Kummiksi myöhemmin??

...

Onko kellään tietoa tai kokemusta siitä, että voisi nimetä henkilön kummiksi hieman myöhemmin? Luin kyllä seurakunnan sivuilta, että tietyissä tapauksissa näin voidaan tehdä (esim. kummin kuolema). Mutta meillä olisi sellainen tilanne, että haluaisimme ehdottomasti mieheni veljen, mutta hän käy rippikoulun vasta vuoden päästä. Voiko hänet kuitenkin nimetä kummiksi jo nyt ja virallisesti tehdä jotkut paperit vasta vuoden kuluttua?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

4

1280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanottiin

kun olin seurakunnassa töissä ja kummiasioista juteltiin yleisellä tasolla, niin eräs pappi sanoi, että "kummeja ei oteta korkoa kasvamaan" eli siis, jos jo on rippikoulussa, niin silloin voidaan ilmeisesti vähän joustaa (mun kaverilla on aikoinan käyny myös näin), mutta vuoden päähän on aika vaikea mennä ennustamaan, että jos vaikka pojan mieli muuttuukin, ettei menekäään riparille tai tulee jotain muuta.

Miksi ette ota jotain toista henkilöä tälle vauvalle kummiksi ja jos saatte vielä toisen lapsen myöhemmin, niin sitten voisitte ottaa kyseisen pojan kummiksi? On sitten siihen toiseen vauvaan mennessä jo varmasti ehtinyt käymään sen rippikoulunkin.

• ...

Kyllähän meillä on jo kummit tiedossa vauvallemme, mutta olisimme niin kovasti halunneet ottaa kolmanneksi kummiksi hänet.

Kiitos kuitenkin tiedosta.

• viiden lapsen kummi

Kyllä miehenne veljen voi ottaa kummiksi, esim kasteessa voi olla muiden kummien joukossa, kunhan joukossa on vähintään kaksi "virallista" kummia. eli miehesi veljeä ei voi ottaa kummiksi virallisesti ennen kuin vasta rippikoulun jälkeen. mutta käytännössähän hän voi olla kummina alusta asti. sitten kun ripari on käyty niin menette kirkkoherranvirastoon ja liitätte hänet virallisesti lapsenne kummiksi ja hän saa kummitodistuksen. tiedän tämän kokemuksesta sillä minut lisättiin tammikuussa noin 2v tytön kummiksi jälkikäteen. eli kummeja voidaan kyllä lisätä, ei tarvi olla mitään kummin kuolemaa tms syynä jos haluaa lisätä lapselleen kummin. ja ystävästäni tuli serkkunsa kummi kun ei ollut vielä rippikoulua käynyt. eli piti lasta sylissään ristiäisissä ja on toiminut kummin tehtävissä alusta asti mutta virallisen sinerin sai kummiudelleen vasta nyt kun tuli tämä uusi laki että kummeja voi lisätä.
      paljon onnea kummien valintaan ja siunausta perheellenne

• kahden kummi

Itse en myöskään ollut rippikoulua käynyt, kun kummiksi pyydettiin. Lapsella toki oli kolme muutakin kummia eli en ollut mikään "pääkummi".

Mielenkiintoista sinänsä, että minä sain kummitodistuksen kastepäivänä. En tiedä ovatko kummilapsen vanhemmat käyneet missään "virallistamassa" asiaa, en ole ikinä kysynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13