Uima-allas omistajien keskustelufoorumi

UimariMalla

Olen yrittänyt etsiä järkevää keskustelua uima-allas omistajien kesken. Tässä foorumi, joka toivonmukaan toimii ja auttaa altaan hoidossa.
Itselläni hiekkasuodatin puhdistaa juuri 3100O ltr allasta. C-klooritapletti kelluu annostelijassa, kaksi uintikertaa tänään takana kristallinkirkkaassa vedessä. Mitä.. ongelmiako... ratkotaan yhdessä ja viisastutaan kuutamouinteja odotellessa.

87

44909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UimariMalla

      Tuleekohan tästä yksinpuhelu ja päiväkirja. No ei haittaa. Tulkaa mukaan keskusteluun:-)
      Tänään imuroin altaan pohjan, pesin seinät ja haavin roskat. (olipa hassu verbi)
      PH oli 7.4 ja kloorin jäännösarvo 0,6 - 1. Mielestäni hyvä. Jätin vielä hiekkasuodattimen pyörimään ainakin kahdeksi-kolmeksi tunniksi.
      Mitääm kemikaaleja ei tarvinnut lisätä. C-kloori kelluu edelleen annostelijassa. Olis tosi kiva kuulla muiden hoitotapoja.

      • sox

        meillä noin 13 m2 uimariallas ja ei sitä joka päivä tarvitse imuroida eikä seiniä harjata. Harjaan seinät aina keväällä ja sen jälkeen pysyvät puhtaina koko kesän levänpoistoaneen avulla. Imuroin ehkä kerran viikossa ja kun näkyy pohjassa roskia.


      • pirre

        allasklooria missä mukana kloori,kirkaste ja levänesto. usean vuoden kokemuksella voi suositella......
        itse tein altaani betonista ja hyvin on pelannut.
        vesimäärä n.40 000litraa, suodatin 160kg
        ohessa linkki altaasta..


    • tietoa

      meillä on maahan kaivettu pressulla katettu reilu 30000 litran allas, pumppuna uppopumppu joka kytketty suihkukaivoon toimii hyvin vesi on kirkasta ja raikasta, nyt vain tuli ongelma näin siitepöly aikaan, sinne tahtoo mennä siittiöitä joita en saa haavilla pois, joten mikä neuvoksi,siittiöt laskeutuu pohjalle mutta en löydä tarpeeksi pienisilmäistä haavia,olen niitä tehnyt jo valoverhoistakin, mutta ei auta

      • UimariMalla

        Moi !
        Voiko sitä mitenkään imuroida?


      • laite
        UimariMalla kirjoitti:

        Moi !
        Voiko sitä mitenkään imuroida?

        olen aloittelija vasta ja lähinnä käyttänyt harjaa jolla harjasin pohjaan valuneet siittiöt uppopumppuun joka puhaltaa niin että roskat putoavat haaviin ja haaveilla olen yrittänyt loppuja mutta minkähänlaista imuria mahdat tarkoittaa


      • UimariMalla
        laite kirjoitti:

        olen aloittelija vasta ja lähinnä käyttänyt harjaa jolla harjasin pohjaan valuneet siittiöt uppopumppuun joka puhaltaa niin että roskat putoavat haaviin ja haaveilla olen yrittänyt loppuja mutta minkähänlaista imuria mahdat tarkoittaa

        Meille tuli altaan mukana imuri, joka kytketään roskasihdin kanneksi ja roskat jää ensin sihtiin ja sen jälkeen kulkeutuvat hiekkasuodattimeen.
        Tiedän, että on olemassa myös "käsi-imureita", joita myyvät ainakin kuumavesiallastoimittajat.


      • sox
        UimariMalla kirjoitti:

        Meille tuli altaan mukana imuri, joka kytketään roskasihdin kanneksi ja roskat jää ensin sihtiin ja sen jälkeen kulkeutuvat hiekkasuodattimeen.
        Tiedän, että on olemassa myös "käsi-imureita", joita myyvät ainakin kuumavesiallastoimittajat.

        Meillä on vesiletkuun liitettävä imuri (hinta noin 40 euroa). Yllättävän hyvä. saa ainakin uimari.net kautta.


      • tiedosta
        sox kirjoitti:

        Meillä on vesiletkuun liitettävä imuri (hinta noin 40 euroa). Yllättävän hyvä. saa ainakin uimari.net kautta.

        sain kyseisen imurin uimarista ja pelittää todella hyvin saisi vain olla isompi. mutta hyvin pelaa


      • Anonyymi
        UimariMalla kirjoitti:

        Meille tuli altaan mukana imuri, joka kytketään roskasihdin kanneksi ja roskat jää ensin sihtiin ja sen jälkeen kulkeutuvat hiekkasuodattimeen.
        Tiedän, että on olemassa myös "käsi-imureita", joita myyvät ainakin kuumavesiallastoimittajat.

        Osta roskasihtiin sellainen kangaspussi, niin saat kerättyä kaikki roskat siihen eikä ne turhaan mene suodattimeen saakka sillä tuo sihti on aika karkea eikä ota esim kaikkia koivusta tulevia urpuja sun muuta kiinni. Sellaisen voi tehdä vaikka sukkahousuista jollei osta valmista. Se on pestävä ja meillä oli käytössä yksi ja sama suodatin koko kesän. Pesu tarvittaessa.


    • vailla

      kerro vielä mistä niitä imureita saa ja minkä hintasia ne on ja muita niksejä niin rakennetaan tätä maa uimalaa eteenpäin

      • hartsuilla

        minuilla allas myynnissa Viitasaarella 150 julasta ostettu


    • tarkeneekohan

      eilen,siis perjantaina itsekin imuroin altaan ja laitoin allasveden lämpiämään...tänään vielä puolenpäivää veden lämmitystä ja kohta pääsee pulikoimaan........ps: mittari näyttää jo 34c....vielä muutama aste jotta lapsetkin viihtyvät...............

      • UimariMalla

        Hei! Mitä tarkoitat lämmittämisellä? Aurinkoako vai jotain teknistä?


      • tarkeneekohan
        UimariMalla kirjoitti:

        Hei! Mitä tarkoitat lämmittämisellä? Aurinkoako vai jotain teknistä?

        teknistä,teknistä systeemiä.. elikkä puukattilaa joka on varsin tehokas ja suorastaan halpa käyttää....alkuinvestointi on kuitenkin varsin korkea........


    • Uimaaja

      Kertoisiko joku kuinka kvartsihiekkasuodatin vastavirtahuuhdellaan. Jos mahdollisimman tarkat ohjeet saisin niin olisin kovin kiitollinen! :)
      Kuinka usein te muut kyseisen aparaatin omistajat teette tuon huuhtelun?

      • UimariMalla

        Hei !
        Meidän hiekkasuodatin huuhdellaan kääntämällä päällä oleva vipu (en muista asennon nimeä) määrättyyn asentoon ja annetaan veden roiskua pois altaasta, kunnes vesi on kirkasta (muutama min.) sen jälkeen vipu käännetään asentoon, joka tasaa hiekan paikoilleen ja annetaan käydä noin 1 min. Katson illalla kotoa ne asennot ja palaan asiaan.


      • Jörgenborgen
        UimariMalla kirjoitti:

        Hei !
        Meidän hiekkasuodatin huuhdellaan kääntämällä päällä oleva vipu (en muista asennon nimeä) määrättyyn asentoon ja annetaan veden roiskua pois altaasta, kunnes vesi on kirkasta (muutama min.) sen jälkeen vipu käännetään asentoon, joka tasaa hiekan paikoilleen ja annetaan käydä noin 1 min. Katson illalla kotoa ne asennot ja palaan asiaan.

        Hei kiitos tosi paljon jo etukäteen? :) Siis se veden kirkkaus katotaan siitä "lasista"? Jossa siis on se kippo johon suurimmat roskat jää esim. imuroidessa? :)


      • UimariMalla
        Jörgenborgen kirjoitti:

        Hei kiitos tosi paljon jo etukäteen? :) Siis se veden kirkkaus katotaan siitä "lasista"? Jossa siis on se kippo johon suurimmat roskat jää esim. imuroidessa? :)

        Hei!
        En katso sitä likaisen veden laatua siitä lasista vaan poistoveden kirkkaudesta.
        Hyvät yksiselitteiset hoito-ohjeet löytyvät sivulta:www.aquanova.fi. Kurkkaa sinne, jos et ole vielä käynyt.
        Kerro löysitkö ohjeet?
        Joku täällä kertoi lämmittävänsä puilla. Meidän altaaseen se ei oikein sovellu mutta illalla oli jo vesi 18 eli ihan nautittavaa. C-tapletti riittää edelleen ja arvot loistavat.


    • EetuM

      Sellainen halpa vesiletkussa oleva imuri kelpaa vain isompien roskien imuroimiseen.

      Nyt alkaa altaan pohjalla olla sellaista likaista huntua joka uitaessa samentaa koko veden. Tuo huntu laskeutuu yöllä altaa pohjalle josta se olisi "helppo" imuroida.

      Pytyykö sellaiset paremmat imurit tuollaisen hunnun imuroimaan? Eli imurit jotka ovat kiinni hiekkasuodattimessa ja töhkä menee suodattimeen.

      • UimariMalla

        Moi !
        Kyllä olen saanut hiekkasuodattimeen kytketyllä imurilla altaan tosi puhtaaksi. Tässä vasta harjoitellaan mutta ainakin toistaiseksi.
        Kysyn tässä vielä tosi tyhmän kysymyksen: Olen aivan sekaisin, kun puhutaan vapaasta kloorista (olikohan se 0,6) ja sitten puhutaan veden happimäärästä n. 3. Tämä jälkimmäinen tuli minulle yllärinä vai lieneekö sama asia??
        Jos sama asia niin arvohaitari tosi iso !
        PH arvona olen pitänyt 7,4.


      • sox

        eikä lähde imuroimalla. Azurin levänpoistoainetta sekaan ohjeiden mukaan ja "huntu" häviää.
        Kun shokkiklooraatte altaan, kauanko aikaa menee ennenkuin altaassa voi uida ? Viime kesänä emme shokkiklooranneet ollenkaan mutta nyt oli viikon vieraita ja allasta käytettiin niin paljon että c-tabletti ei enää riitä ja pitäisi shokkikloorata allas


      • ..,.
        sox kirjoitti:

        eikä lähde imuroimalla. Azurin levänpoistoainetta sekaan ohjeiden mukaan ja "huntu" häviää.
        Kun shokkiklooraatte altaan, kauanko aikaa menee ennenkuin altaassa voi uida ? Viime kesänä emme shokkiklooranneet ollenkaan mutta nyt oli viikon vieraita ja allasta käytettiin niin paljon että c-tabletti ei enää riitä ja pitäisi shokkikloorata allas

        Paljon maksaa sellanen putki joka laitetaan sen päällä kelluvan peitteen sisään? Meillä meni se paskaks (taittu kun tyhmät ihmiset istuivat päällä) ja pitäis uus saada pian. allas on n 3m levee. ei siis tarvii uutta peitettä ku vaan se putki.


    • UimariMalla

      En ole seikkaillut täällä aikoihin.
      Uima-allas on edelleen puhdas ja kunnossa.
      Vesi pysyttelee harmiksemme tuolla 15 ast paikkeilla. Mitenköhän sen saisi nousemaan yksinkertaisin menetelmin? Joku kyseli reunaliasta... En tiedä mutta meillä on myös kuuma-allas ja siihen olen käyttänyt ruokasoodaa ja on tepsinyt. En ole vielä kylmäaltaassa joutunut kokeilemaan mutta luulis siihenkin tepsivän. Olen päättänyt tehdä syksyn varalle sideharsosta kevytkannen, jossa on kumilanka reunoilla. Miltä kuulostaa?

      • JB.

        hmm, hyvä idea. Pitää kokeilla. Tuo ruokasooda ei varmaan vaikuta veteen mitenkään? Kannattaako soodasta tehdä liuos vai laittaa esim. suoraan pesusieneen? Meillä altaassa vesi 20 astetta, ilman mitään lämmittimiä. Parhaimmillaan ollut 24 astetta tänä kesänä. Onko teilä aurinkopeitettä?


      • UimariMalla
        JB. kirjoitti:

        hmm, hyvä idea. Pitää kokeilla. Tuo ruokasooda ei varmaan vaikuta veteen mitenkään? Kannattaako soodasta tehdä liuos vai laittaa esim. suoraan pesusieneen? Meillä altaassa vesi 20 astetta, ilman mitään lämmittimiä. Parhaimmillaan ollut 24 astetta tänä kesänä. Onko teilä aurinkopeitettä?

        Hei JB ja kiitos vastauksestasi:-)
        Aurinkopeite hmm...kerrotko lisää... kiitos.
        Onko se painava? Hankala käyttää?
        Kiitos etukäteen.
        Soodan laittaisin suoraan pesusieneen.


      • u.m.
        JB. kirjoitti:

        hmm, hyvä idea. Pitää kokeilla. Tuo ruokasooda ei varmaan vaikuta veteen mitenkään? Kannattaako soodasta tehdä liuos vai laittaa esim. suoraan pesusieneen? Meillä altaassa vesi 20 astetta, ilman mitään lämmittimiä. Parhaimmillaan ollut 24 astetta tänä kesänä. Onko teilä aurinkopeitettä?

        Kertoisitko vielä mistä ostit lämpöpeitteen?
        Kiitos


      • JB.
        UimariMalla kirjoitti:

        Hei JB ja kiitos vastauksestasi:-)
        Aurinkopeite hmm...kerrotko lisää... kiitos.
        Onko se painava? Hankala käyttää?
        Kiitos etukäteen.
        Soodan laittaisin suoraan pesusieneen.

        Siis meillä on uimarin kasiallas ja aurinkopeitteen ostin uimarin nettikaupasta, sieltä tarvikkeet-osiosta. Peite on suht kevyt, vähän samanlaista kuin kuplamuovi, mutta siis peite on sininen. Ja peite kelluu veden pinnalla. Muistaakseni sivuilta joskus lueskelin, että tuo aurinkopeite lämmittää uimavettä auringon avulla ja yöaikaan estää haihtumista. Aluksi olin hiukan epäluuloinen tosiaan, kun peite oli aika halpiksen näköinen, mutta näyttää toimivan. Vesi on ollut kuitenkin koko ajan 20 ja sen paremmalla puolen.
        Peite on suht kevyt ja helppo vetää esim. terassille altaasta. Siihen taitaa olla saatavilla jokin kelauslaitekin, mutta itse en ole sitä vielä ainakaan tarvinnut. Toivottavasti oli apuja. :)


      • u.m.
        JB. kirjoitti:

        Siis meillä on uimarin kasiallas ja aurinkopeitteen ostin uimarin nettikaupasta, sieltä tarvikkeet-osiosta. Peite on suht kevyt, vähän samanlaista kuin kuplamuovi, mutta siis peite on sininen. Ja peite kelluu veden pinnalla. Muistaakseni sivuilta joskus lueskelin, että tuo aurinkopeite lämmittää uimavettä auringon avulla ja yöaikaan estää haihtumista. Aluksi olin hiukan epäluuloinen tosiaan, kun peite oli aika halpiksen näköinen, mutta näyttää toimivan. Vesi on ollut kuitenkin koko ajan 20 ja sen paremmalla puolen.
        Peite on suht kevyt ja helppo vetää esim. terassille altaasta. Siihen taitaa olla saatavilla jokin kelauslaitekin, mutta itse en ole sitä vielä ainakaan tarvinnut. Toivottavasti oli apuja. :)

        Kiitos tosi paljon.
        Meillä on allas 7,3 x 3,6, tilattu pelipaikasta.
        On varmaan sama kuin Uimarillakin. Tilaan peitteen heti! Miten olet ajatellut talvikäytön vai onko jo kokemusta?
        Terveisin Malla


      • Uima-allaskatos
        JB. kirjoitti:

        Siis meillä on uimarin kasiallas ja aurinkopeitteen ostin uimarin nettikaupasta, sieltä tarvikkeet-osiosta. Peite on suht kevyt, vähän samanlaista kuin kuplamuovi, mutta siis peite on sininen. Ja peite kelluu veden pinnalla. Muistaakseni sivuilta joskus lueskelin, että tuo aurinkopeite lämmittää uimavettä auringon avulla ja yöaikaan estää haihtumista. Aluksi olin hiukan epäluuloinen tosiaan, kun peite oli aika halpiksen näköinen, mutta näyttää toimivan. Vesi on ollut kuitenkin koko ajan 20 ja sen paremmalla puolen.
        Peite on suht kevyt ja helppo vetää esim. terassille altaasta. Siihen taitaa olla saatavilla jokin kelauslaitekin, mutta itse en ole sitä vielä ainakaan tarvinnut. Toivottavasti oli apuja. :)

        Hankkikaa Kupolikas Oy:n uima-allaskatos. Se on kiskoilla toimiva siirrettävä katos aurinkoisina päivinä. Se suojaa veden lialta ja roskilta sekä antaa turvallisuuden eläimille ja pienille lapsille. Sateisina päivinä voi uida katoksen alla, mikä on etu kaikennäköisiin pressuihin verrattuna. Katso: www.kupolikas.fi


    • u.m.

      Hei !
      Onko kellään käytössä pohjaimuriropottia. Muistelen, että joku mainitsi mutta en löytänyt:-(
      Kuulisiin kommentteja :-)
      Tällä hetkellä pumppuun liitettävä, joka toimii tosi hyvin mutta tämä helppoudenhakuisuus;)
      Terv. Malla

      • *******

        Moi Malla,
        En omista imurirobottia, mutta tuolta uimareilta saa sellasen, joka nyt näyttää olevan aika halpa, tai ainakin tähän mennessä halvin mitä olen katsastellut ja netistä ytrittänyt kovasti hakea:

        http://www.uimari.net/sivut/esite.html

        Lataa tolta sivulta esite, ja imurirobotista on juttua sivulle 4, tarkistin sen äsken. Hinta oli 290e.

        Ja eikun nyt pihalle ja aamu-uinnille =)
        Ihqua!


    • sanja77

      Meillä on kylpytynnyri, ja siihen asennettu hiekkasuodatin. Vesi lämmitetään puilla, ja kylvetty onkin ahkerasti tänä kesänä. Muutama kysymys kuitenkin. Mihin tarkoitukseen ja miten käytätte tuota soodaa mistä aiemmin oli jotain keskustelua? Osaisiko kukaan neuvoa, miten saamme pidettyä tynnyrissämme veden sulana talvellakin? Ja miten tuon suodatuksen laita talvella(suodatinta ei saa käyttää pakkasilla..). Ei viittis millään tyhjätä tynnyriä talveksi, koska olishan se mukava kylpeä silloinkin ja kuulemma mahtava kokemus juuri talvella. Ja sit vielä, jos tyhjää ja päästää tynnyrin kuivimaan, saa tehdä aikamoisen työn, että tynnyri paisuu ja taas pitää vettä.
      Onko siis olemassa mitään sähköllä toimivaa lämmitysjutskaa (kuten esim. akvaarioissa), jota voisi käyttää sitten talvella?

    • UimariMalla

      Hei !
      Kertokaahan miten aiotte hoitaa uima-allastanne talvella? (Joku kyseli kylpytynnyrin jutuista mutta niistä en valitettavasti tiedä:-()
      Joku kertoi, että styrox paalin pitäisi ankkuroida talven varalle veteen eli isoon maanpääliseen altaaseen ja että allasta voisi käyttää talvellakin. Kertokaapa! Mietitään yhdessä! T. Malla

      • ..,.

        Paljon maksaa sellanen putki joka laitetaan sen päällä kelluvan peitteen sisään? Meillä meni se paskaks (taittu kun tyhmät ihmiset istuivat päällä) ja pitäis uus saada pian. allas on n 3m levee. ei siis tarvii uutta peitettä ku vaan se putki..


      • mpe123
        ..,. kirjoitti:

        Paljon maksaa sellanen putki joka laitetaan sen päällä kelluvan peitteen sisään? Meillä meni se paskaks (taittu kun tyhmät ihmiset istuivat päällä) ja pitäis uus saada pian. allas on n 3m levee. ei siis tarvii uutta peitettä ku vaan se putki..

        Onko liiallisesta kloorin määrästä haittaa, altaan tilavuus on 15m3, allastabletti pitää kloorin määrän 3ssa ja välillä vähän yli.


      • UimariMalla
        mpe123 kirjoitti:

        Onko liiallisesta kloorin määrästä haittaa, altaan tilavuus on 15m3, allastabletti pitää kloorin määrän 3ssa ja välillä vähän yli.

        Moi!
        Itse en päästä vapaan kloorin määrää nousemaan yli 3. Otan välillä pois sen tapletin niin taas laskee arvot.
        Terv. Malla
        Kyselen taas mitä suunnitelmia teillä kaikilla on talven varalle (uima-altaille)


      • mpe123
        UimariMalla kirjoitti:

        Moi!
        Itse en päästä vapaan kloorin määrää nousemaan yli 3. Otan välillä pois sen tapletin niin taas laskee arvot.
        Terv. Malla
        Kyselen taas mitä suunnitelmia teillä kaikilla on talven varalle (uima-altaille)

        Ajattelin pitää vedet altaassa niin pitkään kuin mahdollista, meillä kierrätys putket kulkee altaan ulkopuolella pakkaselle alttina, mutta toivottavasti jouluun asti pääsisi uimaan. Altaamme on viime keväänä maan päälle rakennettu hirsiallas, eikä ole tarvinnut hankintaa katua, vielä kun löytäisi jostakin edulliset pinta-asennus valot niin olisi aika kivan näköinen syys iltana.


      • kylpytynnyri
        UimariMalla kirjoitti:

        Moi!
        Itse en päästä vapaan kloorin määrää nousemaan yli 3. Otan välillä pois sen tapletin niin taas laskee arvot.
        Terv. Malla
        Kyselen taas mitä suunnitelmia teillä kaikilla on talven varalle (uima-altaille)

        Meillä siis kylpytynnyri, ja tahtois kans päästä paljutteleen talvellakin (ilman, että tyhjää ja täyttää tynnyrin joka kerta). Joku neuvoi laittamaan suolaa. Kuulemma alhaisempi jäätymispiste, ja pitää levät ja bakteeritkin loitolla. Empä sitten tiedä miten paljon sitä suolaa pitäis esim. tommoseen 2000 l:n laittaa.
        Mikä vaikutus on muuten niillä muovikanistereilla? Mihin se homma perustuu?
        Joku neuvoi nimittäin laittamaan esim. 5 l:n mehukannuja tynnyriin talveksi.
        Pitääkö ne olla tyhjiä vai laitetaanko niihin vettä (varmaan tyhmä kysymys:))?


      • opek
        kylpytynnyri kirjoitti:

        Meillä siis kylpytynnyri, ja tahtois kans päästä paljutteleen talvellakin (ilman, että tyhjää ja täyttää tynnyrin joka kerta). Joku neuvoi laittamaan suolaa. Kuulemma alhaisempi jäätymispiste, ja pitää levät ja bakteeritkin loitolla. Empä sitten tiedä miten paljon sitä suolaa pitäis esim. tommoseen 2000 l:n laittaa.
        Mikä vaikutus on muuten niillä muovikanistereilla? Mihin se homma perustuu?
        Joku neuvoi nimittäin laittamaan esim. 5 l:n mehukannuja tynnyriin talveksi.
        Pitääkö ne olla tyhjiä vai laitetaanko niihin vettä (varmaan tyhmä kysymys:))?

        laita hiekkaa kanisteriin sen verran että kelluu kanisteri vedessä. jäätyessään jää painaa kanisteria vasten eikä riko altaan seinämää.
        tyröx palaset ajaa saman asian. näin minua on neuvottu.itse tyhjennin altaan talveksi.


      • UimariMalla

        Hei Uimarit!
        Onko jollain käytössä allas talvella?
        Itselläni maanpäälinen allas, joka on aiheuttanut harmaita hiuksia (vaikkei mitään pahaa ole tapahtunut) Peitin sen ensin talvipeitteellä ja laskin vedenpinnan alle aukkojen. No jää ja lumi keräytyi tietysti pinnalle ja pelkokerroin kasvoi, koska lumi pitäisi luoda pois. Nyt rakensimme koko hela hoidon ympärille puisen kehyksen ja katoksen, jonka päällä on pressu eli allas lepäilee omissa oloissaan talvipeite päällä.
        Ylimääräinen leväntuho ja kloori ja siellä saa olla koko talven. Erittäin mielenkiinnolla odotan mitä keväällä on vastassa. Kertokaahan omia kokomuksianne. Oikein hyvää joulua. T. Malla


      • uima-allas
        UimariMalla kirjoitti:

        Hei Uimarit!
        Onko jollain käytössä allas talvella?
        Itselläni maanpäälinen allas, joka on aiheuttanut harmaita hiuksia (vaikkei mitään pahaa ole tapahtunut) Peitin sen ensin talvipeitteellä ja laskin vedenpinnan alle aukkojen. No jää ja lumi keräytyi tietysti pinnalle ja pelkokerroin kasvoi, koska lumi pitäisi luoda pois. Nyt rakensimme koko hela hoidon ympärille puisen kehyksen ja katoksen, jonka päällä on pressu eli allas lepäilee omissa oloissaan talvipeite päällä.
        Ylimääräinen leväntuho ja kloori ja siellä saa olla koko talven. Erittäin mielenkiinnolla odotan mitä keväällä on vastassa. Kertokaahan omia kokomuksianne. Oikein hyvää joulua. T. Malla

        Mites Mallan uima-allas toimi keväällä ? Kesällä tehty 4x10 allas, nyt odotellaan talvea, että ei tulisi jäätä. Miten torjua jää ?


      • Luksus tyyppi
        uima-allas kirjoitti:

        Mites Mallan uima-allas toimi keväällä ? Kesällä tehty 4x10 allas, nyt odotellaan talvea, että ei tulisi jäätä. Miten torjua jää ?

        Hei! Mä oon miettinyt uima Altaan hankintaa mutta en vain oikeen tiiä siitä asennuksesta. Aion upottaa maahan. Olisin iloinen jos saisin apua. :)


      • Pakkorako
        Luksus tyyppi kirjoitti:

        Hei! Mä oon miettinyt uima Altaan hankintaa mutta en vain oikeen tiiä siitä asennuksesta. Aion upottaa maahan. Olisin iloinen jos saisin apua. :)

        Hei! Itsellänikin on ensi kesänä perheen painostuksesta edessä uima-altaan asennus. Syksyllä ostamassamme ok-talossa on itse asiassa jo uima-allas pihalla, mikä käytännössä tarkoittaa kuoppaa maassa, jonkinlaiset vanerit reunoilla ja kupla-hallin muovi pussina. Seinämä on alkanut jo 'lonsomaan', joten ajattelin tehdä homman ihan kunnolla. Ajatuksena on hyödyntää valmista kuoppaa ja tilata siihen sopiva allaspaketti. Aluksi ajattelin muurata seinämät harkoista ja tilata siihen sopivan pussin, mutta markkinoiltahan löytyy myös teräsrunkoisia ratkaisuja, jotka eivät tarvitse edes erillistä tukimuuria ja kokoamisen voi tehdä itse (esim. uima-allas.com). Onkohan tuo ihan ok ratkaisu? Entäpä sitten allaspussin kestävyys noissa allaspaketeissa?
        Samaan syssyyn kannattaa varmaan tilata myös suodatinsysteemi, mutta ensimmäisen kesän ajattelin testata ilman lämmitintä. Sähköllä lämmitys ei kiinnosta, mutta markkinoilla lienee aurinkokeräimiä ja puulla toimivia lämmittiä. Olisikohan jollakin noistakin kokemusta?


      • vesijuoksuun
        Pakkorako kirjoitti:

        Hei! Itsellänikin on ensi kesänä perheen painostuksesta edessä uima-altaan asennus. Syksyllä ostamassamme ok-talossa on itse asiassa jo uima-allas pihalla, mikä käytännössä tarkoittaa kuoppaa maassa, jonkinlaiset vanerit reunoilla ja kupla-hallin muovi pussina. Seinämä on alkanut jo 'lonsomaan', joten ajattelin tehdä homman ihan kunnolla. Ajatuksena on hyödyntää valmista kuoppaa ja tilata siihen sopiva allaspaketti. Aluksi ajattelin muurata seinämät harkoista ja tilata siihen sopivan pussin, mutta markkinoiltahan löytyy myös teräsrunkoisia ratkaisuja, jotka eivät tarvitse edes erillistä tukimuuria ja kokoamisen voi tehdä itse (esim. uima-allas.com). Onkohan tuo ihan ok ratkaisu? Entäpä sitten allaspussin kestävyys noissa allaspaketeissa?
        Samaan syssyyn kannattaa varmaan tilata myös suodatinsysteemi, mutta ensimmäisen kesän ajattelin testata ilman lämmitintä. Sähköllä lämmitys ei kiinnosta, mutta markkinoilla lienee aurinkokeräimiä ja puulla toimivia lämmittiä. Olisikohan jollakin noistakin kokemusta?

        Liityn tähän aloittelijoiden ketjuun.
        Ostin omakotitalon, jonka pihassa on laatoitettu betoninen uima-allas, noin 4m x 8m, syvyyttä 1,5-2 m. Kellarissa on tarvittavat härvelit, eli kaiketi suodatin on se pallo ja siihen tulee ja siitä menee putkia. Allasta ei ole käytetty vuosiin, joten edessä on lumien sulettua kova siivous ja sitten perehtyminen järjestelmään.
        Voisiko joku auttaa meitä aloittelijoita. Eli minkälaisia hankintoja pitää tehdä sitä suodattamista ja muuta puhtaanapitoa varten?
        Olen kovasti kiinnostunut aurinkokeräinlämmityksestä. Ei taita maksa maltaitakaan. Jos saan altaan toimimaan, voisin jatkaa polskutteluaikaa lämmityksellä. Kaikki kokemukset edullisista ratkaisuista myös tervetulleita!


      • Alavi
        vesijuoksuun kirjoitti:

        Liityn tähän aloittelijoiden ketjuun.
        Ostin omakotitalon, jonka pihassa on laatoitettu betoninen uima-allas, noin 4m x 8m, syvyyttä 1,5-2 m. Kellarissa on tarvittavat härvelit, eli kaiketi suodatin on se pallo ja siihen tulee ja siitä menee putkia. Allasta ei ole käytetty vuosiin, joten edessä on lumien sulettua kova siivous ja sitten perehtyminen järjestelmään.
        Voisiko joku auttaa meitä aloittelijoita. Eli minkälaisia hankintoja pitää tehdä sitä suodattamista ja muuta puhtaanapitoa varten?
        Olen kovasti kiinnostunut aurinkokeräinlämmityksestä. Ei taita maksa maltaitakaan. Jos saan altaan toimimaan, voisin jatkaa polskutteluaikaa lämmityksellä. Kaikki kokemukset edullisista ratkaisuista myös tervetulleita!

        Suodatin taitaa olla vanhanaikainen (=kovasti työläs ylläpitää, ei varaosia saatavilla) piimaa- tyyppinen, jos on pallon muotoinen ja kankaalla vuorattuja kiekkoja sisällä? Meillä oli pari uintikautta sellainen vm. paut -68, mutta tutulta sain edullisesti käytetyn hiekkasuodattimen ja täss ihan lähipäivinä vaihdan vermeet pumppukopperossasmme iisimpiin...


      • vesijuoksuun
        Alavi kirjoitti:

        Suodatin taitaa olla vanhanaikainen (=kovasti työläs ylläpitää, ei varaosia saatavilla) piimaa- tyyppinen, jos on pallon muotoinen ja kankaalla vuorattuja kiekkoja sisällä? Meillä oli pari uintikautta sellainen vm. paut -68, mutta tutulta sain edullisesti käytetyn hiekkasuodattimen ja täss ihan lähipäivinä vaihdan vermeet pumppukopperossasmme iisimpiin...

        Kyllä se on hiekkasuodatin, taisi siinä olla että 75 kiloa sinne menee.
        Nyt vielä kun hoksais, mihin menee tuolta altaasta nyt pois valuva vesi. Ei kannata alkaa täyttämään, jos vesi valuu johonkin... :)


      • finlandbiljard
        vesijuoksuun kirjoitti:

        Kyllä se on hiekkasuodatin, taisi siinä olla että 75 kiloa sinne menee.
        Nyt vielä kun hoksais, mihin menee tuolta altaasta nyt pois valuva vesi. Ei kannata alkaa täyttämään, jos vesi valuu johonkin... :)

        Elikkäs nyt päätin tehdä hieman erikoisen paljun kotiin joten päädyin 6cm vahvaan lasikuitu astiaan jossa on sisäpinta 1,5 cm on jotain erikoista muovia joka on käytännössä kuin teflonia eli ei pitäisi tarttua mikään lika pintaan. Palju on halkaisijaltaan 3m ja 2.5 syvä eli vettäkin menee ihan sopivasti.. :)
        Lämmityksestä vastaa 80L kota merkkinen pata johon olen hitsannut kiinteän kannen tuohon vesitilaan ja liittänyt 2 putkea, yksi ylös ja toinen alas josta menee putket kyseiseen säiliöön.
        Tämä rakennelma ei tarvitse pumppua vaan virtaa omalla voimallaan.
        Siinä olisi muuten monelle altaan omistajallekin hyvä keino lämmittää vaikka isokin allas suht tehokkaasti.
        Nyt tarvitsisin hiekkasudattimen koska ei viitsisi aina tyhjentää tuota noin 6000l vettä edes kasteluun :) Eli jos jollain olisi ylimääräinen voisin ostaa sen pois !
        Lasikuitu/muovi on muuten erittäin hyvä ratkaisu paljuun ja miksi ei myös altaaseen koska se ei luovuta lämpöä ulos eikä ota kylmää maasta. Jos tuohon kippoon laittaa kiehuvaa vettä voi ulkoa koittaa kädellä eikä polta ikinä sormia. :)


      • Ammattilaanen
        UimariMalla kirjoitti:

        Moi!
        Itse en päästä vapaan kloorin määrää nousemaan yli 3. Otan välillä pois sen tapletin niin taas laskee arvot.
        Terv. Malla
        Kyselen taas mitä suunnitelmia teillä kaikilla on talven varalle (uima-altaille)

        Jos paikat kestää senkus pidät kunhan pH on kunnossa


    • allasmies

      Hei, olen uusi allaskäyttäjä ja muutama asia ihmetyttää. Altaani on n. 40m3, olen laittanut sinne klooria n. 40-45 kpl. Klooritesteri näyttää keltaista, seuraavana päivänä ei näy mitään väriä. Kuinka usein lisäätte / tarkistatte kloorin määrän? Millä aineilla säädättä ph -arvoa ja mistä niitä saa?

      • Hei ! Mittaa altaastasi ph arvo ja sitten vain ph tai ph- jauhoa pakkauksen kyljessä olevan ohjeen mukaan. Esim Biltemasta saat näitä mittatikkuja ja jauhoja myöskin Prismoihin on tullut näitä tuotteita.


    • katinka

      Olen allasmiehen kanssa nyt ihan samalla lailla hukassa, altaassa nyt vedet ja kaiken maailman ph-testejä tehty ja siltikään en ymmärrä mitä pitäisi tehdä. Lykkäsin purkin kyljen mukaan sinne tarvittavat alkuklooraus tabletit, mutta mitä sitten.... ?????? Vesi on ainakin vielä , ei niin kirkasta kuin haluaisin. Haluaisin niin selvällä suomen kielellä ohjeita tähän systeemiin, siis sellaiset jotka hämäläinenkin ymmärtää ;)

      • Mulla oli kanssa ongelmia veden sameuden kanssa kun laitoin uuden hiekan suodattimeen ja suoraan suodatuksen päälle joten kaikki hiekan pintapaska meni altaaseen.
        Tilasin aquanovan verkkokaupasta alumiinisulfaattia ja johan kirkastui vesi nopeasti. Laitan myös sulfaattia keväällä kun vesi seisonut niin monta kuukautta.
        Pitää muistaa vain vastavirtahuuhdella suodatin 2 päivän sisällä slfaatin laittamisesta.

        "allasmies" kyseli arvojen mittaamisesta. Perinteinen värillä mittaus pitäisi olla lluotettava mutta itse huomasi, että eri valmistajien tabletit antoi ihan eri arvoja. Hankin Scuban kloori/Ph-mittarin ja siihen tabletteja. Nyt on helppo katsoa digitaalinäytöstä arvot. Maksaa jonkin verran (n.150€ postikuluineen ja jonkin verran liuskoja) mutta on hintansa arvoinen.


      • Vesieläin

    • maija-2

      Terve,olen aikeissa ensikeväänä rakenaa pihaani uima-altaan kooltaan n.5x10 ja 1-2m syv. Onko kokemuksia styroks harkoista rakenetuista altaista

    • Hei !
      Meillä on uusi alla 3,7 X 7,3m ja laitoin altaalle shokkihoidon mutta ilmeisesti yksi tai kaksi klooritablettia oli tippunut altaan päällä kelluvasta astiasta pois niin valkoisen jäljenhän se altaan pohjaan jätti juuri portaiden viereen. Harmittaa aivan suunnattomasti. Olisiko kellään vinkkejä saisiko jostain esim. vaaleansinistä paikkauskelmua jonka voisi vedessä laittaa tms. Kiitos!

    • Vielä altaaton

      Olemme ostamassa taloa, jossa on sisäuima-allas tilavuudeltaan noin 40 m3. Mitenkähän paljon työtä tuo vaatii. Ilmeisesti vähemmän kuin ulkoaltaassa, kun roskia ei tule niin paljon?

    • Kuntouimari1

      Kyllähän sisäaltaankin hoidossa on jonkun verran työtä. Klooritabletit, missä on aluminiinisulfaatti (kirkastussaine) ja levänpoisto mukana helpottavat hoitoa paljon. Yleensä uima-altaalle suositellaan säännöllistä shokkikloorausta, mutta meillä ei ole tehty koko vuonna yhtäkään shokkikloorausta ja käytetty ainoastaan klooritabletteja ja vesi on pysynyt kirkkaana ja puhtaana koko ajan. Ollaan vaan huolehdittu siitä, että koskaan klooritabletti ei ole liuennut kokonaan ennen uuden tabletin lisäystä ja sitten ollaan mitattu joka viikko altaan veden pH ja klooripitoisuus. Ohjeita altaan hoitoon löytyy esim. täältä: http://www.allas.fi/uima-altaan_toimenpiteet.php

      • H&S

        Hei, onko kenelläkään kokemusta talvikäytössä olevan kylmäaltaan huoltamisesta? Ollaan laitettu ulkosaunan yhteyteen teräksinen entinen meijerin allas, joka on eristetty jäätymisen varalta. Ensimmäinen talvi edessä, joten saa nähdä onko eristykset riittävät. Mutta eniten kiinnostaa näissä olosuhteissa tarvittavan kloorin ym. kemikaalien määrä. Maalaisjärjellä ajateltuna voisin kuvitella, että bakteerien lisääntyminen on hitaampaa kylmässä, joten tarvittavan kloorin määräkin olisi vähäisempi kuin lämpimässä altaassa.


    • epätietoinen uimari
      • Sisäsuomesta

        Terve,

        Tein viime kesänä altaan (3,4m x 7,5m) hiekkaiseen rinteeseen, joten joutui tekemään tukimuurin anturoineen. Tukimuuri valuharkoista ja alarinteen puolelle kaksi vallikivipengerrysmuuria, joiden väliin istutustila 2m eveänä. Altaan ympärille ulkomitoiltaan 7,5x12m puupatio. Ilmalämpöpumppu lämmittämään allasta syksyksi ja kevääksi. Lasikuitualtaan ja tekniikan hinta 21000. Kaikkineen lähes 40 000. Hiton mukava siitä tuli, mutta hinta lähes tuplaantui kaikkine töineen siitä, mitä alunperin odotin. 3,5 vkoa tauotonta työtä. Mutta kannatti.

        JOs lähempiä tietoja haluat, soita 0415477110.


      • Sisäsuomesta
        Sisäsuomesta kirjoitti:

        Terve,

        Tein viime kesänä altaan (3,4m x 7,5m) hiekkaiseen rinteeseen, joten joutui tekemään tukimuurin anturoineen. Tukimuuri valuharkoista ja alarinteen puolelle kaksi vallikivipengerrysmuuria, joiden väliin istutustila 2m eveänä. Altaan ympärille ulkomitoiltaan 7,5x12m puupatio. Ilmalämpöpumppu lämmittämään allasta syksyksi ja kevääksi. Lasikuitualtaan ja tekniikan hinta 21000. Kaikkineen lähes 40 000. Hiton mukava siitä tuli, mutta hinta lähes tuplaantui kaikkine töineen siitä, mitä alunperin odotin. 3,5 vkoa tauotonta työtä. Mutta kannatti.

        JOs lähempiä tietoja haluat, soita 0415477110.

        Niin, unohtui katos, joka kuului edellisen viestin kustannuksiin: 4-osainen kiskoilla "teleskooppimaisesti" sisäkkäin liukuvat katteen osat, jotka saa kasattua kokonaan pois altaan päältä. Ehdoton, jotta kaikki mahdollinen roska ei kasaannu altaaseen.

        Koko rojektin saa kyllä alle 30 000 hintaan tasaiselle kantavalle maapohjalle. Riine pengerryksineen tuli kalliiksi.


    • Pirkanmaan uimari

      Moi.

      Meillä on pari vuotta ollut aconilta hankittu 7,3*3,7 allas jossa metallirunko vaippa ja siinä muovinen sisäpussi. Allas on upotettu terassiin ja kansisuojia en saa enää irroitettua ilman terassin purkua :).

      Bauhaussista olen ostanut kemikaalit, klooria ja jotain yhdistelmätabletteja. Niillä vesi on pysynyt kirkkaana koko kesän.

      Sisäpussin onnistuin hajoittamaan jo ekana syksynä ja talven yli valvottuani löysin korjausratkaisun. Tilasin yhdeltä firmalta siihen polyurea pinnoituksen ja ainakin ekan vuoden kesä syksy kokemuksen mukaan voin suositella vaikka pientä korjattaa nyt tällekin keväälle on odotettavissa liian ohuen reunapinnoituksen takia.

      Eli jätin vedet altaaseen talveksi ja parista kohtaa päädystä jää on nostanut pinnoitetta ja saanut siihen repeytymän. No 10 vuoden takuulla tulevat korjaamaan pinnoitteen. Tosin en tiedä onko siellä pohjalla jotain tuhoja, kun en pohjalle asti vielä näe, kun allas on kokonaan vielä jäässä.

      Muuten pinnoite on huomattavasti muovipussia kestävämpi(meilläkin kun koira on onnistunut hyppäämään altaaseen pari kertaa ja kynsii itseään sieltä sitten ylös, niin ei tarvitse panikoida puhkeamista) ja asettuu nätimmin altaan reunoille ja pohjalle.

      Ensi talveksi olen ajatellut kuitenkin etsiä ratkaisun jolla saisin pidettyä veden sulana koko talven ilman lämmitystä. Onko jollain hyvää ratkaisua siihen. Jotain samantyylistä olen suunnitellut, kuin avantouimaritkin käyttää. Jossain ole nähnyt jonkun vippurin pyörittävän vettä. Jotkut käyttävät uppopumppua. Jotenkin kallistuisin tuon vippurin puoleen, kun se voisi viedä vähemmän sähköä ja sen saisi varmaan tukevammin pultattua paikoilleen ja ohjattua haluttuun suuntaan.

      Mutta jos jollain on käytössä jokin toimiva ratkaisu, niin mielellään otetaan vastaan.

      • Utelias Espoosta

        Mistäs tuollaisen polyurea-pinnoitteen saa 10 vuoden takuulla? Kiinnostaisi kovasti!


    • Kohta uimaan...

      Moi uimarit....

      Joko uintikausi joillakin alkanut? Itsellä lämpömittari näyttää n. 30c , joten
      vielä jokunen aste ylemmäs siihen n. 34-35c. Eli hieman vielä lämmittämistä
      ja pääsee jo helatorstain illalla suorittamaan ensimmäiset sukellukset tälle alkavalle kesälle.....

    • Swimspa

      Juuri nyt 33,5'C!
      Aamupala naamaan ja uimaan....
      Kausi auki

    • help3

      Tervehdys uimarit !

      Kenellä olisi kokemusta tai tietoa Uimarit-altaan ( meillä 3.6 x 6.1m) täydellisestä veden tyhjennyksestä ?
      Siis haluaisimme tyhjentää veden kokonaan altaasta . Sen saisi pestyä oikein kunnolla , täytettyä uudestaan ja nautittua puhtaasta vedestä taas useamman vuoden.

      Uskaltaako veden vaan pumpata pois kokonaan, ettei seinämät romahda kasaan ?

    • Hyyyttsg

      Ei uskalla!
      Pitää laittaa sisälle laidasta laitaa tukia.

      • help3

        Kiitti ! Niin vähän pelkäsinkin :)


    • rokkiwaari

      mistä ihmeestä saa tilattua vettä kymenlaaksossa? vpk:t ei enää saa toimittaa, kaupungilla on auto, mutta kuski uupuu ja kuljetusyrittäjiä soitellut läpi...ei vaan löydy. asutaan siis haja-asutusalueella, ei kunnallistekniikkaa ja 17 kuutiota lähdekaivosta on aika helvetillinen määrä...

      • kohta uimaan

        Rakensimme 5,5x10,1 uimari-altaan haja-asutusalueelle. Vettä ei saatu oman kunnan palokunnalta, onneksi naapurikunnan (40km) vpk toimitti noin puolet tosi edullisestikin mielestäni ja puolet otettiin pikkuhiljaa omasta kaivosta, yht 63 m3. Eihän se heti täyttynyt, meni viikko. Nyt on hiekkasuodatus päällä ja ensimmäiset klooritabletit annostelijassa. Lämmitin on vielä asentamatta. Pikkuisen on hakusessa veden puhtaanapito,(kemikaalien käyttö) ohjeitahan on paljon. Varmaan selviää kun mittailee niitä ph-arvoja. Altaastamme ei tarvitse tyhjentää vettä talveksi, vähän vajuuttaa ja talvipeite päälle. Pitäisi säilyä ehjänä. Tuttavallamme on ollut jo viisi vuotta samanlainen allas ja talvet menneet ok. Urakkana on vielä ympäristön laitto.
        Allaspaketti, lämpöpumppu, pohjan finfoumit, suodatinkankaat, -putket, routaeristeet, kaikkinensa tarvikkeiden hinta jäi hieman alle 10 000,00.


    • pihan_avantouimari

      Terve!

      Tein sellaisen pienen "pulahdusaltaan", jossa tarkoituksena pitää lämmittämätöntä vettä. Altaan koko 1,2x2,0 m ja syvyyttä 1,6. Valettu betonista. Kaikki suodattimet ja pumput mitä olen katsellut vaikuttavat aika järeiltä tämän kokoiseen altaaseen. Olisiko kenelläkään käytännön kautta tietoa, miten tuollaista allasta kannattaa hoitaa?

    • tea7

      hei neuvokaahan alkajaa, mulla on tollanen 9m allas pihalla allasmuovilla ja puu reunat. haluaisin siihen lämmityksen niin mitä suosittelette???samoin siinä oli altaan oma suodatin pumppu joka minusta oli riittämätön ja haluaisin nyt kunnollisen pumpun mitä suosittelisitte?

      • Ihmettelevä

        Tea!
        Mikä pumppu sydeemi sulla on/oli? (Merkki)
        Välttyis moni muukin harrastaja samoilta jutuilta!

        Joko sulla on uusi pumppu hommeli?
        Minkälainen se teidän puureuna homma on?


    • Allas-spesialisti

      Etsittekö uima-altaallenne vedenlaadun asiantuntija-apua. Pk-seudulla on vapaana allas-spesialisti jolla erityisosaamista vedenpuhdistuksesta ja uima-altaiden huollosta. Tarjolla konsulttiapua edullisesti.

    • www.puhdasvesi.fi

      Hyvää päivää Allas-spesialisti. Itse olen toiminut alalla 26 vuotta ja haemme lisäarsenaalia. Ota yhteyttä.
      www.puhdasvesi.fi

    • Guy69-

      Kuka osais auttaa alkuun uima-allasprojektissa? Kustannusarvio esim. 7*3 altaalle olisi hyvä ;) Teräsallas vai lasikuituallas? Osaatteko suositella jotain hyvää asiantuntevaa toimittajaa?

    • vesihiisisihisee

      Ulko altaan mittari näyttää 36c........kohta sukelletaan....Buaaaaaah

    • Kohta-valmista

      Moikka, osaako kukaan sanoa mistä saisi eristetyn peitteen uima-altaaseen tai onko joku tehnyt itse ja osaisi Neuvoa? Ympärivuotisesti allas (8x4) tulossa käyttöön siis.

    • Altaille

      Kokemuksia lasikuitualtaasta olisi kiva lukea, onko ollut hyvä, onko ollut pulmia? Mistä liikkeestä olette saaneet hyvää palvelua ja parhaat tarjoukset?

      Turvapeite vai kupu kiskoilla?

    • K-I

      Taitaa olla jo ihan kuollut ketju, mutta koitetaan.. Ensimmäinen kesä uintia takana ja kovin ollaan tyytyväisiä. Olen koittanut kaivella tietoa altaan talvikäytöstä, mutta aika harvalla taitaa olla talvilämmintä allasta ulkona? Meillä on 8x4 ovaali teräspeltiallas, korkealla terassilla upotettuna betoniin. Suodatus ja lämmönvaihdin talossa sisätiloissa, allas on liitetty talon maalämpöön. Talvikäytössä kätevää peitettä ei taida vaan löytyä, onko ainut ratkaisu kallis liukuva kate? Minkään sorttisia kokemuksia kellään? Ostimme paksun taiteltavan lämpöpeitteen, mutta se on käytössä varmasti kovin kankea ja vaihtoehtoa etsin edelleen..

      • Anonyymi

        millainen lämmönvaihdin käytössä? Olisi tarkoitus lämmönvaihtimen kautta lämmittää allasta,olisiko tulevaisuutta rst levylämmönvaihtimella lämmittää,on kuparijuotoksella kasattu


    • Anonyymi

      Hei! Apuja tarvittaisiin. Meillä toissa vuonna pääsi vesi vihreäksi (levän takia), levä jätti todella ikävät vihreät jäljet altaan pinnoille (seinät ja pohja). Millään ei tahdo lähteä pois mm. ihmesienellä kokeiltu, allas tyhjennetty ja yritetty hinkata. Tänä vuonna kun otimme käyttöön jäljet olivat levinneet entisestään. Altaan valmistajalle soiteltiin ja kysyttiin mitä oli tehtävissä sanoi vain että oli ilmeisemmin erittäin aggressiivinen levä kyseessä. Onko jotain aineita tai suosituksia? Muilla vastaavia tapauksia. Kaikki vinkit otetaan vastaan!!!

    • Anonyymi

      Onko kellään allas käytössä talviuinnissa.

    • Anonyymi

      Miten saatte vihreän veden kirkkaaksi

    • Anonyymi

      Hei, minulla on hiekkasuodattimessa nyt ensimmäistä kertaa suodatinpallot. Saako niitä takaisinhuudella?

    • Anonyymi

      Meillä on maanpäällinen muovikangasallas. Altaan pohjalle on ilmestynyt punaisia läikkiä. Mistä moinen johtuu ja kuinka läikät saisi pois?
      Kiitos etukäteen neuvoista!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe