Kylpyhuone kaipaa remonttia

Miten parasta edetä

Muutimme 29 vuotta sitten uuteen rivitaloon eikä kylpyhuoneessa ole vielä tehty remonttia.

Kaksi vuotta sitten lähestyin sähköpostilla isännöitsijää ja pyysin ohjeita remonttiin. Ilmoitti informoineensa hallitusta. Muutama viikko sitten uusin ilmoituksen. Isännöitsijä oli siirtänyt viestini hallituksen puheenjohtajalle, joka soitti ja moitti minua roskapostin aittamisesta. Roskaposti kai tarkoitti sitä, ettei taloyhtiö aio puuttua remonttiin millään lailla.

Kylpyhuoneesta puuttuu vesieristeet. Lattiassa on muovimatto, joka jo kaksi vuotta on ollut irrallaan isolta alalta lattiakaivon ympäriltä. Vesi pääsee suihkussa käynnin yhteydessä maton alle. Kylpyhuoneen seinät on päällystetty vinyylitapetilla, alla on lastulevy, joka ei liene riittävä vesieriste.

Tarkoituksena on laatoittaa kylpyhuoneen seinät ja laitattaa lattiaan joko laatat tai akrylaattipäällyste.

Pintamateriaali kuuluu luonnollisesti meidän kustannettavaksi, mutta miten saamme vesieristeet talon kustannettavaksi. Taloyhtiö noudattaa Kiinteistöliiton suositusta kustannusten jaosta osakkaiden ja talon kesken.

Olen huolissani kylpyhuoneen lattian kastumisesta. Olen ilmoittanut asiasta aikoinaan isännöitsijälle joten voidaanko meitä syyttää esim. siitä, ettemme ole ryhtyneet toimenpiteisiin vian korjaamiseksi?
Miten olisi siis viisainta toimia kun isännöitsijä ja hallitus on vastahankainen? Tuntuu vähän turhauttavalta lähteä perimään korjauslaskuja oikeuden kautta, mutta pieneläkeläiselle on tonni tai pari iso raha!

17

6295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkan vielä miten edetä

Jäi mainitsematta, että kylpyhuoneen lattia on betonista ja päällystetty muovimatolla. Kun vesi päässyt maton alle, luonnollisesti betoni on kastunut.

• Sinirenki

Kysymyksesi pitäisi kuulua: miten saan vesieristeet naapurien maksettaviksi.

• olla selvä

Selvästikin asunnossanne on kosteusvaurio, silloin taloyhtiön kuuluu saattaa kylppäri "uutta" vastaavaan kuntoon. Eli siihen kuntoon kun se rakennettaessa oli. (muovimatot jne. siis laittaisivat.) Tässä vaiheessa yleensä osakas ja isännöitsijä sopivat, että taloyhtiö hoitaa kuivatuksen ja vesieristeet nykypäivän tasolle ja osakas tekee/teettää remonttia siitä eteenpäin haluamillaan materiaaleilla. Toi on ihan peruskauraa, isännöitsijä joka ei ole halukas yhteistyöhön, voidaan aina laittaa vaihtoon.

• samaan

Piti sanomani, että hoida asiaa suoraan isännöitsijän kanssa jos hall. pj on noin mulkku. Tollasista asioista olisi hyvä mainita yhtiökokouksessa.

• mutta kun
        samaan kirjoitti:

Piti sanomani, että hoida asiaa suoraan isännöitsijän kanssa jos hall. pj on noin mulkku. Tollasista asioista olisi hyvä mainita yhtiökokouksessa.

Se isännöitsijä on hallituksen työrukkanen ja tekee niin kuin hallitus käskee ja päättää. Kaipaisinkin vinkkiä siitä, millä lailla saisin hallituksen ja isännöitsijän toimimaan niinkuin pitää. Yhtiökokouksessa asiat ei etene yhtään paremmin. Onko millään viranomaisella valtuuksia määrätä kosteusvaurio korjattavaksi?

• jotaintietävä
        mutta kun kirjoitti:

Se isännöitsijä on hallituksen työrukkanen ja tekee niin kuin hallitus käskee ja päättää. Kaipaisinkin vinkkiä siitä, millä lailla saisin hallituksen ja isännöitsijän toimimaan niinkuin pitää. Yhtiökokouksessa asiat ei etene yhtään paremmin. Onko millään viranomaisella valtuuksia määrätä kosteusvaurio korjattavaksi?

Jos sinulla on kotivakuutus niin ota ensin sinne yhteyttä. Jos ei ole niin mittauta ensin kosteuden ja mikäli sieltä löytyy vaurioita niin vastuu siirtyy taloyhtiölle ja mikäli ei oo kosteutta niin itse maksat mittauksen. Talo yhtiön kuuluu kustantaa vesieristeistä kaiken alaspäin ja sun piikkiin jää sit laatat ym.
        Katso vielä ennen ku lähet tekemään mitään taloyhtiön sopimuksesta mitkä asiat on sun vastuulla.

• taitaa olla oikeassa
        jotaintietävä kirjoitti:

Jos sinulla on kotivakuutus niin ota ensin sinne yhteyttä. Jos ei ole niin mittauta ensin kosteuden ja mikäli sieltä löytyy vaurioita niin vastuu siirtyy taloyhtiölle ja mikäli ei oo kosteutta niin itse maksat mittauksen. Talo yhtiön kuuluu kustantaa vesieristeistä kaiken alaspäin ja sun piikkiin jää sit laatat ym.
        Katso vielä ennen ku lähet tekemään mitään taloyhtiön sopimuksesta mitkä asiat on sun vastuulla.

Kotivakuutuksen /vakuutusyhtiön puoleen taidankin kääntyä.Meidän taloyhtiö on vain yksi tuhansista, joissa on samanlainen meininki. Hallitukset ja isännöitsijät, osakkaat mukaanlukien pitäisi saada tajuamaan millaiset aikapommit ovat tikittämässä. Ei kosteusongelma ole ainoastaan osakkaan tai kiinteistönvälittäjän murheenkryyni. Kun yhtiön maine menee, siitä kärsivät nekin, jotka sattuvat omistamaan samassa yhtiössä moitteettomassa kunnossa olevan kylppärin. Ei tarvita muuta kuin että muutama huoneisto jää myymättä ja lopulta joutuu taloyhtiön hallintaan.
        Vastuu kosteuseristyksestä kuuluu melkein aina osaketalossa taloyhtölle. Pinnoista vastaa osakas, mutta vastuu alustasta on yhtiöllä!

• ja -tapetit

ovat sekä vedeneristeitä että samalla pintamateriaalia ja ovat taloyhtiön vastuulla.

• Kohtalotoveri

Olen samantapaisessa tilanteessa. Kylppärissä on 35v. vanha nuovimatto joka vuotaa, matto on irrallaan ja jostain kohtaa jo noussut hieman kuprulle, jolloin on oletettavissa, että on syntynyt vaurioita rakenteeseen (Muovimatto ja alla suoraan betoni).
      Teetän täyden remontin ja ilmoitin taloyhtiömme isännöitsijälle mitä on tapahtunut sekä sen, että viallisen vesieristeen vaihto nykyaikaseen lailla määrättyyn vesieristeeseen, joka on ulotettävä katonrajaan saakka, kuuluu taloyhtiölle. Kun seinissä on kohtalaisen hyvä laatoitus, vähän harmittaa kun sekin on poistettava jotta vesieristeen saisi seinälle asennettua, niin mainitsin isännöitsijälle siitä, että seinien purku kuuluu yhtiölle, joka myös sen on korvattava. Ensin isnnöitsijä mutisi vastaan, mutta kun sanoin, että asialla on taho joka tietää, eli remontin tekevä rakennusyhtiö. Sanoi isännöitsijä, että ota tarkka yksilöinti tapahtumasta.
      Taloyh. hallituksen puheenjohtaja sanoi, että taloyhtiö ei maksa ko. vesieristettä. Annoin selväksi sen, että raastuvassa tavataan, jos taloyhtiö ei osallistu korjaukseen, joka lisävahingon estämiseksi on tarpeen. (näin näen myöskin tapauksesi olevan)Tämä sanotaan suoraan lakipykälissä, joten olen siinä vahvoilla.
      Sinun täytyy (saadaksesi vesieristeen taloyhtiön laskuun) oltava erityisen tarkkana, ota ihmeessä tarkat valokuvat lattian purkutyöstä, että mitä siinä lattiassa on tapahtunut ja että tosiaankin muovimatto on vuotanut. Vesieriste kokonaisuudessaan kuuluu taloyhtiön korjaus kustannukseen. Ja maksathan eristämisetä itsekin sinulle osakemääräm mukaan ja myöskin jos joku muukin joutuu samaan asemaan, joten turha on puhua siitä, että jotain maksattaa yhtiön piikkiin.
      Taloyhtiön hallitus sekä isännöitsijä ovat korvausvelvollisia jälkikäteen, jos heille ilmoitettua vahinkoa ei korjata, jos tämä laiminlyönti johtaa siihen, että syntyy lisävahinkoa, koska taloyhtiö ei ole estänyt lisävahingon syntyä, ryhtymättä välittömästi toimenpiteisiin.
      On ihmeellistä, miten järjetöntä on taloyhtiön jättää korjaamatta yhtiön vastuulla olevia kohteita. Sinulla on myös se mahdollisuus, että otat asiantuntijan avuksesi ja 10/100( se on: 10%kokonaisosakkeiden määrästä pitää olla niitä jotka täytyy saada taakse, jotta voi asian tiimoilta pyytää ylimääräistä yhtiö kokousta. Jos päätyy siihen, jotta ei kutsu yhtiökokousta koolle, on mahdollisuus tehdä siitä kanne hovioikeuteen. Tämä pykälä seisoo laissa. Jos haluat tehdä yhtiön vastuu alueeseen kuuluvia töitä, ota valokuvat kohteesta ja te raportti johon kirjaat kaksitodistajaa, että näin on ja pyydä isännöitsijältä kirjallisena kieltäytyminen, jotta joskus kun tulee ajankohta, jolooin esim. taluyhtiö makssa jollekulle muulle yhtiössanne asuvalle kovaukseia ko. töistä, voit täten ns. yhdenvertaisuuspykälään vedoten, saada yhtiöltä kovauksen töistä jälkikätreen, joka sille kuuluu, mutta olet sen itse joutunut maksamaan

Tapauksessa, jos haluat vaihtaa muovimaton, joka on ehjä, -parempaan pintamateriaaliin, silloin kyllä joutuu ko. kohteen remontin maksamaan vesieristeineen. Jos taloyhtiö alkaa yleisesti remontoimaan muissa huoneisoissa yleisesti ehjiä lattiamateriaaleja nykyaikaisempiin materaaleihin, niin tässäkin tapauksesa joutuu yhtiö korvaamaan siltäosin sinulle, mikä yhtiön vastuulle kuuluu.

Ole lujana ja peloittele raastuvalla, ja sanomalla, jos taloyhtiö häviää tapauksen (joka sinun tapauksessasi on tasantarkkaan tapahtuva)niin tuskin taloyhtiö,Jos ei ole yhtiöllä ns. hallinnollista vastuuvakuutusta) maksaa taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän tyhmyydestä johtuvia asian ajaja kuluja. Eiköhän se anna heille miettimistä.

• remonttia

Sain viime viikolla uuden vinkin, jota aion ensin kokeilla: Pyydän terveystarkastajan katsomaan kylppäriämme. Terveystarkastaja voinee velvoittaa terveyshaittaan (kosteusongelma on terveyshaitta) vedoten korjaamaan vesieristyksen. Kun eristykset on korjattu, jatko menee suitsait.
        Pelkään pahoin, että käräjöinnillä uhkailu ei paljoa auta, rahojen saanti talolta on taatusti tiukassa. Meillä kun eletään niukkasbudjetilla eikä korjauksiin varata rahaa pyynnöistä huolimatta.
        Ylimääräisen yhtiökokouksen kutsumiseen tarvittavan 10 prosentin osuuden pystyn hankkimaan, mutta mitä se hyödyttää, kun 90 % on vastaan.

• Kohtalotoveri
        remonttia kirjoitti:

Sain viime viikolla uuden vinkin, jota aion ensin kokeilla: Pyydän terveystarkastajan katsomaan kylppäriämme. Terveystarkastaja voinee velvoittaa terveyshaittaan (kosteusongelma on terveyshaitta) vedoten korjaamaan vesieristyksen. Kun eristykset on korjattu, jatko menee suitsait.
        Pelkään pahoin, että käräjöinnillä uhkailu ei paljoa auta, rahojen saanti talolta on taatusti tiukassa. Meillä kun eletään niukkasbudjetilla eikä korjauksiin varata rahaa pyynnöistä huolimatta.
        Ylimääräisen yhtiökokouksen kutsumiseen tarvittavan 10 prosentin osuuden pystyn hankkimaan, mutta mitä se hyödyttää, kun 90 % on vastaan.

Muovimatto on rikki ja se on toiminut vesieristeenä, niin hulluko on taloyhtiönne hallituksen puheenjohtaja, jos ei katso totuutta silmiin.
        Kun saat sen 10% kasaan ja taloyhtiön kokouksen koolle pyydä vaikkapa paikkkuntanne rakennusneuvoja tai rakennusmestari tarkastamaan kohteen mistä on kysymys ja pyydä hänet asiantuntijaksi kokoukseen. Uskon, että asia järjestyy tällälaillakin.
        Koska jos tästä rikkoutuneesta matosta kosteus /vesi menee maton alle, on siinä myös terveysriski olemassa. Ja jos tulee myöskin lisävahinkoja, niin on vaara, että taloyhtiön hallitus, mukaanlukien yhtiön puh.johtaj, joutuu korvaamaan vahingot taloyhtiölle, tuskin vakuutusyhtiö suostuu korvauksiin, kun kysymykseen tulee vahinko, jota ei ajoissa korjattu.
        Toinen tapa on se, että pyydät kirjeitse (kirjattu kirje ja ota jäjennös kahden todistajan allekirjoitukset siitä, että kirje jonka lähetät on se sama joka meni asianomaislle) Taloyhtiön puheenjohtajalta sekä isännöitsijältä lausunto (kirjallisena), miksi taloyhtiö ei suostu korjaamaan sellaista vikaa, joka kuuluu taloyhtiön vastuun piiriin.
        Itse otin ensin yhteyden isännöitsijään, joka lupasi auliisti 500€ korjaus apua remonttiin, mutta kun ilmoitin, että yhtiö maksaa tasan tarkkaan sen summan, mikä menee heidän piikkiinsä, niin tuli toinen ääni kelloon ja hän (isnnöitsijä) pyysi ottamaan tarkan erittelyn ko, työstä.
        Hallituksen puh. johtajalle sanoin, että teen remontin joka tapauksessa ja että tavataan oikeudessa, jos tarpeen on.
        Kyllästyttää heidän tyhmyytensä. Kun sanoin isännöitsijälle, että tehkää ihmeessä kuntotarkastus kohteissa joissa on vielä se 35v. vanha matto jäljellä jotta ei tulisi lisävahinkoja. Vastaus oli, että se tulee kalliiksi. Voidaan sanoa että, "tyhmyydestä ei sakoteta". Onnea yrityksellesi ja pistäppä tietoa miten asia etenee.

• aloittaja
        Kohtalotoveri kirjoitti:

Muovimatto on rikki ja se on toiminut vesieristeenä, niin hulluko on taloyhtiönne hallituksen puheenjohtaja, jos ei katso totuutta silmiin.
        Kun saat sen 10% kasaan ja taloyhtiön kokouksen koolle pyydä vaikkapa paikkkuntanne rakennusneuvoja tai rakennusmestari tarkastamaan kohteen mistä on kysymys ja pyydä hänet asiantuntijaksi kokoukseen. Uskon, että asia järjestyy tällälaillakin.
        Koska jos tästä rikkoutuneesta matosta kosteus /vesi menee maton alle, on siinä myös terveysriski olemassa. Ja jos tulee myöskin lisävahinkoja, niin on vaara, että taloyhtiön hallitus, mukaanlukien yhtiön puh.johtaj, joutuu korvaamaan vahingot taloyhtiölle, tuskin vakuutusyhtiö suostuu korvauksiin, kun kysymykseen tulee vahinko, jota ei ajoissa korjattu.
        Toinen tapa on se, että pyydät kirjeitse (kirjattu kirje ja ota jäjennös kahden todistajan allekirjoitukset siitä, että kirje jonka lähetät on se sama joka meni asianomaislle) Taloyhtiön puheenjohtajalta sekä isännöitsijältä lausunto (kirjallisena), miksi taloyhtiö ei suostu korjaamaan sellaista vikaa, joka kuuluu taloyhtiön vastuun piiriin.
        Itse otin ensin yhteyden isännöitsijään, joka lupasi auliisti 500€ korjaus apua remonttiin, mutta kun ilmoitin, että yhtiö maksaa tasan tarkkaan sen summan, mikä menee heidän piikkiinsä, niin tuli toinen ääni kelloon ja hän (isnnöitsijä) pyysi ottamaan tarkan erittelyn ko, työstä.
        Hallituksen puh. johtajalle sanoin, että teen remontin joka tapauksessa ja että tavataan oikeudessa, jos tarpeen on.
        Kyllästyttää heidän tyhmyytensä. Kun sanoin isännöitsijälle, että tehkää ihmeessä kuntotarkastus kohteissa joissa on vielä se 35v. vanha matto jäljellä jotta ei tulisi lisävahinkoja. Vastaus oli, että se tulee kalliiksi. Voidaan sanoa että, "tyhmyydestä ei sakoteta". Onnea yrityksellesi ja pistäppä tietoa miten asia etenee.

Lievästi sanottuna hulluja on meidän talossa enemmänkin, tosiasiassa tietenkin tietämättömiä. Seinänaapurissa paljastui kolme vuotta sitten kosteusvaurio, laatat irtosivat seinältä ja paljastui vielä pahempikin vaurio. Olen sillä lailla leikissä mukana, että olin siihen aikaan isännöitsijänä ja määräsin poistamaan kylppärin saunan lattiasta muovimaton paksun betonikerroksen alta. Oli laitettu lämminvesikiertoinen lattialämmitys! Lattia oli laatoitettu ja laatoituksen alta paljastui iso märkä kohta, lattiakaivon ympäriltä oli märkänä noin neliön suuruinen alue. Laatat olivat betonin päällä ja sen alla oli siis se muovimatto. Silloinen hallitus katsoi, että kun olen käyttänyt lautamiesjärkeä, maksan viulut. Asiaa on puitu kolmatta vuotta ja nyt on minulla naapurilla haaste käräjille. Taloyhtiö oli valmis korvaamaan 500 euroa,kulut melkein 5000. Muutama yhtiökokouskin on pidetty ja meitä on 2 osakasta taistelemassa 9:ää vastaan, luonnollisesti jäädään häviölle. Jutun pitäsi tulla esille ko:ssa syksyn aikana, mutta jos voitetaan, eihän se tähän jää, vaan jatkuu ylemmissä oikeusasteissa.

Tähänkin aloittamaani viestiketjuun olen saanut jos jonkinlaista vastausta. Älyttömänä pidän yhtäkin sinirenkiä, joka luulee, että tarkoitukseni on vain saada naapurit maksajiksi. Sitäpaitsi naapurit enemmänkin hyötyvät, kun talon asenne sille kuuluviin korjauksiin saadaan myönteiseksi. Voi olla, että kun kuohunta on meneillään, meidän talosta ei asuntoja osteta tai jos ostetaan, niin halvalla menee!
        Jätin isännöitsijän tehtävät oma-aloitteisesti yli kaksi vuotta sitten siinä vaiheessa kun huomasin, että turha on taistella tuulimyllyjä vastaan. Hallitukseen minua ei varmastikaan haluta ja tässä tilanteessa en minua sinne saisikaan. Oma kehu haisee, mutta taidanpa olla ainoa talossa, jolla on tietoa.
        Keskustelun aloitin osin omista tarpeistani mutta enemmänkin oli tarkoituksena herätellä ihmisiä. Näitä vanhenevia mätäpesiä on varmasti ympäri Suomen.

• Kohtalotoveri
        aloittaja kirjoitti:

Lievästi sanottuna hulluja on meidän talossa enemmänkin, tosiasiassa tietenkin tietämättömiä. Seinänaapurissa paljastui kolme vuotta sitten kosteusvaurio, laatat irtosivat seinältä ja paljastui vielä pahempikin vaurio. Olen sillä lailla leikissä mukana, että olin siihen aikaan isännöitsijänä ja määräsin poistamaan kylppärin saunan lattiasta muovimaton paksun betonikerroksen alta. Oli laitettu lämminvesikiertoinen lattialämmitys! Lattia oli laatoitettu ja laatoituksen alta paljastui iso märkä kohta, lattiakaivon ympäriltä oli märkänä noin neliön suuruinen alue. Laatat olivat betonin päällä ja sen alla oli siis se muovimatto. Silloinen hallitus katsoi, että kun olen käyttänyt lautamiesjärkeä, maksan viulut. Asiaa on puitu kolmatta vuotta ja nyt on minulla naapurilla haaste käräjille. Taloyhtiö oli valmis korvaamaan 500 euroa,kulut melkein 5000. Muutama yhtiökokouskin on pidetty ja meitä on 2 osakasta taistelemassa 9:ää vastaan, luonnollisesti jäädään häviölle. Jutun pitäsi tulla esille ko:ssa syksyn aikana, mutta jos voitetaan, eihän se tähän jää, vaan jatkuu ylemmissä oikeusasteissa.

Tähänkin aloittamaani viestiketjuun olen saanut jos jonkinlaista vastausta. Älyttömänä pidän yhtäkin sinirenkiä, joka luulee, että tarkoitukseni on vain saada naapurit maksajiksi. Sitäpaitsi naapurit enemmänkin hyötyvät, kun talon asenne sille kuuluviin korjauksiin saadaan myönteiseksi. Voi olla, että kun kuohunta on meneillään, meidän talosta ei asuntoja osteta tai jos ostetaan, niin halvalla menee!
        Jätin isännöitsijän tehtävät oma-aloitteisesti yli kaksi vuotta sitten siinä vaiheessa kun huomasin, että turha on taistella tuulimyllyjä vastaan. Hallitukseen minua ei varmastikaan haluta ja tässä tilanteessa en minua sinne saisikaan. Oma kehu haisee, mutta taidanpa olla ainoa talossa, jolla on tietoa.
        Keskustelun aloitin osin omista tarpeistani mutta enemmänkin oli tarkoituksena herätellä ihmisiä. Näitä vanhenevia mätäpesiä on varmasti ympäri Suomen.

olet! Mutta! Astuit samalla Hallituksenne puheenjihtajan varpaille.
        Kuitenkin jo se, että noudatit yleistä taloyhtiölakia, joka määrää lisävahingon syntyä estääkseen,ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin.
        Yleinen ohje on myös, että muovinpäälle ei saa valaa betonia, koska jokin muovilaji ei sitä kestä ja näinollen ei myöskään toimi minkäänlaisena eristeenä. Tuntuu kuin se 500€ olisi jostain tullut kuin sovittuna juttuna, näinhän on myös minun tapauksessani. Kuitenkin jo se, että taloyhtiönne tarjosi rahaa korvaukseksi, osoittaa heidän olevan tietoisia siitä, että ovat väärässä.
        sinun täytyy muistuttaa muille osakkaille, että heillekin saattaa tulla samantapaisia "ongelmia" ja olisi syytä katsoa peillin. Tiedätkö milloin ja kuka on tehnyt seinänaaapurillesi tuon remontin, jos sen on tehnyt naapurisi, ja onko hän käyttänyt työssään asiantuntijoita tai silloista hall. puh.johtajaa/isännöitsijää? näistä asioista selviää paljon. Kuitenkin mielestäni olet tehnyt oikean ratkaisun siinä, että pyysit purkaamaan ko. kohteen paljastaaksesi syyn vesivahinkoon.Se miten jatkossa olet menetellyt, on eri asia. Kuitenkin ota huomioon se seikka, että, että näistä on selvät lakipykälät olemassa. Myös se seikka, oletko tai onko sinulla isännöitsijä toimistoa jos on, niin sitä enemmän olet vastuussa siitä, että, teetkö oikein, mutta jos olet isännöitsijänä ilman toistoa, ei sinulta vaadita niinpaljon tietotaitoa.
        Jos olet "vain" purkanuttanut kohteen, niin kohteen purkaamisesta vastaa taloyhtiö, jonka edustaja olet.
        Olen vahvasti sitämieltä, että yksinkertaisesti et voi juttua hävitä.

Minä myöskin ilmoitin taloyhtiön hall. puh. johtajalle olevani valmis haastamaan taloyhtiön käräjille, jos asia ei mene muutoin päähän. Kuitenkin lykkyä tykö ja anna ihmeessä tieoa asiastasi, miten se etenee, koska sillä on hyvinkin merkitystä tulevissa riidoissa. Lycka till! Sano ruottalaiset :-)

• sitten ei millään väliä
        Kohtalotoveri kirjoitti:

olet! Mutta! Astuit samalla Hallituksenne puheenjihtajan varpaille.
        Kuitenkin jo se, että noudatit yleistä taloyhtiölakia, joka määrää lisävahingon syntyä estääkseen,ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin.
        Yleinen ohje on myös, että muovinpäälle ei saa valaa betonia, koska jokin muovilaji ei sitä kestä ja näinollen ei myöskään toimi minkäänlaisena eristeenä. Tuntuu kuin se 500€ olisi jostain tullut kuin sovittuna juttuna, näinhän on myös minun tapauksessani. Kuitenkin jo se, että taloyhtiönne tarjosi rahaa korvaukseksi, osoittaa heidän olevan tietoisia siitä, että ovat väärässä.
        sinun täytyy muistuttaa muille osakkaille, että heillekin saattaa tulla samantapaisia "ongelmia" ja olisi syytä katsoa peillin. Tiedätkö milloin ja kuka on tehnyt seinänaaapurillesi tuon remontin, jos sen on tehnyt naapurisi, ja onko hän käyttänyt työssään asiantuntijoita tai silloista hall. puh.johtajaa/isännöitsijää? näistä asioista selviää paljon. Kuitenkin mielestäni olet tehnyt oikean ratkaisun siinä, että pyysit purkaamaan ko. kohteen paljastaaksesi syyn vesivahinkoon.Se miten jatkossa olet menetellyt, on eri asia. Kuitenkin ota huomioon se seikka, että, että näistä on selvät lakipykälät olemassa. Myös se seikka, oletko tai onko sinulla isännöitsijä toimistoa jos on, niin sitä enemmän olet vastuussa siitä, että, teetkö oikein, mutta jos olet isännöitsijänä ilman toistoa, ei sinulta vaadita niinpaljon tietotaitoa.
        Jos olet "vain" purkanuttanut kohteen, niin kohteen purkaamisesta vastaa taloyhtiö, jonka edustaja olet.
        Olen vahvasti sitämieltä, että yksinkertaisesti et voi juttua hävitä.

Minä myöskin ilmoitin taloyhtiön hall. puh. johtajalle olevani valmis haastamaan taloyhtiön käräjille, jos asia ei mene muutoin päähän. Kuitenkin lykkyä tykö ja anna ihmeessä tieoa asiastasi, miten se etenee, koska sillä on hyvinkin merkitystä tulevissa riidoissa. Lycka till! Sano ruottalaiset :-)

En olisi tehnyt päätöstä omin nokkineni, mutta kun purkutarve ilmeni vasta siinä vaiheessa kun lattiaa oltiin uudelleen laatoittamassa. Töiden keskeyttäminen ja pitkittäminen olisi ainakin naapuria kohtaan ollut varsin inhottava temppu. Huoneisto oli käytännössä asumiskelvoton kun ei ole toista vessaa ja miten kauan asukas voi olla ilman suihkua?

Alkuperäinen remontti on 20 vuoden takaa. Tekijän vastuu on mennyt aikoja sitten umpeen eikä vastuu siirry nykyiselle oakkaalle. Varmaan remontti aikoinaan on tehty sen hetkisten ohjeiden mukaisesti.

Olin isännöitsijänä maallikko, enkä edes kallis, käytännössä tein ilmaiseksi enkä kulukorvauksiakaan perinyt. Mutta niinhän se on, että kolmen markan suutari tekee viiden markan vahingon. No, leikki sikseen, nykyinen isännöitsijä on tilitoimistoa pyörittävä eli kirjanpidon ammattilainen. Tekninen tietämys on hakusessa hänelläkin.

Lupaan kertoa myöhemmin, miten mummon (minun) käy. Pahimmassa tapauksessa kolkuttelee ulosottomies ovella!

• Kohtalotoveri
        sitten ei millään väliä kirjoitti:

En olisi tehnyt päätöstä omin nokkineni, mutta kun purkutarve ilmeni vasta siinä vaiheessa kun lattiaa oltiin uudelleen laatoittamassa. Töiden keskeyttäminen ja pitkittäminen olisi ainakin naapuria kohtaan ollut varsin inhottava temppu. Huoneisto oli käytännössä asumiskelvoton kun ei ole toista vessaa ja miten kauan asukas voi olla ilman suihkua?

Alkuperäinen remontti on 20 vuoden takaa. Tekijän vastuu on mennyt aikoja sitten umpeen eikä vastuu siirry nykyiselle oakkaalle. Varmaan remontti aikoinaan on tehty sen hetkisten ohjeiden mukaisesti.

Olin isännöitsijänä maallikko, enkä edes kallis, käytännössä tein ilmaiseksi enkä kulukorvauksiakaan perinyt. Mutta niinhän se on, että kolmen markan suutari tekee viiden markan vahingon. No, leikki sikseen, nykyinen isännöitsijä on tilitoimistoa pyörittävä eli kirjanpidon ammattilainen. Tekninen tietämys on hakusessa hänelläkin.

Lupaan kertoa myöhemmin, miten mummon (minun) käy. Pahimmassa tapauksessa kolkuttelee ulosottomies ovella!

Ensikssi vähän omasta tilanteestani. Kylppärissämme esiintyi seinäpurun yhteydessä vesivahinko ja kuivatus on käynnissä.
        Minua on uhkailtu on yritetty hallituksen jäsenen kautta vaikuttaa niin, että on kyselty "hintaani" eli millä hinnalla suostun tekemään myös taloyhtiölle kuuluvan osuuden. Vastaukseni oli ja on edelleen se, että maksan sen mikä minun maksettavakseni tässätapauksessa kuuluu ja jos ei käy, niin oikeudessa tavataan.

Jos on todettu lattiassa ilmenneen vian, joka vaatii lähempää tutkimista, niin tietysti se on tutkittava, sen sanoo jo maalaisjärkikin. Mittasitko kosteuspitoisuuden joka ei saa ylittää lukemaa 100. Jos menee yli, niin silloin asia on tutkittava. Myös jos ilmenee laatoituksen irtoamista on asia vakava.
        Muistaakseni purkautit betonipinnan, joka oli valettu suoraan muovimaton päälle? Se on virhe jos muovimaton päälle valetaan lattia koska muovimatto ei ole vesieriste, eikä muovi itsessään ole sellainen aine, joka välttämättä sopisi betonin kanssa yhteen.
        Miten taloyh. hallituksen edustaja nyt toimii? Onko katkaissut työn etenemisen ja mitkä ovat lähitoimenpiteet? Onhan selvää, että toimenpide ratkaisut jatkosta on tehtävä nopeasti. Lisäksi näytettävä toteen se, että olet toiminut väärin, muussa tapauksessa taloyhtiön edustaja ei voi syyttää sinua.

Nykyinen laki vaatii, että vesieristyksen saa tehdä henkilö, joka alansa hallitsee. Eli on oltava VTT tutkinto vesieristyksen teosta, eli "lupakirja".

Älä ole huolissasi siitä, että joutuisit korvaamaan mitään, Mielestäni jos paikkakunnallasi on ko. paikkakunnan korjausneuvoja, ota ihmeessä yhteyttä, sillä he tietävät lait ja asetukset kylppärin kunnostuksen osalta.
        Lisäksi, kun kerroit olleessi isännöitsijä, jolla ei ole omaa toimistoa, tarkoittanee, että ei voida vaatia samantapaista osaamista kuin on isännöitsijällä, jolla on oma toimisto, heillä on ns. selväksiottamis pykälä laisa. Toisekseen, kyseessä olevassa tapauksessa vakuutus jos taloyhtiöllä on tällaisia tapauksia varten, korvaa tapahtuneen virheen, jolloin kysymykseen tulee "hallinnollinen virhe" jota ehkä voidaan tapauksessasi soveltaa.

Joka tapauksessa mieleeni tulee taloyhtiön halu välttyä maksamasta sellaista, mikä heidän korvauspiiriinsä kuuluu. Kirjastosta saat alan kirjallisutta, kannatta tutkia, sieltä minäkin näitä asioita etsin.

Kirjaa ylös kaikki tapahtumat tarkkaan ja pyydä hallituksenne puheenjohtajalta kirjallisen se mistä hän sinua syyttää. Näin jälkeenpäin on sitten helppo tarkistaa, missä mennään.
        Onnea jatkolle, älä anna periksi.

• pidä pintasi
        Kohtalotoveri kirjoitti:

Ensikssi vähän omasta tilanteestani. Kylppärissämme esiintyi seinäpurun yhteydessä vesivahinko ja kuivatus on käynnissä.
        Minua on uhkailtu on yritetty hallituksen jäsenen kautta vaikuttaa niin, että on kyselty "hintaani" eli millä hinnalla suostun tekemään myös taloyhtiölle kuuluvan osuuden. Vastaukseni oli ja on edelleen se, että maksan sen mikä minun maksettavakseni tässätapauksessa kuuluu ja jos ei käy, niin oikeudessa tavataan.

Jos on todettu lattiassa ilmenneen vian, joka vaatii lähempää tutkimista, niin tietysti se on tutkittava, sen sanoo jo maalaisjärkikin. Mittasitko kosteuspitoisuuden joka ei saa ylittää lukemaa 100. Jos menee yli, niin silloin asia on tutkittava. Myös jos ilmenee laatoituksen irtoamista on asia vakava.
        Muistaakseni purkautit betonipinnan, joka oli valettu suoraan muovimaton päälle? Se on virhe jos muovimaton päälle valetaan lattia koska muovimatto ei ole vesieriste, eikä muovi itsessään ole sellainen aine, joka välttämättä sopisi betonin kanssa yhteen.
        Miten taloyh. hallituksen edustaja nyt toimii? Onko katkaissut työn etenemisen ja mitkä ovat lähitoimenpiteet? Onhan selvää, että toimenpide ratkaisut jatkosta on tehtävä nopeasti. Lisäksi näytettävä toteen se, että olet toiminut väärin, muussa tapauksessa taloyhtiön edustaja ei voi syyttää sinua.

Nykyinen laki vaatii, että vesieristyksen saa tehdä henkilö, joka alansa hallitsee. Eli on oltava VTT tutkinto vesieristyksen teosta, eli "lupakirja".

Älä ole huolissasi siitä, että joutuisit korvaamaan mitään, Mielestäni jos paikkakunnallasi on ko. paikkakunnan korjausneuvoja, ota ihmeessä yhteyttä, sillä he tietävät lait ja asetukset kylppärin kunnostuksen osalta.
        Lisäksi, kun kerroit olleessi isännöitsijä, jolla ei ole omaa toimistoa, tarkoittanee, että ei voida vaatia samantapaista osaamista kuin on isännöitsijällä, jolla on oma toimisto, heillä on ns. selväksiottamis pykälä laisa. Toisekseen, kyseessä olevassa tapauksessa vakuutus jos taloyhtiöllä on tällaisia tapauksia varten, korvaa tapahtuneen virheen, jolloin kysymykseen tulee "hallinnollinen virhe" jota ehkä voidaan tapauksessasi soveltaa.

Joka tapauksessa mieleeni tulee taloyhtiön halu välttyä maksamasta sellaista, mikä heidän korvauspiiriinsä kuuluu. Kirjastosta saat alan kirjallisutta, kannatta tutkia, sieltä minäkin näitä asioita etsin.

Kirjaa ylös kaikki tapahtumat tarkkaan ja pyydä hallituksenne puheenjohtajalta kirjallisen se mistä hän sinua syyttää. Näin jälkeenpäin on sitten helppo tarkistaa, missä mennään.
        Onnea jatkolle, älä anna periksi.

Pidä pintasi. Talollesi kelpaisi ilmainen työ. Eiköhän hallituksen mieleen ole juolahtanut, että vesieristeiden teko on ammattilaisen hommaa. Tuskinpa olet alan ammattilainen ja jos oletkin, palkka kuuluu joka tapauksessa maksaa. Mitähän sillä 500 eurolla oikein saa, en usko että riittää edes tarvikkeisiin. Niin sinun, minun kuin taloyhtiöiden etu olisi, että asiat saataisiin sovittua etukäteen. Jos niitä joudutaan oikeudessa ratkomaan, siihen menee vuosia ja hyöty koituu lakimiehille ja taloyhtiöt ovat lopulta maksumiehiä.
        Riidan alaista juttua on pyöritelty yli 2 vuotta. Kosteusmittaus tehtiin aikoinaan ja raportti on taloyhtiöllä. Valitettavasti en muista, millaisista arvoista siinä puhuttiin. Sen muistan tarkkaan, että lattian virheellinen valu muovimaton päälle mainittiin ja juuri siitä syystä teinkin ratkaisevan päätökseni ja astuin puheenjohtajan varpaille. Sain haasteen tammikuun alussa ja luultavasti syksyllä käräjäoikeus käsittelee riitaa. Taloyhtiöllä on tarkoitus vielä asia loppuun asti eli tarvittaessa KO:hon. Varmaan toinen kaksi vuotta menee ennen kuin asia on lopullisesti käsitelty.
        Minulla on muistiinpanot ja naapurilla lisää. Todistajia on tälläiseen asiaan vaikea saada, eipä juuri muita kuin rakennus-, putki- ja sähkömiehet sekä kuntotarkastaja. Yksi asia harmittaa jälkikäteen: ei huomattu valokuvata paikkoja.
        Kiinteistöliiton vastuunjakotaulukko on mielestäni varsin ymmärrettävä ja tukee vahvasti niin minun mokaani kuin taistelua oman kylppärin kustannusten jaosta. Meillä on taulukko hyväksytty sellaisenaan eikä yhtöjärjestyksessä ole mitään, jonka nojalla kustannukset kuuluisivat osakkaalle.
        Sen verran vielä, että minulle on myönnetty vuoden 2006 yhtiökokouksessa vastuuvapaus v. 2005 osalta. Yksistään jo tämän pitäisi riittää, sillä yhtiökokouksella oli päätöstä tehdessä kaikki tieto.
        Oman kylppärin remonttiaie ei ole edennyt minnekään.

• laattamies

Vesieristys kuuluu talonyhtiölle. Ja ennen remonttia asbestikartoitus. Sen määrää laki, maksajana siinäkin yhtiö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4987
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4366
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3097
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      251
      2933
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2872
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27