Lieneekö veneen peräöljyissä suurtakin eroa verrattuna esim. prätkissä käytettyihin vaihteistoöljyihin? Sattuisi hyllystä löytymään sellaista...
Peräöljyt?
17
3093
Vastaukset
- Julle
Eihän se pari desiä asianmukaista öljyä niin paljoa maksa, että kannattaa tällaisella päätään vaivata. Kuuluu lähinnä sarjaan: säästetään kustannuksista piittaamatta.
- Katsastusmies
Riippuu myös maccinasta. 4 Hv 2-tahtiprutkussa voisin ajatella käyttää mitä tahansa öljyä, kun ei pintapaineet muodostu ongelmaksi.
Suuremmissa laitteissa neuvona on pitäytyä tarkasti koneenvalmistajan suosituksissa. - Julle
Katsastusmies kirjoitti:
Riippuu myös maccinasta. 4 Hv 2-tahtiprutkussa voisin ajatella käyttää mitä tahansa öljyä, kun ei pintapaineet muodostu ongelmaksi.
Suuremmissa laitteissa neuvona on pitäytyä tarkasti koneenvalmistajan suosituksissa.riskeerata muutaman euron takia käyttämällä mitä tahansa öljyä.
> 4 Hv 2-tahtiprutkussa voisin ajatella käyttää mitä tahansa öljyä - Jasperi
Katsastusmies kirjoitti:
Riippuu myös maccinasta. 4 Hv 2-tahtiprutkussa voisin ajatella käyttää mitä tahansa öljyä, kun ei pintapaineet muodostu ongelmaksi.
Suuremmissa laitteissa neuvona on pitäytyä tarkasti koneenvalmistajan suosituksissa.Jos prätkäöljy on suunniteltu 10000rpm kiertäviin vehkeisiin, niin luulisi voiteluominaisuuksien piisaavan peräprutkuunkin...
- Katsastusmies
Jasperi kirjoitti:
Jos prätkäöljy on suunniteltu 10000rpm kiertäviin vehkeisiin, niin luulisi voiteluominaisuuksien piisaavan peräprutkuunkin...
Prätkässä ei ole niin kovaa jatkuvaa kuormitusta vaihteistossa kuin on venemoottorissa. Vene on kuin prätkä jolla ajetaan 45 asteen ylämäkeä tunnista toiseen! Niin korkeita vuoria ei löydä edes Veikka Gustavsson.
Rattaiden pintapaineet, jatkuvana huom ! ! ! ovat prätkässä aivan jotain muuta. Hetkellisesti jess kun kiristät narua, mutta kun se 250 km/h tulee vastaan muutamassa sekunnissa.
Toi 4 Hv on osin huuli, osin tosi. Ei niin pienessä koneessa ole väliä mitä rattaiden välissä on, kunhan on öljyä, eikä vettä. Se on se syy pientenkin koneiden kauden mittaiseen öljynvaihtoväliin, tulee tarkistettua ettei ole vettä. - Jasperi
Katsastusmies kirjoitti:
Prätkässä ei ole niin kovaa jatkuvaa kuormitusta vaihteistossa kuin on venemoottorissa. Vene on kuin prätkä jolla ajetaan 45 asteen ylämäkeä tunnista toiseen! Niin korkeita vuoria ei löydä edes Veikka Gustavsson.
Rattaiden pintapaineet, jatkuvana huom ! ! ! ovat prätkässä aivan jotain muuta. Hetkellisesti jess kun kiristät narua, mutta kun se 250 km/h tulee vastaan muutamassa sekunnissa.
Toi 4 Hv on osin huuli, osin tosi. Ei niin pienessä koneessa ole väliä mitä rattaiden välissä on, kunhan on öljyä, eikä vettä. Se on se syy pientenkin koneiden kauden mittaiseen öljynvaihtoväliin, tulee tarkistettua ettei ole vettä.Tämä selvensi asiaa - tattis!
- Eki
Katsastusmies kirjoitti:
Prätkässä ei ole niin kovaa jatkuvaa kuormitusta vaihteistossa kuin on venemoottorissa. Vene on kuin prätkä jolla ajetaan 45 asteen ylämäkeä tunnista toiseen! Niin korkeita vuoria ei löydä edes Veikka Gustavsson.
Rattaiden pintapaineet, jatkuvana huom ! ! ! ovat prätkässä aivan jotain muuta. Hetkellisesti jess kun kiristät narua, mutta kun se 250 km/h tulee vastaan muutamassa sekunnissa.
Toi 4 Hv on osin huuli, osin tosi. Ei niin pienessä koneessa ole väliä mitä rattaiden välissä on, kunhan on öljyä, eikä vettä. Se on se syy pientenkin koneiden kauden mittaiseen öljynvaihtoväliin, tulee tarkistettua ettei ole vettä.Minäkin löysin hyllystäni jotakin vettä sakeampaa. En ole aivan varma mitä on, mutta olkoon mitä tahansa öljyä, perämoottoriinhan se kuitenkin kelpaa.
Mutta millä ihmeellä saan sen pursotettua alemman reiän kautta vaihteistoon. - Tuomas
Katsastusmies kirjoitti:
Riippuu myös maccinasta. 4 Hv 2-tahtiprutkussa voisin ajatella käyttää mitä tahansa öljyä, kun ei pintapaineet muodostu ongelmaksi.
Suuremmissa laitteissa neuvona on pitäytyä tarkasti koneenvalmistajan suosituksissa.Ei asia aivan noin ole. Pintapaineet voivat olla pienessä moottorissa aivan samat kuin isossakin. Onhan rattaiden mitoitus tyystin erilainen. Pieni on toki halvempi korjata.
- koneinsinööri
Eki kirjoitti:
Minäkin löysin hyllystäni jotakin vettä sakeampaa. En ole aivan varma mitä on, mutta olkoon mitä tahansa öljyä, perämoottoriinhan se kuitenkin kelpaa.
Mutta millä ihmeellä saan sen pursotettua alemman reiän kautta vaihteistoon.Venemoottorin perissä on aina kulmavaihde, jossa on kovat pintapaineet ja liukuva hammaspurenta.
Tällaisessa vaihteistokonstruktiossa on aina käytettävä API GL-5 : luokan öljyjä.
Lue purkin kyljestä, mitä siinä sanotaan luokituksesta. - Eki
koneinsinööri kirjoitti:
Venemoottorin perissä on aina kulmavaihde, jossa on kovat pintapaineet ja liukuva hammaspurenta.
Tällaisessa vaihteistokonstruktiossa on aina käytettävä API GL-5 : luokan öljyjä.
Lue purkin kyljestä, mitä siinä sanotaan luokituksesta.Kun vertaa sinun vastaustasi nimimerkin "Katsastusmies" vastauksiin, on ero suurempi kuin yöllä ja päivällä. Vähintäänkin toinen puhuu täyttä p:aa.
- Peräsmies
Tuomas kirjoitti:
Ei asia aivan noin ole. Pintapaineet voivat olla pienessä moottorissa aivan samat kuin isossakin. Onhan rattaiden mitoitus tyystin erilainen. Pieni on toki halvempi korjata.
Turhaan te tytöt niistä pintapaineista jauhatte.
Luokitus on tärkein, Luki tuubin tai purkin kyljessä sitten mitä muuta tahansa. Olen tavannut sellaisiakin tirehtöörejä, joille ei Evarin öljyt ole Johnsoniin kelvanneet!!
- VolvoMan
Eli: KUHUNKIN perään/vaihteistoon/moottoriin JUURI se öljy jota valmistaja suosittelee. Tässä muutama esimerkki joka ehkä pistää mietityttämään.
Volvolla oli 60/70 luvulla 2 vetolaite sarjaa, nimittäin 100 ja 200 sarja, ja vetolaitteet ovat rakenteeltaan samanlaiset, mutta VAATIVAT eri öljyt. 100 sarjaseen (100, 100B) kuuluu 80W90 öljy, ja jos siihen laittaa tavallista moottoriöljyä (10W40 tms.) jota 200(200, 250, 270, 280) sarjasiin kuuluu, niin silloin kytkin meni pilalle, ja rattaat pahimmassa tapauksessa kuluivat loppuun NOPEASTI. Tästä on tullut vastaan MONTA tapausta, koska aikoinaan 60 luvulla, kun 100 sarjaset vetolaitteet olivat suht' uusia, niin volvo suositti 80W90 tai 20W40 öljyjä tähän vetolaitteeseen, mutta suositus korjattiin aikoinaan, koska 20W40 öljyllä vetolaitteet EIVÄT kertakaikkiaan kestäneet.
Työpaikallani on volvo penta 270 vetolaitteen "yläpää", eli ylävaihteisto, se on purettu, koska siinä on käytetty väärää öljyä aikoinaan, ja siinä on rattaat IHAN tuusan nuuskana, ja kytkin AIVAN sileä, ja luistaa.
Ja se API-5 luokitus taitaa nykyään päteä lähes kaikkiin öljyihin aina ATF öljyistä moottoriöljyihin. Itse käytän Volvo Penta 280SP vetolaitteessani 10W40 täyssynteettistä API-5 luokituksen omaavaa öljyä, ja edellisessä 100B vetolaitteessa käytin 80W90 öljyä, ja 10v ajon jäkleen kun purin vetolaitteen talvella, en löytänyt juuri ollenkaan kulumisen merkkejä 27v vanhasta vetolaitteesta!
Eli OSTAKAA ihmiset ihmeessä kunnon öljyt, pääsette niin paljon helpommalla tulevaisuudessa.
No johonkin 4hv prutkuun se öljy nyt tuskin on niin hirveän hyvää oltava, mutta vene jossa on 300hv V8 kone, ja vetolate, niin asettaa aivan eri vaatimukset öljyille.
Ja siitä öljytäytöstä, ostat purtilon öljyä kaupasta, ja ruuvaat perän alaruuvin auki, ja kanssa yläruuvin, öljyt ulos, ja sitten purtilo alareikään kiinni, ja puristat purtiloa, kunnes öljyä tulee pikkasen ulos ylhäältä. Pyöräytät välillä potkuria (ilman poistamiseksi), ja pursutat lisää öljyä, ja yläruuvi kiinni, ja purtilo pois alhaalta, ja HETI alaruuvi kiinni.
Itse laitoin näin öljyt omaan 280 vetolaitteeseeni: alaruuvi kiinni, öljytikku pois, ja vaihdekopan alta ylhäältä löytyvä öljyproppu (kuusiokanta) pois, ja öljyä sisään pumpulla ylhäältä, kunnes täynnä. Aikaa meni 5min :)- Öljymies
VolvoManin ansiokkaaseen kirjoitukseen haluaisin hieman tarkentaa seuraavaa:
API GL-5-luokan öljyt ovat nimenomaan vetopyörästöihin tarkoitettuja öljyjä, ja vielä lisäaineistukseltaan niin tuhteja että sopivat myös hypodipyörästöille, eli sellaisiin tapauksiin joissa korkeiden pintapaineiden lisäksi hammaspyöräkosketuksessa esiintyy runsaasti liukumaa.
Öljyjä valittaessa on tärkeää, että kaksi asiaa natsaa kohdalleen: viskositeetti ja suorituskykyluokka. Viskositeetti ilmoitetaan SAE-luokkina, peräöljyissä esim. 80W-90. API-luokat ilmoittavat öljyn suorituskyvyn tietyssä sovellutuksessa. Peräöljyillä API-luokka on GL-5.
Perämoottorin vaihteistoihin suositellaan yleensä API GL-5 luokan öljyjä. Joissain moottoreissa vaatimus on vain GL-4, mutta näissäkin voidaan hyvin käyttää GL-5:ttä. ATF:t eivät missään nimessä ole perämoottorien peräöljyjä. Traktoreiden yleisöljyissä saattaa olla GL-5-luokka moottoriölljyluokkien lisäksi, joten se on (viimeisen päälle penniä venytettäessä)mahdollinen. Normaalit autokaluston moottoriöljyt eivät missään tapauksessa ole GL-5-öljyjä - VolvoMan
Öljymies kirjoitti:
VolvoManin ansiokkaaseen kirjoitukseen haluaisin hieman tarkentaa seuraavaa:
API GL-5-luokan öljyt ovat nimenomaan vetopyörästöihin tarkoitettuja öljyjä, ja vielä lisäaineistukseltaan niin tuhteja että sopivat myös hypodipyörästöille, eli sellaisiin tapauksiin joissa korkeiden pintapaineiden lisäksi hammaspyöräkosketuksessa esiintyy runsaasti liukumaa.
Öljyjä valittaessa on tärkeää, että kaksi asiaa natsaa kohdalleen: viskositeetti ja suorituskykyluokka. Viskositeetti ilmoitetaan SAE-luokkina, peräöljyissä esim. 80W-90. API-luokat ilmoittavat öljyn suorituskyvyn tietyssä sovellutuksessa. Peräöljyillä API-luokka on GL-5.
Perämoottorin vaihteistoihin suositellaan yleensä API GL-5 luokan öljyjä. Joissain moottoreissa vaatimus on vain GL-4, mutta näissäkin voidaan hyvin käyttää GL-5:ttä. ATF:t eivät missään nimessä ole perämoottorien peräöljyjä. Traktoreiden yleisöljyissä saattaa olla GL-5-luokka moottoriölljyluokkien lisäksi, joten se on (viimeisen päälle penniä venytettäessä)mahdollinen. Normaalit autokaluston moottoriöljyt eivät missään tapauksessa ole GL-5-öljyjäMitens on, kun niitä API luokkiahan on jonkunverran, esim API-GL4, GL5, GL-SJ, tota GL-SJ luokitusta ihmettelin, omaan vetolaitteeseeni (VP 280SP) laitoin 10W40 API GL-SJ luokiteltua öljyä, ja vielä tänään tai huomenna on mahis vaihtaa, jos se ei täytä vaatimuksia...
Eli mitä API GL-SJ luokitus tarkoittaa ja vastaa? - Öljymies
VolvoMan kirjoitti:
Mitens on, kun niitä API luokkiahan on jonkunverran, esim API-GL4, GL5, GL-SJ, tota GL-SJ luokitusta ihmettelin, omaan vetolaitteeseeni (VP 280SP) laitoin 10W40 API GL-SJ luokiteltua öljyä, ja vielä tänään tai huomenna on mahis vaihtaa, jos se ei täytä vaatimuksia...
Eli mitä API GL-SJ luokitus tarkoittaa ja vastaa?Ensimmäistä kertaa törmään tällaiseen API-luokitukseen. Öljysi on joko moottoriöljy tai traktorien yleisöljy. SJ kertoo bensiinimoottoriluokituksen käyttämällesi öljylle, ja SJ on OK nykyaikaisiinkin moottoreihin. Viskositeettiluokitus 10W-40 on moottoriöljyjen viskoluokitus. API GL-luokat ovat nimenomaan voimansiirron öljyluokituksia, ja näistä voimassaolevia on GL-1, GL-4 ja GL-5. GL-1 on hyvin vähän lisäaineistettu öljy, GL-4 on tyypillinen käsivalintaisen laatikon öljy, ja GL-5 peräöljy.
Maataloustraktorien yleisöljyissä on sekä moottoriöljyluokitus että voimansiirtoluokitus, yleensä GL-4 tai GL-5.
Mikäli purkkisi kyljessä todella lukee nimenomaan API GL-SJ, kannattaisi miettiä, mihin sitä laittaa. Kyseessä on joko painovirhe etiketissä, tai sitten valmistajalla/pakkaajalla ei ole harmainta aavistustakaan voiteluaineteknologiasta.
Volvon 280 SP-vetolaitteet kaipaavat moottoriöljyä - ss Guano Marun tapaus
Öljymies kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa törmään tällaiseen API-luokitukseen. Öljysi on joko moottoriöljy tai traktorien yleisöljy. SJ kertoo bensiinimoottoriluokituksen käyttämällesi öljylle, ja SJ on OK nykyaikaisiinkin moottoreihin. Viskositeettiluokitus 10W-40 on moottoriöljyjen viskoluokitus. API GL-luokat ovat nimenomaan voimansiirron öljyluokituksia, ja näistä voimassaolevia on GL-1, GL-4 ja GL-5. GL-1 on hyvin vähän lisäaineistettu öljy, GL-4 on tyypillinen käsivalintaisen laatikon öljy, ja GL-5 peräöljy.
Maataloustraktorien yleisöljyissä on sekä moottoriöljyluokitus että voimansiirtoluokitus, yleensä GL-4 tai GL-5.
Mikäli purkkisi kyljessä todella lukee nimenomaan API GL-SJ, kannattaisi miettiä, mihin sitä laittaa. Kyseessä on joko painovirhe etiketissä, tai sitten valmistajalla/pakkaajalla ei ole harmainta aavistustakaan voiteluaineteknologiasta.
Volvon 280 SP-vetolaitteet kaipaavat moottoriöljyäiki-ihana merikirja Komentosillalta.
Kirjassa kerrotaan erään
kolitrampin savolaisten konemestarien
hellimä tarina ss Guano Marusta, " maailman
hienoimmasta laivasta ".
Guano Marussa paskahuusin pöntötkin, ainakin konepäällystöliiton puolella - ovat - puhdasta kultaa.
Asettuu siten tämä Volvomaninkin
öljyluokitus kohdalleen. - VolvoMan
Öljymies kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa törmään tällaiseen API-luokitukseen. Öljysi on joko moottoriöljy tai traktorien yleisöljy. SJ kertoo bensiinimoottoriluokituksen käyttämällesi öljylle, ja SJ on OK nykyaikaisiinkin moottoreihin. Viskositeettiluokitus 10W-40 on moottoriöljyjen viskoluokitus. API GL-luokat ovat nimenomaan voimansiirron öljyluokituksia, ja näistä voimassaolevia on GL-1, GL-4 ja GL-5. GL-1 on hyvin vähän lisäaineistettu öljy, GL-4 on tyypillinen käsivalintaisen laatikon öljy, ja GL-5 peräöljy.
Maataloustraktorien yleisöljyissä on sekä moottoriöljyluokitus että voimansiirtoluokitus, yleensä GL-4 tai GL-5.
Mikäli purkkisi kyljessä todella lukee nimenomaan API GL-SJ, kannattaisi miettiä, mihin sitä laittaa. Kyseessä on joko painovirhe etiketissä, tai sitten valmistajalla/pakkaajalla ei ole harmainta aavistustakaan voiteluaineteknologiasta.
Volvon 280 SP-vetolaitteet kaipaavat moottoriöljyäJoo, kyllä se 10W40 API-GL-SJ öljy on tosiaan ihan oikeeta VP SP vetolaitteisiin, nyt on kysytty 5 asentajalta, ja 4 harrastajalta asiaa. 80W90 öljyt on tarkotettu raskaaseen ajoon, eli isohkoille veneille, jos on VP vetolaite.
Eli VP vetolaitteisiin kirjan mukaan moottoriöljyä, tai vaihtoehtoisesti 80W90 öljyt, API GL4/5 luokituksella.
Eli 10W40 löjyt ovat nytten vetolaitteessa, ja HYVIN pelitti, kun eilen kävin koerundin veneellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781