Auto on -03 Golf farmari, 1.6 litrasella bensakoneella. ajettu ~83tkm.
Ongelma on sellainen, että ratti alkaa tekemään pientä edestakaista liikettä, värinää, kun vauhti nousee ~90km/h ja siitä ylöspäin. Mitä kovempaa ajaa, sitä kovemmalta liike ratissa tuntuu. Ongelma alkoi jo lopputalvesta, mutta ajattelin vanteissa olevan vain jäätyneitä lumikökköjä, ja että kun kesärenkaat laitettaisiin alle, loppuisi ongelma, mutta renkaiden vaihdolla ei ollut merkitystä.
Lisäksi, jos hiljaksiin painan jarrupoljinta esim. 100km/h vauhdista, ratti alkaa vispata kunnolla, eli jarrulevyt taitavat olla kierot, mutta liittykö se tähän ongelmaan, sitä en osaa sanoa.
tarkastettua:
-renkaat kuluvat tasaisesti
-renkaat on tasapainotettu
-aurauskulmat on kunnossa
Vielä yksi erikoisuus tähän ongelmaan:
Pääsin ajamaan täysin uusiksi päällystettyä moottoritietä 120km/h, jossa ratti ei värissyt ollenkaan. Heti kun päällystys loppui ja alkoi vanha asfaltti ja sen mukana ehkä jonkunlaiset urat, alkoi ratissa värinä.
Marmoritiskillä huoltomies epäili, että sisemmät nivelet olisivat kangistuneet (mahdollista kunnon rasvaus saattaisi elvyttää ne), eli kun auto joutuu uraan ja nivelet niiaavat, niin ne eivät palaudu takaisin vaan jäävät epäkeskoiksi ja tästä syntyy värinä. tosin sanoivat, ettei kyllä noilla km-määrillä läheskään pitäisi nivelissä alkaa ongelmat..
Osaakohan joku sanoa missä mahtaa olla vika (ts. mitä kannattaa lähteä vaihtamaan) ja onko jollain ollut samanlaista ongelmaa?
Kiitos.
ratissa värinää
5
696
Vastaukset
- Jouuuuu
jarrulevyt ongelma korjaantuu.
- sama ilmiö
Mb 190 kun raidetangon pää oli väljä siis ulompi.
Voi ilmeisesti olla vaikka mikä.
Nuo vetoakselin sisänivelet aiheuttaa ravistusta mutta vain veto päällä, eli kaasua löysätessä vapina lakkaa. Vika pääasiassa ranskalaisten ja Mondeon /Focuksen. Lisää vaihtoehtoja, renkaat on tasapainossa mutta onko niissä selkäheittoa? Ei näy tasapainoituskoneessa. Pyöränkulmat on siis säädetty mutta ei kai kukaan kunniallinen säätäjä päästä väleitä niveliä läpi tarkastuksesta ennen säätöä? Jarrulevyjen kierous ei tule ilmi ennenkuin polkimeen sattuu.
- sryujhsr
Käy tasapainottamas pyörät... Oli sama juttu, kun olin vaihtanu renkaat vanteineen värinää ei enä ollut. Olitko mahdollisesti kolauttanu päin pennaria?
- aedtghnzf
...juuh en lukenu viestiäs loppuun :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1384816Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.1072556- 661623
Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k111354- 581330
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E1581221- 2611177
Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast34907Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim49896Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.41859