollisella, kun maksimi on vain kaksi vuotta).

• mä.en.tiedä
        TheRat kirjoitti:

Ihan kaikkia perseilyjä ei ole kirjattu lakiin yksittäistapauksina. Siksi on tuo pykälä.

> Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia
        > tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä
        > tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle

1a. jos et havaitse, on kyse huolimattomuudesta.
        1b. jos havaitset, on tahallisuus osallinen
        2. rikot tieliikennelakia
        3. rikkomus on vieläpä omiaan aiheuttamaan vaaraa
        = Liikenneturvallisuuden vaarantaminen

Voi toki mennä myös kakkospykälän piikkiin:
        > siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa
        > toisen hengelle tai terveydelle

Sitten voikin häkki jo heilahtaa (ensikertalaisena selviää yleensä ehdollisella, kun maksimi on vain kaksi vuotta).

Ja onko tämä tulkinta viranomaisen, eli onko näyttää esimerkkejä joissa lakia on tulkittu väittämälläsi tavalla tilanteessa, jossa joku ei ole havainnut ohitusta, vai onko tulkinta omasi?

• mä.en.tiedä kirjoitti:

Ja onko tämä tulkinta viranomaisen, eli onko näyttää esimerkkejä joissa lakia on tulkittu väittämälläsi tavalla tilanteessa, jossa joku ei ole havainnut ohitusta, vai onko tulkinta omasi?

Omaa tulkintaa. Viranomainen varmaan on samaa mieltä. Poliisi on ainakin tiettävästi jakanut sakkoja tapauksissa, joissa ohitusta on "vahingossa" vähän estetty kiihdyttämällä.

• mä.en.tiedä
        TheRat kirjoitti:

Omaa tulkintaa. Viranomainen varmaan on samaa mieltä. Poliisi on ainakin tiettävästi jakanut sakkoja tapauksissa, joissa ohitusta on "vahingossa" vähän estetty kiihdyttämällä.

Tulkintasi on yhtä arvokas kuin kenen tahansa muun, joka ei oikeasti tiedä. Eli sen toruusarvo on nolla. Minun tulkintani mukaan ohituksen huomaamatta jääminen ei riko lakia, ja viranomainen on varmaan samaa mieltä. Poliisi ei tiettävästi ole sakottanut ketään siitä, että ohitus on jäänyt huomaamatta.

• Rotta..Presidentiksi
        TheRat kirjoitti:

Missä kohtaa minä sanoin, että muiden lakien rikkominen on paheksuttavaa, rangaistavaa ja moraalitonta (keskimmäistä se toki voi olla)?

On helpompaa kertoa, mitä lainkohtia pitää tai kannattaa rikkoa:
        Pitää rikkoa: sellaisia, joiden noudattaminen ei ole mahdollista
        Kannattaa rikkoa: sellaisia, joiden rikkomisesta ei aiheudu vaaraa tai merkittävää haittaa kellekään, mutta yleisesti saatava hyöty on positiivinen

Kyllä, tämä viesti lienee S24:n sääntöjen vastainen ja saattaa poistua. Toisaalta, aihe on suhteellisen tärkeä. Ehkäpä tämä saa jäädä...

Vielä vuosienkin jälkeen Rotan kirjoitukset ja ajatusmaailma vetää hiljaiseksi.

• Huomautan_vain
        RubenSimeon kirjoitti:

Se lakiteksti tulkitaan "olisi pitänyt havaita". Muutoinhan kuljettajat eivät ikinä havaitsisi mitään liikennemerkkejäkään kuten nopeusrajoituksia, pysäköintikieltoja jne.

• hohhoijaavaan

Hah, eikös nuo hidastelukaistat ole jo käytössä täällä noin käytännössä, kun porukkaa lappaa moottoritiellä ohi ja palaavat heti takaisin oikealle kaistalle ja alkavat hidastella. Siinä loska lentää tuulilasiin mukavasti. "Tee niinkuin haluaisit itsellesi tehtävän"- ajatus on kyllä unohtunut. Pässejä on niin paljon, etteivät he tajua, että matkaa saa tehdä myös moottoritien vasemmalla kaistalla vaikka koko matka, jos se sopii liikennetilanteeseen. Ei se kaista mihinkään lopu, kunhan muistaa pyrkiä oikealle ajoissa.

• uusipoloilija
        mä.en.tiedä kirjoitti:

Autokouluissa opetetaan, että kuljettajan on seurattava liikennettä niin edessään kuin takanaankin. Käytännössä tämä tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että ennen kiihdyttämisen aloittamista on tarkistettava, ettei ole ohitettavana.

"3 §
        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
        Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
        Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."
        http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P3

• menkäähelvettiin

Minullakin oli aika kun varoin kaikkea, tein tilaa, väistin, jätin etuilematta jne... mukamas hienon ja tunnollisen kuljettajan tapoja.
      Tänäpäivänä istun sen verran korkealla että minulle on yks vitun maku mitä te teette..... joka tapauksessa minä tulen omaa kaistaani 86 km/h enkä minä jarruttele ;))))

• SuuriSankariÄänessä

Siinä taas yksi raskaankaluston nk. ammattilainen joka on päässyt ison auton ratin taakse ja sen jälkeen kuvittelee olevansa jumalasta seuraava. Ei ihme että ammattikuljettajien arvostus on sitä mitä se on tai sitä ei juurikaan ole. No eläminen peltikopissa jättää tietysti jälkensä.

• dippadaadappadii

Olipa kovaa uhoamista "menkäähelvettiin ":lla.
        Tähän asti olen ajanut päivittäiset ajoni noin 89 km/h vauhtia, mutta tästä eteenpäin on nopeuteni tuossa valtatiellä 80 km/h, koska ei eläkeläisellä voi olla niin kiire, että lakia rikkoisi. Laittaisit rohkeasti tiedoksi kuka olet, jotta muut "ammattiveljesi" tietävät ketä kiittää.

• hohhoijaavaan

Mietis nyt jos kohdallesi sattuu onnettomuus, jonka olisit voinut välttää... ja sen jälkeen ammattikuljettajan urasi on historiaa tai ainakin vaakalaudalla.

Kylllä sitä pässejä riittää, mutta ei ammattikuljettajaksi pitäisi sellaisen päästä.

• SkaaniaSika

Oletteko te kaikki homoseksuaaleja?

• KaltaisesiLöydätMuualta

Ikävä tuottaa sinulle pettymys mutta emme ole kaltaisiasi.

• pakumies671

Ei tulisi mieleenkään kiihdyttää ohituskaistan alkaessa, jos olen etummainen eli olen voinut kokoajan ajaa sitä 1-3 km ylinopeutta mitä aina ajan, jos nopeusrajoitus ei muutu, mutta...

Vaikka olen sinänsä hyvin ennalta arvattava kuski, ajan lähes aina vakkarilla , ja oman mittarin mukaan 5 km ylinopeutta, joka on todellisuudessa 1-3 km yli sallitun. Silti esim. Raumalta päin tullessa moottoritien alkaessa lähtee autot usein ohittamaan 80 kmh alueella, mutta kun satasen rajoitus alkaa eli kiihdytän n,82 nopeudesta nopeuteen 101, joudunkin jo samantien hidastamaan, koska ohittaja jolle ei 82 nopeus 80 alueella riittänyt, nysvääkin nyt vasemmalla kaistalla eikä uskalla satasta ajaa, jotain 90-95 kmh ajelee. Moottoritiellä kun ei oikealta saa ohittaa, pitää odottaa että kaaharista nysväriksi muuttunut kuski palaa oikealle kaistalle että voin hänet ohittaa.

Samasta syystä muissakin paikoissa joissa nopeusrajoitus muuttuu, kiihdytän merkin kohdalla vaikka joku idiootti olisikin lähtenyt ohittamaansellaisessa paikassa että takana tulija on väkisinkin huomannut, että ajan juuri sitä nopeutta max 3 kmh mikä kulloinenkin nopeusrajoitus on, enkä jaksa enää jäädä niiden puupäiden taakse matelemaan, joilla on kiire päästä ohi esin tietyöalueen 50 kmh rajoitusalueen viimemetreillä vaikka ajan kokoajan sitä suurinta salli4tua, ja kun tietyö on ohi ja 100 kmh rajoitus alkaa onkin idiootti tullut eteen ajamaan 90-95 nopeutta.

• jkllkjhklokl

On liikenteessä kusipäitä. Yksin papparainen lippistä viuhtoen koko ohituskaistan ajan siirtyi kolme kertaa eteeni. Oikealle,vasemmalle ja oikealle. Ohituskaistan jälkeen papparainen jatkoi matkaa bussin persiissä roikkuen. Itse jätin reippaan turvavälin. Kunnes helvetin pitkällä ja näkuvällä suoralla paahdoin molempien ohitse 150 km/h lasissa. Ajattelin vaan, et jos nyt pappa tuut vielä eteen ja estät. Ei oo pappaa enään.
      Kyl siellä ohituskaistalla näkee monenlaista.
      Mut se tärkein kun minä ajan 80 tiellä 80 mittarissa ja nopeus muuttuu sataseen. Myös kiihdytän sataseen. En jatka 80 kilometriä tunnissa. Se nopeus muuttuu molemmilla kaistoilla, eikä se tarkoita sitä, että oikealla kaistalla ajavat jotenkin hidastelisivat sitä kiihdytystä joka kerta.
      Kuten tänään, jos valitset päättyvän vasemman kaistan. Ja kaista loppuu heti liikenne valojen jälkeen. Niin oletatko, että se oikea kaista lähtee liikkeelle niin hitaasti, että voit hyssytellä rauhassa sinne väliin. Ei se oikea kaista kiihdyttää melkein joka kerta sallittuun vauhtiin tai sen yli. Ja silloin vasemmalla ei hyssytellä.
      Oikeanpuolimmaisen jonon ensimmäisen ei ole mikään velvollisuus ajaa hitaasti vasemman kaistan hitaan neljännen auton takia. Koska silloin koko oikea seisoo.
      On,on liikenteessä kusipäitä ja ajattelemattomia idiootteja, jotka eivät osaa ajaa autolla hetkellisesti nopeampaa vaarantamatta ohitettavan kaistan koko ajoneuvoletkaa, oli vauhtia 50 tai sata.

• noudatanrajoituksia

Noudatan nopeusrajoituksia. Jos on 80 km/h ajan 80 km/h. Jos ohituskaistan alussa muuttuu 100 km/h nostan nopeuden 100 km/h. Jos kaistan lopussa muuttuu taas 80 km/h lasken nopeuden 80 km/h.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      135
      1933
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      126
      1589
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1486
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      84
      1403
    5. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      32
      1361
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      128
      1166
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      50
      1070
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      24
      1059
    9. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1011
    10. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      868
    Aihe