Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä partio on?

Partsa

Eli, mitä partio teidän mielestänne on? Mitä vastaatte kun teiltä kysytään mitä patio on?

11

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rauli83

      Partion voi oikeastaan kiteyttää neljään osa-alueeseen: 1. Ystävät 2. Luonto 3. Isänmaa 4. Uskonto. Tosin painotan ihmisille toisinaan, että vaikka uskonto kuuluukin osana partioon, niin se ei todellakaan ole mitään kiihkouskontoa eikä se muodosta partiossa suurinta osaa, vaikka illat päätyvätkin hartauteen. Tosin se mitä kukin pitää partiossa tärkeimpänä riippuu ihmisestä. Minulle ehkä kolme ensimmäistä ovat tärkeimpiä. Uskonto myös mutta ei kumminkaan ihan niin tärkeä. Toivottavasti tästä oli jotakin apua/hyötyä sinulle. :)

    • toimintaa

      Ohjattua toimintaa nuorille ja lapsille, höystettynä uskonnollisella kasvatuksella.
      Hyvät vetäjät opettaa liikkumaan luonnossa ensiapu taitoja jne. jne.

      omat lapset ainakin nauttii kavereista ja leireistä täysin siemauksin.
      Taitaa olla niillä kivempaa kuin kalliilla urheilu laji leireillä !
      (ratsastus, taitoluistelu)

      loppu kevennys :
      patio on terassi ilman katosta.
      Pääsääntöisesti kivi tai puu pinnalla ..
      heh en voinut vastustaa kiusausta :)

      • juust

        Partio ei ole "seurakunnan toimintaa", vaikka seurakunnat tukevat useimpia partiolippukuntia.

        Partiotoiminta tapahtuu omassa yhdistyksessään (rekisteröity tai rekisteröimätön) vapaaehtoistyönä. Partion suurin vahvuus onkin se ettei kukaan saa palkkaa toiminnan järjästämisestä.
        Seurakuntien tuki on partiotoiminnalle tärkeää, mutta yhteistyötä tehdään partiotoiminnan periaatteiden ehdoilla.

        Partio on aatteellista nuorisotoimintaa jossa painotetaan yksilön kasvua yhteisön jäsenenä, muodot voivat vaihdella mutta periaattet ovat samoja.

        Se tukeeko seurakunta toimintaa, vai ei, ei vaikuta toiminnan kasvatustavoitteisiin. Uskonnollinen (oman tunnustuksen mukainen) kasvatus kuuluu toki partioon.

        En puutu eri partiolippukuntien erilaisiin kytköksiin. Tiedän että jotkut toimivat seurakunnan tiloissa ja toiset eivät ano edes avustuksia.


    • hassukani

      Minun mielestäni partio on ennenkaikkea yhdessäoloa. Partioihanteenakin on rakentaa ystävyyttä yli rajojen. Juuri tämän kesän leirilläkin jaksoin ihmetellä miten murrosikäiset nuoret leikkivät ja auttoivat niitä pienimpiä 7 vuotiaita.
      Partio antaa mahdollisuuden lapsille ja nuorille opetella erilaisia taitoja. Arvostamaan kaikkia ihmisiä, pärjäämään erilaisissa olosuhteissa, auttamaan toisia jne.
      Ennenkaikkea ettei jäädä sormi suuhun tilanteessa kuin tilanteessa. Käytetään mielikuvitusta ja oman käden taitoja. Kenenkään ei tarvitse toimia yksin, vaan lyödään viisaat päät yhteen ja toimitaan tiiminä, kukin taitojensa mukaan.
      Partiossa ei (toivottavasti) kiusata ketään, vaan opitaan arvostamaan toisia sellaisina kuin nämä ovat.
      Opitaan arvostamaan ja suojelemaan luontoa, opetellaan kaikille tärkeätä ensiaputaitoa.
      Partio on myös osittain hengellistä, sanotaanhan lupauksessa, että lupaan rakastaa Jumalaani. Ja monet lippukunnat toimivat seurakunnan piirissä. Partioon kuuluu hartaudet osana toimintaa.
      Partio harrastuksena (elämäntapana) joko iskee ja vie mukanaan tai toisiin ei kolahda ollenkaan.
      Vanha kunnon sanonta: Kerran partiolainen-aina partiolainen, pitää hyvin paikkansa.
      Lapsille ja nuorille ei löydy tämän parempaa harrastusta!

    • -partiolainen-

      Minusta partio on elämää! On sanottu, että partio on vastaisku nykyajan elektroniikalle, viinalle, tupakalle ja muulle hömpötykselle. Sitä se onkin! (tosin vallankin tuo elektroniikka on partioonkin rantautunut)Partio on yhdessä tekemistä, kokemista, seikkailemista ja rajojen ylittämistä.

      Pakko on ottaa vielä kantaa tuohon uskonto aiheeseen. Minusta ei pitäisi ajatella, että partiolupauksen Jumalaani tarkoittaa Jumalaa, jona se yleensä ajatellaan. Jumalaani tarkoittaa minusta, että minun Jumalani. Se voi olla kenelle mikäkin. Nimimerkki todella aktiivinen partiolainen, mutta en todellakaan uskovainen, en edes ole koskaan mihinkään uskontokuntaan kuulunut. Silti minulla on tietynlainen Jumalani!

      Partio on mahtava harrastus, se on elämän tapa. Se vie mennessään. =)

    • Jallu

      Partio on yhdessäoloa, yhdessä kokemista ja ystävyyttä. Oppimista, kokemista, selviytymistä. Partio on yli rajojen ulottuvaa veljeyttä ja sisaruutta. Välittämistä nuoremmista ja yhteisöstä. Partio on yhteisen hyvän vuoksi tekemistä. Minun tekoja Sinulle.

    • aikuinen partiolainen

      Kysymys hississä:
      "Mitä on Partio? "

      Vastaus:
      "Partiossa saa aikuinenkin leikkiä ja laulaa.
      Partio on vastavoima välinpitämättömyydelle ja tylsyydelle.
      Partiossa opitaan uutta itsestä ja maailmasta,
      ei olla koskaan valmiita ja täydellisiä,
      mutta ollaan aina valmiina seikkailuun ja uuden oppimiseen.
      Partiossa vaikeuksista ja hankalista tilanteista tulee ystävien avulla
      voittoja ja sankaritarinoita."

    • vj1993

      ööööh.. en koskaan osaa vastata.. samoin kun kysytään miksi olen partiossa, sekin on hyvin vaikea ystävä. Partio on pääasiassa erätaitojen, ea-taitojen ja sun sellaisen muun harjoittelemista. Kuten myös partioon kuuluu toisesta välittäminen, vastuu ja tällaiset asiat. Vastuu on varmaan 13-> ylös päin olevilla se pääasia, nuo muut harjoitellaan jo sudarina ja vartsalaisena

      • vj1993

        ja partio ei todellakaan ole seurakunnan toimintaa, minäkin olen ymmärtänyt tuon minun jumalani osion niin, että jokaisella on se oma jumalansa, kuului mihin uskontoon tahansa. Ärsyttää kun kaikki (siis suurin osa) kuvittelevat että partiossa istutaan kynttilän ympärillä ja luetaan raamattua -_-'


      • minulle on ?
        vj1993 kirjoitti:

        ja partio ei todellakaan ole seurakunnan toimintaa, minäkin olen ymmärtänyt tuon minun jumalani osion niin, että jokaisella on se oma jumalansa, kuului mihin uskontoon tahansa. Ärsyttää kun kaikki (siis suurin osa) kuvittelevat että partiossa istutaan kynttilän ympärillä ja luetaan raamattua -_-'

        Tällä hetkellä minä, 20 v. toimin lippukunnanjohtajana, eli pakko on vastata että kyllä se vastuu ja luottamus on siinä hienoa. Oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa, saa oppia vanhemmiltaan ja nuoremmiltaan.
        Tietysti harrastuksen pariin ajautuu tietynlaiset ihmiset, mutta ainakin minun tuntemani nuoret aikuiset partiolaiset ovat sellaista maalaisjärjen omaavaa porukkaa, jotka osaavat ryhtyä toimeen. Se kun ei välttämättä ole aina niin yleistä.
        Eikös B-P ole sanonut, että partion tavoitteena on kasvattaa nuorista yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.
        Haasteita, voitonriemua kun onnistuu, vahvoja siteitä sellaisiinihmisiin, joihi ei muuten tapahtuisi, mielikuvitusta, ripaus sekopäisyyttä. Ja se mielekkyyden tunne, kun itse tekee toimintaa pienemmilleen.


    • Nimetön

      Juuri Englannin juhlajamboreelta palanneena voin todeta, ettei maailmassa ole toista vastaavaa harrastusta. Partio saa ihmiset unohtamaan keskinäiset kiistat ja tuo ihmiset yhteen uskontoon, kansalaisuuteen ja ihonväriin katsomatta. Esimerkiksi Serbialla ja Montenegrolla oli yhteinen leirijoukkue.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe