TAL/APV maksaminen

AY425

Tervehdys sällit ja lukijat,

löytyisikö keneltäkään varmaa tietoa APV- ja TAL-saldojen maksamisvelvotteista työnantajaa kohtaan?

Onko työnantaja velvoitettu maksamaan niitä työntekijän kirjallisesta pyynnöstä, vai voiko hän esim. kieltäytyä yrityksen heikon taloudellisen tilanteen varjolla?

Jos tilanne olisi esim. niin, että ko. saldoja maksuun pyytänyt työntekijä saisi kuulla saldojensa pääsevän maksuun vasta joskus vuoden tms. päästä, miten kehottaisitte häntä toimimaan?

Hjuvat kesät itse kullekin.

13

5042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Meillä ainakin annetaan tallitunnit vapaapäivinä ja rahana niitä ei varmaan anneta kuin sellaisessa tapauksessa jos ei ole mahdollista pitää noita vapaapäivinä, mutta sekin varmaan riippuu työnantajasta.

      • AY425

        Moi! Hyvä homma,

        kokemukset ovat tarpeen sillä koitan selvittää kerralla miten käytäntö ja periaatteet menevät, vai menevätkö mitenkään.

        Kiitti vaivasta.


    • dfgfnfgb

      TES määrittää varsin selvästi kuinka on toimittava.

      • AY425

        Terve!

        Jaksaisitko copypastettaa ko. pätkän tänne, sillä jostain syystä minun TES:ni ei tunnu ottavan moista yhtäselvää kantaa maksuvelvollisuuksiin, joista kysyin.

        Ymmärrän, että tämä copypastettaminen voi olla valtava vaiva, lähinnä henkisesti sillä "kukaan ei tutki mitään valmiiksi." Arvostaisin silti sitä, sillä a) sinä ilmeisesti tiedät ja b) minä en. Koitetaan muuttaa tämä, niin en kysy uudestaan enää ikinä ko. asiasta.


        Kiitti.


    • toimistoveijo

      TAL Antaminen
      Vapaa annetaan seuraavan vuoden huhtikuun loppuun mennessä, ellei muuta sovita. Työnantaja määrää vapaan ajankohdan. Vapaa merkitään työvuorolistassa siihen kolmiviikkoisjaksoon, jossa se pidetään. Vapaata annetaan työvuoro kerrallaan, ellei toisin sovita.

      APV Arkipyhä merkitään työvuorolistaan sen kolmiviikkoisjakson kohdalle, jossa se pidetään. Siirrettyä vapaata ei merkitä vuosiloman tai työajanlyhennysvapaan ajalle.

      Arkipyhä annetaan lyhentämällä ko. jaksoa tai seuraavan vuoden huhtikuun loppuun mennessä työnantajan määräämänä aikana.

      Kysyttävää? ps ootko kuukausipalkalla? heh hee ja lol päälle

      • AY425

        Morjensta!

        Olen itse kuukausipalkalla ja ihmettelen, miten erilaisia käytäntöjä voi yritysten kesken olla. Vartiointiliike A:ssa ko. saldot saa maksuun pyytämällä, B:ssä niitä maksetaan ja annetaan vapaina satunnaisesti, ja C:stä todetaan, että "vastahan viimevuoden saldot katottiin, ei nyt heti perään sentäs."


      • ¿¿¿
        AY425 kirjoitti:

        Morjensta!

        Olen itse kuukausipalkalla ja ihmettelen, miten erilaisia käytäntöjä voi yritysten kesken olla. Vartiointiliike A:ssa ko. saldot saa maksuun pyytämällä, B:ssä niitä maksetaan ja annetaan vapaina satunnaisesti, ja C:stä todetaan, että "vastahan viimevuoden saldot katottiin, ei nyt heti perään sentäs."

        Jos et satu kuulumaan liittoon, olet aika heikoilla. Luottamusmieskään ei välttämättä ota asiaasi hoitoon. Kyllä Tall:it ja Apv:t om määritelty tarkkaan TESsissä.


      • Yorkka
        ¿¿¿ kirjoitti:

        Jos et satu kuulumaan liittoon, olet aika heikoilla. Luottamusmieskään ei välttämättä ota asiaasi hoitoon. Kyllä Tall:it ja Apv:t om määritelty tarkkaan TESsissä.

        Soita liittoon ja yritä saada vastaus,yritin sel-
        vittää liiton kanssa,en saanut kunnon vastausta.
        Sec.... tehdään vajaita listoja jolloin TAL/APV
        häviää itsestään nollautuen.Liiton mukaan se on
        aivan OK


      • täh?
        Yorkka kirjoitti:

        Soita liittoon ja yritä saada vastaus,yritin sel-
        vittää liiton kanssa,en saanut kunnon vastausta.
        Sec.... tehdään vajaita listoja jolloin TAL/APV
        häviää itsestään nollautuen.Liiton mukaan se on
        aivan OK

        Siis mitäh?
        Ei kai ne minnekään häviä itsestään?!
        Kyl ne pitää vuorolistoissa näkyä kummiski ne tal-tunnit?!

        niinh taataba


      • ukkeli kuukkeli
        AY425 kirjoitti:

        Morjensta!

        Olen itse kuukausipalkalla ja ihmettelen, miten erilaisia käytäntöjä voi yritysten kesken olla. Vartiointiliike A:ssa ko. saldot saa maksuun pyytämällä, B:ssä niitä maksetaan ja annetaan vapaina satunnaisesti, ja C:stä todetaan, että "vastahan viimevuoden saldot katottiin, ei nyt heti perään sentäs."

        tää hommahan on ihan selvä.työnantaja rikkoo lakia siinä missä ne yleensäki.yrittää kusee työntekijän oikeuksia.ota PAM:iin yhteyttä niin alkaa homma luistaa..tiedän kyllä mikä firma tälläistä saa aikaan ja tekee..pomot on mitä on..

        EI MUUTAKUIN jaksamista ja rauhallista kesää


    • vanhempi vartija

      Eli meidän firmassa on ollut käytäntö, että pitää kirjallisena pyytää niin tulee seuraavaan palkanmaksuun.

    • Vanhempi vartija

      Olet sinä tyhmä mies.

    • tipi

      palmialla sinun ei tarvitse miettiä tuollaisia asioita! siellä niitä ei tunneta, vaan saat ne heti rahana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe