Ponnistusvaiheen kesto

kiinnostaa3

kiinnostaisi tietää mistähän se johtuu että toisilla ponnistusvauhe kestää paljon kauemmin kuin toisilla?
itselläni kolme synnytystä takana ja kaikki ponnistusvaiheet kestäneet 2-7min.Ensimmäisessä synnytyksessä sain muutaman tikin mutta kaksi viimesisintä menneet niin pienillä repeämillä ettei ole tarvinnut laittaa ja leikata ei siis ole tarvinnut ensimmäiselläkään kerralla...mistähän sekin johtuu että ovat sopineet syntymään niin hyvin?jos joku osaisi jotain vastata niin olisin kiitollinen,koska eräs tuttavani vihjaili jotain sen suuntaista että johtuisi "löysistä paikoista"

38

7328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trerye

      Hyvä ja tehokas ponnistus!

    • kokemukseni

      Minut käskettiin ponnistamaan liian aikaisin. Oli kyllä auennut kokonaan, mutta ei ollut vielä kunnollista ponnistustarvetta. Vauva ei ollut vielä laskeutunut. Ponnistin tunnin eikä vauva lähtenyt laskeutumaan. Vauva oli reilusti yli 4kg ja virhetarjonnassa. Epiduraalikin vielä vaikutti niin paljon, etten jaksanut kunnolla ponnistaa. Vauva olisi kyllä mahtunut noin isonakin tulemaan, jos homma olisi hoidettu oikein (näin ymmärsin). No, sektioon jouduin.

      Eiköhän kyse ole enemmänkin siitä minkä kokoinen vauva on lantioon nähden ja missä asennossa tulossa ja tietysti juuri siitä, että homma hoidetaan sairaalassa oikein. ja tietty, jos kropalla on aikaisempi kokemus synnytyksestä niin aukeaminen ja mukautuminen kai sujuu nopeammin.

      • 4:n äiti

        No ei se kyllä ihan yksikäsitteisesti ole vauvan koosta kiinni.
        Mulla eka 25 min -> 3,6 kg, toinen 5 min -> 3,8 kg, kolmas 1 min -> 3,1 kg ja neljäs 4 min -> 4,3 kg ja leveät hartiat, isompi ei olisi mahtunut.

        Minä sanoisin, että tuohon ponnistusvaiheen pituuteen vaikuttaa aika paljon se, osaako ponnistaa oikeaan suuntaan. Ja siihen taas vaikuttaa aika paljon se, kuinka hyvin kätilö osaa opastaa synnyttäjää. Minulla oli viimeisessä synnytyksessä pari minuuttia aikaa keskustella kätilön kanssa siitä, mihin suuntaan kannattaa ponnistaa. Tein muutaman "koeponnistuksen" ja kätilö kertoi, mikä niistä oli paras. Yllättäin se oli paras, mikä itsestä tuntui menevän "päin peräsuolta".


      • 4:n äiti
        4:n äiti kirjoitti:

        No ei se kyllä ihan yksikäsitteisesti ole vauvan koosta kiinni.
        Mulla eka 25 min -> 3,6 kg, toinen 5 min -> 3,8 kg, kolmas 1 min -> 3,1 kg ja neljäs 4 min -> 4,3 kg ja leveät hartiat, isompi ei olisi mahtunut.

        Minä sanoisin, että tuohon ponnistusvaiheen pituuteen vaikuttaa aika paljon se, osaako ponnistaa oikeaan suuntaan. Ja siihen taas vaikuttaa aika paljon se, kuinka hyvin kätilö osaa opastaa synnyttäjää. Minulla oli viimeisessä synnytyksessä pari minuuttia aikaa keskustella kätilön kanssa siitä, mihin suuntaan kannattaa ponnistaa. Tein muutaman "koeponnistuksen" ja kätilö kertoi, mikä niistä oli paras. Yllättäin se oli paras, mikä itsestä tuntui menevän "päin peräsuolta".

        Tietysti, jos vauva on virhetarjonnassa, ei se vauva sieltä tule vaikka kuinka oikein osaisi ponnistella.


    • Mimosa..

      ponnistusvaihe 50min. Vauva oli iso 4,5kg ja itse olen pieni ja hento.

    • näin..

      minulla ponnistus vaihe kesti 9min, höpö höpö se mistään löysistä paikoista johdu;) kaverisi on vaan kateellinen sinulle koska olet saanut noinkin nopeaa synnytetyä.

      • hassua

        jos joku on kateellinen toisen nopeasta synnytyksestä :-) vaikka kai meitä joka lähtöön on.

        Minä jotekin nautin koko synnytystilanteesta. Vaikka se tosi kivuliasta olikin. Oli niin jännä, kun alkoi supistella ja ne koveni ja koveni. Oli kiva naukkailla ilokaasua ja jutella miehen kanssa. Olin koko ajan tosi hyvällä tuulella (varmaan ilokaasun ja myöhemmin epiduraalin takia). Avautuminen kesti noin vuorokauden ja ponnistus tunnin (jonka aikana supparit olivat todella kivuliaat), mutta koko ajan oli ihan euforinen olo. Harmitti vain, kun lopuksi jouduin sektioon, matkalla sinne huusin tuskasta. Kaikki siihen asti, kunnes sektiosta päätettiin oli minusta tosi ihanaa vaikkakin kivuliasta.

        Toivon, että seuraava synnytyksenikin olisi pitkä, tosin saisi olla huomattavasti kivuttomampi mitä se ei varmaankaan ole.


    • Milla.M

      vai että johtuu löysistä paikoista...heh heh :)
      No ei kyllä tosiaankaan ole niin. Kuten joku jo sanoikin, kyllä se ponnistusvaiheen kesto riippuu lapsen tarjonnasta ja sujahtaako tulla nopsasti vai jääkö kenties synnytyskanavaan, onko laskeutunut jne.

      Itse olen kolme lasta synnyttänyt, ekan ponnistusvaihe kesti 2.5h, toisen muutaman minuutin (tuli yhdellä ponnistuksella ulos), ja kolmannen 3 tuntia, joten lienen ollut kaverisi logiikan mukaan "kireäpaikkainen" ekan ja kolmannen kohdalla :D. Molemmissa synnytyksissä vauva ei laskeutunut tarpeeksi nopeasti ja jäi jumiin synnytyskanavaan, sekä kolmannella oli lisäksi vielä virhetarjonta.

      • Saara 30

        Mun äidinpuolen suvun naisilla kaikilla on olleet nopeita & syöksysynnytyksiä, joten ilmeisesti synnytyksen kesto on osin myös perinnöllistä. Itellä ekan ponnistusvaihe kesti 11 min, koko synnytys alle 2 h. Seuraavaa odotellessa ajattelin vuokrata asuntoauton ja asua sairaalan parkkiksella viimeiset viikot, jotta varmasti ehdin sairaalaan synnyttämään. ;)


      • valois
        Saara 30 kirjoitti:

        Mun äidinpuolen suvun naisilla kaikilla on olleet nopeita & syöksysynnytyksiä, joten ilmeisesti synnytyksen kesto on osin myös perinnöllistä. Itellä ekan ponnistusvaihe kesti 11 min, koko synnytys alle 2 h. Seuraavaa odotellessa ajattelin vuokrata asuntoauton ja asua sairaalan parkkiksella viimeiset viikot, jotta varmasti ehdin sairaalaan synnyttämään. ;)

        Mun äiti on synnyttänyt kolme lasta ja joka kerta on ollut hilkulla, että on ehtinyt sairaalaan, vaikka lähellä asuukin, mulla ponnistusvaihe kesti kans tosi vähän aikaa, jäi vähän sellanen fiilis, että tässäks tää nyt sit muka oli... höh. Sanovat, että on periytyvää, onneks mulla ei ollut niin nopeaa, kun matka sairaalaan oli 50 km...


    • tuntikausia

      koska lapsi syntyi käsi poskella. Lopulta piti toisenkin kätilön tulla puukkaamaan massun päältä että lapsi saatiin ulos, onneksi ei sentään tarvinnut sektiota.

      Olen samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa: lyhyt ponnistusvaihe johtuu ennen kaikkea siitä että lapsi on oikeassa asennossa ja ponnistus on oikein ajoitettu. Minustakin voit kyllä kuitata ihan huumorilla ne kommentit löysistä paikoista (ellei se sitten tarkoittanut lonkkanivelten löystymistä).

    • kmaa

      mulla ponnistusvaihe kesti puolitoista tuntia ja oli yhtä tuskaa, vaikkei synnytyksestä kammoja sitten jäänytkään.niin ja leikata piti ja muutama tikkikin laittaa.supistuksetkaan ei ollut niin kivuliaita kun ponnistusvaihe (vaikka sit jossain vaiheessa sainkin epiduraalin) jötkäle oli 3850g ja ite tällainen pikkuinen :D

    • 8+08+8+

      mulla kesti ponnistusvaihe 2tuntia, ja se johtu siitä kun tyttö oli vähän kääntäny päätään sivulle joten se jarrutti sitä ulostautumista, meinattiin vielä kokeilla imukupilla(ei onneks tavittukkaan, jalkatuet ehti laittaa)ja läääkäri oli suunnitellu sektion mutta onneks kätilö oli sitä vastaan!

      kyllä se joillain johtuu lapsen asennosta miten se on sieltä tulossa, niinkuin mulla oli tytön pää vähän kääntyny sivulle.

    • Yhden synnyttänyt

      Ponnistusvaiheeni kesti 1h 15min.

      Synnytyksestä jäi kuitenkin jonkinlaiset "traumat", ja vaikka rakastan lapsia ja vauvoja, niin en synnytyksen vuoksi uskalla lisää hankkia :(
      (Lääkäreille yms. olen asiasta sanonut, mutta kommentit ovat olleet suunnilleen tätä luokkaa: "No, niin voi joskus käydä").

      Aurinkoista kesää!

    • Panacea

      joten vastaan vain sillä kokemuksella ja ymmärryksellä, mitä omat synnytykset ovat antaneet.

      Minulla on ollut neljä (helppoa ja nopeaa synnytystä). Ensimmäinen kesti alusta loppuun noin 8h, ja sen ponnistusvaihe noin 10 min.

      Kolme seuraavaa olivat kestoltaan alusta loppuun noin 3h ja ponnistusvaihe kesti kaksi-kolme ponnistusta, eli joitakin minuutteja.

      Äidilläni, ja kuulemma hänenkin äidillään ja äidinäidillään sama juttu. Olemme kuulemma rakenteeltamme "ihanteellisia" synnyttäjiä, eli lyhyt synnytyskanava, joka aukeaa helposti.

      "Löysät paikat" ja synnytyksen helppous kulkevat käsi kädessä vain, jos "paikoilla" tarkoitetaan synnytyskanavaa. Synnytyskanava on lantion kautta kulkeva synnytysreitti, jossa on luinen synnytyskanava (pikkulantio) sekä pehmeä synnytyskanava (kohdunsuu ja emätin).

      Eikä sekään kanava koko ajan repsota auki, vaan ainoastaan aukeaa nopeasti synnytyksessä :). Ja pakko vielä lopuksi todeta, että geenejähän tästä rakenteesta on kiittäminen, ei se ole mitään omaa erinomaisuutta.

      • synnyttäjä täällä

        ei voi itseään erinomaisuudesta kehua ;-)

        Liian nopea synnytys ei ole hyvä (ei välttämättä ehdi sairaalaan) eikä liian pitkä (väsyy totaalisesti).


    • minulla!

      minulla ponnistus vaihe kesti 2,h ja koko synnytys aika oli 18H.kyllä oli kestämistä.
      minulle sanottiin että tua kesto johtuui siitä kun vauvani ei ollut kunnolla laskeutunut pikkulantiooni,joka toisilla tapahtuu jo pari kuukauttakin ennen.minulla lapsi laskeutui synnytyksen ja polttojen aikana.hidas synnytys,mutta melko nopea ja rankka laskeutuminen vauvalleni.
      tämä taas johtui että olen pienikokoinen ja kapea lantioinen.lapsella ei yksinkertaisesti ollut tilaa laskeutua aikaisemmin,muuten pää olisi ollut tosi suippo kauan.pää olikin muutaman tunnin melko suippo synnytyksen jälkeen,sitten se tuli normaaliksi pyöreäksi.
      jos lapseni lähentelee 4kg joutuisin sektioon.
      siis pieni lantioisilla se kestää ja kestää..
      kyllä tuleva synnytys pelottaa,tai ehkä joudun sekstioon,mutta kamala se on saada kipeä haavakin mahaan.

      • blääh.

        VITTU KOKO SYNNYTYS ON PERSEESTÄ! OIKEE SAATANAN KOSTO NAISSUKUPUOLELLE!


    • lokaäiti06

      34minuuttia kesti.kaikki meni just sopivasti.pääsin nauttiakin:)

      • sdfsdfsd

        Ai että oikein NAUTIT tuosta sonnasta?


    • kesti

      16 minuuttia. Kätilö kehui kovasti että oasin heti ponnistaa oikeaan suuntaan ja nimenomaan vasalihaksilla. Tuttu rouva ponnisti"päällä". Ponnistusvaihe kesti kauan ja kaikki pintaverisuonet katkesivat kasvoista ja silmistä....

    • vaiheet..

      On kanssa aivan minuutti puuhaa, ja eka lapsi kuitenkin reilu 4.5 kiloinen, toinen oli sitten puolisen kiloa pienempi.

      Oikein ihanat muistot molemmista, eka toi mukanaan tikkejä ison kasan, joten kipeempi olin, mutta toisen jälkeen olinkin tosi hyvässä kunnossa

    • tunnin

      ja olin erinomaisessa kunnossa. että ei se ainakaa ponnistuksen heikkoudesta johtunut.

      lapsi melkein neljä kiloa. tarjonta oikein. mulla on pieni lantio. en tiedä johtuko osittain siitä. olin käyny magneetti kuvissa ku meidän suvus on pieni "reikäsyyttä" eli tarkottaen et ei laajene 10cm ollenkaa et ei välttis voi synnyttää alakautta. me ei mahuttu aikanaa äitin römpsästä pihalle. isosisko jäi jumiin ja loput leikattiin sektiolla.mulla mahtu pihalle, mut ponnistin tunnin. ponnistuksen tarve oli hirveä ja lapsi liuku helposti suulle asti. mut sen jälkeen tuli ongelmat. ei meinannu millää ponnistus kerralla tulla pihalle. mulla oli jatkuvat supistukset jotka ei laantunu ollenkaa. sekin voi olla syynä?? mistä tuota tietää..

      osittain oli huono kokemus kun kätilöt haukku vieressä eikä ollu tukihenkilöä. ja piti sit synnyttää viel asennossa mis pääs potkimaa kätilöitä. nytku aattelen ni ois pitäny napata niitä päähän ni oisivat olleet tiuskimatta ja haukkumatta.

      ens kerralla tiiän et pistän kätilöt pihalle jos eivät osaa asiallisesti olla.

    • Tristar

      Mitä vielä. Löysät... heehee, niin löysää ei olekaan että se vauvan mentävä olisi! Oikea pnnistustapa ja -tarve vaikuttaa, kaikkein eniten tarjonta ja oman kropan toiminta, supistusten voimakkuus ja mitä nyt ikinä. Löysät paikat... *naurattaa*

      Noh, jos nyt gallupintynkään osallistutaan niin näiden naperoiden ponnistukset ovat kestäneet 17 minuuttia (epiduraalipuudutus) ja 1 minuutin (luomu)

      ***

      • minäkin tähän

        Mulla yksi lapsukainen ja synnytys kesti 16 tuntia, ponnistusvaihe 20 minsaa. Eli jos teoriaan löysät paikat on uskominen niin löysä olen minäkin=) En kuitenkaan tähän usko, ihan höpö höpö juttu. Mua kätilöt ja lääkäri kehu kovasti että kuinka reipas ja sinnikäs ensisynnyttäjä=) Vauva painoi 3125g ja pituutta 47 cm joten johtui ehkä pienuudestakin tämä nopea ponnistusvaihe. Synnytys oli ihan kiva kokemus ja toivottavasti saan joskus tehdä sen uudestaan=)


      • ponnistusvaihe
        minäkin tähän kirjoitti:

        Mulla yksi lapsukainen ja synnytys kesti 16 tuntia, ponnistusvaihe 20 minsaa. Eli jos teoriaan löysät paikat on uskominen niin löysä olen minäkin=) En kuitenkaan tähän usko, ihan höpö höpö juttu. Mua kätilöt ja lääkäri kehu kovasti että kuinka reipas ja sinnikäs ensisynnyttäjä=) Vauva painoi 3125g ja pituutta 47 cm joten johtui ehkä pienuudestakin tämä nopea ponnistusvaihe. Synnytys oli ihan kiva kokemus ja toivottavasti saan joskus tehdä sen uudestaan=)

        oli 16 minuuttia ja vauva oli 4260g ja 52 cm .Eli mun kohdalla ainakaan ei ollut kyse vauvan pienuudesta;)


      • Panacea
        minäkin tähän kirjoitti:

        Mulla yksi lapsukainen ja synnytys kesti 16 tuntia, ponnistusvaihe 20 minsaa. Eli jos teoriaan löysät paikat on uskominen niin löysä olen minäkin=) En kuitenkaan tähän usko, ihan höpö höpö juttu. Mua kätilöt ja lääkäri kehu kovasti että kuinka reipas ja sinnikäs ensisynnyttäjä=) Vauva painoi 3125g ja pituutta 47 cm joten johtui ehkä pienuudestakin tämä nopea ponnistusvaihe. Synnytys oli ihan kiva kokemus ja toivottavasti saan joskus tehdä sen uudestaan=)

        että sinulle jäi hyvä muisto synnytyksestä!

        Uskoisin kuitenkin, että lääkärit ja kätilöt kehuvat kaikkia synnyttäjiä - vaikea olisi kuvitella, että he haukkumaan rupeaisivat. Synnytyksen onnistuminen siten, että siitä jää hyvät muistot on monista asioista kiinni. Kaikilla se ei mene niin mukavasti, ilman että heissä mitään vikaa itsessään olisi.

        Minusta on kovin ikävää, kun joskus äitien välille syntyy eräänlaista 'kilpailua' siitä, kuka on parempi synnyttäjä. Samoin on imetyksen kanssa.

        Minua itseäni on siunattu hyvillä geeneillä synnyttämisen suhteen, mutta se ei ole mitenkään minun omaa ansiotani. En koe olevani siksi parempi kuin sellainen äiti, jolla on ollut vaikea synnytys.

        Ja tämä ei ollut kritiikki sinun kirjoitukseesi - minulle tuli tämä vain mieleen kommenttiasi lukiessa.


      • minäkin tähän
        Panacea kirjoitti:

        että sinulle jäi hyvä muisto synnytyksestä!

        Uskoisin kuitenkin, että lääkärit ja kätilöt kehuvat kaikkia synnyttäjiä - vaikea olisi kuvitella, että he haukkumaan rupeaisivat. Synnytyksen onnistuminen siten, että siitä jää hyvät muistot on monista asioista kiinni. Kaikilla se ei mene niin mukavasti, ilman että heissä mitään vikaa itsessään olisi.

        Minusta on kovin ikävää, kun joskus äitien välille syntyy eräänlaista 'kilpailua' siitä, kuka on parempi synnyttäjä. Samoin on imetyksen kanssa.

        Minua itseäni on siunattu hyvillä geeneillä synnyttämisen suhteen, mutta se ei ole mitenkään minun omaa ansiotani. En koe olevani siksi parempi kuin sellainen äiti, jolla on ollut vaikea synnytys.

        Ja tämä ei ollut kritiikki sinun kirjoitukseesi - minulle tuli tämä vain mieleen kommenttiasi lukiessa.

        En luulekaan olevani ensimmäinen synnyttäjä jota on kehuttu, kyllä varmaan kehuvat suurinta osaa synnyttäjistä että kokemus olisi hyvä. Tuossa aikaisemmin taisi joku kertoa että häntä oli kovasti haukuttu=( Tosi ikävää sellainen, ei varmaan hirveästi innosta mennä enää synnärille.

        Minunkaan positiivinen synnytyskokemukseni ei ollut omaa ansiotani, kaikki vain sattui menemään nappiin (paitsi että vauvaa en heti syliini saanut=() mutta onneks jo puolen tunnin päästä. Kiitän kyllä suurimmaksi osaksi kätilöitä, sattui kohdalleni oikein mukavat. Toki varmaan geenitkin tähän vaikutti, äitini synnytykset ovat myös olleet "helppoja".

        Enkä tarkoittanut viestilläni sitä että kilpailisin muiden kanssa, kerroin vain oman kokemukseni tähän ketjuun. Ja se nyt sattui olemaan positiivinen. Samaa mieltä olen minäkin tästä kilpailu asetelmasta, onhan se tosi harmillista ja pyrin olemaan etten tähän kilpailemiseen lähtisi. Imetystäni en voi kehua ja senkin voin kyllä avoimesti sanoa että pieleen meni.

        Mukavaa kesän jatkoa kaikille synnyttäneille=)


    • Hekotius

      mutta mulla eka synnytys kesti reilut 16 tuntia, josta ponnistusvaihe 35 minuuttia imukuppeineen :p

      Kivulaista oli ja kohta uudelleen taas samaan rääkkiin xD

      • 5v sitten synnyttänyt

        Olette kaikki kyllä mahtavan nopeasti selviytyneet ponnistamisesta!
        Mulla ponnistusvaihe kesti tasan 2 tuntia vaikka kuulemma tekniikka ja suunta olivat oikeat. Imukuppia tarvittiin ja repeämiäkin tuli sen verran railakkaasti joka suuntaan, että kätilön sijasta lääkäri päätti itse ommella, jota ei kuulemma meidän synnytyssairaalassa kovin usein tapahdu.

        Ja juu, sellaset traumat tuli etten enää koskaan tahdo kokea syntymän "ihmettä" tämän ensimmäisen ja viimeisen jälkeen. Ehkä sitten adoptio jossain vaiheessa...


    • pinjaliini

      Synnytys kesti vähän reilu neljä tuntia ja ponnistusvaiheen kestoksi oli merkitty 10min. Kätilö kyllä sanoi ettei varmaan kestänyt niinkään pitkään. Hauskinta oli se, että kun kätilö lupasi minun ponnistaa, hän alkoi siirtämään käyrälaitteen kelloa oikeaan aikaan (sinä yönä kellot piti siirtää talviaikaan ja poika oli juuri neljältä syntymässä). En tiennyt sanko ponnistaa, niinpä minä fiksuna tyttönä pidättelin kunnes kätilö sai kellon siirrettyä. =)

    • löysyydestä on kyse

      Luulisin ennemminkin, että rakenteelliset seikat ja oikea tarjonta yms. ovat oikeampia syitä. Itselläni synnytys kesti n. 8 tuntia ja ponnistus 6 minuuttia. Repesin aika pahasti ja pystyin esim. istumaan synnytksen jälkeen vasta 3 viikon kuluttua, mutta traumoja ei jäänyt. Olisi mukavaa kokea sama uudelleenkin - etenkin se ihana nyytti kainalossa kun kipu ja muu unohtuu tyystin :)

    • mapee

      ensinnäkin on kiinni siitä kuinka hyvin paikat aukeaa. Itselläni esim yhdessä synnytyksessä oli kohtu auki jo yhdeksän senttiä ja kun vauvan pää on siinä kymmenen molemmin puolin niin olisihan sen luullut sieltä tulevan, mutta kun ei ponnistuttanut. Kun sitten ponnistutti niin sehän tuli ihan parissa minuutissa sieltä. Toisen kanssa taas ponnistus kesti kymmenen minsaa kun ei ollut niin hyvin auki ja kaiken lisäksi alkoi ponnistuttamaan liian aikaisin ihan kamalasti jolloin se hidastaa ja hankaloittaa maailmaan tuloa.

      Kyllä ponnistusvaihe on kiinni siitä kuinka paikat on auki ja kohdunkaula lyhentynyt siinä kohtaa, tosin lantion tilavuudestakin joissakin tapauksissa jolloin on iso vauva ja hartoiden kanssa tms on ongelmaa jne. Sitten on kiinni ponnistutarpeesta ja ponnistustekniikasta eli joku hakee useamman minuutin jo sitä oikeaa suuntaa ennen kuin pääsee itse asiaan. Lopulta kuitenkaan kukaan ei sitä pysty its enopeuttamaan, hidastamaan kyllä pystyy joillakin virheillään joihin kyllä kätilö puuttuu ja ohjaa heti.

      Tuo ponnistustarve on aikajännä juttu sillä jos ei ponnistuta niin ei se vauva sieltä tule vaikka mitä tekee. Onneksi silloin kätilö vain tuumasi että onhan tässä aikaa meillä muilla kun ei äidillä ole mitään hätää eikä kiire, odotellaan rauhassa vaan.. Vastaavassa tilanteessa tiedän kätilön käskeneen ponnistaa kun kerran on useampi synnytys takana eikä siitä mitään hyötyä ollut, äiti vain uupui.

      On muuten ihmisiä joille yhdyntä voi tiukkojen paikkojen takia olal hankala ajopa kivuliasta, mutta jostain syystä synnytys on silti sujunut ihan normaalisti vaikka sitä on etukäteen harkittu ja mietitty tarkkaan voiko sitä edes yrittää. Luonto on outo asia..

    • ensimmäinen

      lapsi oli 4315g 52cm ja ponnistus kesti 14min.ja 3 tikkiä.Kakkonen oli 4100g 53cm ja ponnistus 3min,ei yhtään tikkiä.eikä kyllä oo tarvinnu paikkoja jumppaillakkaan kummankaan synnytyksen jälkeen,et ei se kyllä löysistä paikoista johdu!

    • ...........

      Varmaan vaikuttaa ponnistusten ja supistusten "teho". Lapsen koko, äidin lantio, synnytyskanavan tilavuus yms. Varmasti monikin asia vaikuttaa siihen. En usko, että niinkään "löysät paikat" vaikuuttaa asiaan.. Tai mistäpä siitä tietää.
      Mulla takana yksi synnytys, ja ponnistusvaiheen kesto oli 19min. 15min ehdin ponnistella itse, kunnes sitten supistukset alkoi olla niin lyhyitä ja tehottomia ettei ne oikein enää mihinkään auttanu. Ja lapsen sydänäänet laski aivan olemattomiin, joten jouduttiin käyttämään imukuppia. Imukupin jälkeen meni 4min ja lapsi oli ulkona. Nippanappa kolmikiloinen oli tyttö, mutta tuntui kyllä siltä etten sitä olis saanut sitten millään ite puserrettua ulos! Lantio kuitenkin mulla on tarpeeksi tilava, joten enpä tiedä minkä takia oli niin vaikeeta. Kaikelisäksi repesin pakaraan asti leikatun epparin lisäksi sulkijalihaksiin asti ja emättimestä myös melko suuresti..

    • äiti87lapset-07ja-09

      Täälläkin yksi "löysä" ihminen :D Esikoisen ponnistusaika oli 15min ja kuopuksen 6min. :)

    • fisutt

      Hehe.. kylläpäs pääsi naurut tätä viestiketjua lukiessa. Missään synnytysvalmennuksissa ym. ei ole taidettu puhua mitään noista ponnistusvaiheiden kestoista ja olin ihan siinä luulossa, että ponnistusvaihe voi kestää korkeintaan jotain 15min :) itselläni kesti ponnistusvaihe 10min (synnytys 45min) ja luulin, että oma ponnistukseni kesti melko kauan :)

    • Anonyymi

      Itse ponnistin yli tunnin ja olin tosi väsynyt. Sängyllä puoli-istuvassa ja jalat telineillä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5993
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3645
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1935
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1929
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1601
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1418
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1416
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe