seminaarium-rakennus S

yliopisto

Jyväskylän yliopiston museo eli edellä mainittu rakennus on vissiin tällä hetkellä remontissa...
Kuljin tänään siitä ohitse ja kuten tavallista ihailin yliopiston rakennuksia!
Säpsähdin todella,kun tuon rakennuksen yläkerran ikkunassa näkyi vaalea ihmishahmo,joka katseli ikkunasta ulos..Ennen kuin ehdin tarkemmin jäädä tuota hahmoa katsomaan oli se jo hävinnyt kuin tuhka tuuleen...Siis se vain hävisi!
Nyt asia vaivaa todella pientä päätäni!
Onko kukaan muu nähnyt vastaavaa tällä alueella?
Entä tietääkö joku tarkemmin rakennuksien historiasta?
Kyseinen rakennus on minun tietojen mukaan todella vanha; kait sinne on jo jotain perustettu 1900-luvun alussa,siis museo toimintaa ja mitä tuossa sitten on ennen sitä ollut...???

13

1586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cuck

Asun Jyväskylässä, mutten tiedä ollenkaa missä on Jyväskylän yliopiston museo. Missä päin se suunilleen on?
      Ja totta kai, jos kummituksia on, niin kummituksia on juuri museoissa ja muualla. Museoissahan on yleensä vanhoja tavaroita vanhoilta ajoilta, jotka on kuulunut jollekin henkilölle.
      Muutenkin, saisiko tarkan selvityksen havainnostasi, missä ikkunassa hahmon näit, ja missä päin tarkalleen? mihin kellon aikaan?

• remonttiväkeä

joku remonttimies/nainen oli tullut katsomaan maisemia yläkerran ikkunasta, tai museon työntekijä.

• Historioitsija

Kiintoisaa. Kaivoin esiin nyt väliaikaisesti olevan Seminarium rakennuksen taustahistoriaa.
      Jos kummitusjuttuja halutaan hakea niin
      sellaisten pohjaksi voisi sopia esimerkiksi
      1930 luvulla rakennukseen sijoitetut Iivari
      Koskimiehen kuoleman jälkeen sijoitetut urut, jotka tämä rakennuksessa musiikkia johtanut mies oli itse rakentanut.
      Vaalea hahmo taas voidaan kytkeä siihen viime vuosisadan alun juhlakuvissa valkoisissa esiintyneisiin naisopettajiin. Seminaarista ovat
      valmistunut useita merkittäviä naisia. Museosivu
      http://www.finnica.fi/keski-suomi/koulutiella/seminaari/artikkeli4.htm
      listaa mm.: "Heihin kuuluvat mm. kirjailijat Minna Canth ja Anni Swan, runoilijat Immi Hellen ja Helmi Auvinen, ensimmäinen suomenkielinen naisrunoilija Isa Asp, oopperalaulajat Lydia Lagus ja Lea Piltti, Martta-järjestön perustaja Lucina Hagman, suomen ensimmäinen naismaisteri Emma Irene Åström."
      Näistä runoilija Isa Asp kuoli jo nuorena ja "Hiljaa, hiljaa, Joulunkellot kajahtaa" -runon kirjoitti 1897 Helmi Auvinen, josta kerrotaan: "Kun runosuoni ei pimeänä syksyaikana heti pulpunnut, Helmin kerrotaan vetäytyneen lauantai-iltana pimeään naisseminaarin luokkahuoneeseen, sytyttäneen kynttilän ja ikkunan aukaistuaan kuunnelleen kaupungin kirkon kellojen ääntä"...

• miksi oletat

että se olisi ollut kummitus eikä tavallinen ihminen?

• Historioitsija

Vastaan "Joo mutta":n kysymykseen mikäli se oli kohdistettu minulle eikä alkuperäiselle lähettäjälle.

Omassa kirjoituksessani en tietenkään olettanut mitään kummituksista vaan käytin sanamuotoa "jos" viitaten alkuperäisen kirjoittajan oletukseen. Suomessahan näitä kummituskartanoita löytyy sieltä täältä, uskokoon ken haluaa. Mikäli myös vuonna 1883 (muuten vuosi jolloin Krakataun tulivuori purkautui) käyttöön vihitty ja 1900-luvun alussa remontoitu Seminarium -rakennus halutaan kytkeä kummitteluaiheeseen niin kyllähän sieltä tarinoita löytyy. Tällä hetkellähän rakennus on tosiaan remontissa ja tyhjänä. Tietääkseni korjausmiehet eivät rakennuksessa nyt kesäaikaan ole vaan remontti jatkunee myöhemmin.
        Pari vuotta sitten paikka nousi muuten otsikoihin kun aivan sen vieressä ollut puinen Puutarhurin talo syttyi (salamasta?) palamaan ja sinne juuri sijoitettu Erkki Fredriksonin arvokas museolle lahjoitettu taulukokoelma oli vähällä tuhoutua.
        Tuolloin muistui mieleeni kuinka Durchman-Kokko kirjoitti 1884 sisarelleen: ”Et usko kuinka juhlasali näytti kauniille, kun ulkoa katsoi; se oli kuin liekissä koko rakennus."
        Itse en ole "kummitususkovainen", mutta kai niitä ikkunoita täytyy nyt ainakin uteliaisuuttaan käydä vilkaisemassa...

• eli tämäpä tuli mieleen
        Historioitsija kirjoitti:

Vastaan "Joo mutta":n kysymykseen mikäli se oli kohdistettu minulle eikä alkuperäiselle lähettäjälle.

Omassa kirjoituksessani en tietenkään olettanut mitään kummituksista vaan käytin sanamuotoa "jos" viitaten alkuperäisen kirjoittajan oletukseen. Suomessahan näitä kummituskartanoita löytyy sieltä täältä, uskokoon ken haluaa. Mikäli myös vuonna 1883 (muuten vuosi jolloin Krakataun tulivuori purkautui) käyttöön vihitty ja 1900-luvun alussa remontoitu Seminarium -rakennus halutaan kytkeä kummitteluaiheeseen niin kyllähän sieltä tarinoita löytyy. Tällä hetkellähän rakennus on tosiaan remontissa ja tyhjänä. Tietääkseni korjausmiehet eivät rakennuksessa nyt kesäaikaan ole vaan remontti jatkunee myöhemmin.
        Pari vuotta sitten paikka nousi muuten otsikoihin kun aivan sen vieressä ollut puinen Puutarhurin talo syttyi (salamasta?) palamaan ja sinne juuri sijoitettu Erkki Fredriksonin arvokas museolle lahjoitettu taulukokoelma oli vähällä tuhoutua.
        Tuolloin muistui mieleeni kuinka Durchman-Kokko kirjoitti 1884 sisarelleen: ”Et usko kuinka juhlasali näytti kauniille, kun ulkoa katsoi; se oli kuin liekissä koko rakennus."
        Itse en ole "kummitususkovainen", mutta kai niitä ikkunoita täytyy nyt ainakin uteliaisuuttaan käydä vilkaisemassa...

Jos nyt halutaan pysyä kummitusaiheessa ja Jyväskylässä niin tulipa mieleen yliopiston "uuden ylpeyden", Jyväsjärven rannalla sijaitsevan lasipalatsin eli Agoran surullisen kuuluisat hissit. Nuo italialaiset hissithän ovat jo yleinen vitsi johtuen niiden hitaudesta sekä toistuvista hajoamisista. Tämän vuoden aikana hisseistä on haettu kerrosten väliin juuttuneita ihmisiä varmaankin jo 5 - 6 kertaa.
        Äskettäin kuulin mielestäni aika epäluotettavan huhun, että ulkomaalaisten opiskelijoiden keskuudessa on kerrottu hisseissä myös kummittelevan. Jutun mukaan joku ulkomaalainen opiskelija olisi ollut lähdössä Agorasta yöaikaan kun hissi juuttui kerrosten väliin. Hän painoi hälytysnappia ja pääsi puolen tunnin odotuksen jälkeen vapaaksi. Siinä odotellessaan hän kuuli käytävältä nopeita juoksuaskelia, mutta vartijoiden tullessa paikalle ilmeni, että rakennuksessa ei ollut ketään.
        Eräs toinen ulkomaalainen oli taas ollut näkevinään (nytkin yöllä) ennen ovien sulkeutumista, hahmon vilahtavan oven edestä ja kuullut askelia sekä outoa huminaa hissin seinien takaa.
        Nämä ovat kaikki tietysti vilkkaan mielikuvituksen tuotoksia, mutta muistui tuossa mieleen, että mainittu rakennus on pystytetty Jyväsjärven päälle 100 vuotta sitten kasatun kaatopaikan päälle. Kaatopaikalle on tavaraa tuotu vuosien saatossa myös tuolta Seminaarinmäeltä.

• :J. Kyppö
        eli tämäpä tuli mieleen kirjoitti:

Jos nyt halutaan pysyä kummitusaiheessa ja Jyväskylässä niin tulipa mieleen yliopiston "uuden ylpeyden", Jyväsjärven rannalla sijaitsevan lasipalatsin eli Agoran surullisen kuuluisat hissit. Nuo italialaiset hissithän ovat jo yleinen vitsi johtuen niiden hitaudesta sekä toistuvista hajoamisista. Tämän vuoden aikana hisseistä on haettu kerrosten väliin juuttuneita ihmisiä varmaankin jo 5 - 6 kertaa.
        Äskettäin kuulin mielestäni aika epäluotettavan huhun, että ulkomaalaisten opiskelijoiden keskuudessa on kerrottu hisseissä myös kummittelevan. Jutun mukaan joku ulkomaalainen opiskelija olisi ollut lähdössä Agorasta yöaikaan kun hissi juuttui kerrosten väliin. Hän painoi hälytysnappia ja pääsi puolen tunnin odotuksen jälkeen vapaaksi. Siinä odotellessaan hän kuuli käytävältä nopeita juoksuaskelia, mutta vartijoiden tullessa paikalle ilmeni, että rakennuksessa ei ollut ketään.
        Eräs toinen ulkomaalainen oli taas ollut näkevinään (nytkin yöllä) ennen ovien sulkeutumista, hahmon vilahtavan oven edestä ja kuullut askelia sekä outoa huminaa hissin seinien takaa.
        Nämä ovat kaikki tietysti vilkkaan mielikuvituksen tuotoksia, mutta muistui tuossa mieleen, että mainittu rakennus on pystytetty Jyväsjärven päälle 100 vuotta sitten kasatun kaatopaikan päälle. Kaatopaikalle on tavaraa tuotu vuosien saatossa myös tuolta Seminaarinmäeltä.

Hauska juttu tämä kummitus :)
        Kävin tänään katsomassa ja onnistuin näkemään.
        Mitä tulee noihin Agoran hisseihin niin nekin ovat
        aika pelottavia, tänä keväänä olen löytänyt hisseitä loukussa kaksi eri kertaa ihmisen ja ainakin viiden tiedän niihin jääneen. Jos on talossa yksin yöllä niin hissiin ei kannata mennä mihin on monta muutakin syytä kuin kummitukset ;)

• R.Mäkipelkola

Nimimerkille ”yliopisto” kirjoittaneelle minun on kerrottava pettymykseksesi tai helpotukseksesi, että minä olen ollut todennäköisesti näkemäsi kummitus. Rakennuksessa on meneillään suunnitteluvaihe ja siksi siellä liikkuu päivittäin suunnitteluryhmän väkeä. Itse olin juuri kyseisenä päivänä rakennuksessa valokuvaamassa tutkimustyöhöni liittyen.

Yliopiston museolla ei ole aineistoja, joissa olisi tietoja kummitteluun viittaavista tarinoista Seminarium-rakennuksessa, eikä nyt rakennuksen historiaa selvitettäessä ole sellaisia tullut vastaan. Jos teillä on yliopiston alueisiin liittyviä kummitustarinoita niin niitä voi lähettää omalla nimellä tai nimimerkillä osoitteeseen Jyväskylän yliopiston museo, kulttuurihistorian osasto PL 35, 40014 Jyväskylän yliopisto tai sähköpostilla osoitteeseen [email protected].

”Kummituksen” nähnyt kyseli viestissään Seminariumin ja museon taustoista. Rakennus on rakennettu alun perin osaksi Jyväskylän kansakouluopettajaseminaaria. Vuonna 1883 käyttöön otetussa rakennuksessa oli alun perin opetustilat miesseminaarilaisille ja juhlasali. Rakennus on ollut opetuskäytössä seminaariajalta nykypäivään saakka. Vuonna 1900 perustettu museo siirtyi Villa Ranasta S-rakennukseen vuonna 1963. Kaksi kolmasosaa rakennuksen tiloista on nykyisinkin opetuskäytössä. Museo toimii vain rakennuksen I-keroksessa.

Suurin osa ”Historioitsija” nimimerkin mainitsemista seminaarissa opiskelleista naisista eivät liity Seminariumiin ja Seminaarinmäkeen vaan he ovat opiskelleet Cygnaeus- puiston kohdalla sijainneissa rakennuksissa, joissa tämä Suomen ensimmäinen seminaari toimi 1863-1879.

Lisätietoja Seminariumin restaurointihankkeesta:
      http://www.jyu.fi/erillis/museo/seminarium-rakennuksen-restaurointihanke.
      Kuhasen Ilkan etnologian gradu liittyen S-rakennuksen elämään:
      http://thesis.jyu.fi/07/URN_NBN_fi_jyu-200740.pdf
      Tietoja Seminaarinmäen rakennusten historiasta: http://www.jyu.fi/tdk/museo/kampus/kampus.htm

• Atte Ateisti

Myöhäistä selittää, "kummitustarina" on jo lähtenyt liikkeelle, ja alkaa elää omaa elämäänsä.

Todennäköisesti tarina päätyy muotoon: "Isa Asp kummittelee Jyväskylän yliopiston museon talossa".

Näinhän ne syntyvät: joku näkee varjon tai verhon heilahtavan, toinen tietää jonkun kuolleen julkkiksen asuneen talossa, kolmas vetää johtopäätöksen, että juuri tämähän se siellä sitten rauhattomana kummitteleekin.

• kouluasioilla

Hei. Mun pitäisi kirjoittaa huomiseksi kauhutarina, ja siihen liittyisi kummituskartano... Olette varmaan maininneet aiemmin tuossa sellaisia, mutten jaksanut lukea, kun olen käynyt jo monilla muilla palstoilla... Mulle kelpaisi yksi suomalainen kummituskartano, ihan sama onko sellainen, jota ollaan joskus luultu kummituskartanoksi, mutta kelpaisi sellainenkin, jonka yhä uskotaan olevan kummituskartano, jos sellaisia vielä on.

Kiitos jos joku lukee tämän ja vastaa ennen huomista... :)

• Hepulis

En tiedä kovinkaan montaa kummituskartanoa, mutta miten olisi Urajärven kartano? Tästä ketjusta löytyy joitakin mielenkiintoisia kirjoituksia, ja lisää tietoa saat googlettamalla kartanon nimen: http://keskustelu.suomi24.fi/node/6023005

• Ole hyvä vaan

Aika varma kohde olisi tuolla Kirkkonummella Hvitträskin kartano, mistä on monella palstalla juttua ja kokemuksia ja historiaa, mistä kummittelu juontaa. Muistaakseni Helsingin Sanomien nettisaitilla oli siitä oikein videoklippiä, laitan jos löydän. Broidi oli kans siellä ravintolassa töissä ja paikka oli suljettu ja ovet säpissä, kun hän huomasi yläkerran ovella jonkin tumman hahmon liikkuvan, vaikka kaikki vuorossa olevat kollegat olivat vieressä ja talo muuten tyhjä ajat sitten.

Tässä hesarin klippi aiheesta, ole hyvä.

http://www2.hs.fi/klik/kummitus2001/kummitus.html

Toinen on äärimmäisen mielenkiintoinen ja tutkimisen arvoinen eli Vanajanlinna Hämeenlinnan eteläpuolella eli taitaa olla Janakkalaa tai Turenkia, oli miten oli, siellä ei henkilökunta edes suostu yksin hakemaan kellarista viiniä, kerran kuulemma kymmenen metriä pitkä käytävän painava matto nousi toista metriä ilmaan tuosta vaan, liiketunnistimet toimivat ihan omia aikojaan, samoin ovet ja ikkunat, vaikka laittaisit lukkoon ja vieraat lähtevät yötä vasten evakkoon aivan kalpeana jne.
        Olen ollut tuolla kerran vieraana koulutuksessa ja todella aavemainen paikka päivänvalossa, saati pimeän laskiessa, unohtamatta paikkaa myöskään natsien jonkinlaisena pääkallonpaikkana aikanaan, saati mitä kaikkea kartanon historiaan ja sen henkilökuntaan tragedioineen saattaakaan liittyä ja mitä niistä tiedetään.

Katso itse, ole hyvä, tuossa Vailla selitystä Ilta-Sanomien sarjassa on muitakin todella mielenkiintoisia kohteita, joissa on sattunut kaikenlaista, uskokoon ken lystää, mutta todennäköisesti jotkin noista on täyttä totta, ei kukaan keksi noin huikeita juttuja, mitkä osuvat yksiin muiden kanssa ja tutkijoiden kanssa.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288435862315.html

Näistä kahdesta saat niin mielenkiintoisen esityksen, että heikoimmat laskevat alleen kesken kaiken,hehheheheh.

Odotan innolla vastausta, miten meni esitys ja ope ja porukka tykkäsi, laitathan, please.

• Aallotar Asp

Tämä nyt on jo vanha topicci, mutta pakko oli kirjoittaa, jos vaikka jotakuta kiinnostaa...
      Olin 2000-luvun alussa vuoden verran museoharjoittelijana S-rakennuksessa Jyväskylän yliopiston kulttuurihistoriallisessa museossa. Vietin kyseisessä rakennuksessa useita sunnuntaipäiviä yksin pitäen museota auki klo 12-15, vierailijoita ei juurikaan ollut, muutama eksynyt turisti silloin tällöin. Silloin museossa oli meneillään Opiksi ja huviksi-niminen näyttely ja rakennuksen remontti oli alkamaisillaan, mutta varsinaista toteutusvaihe ei vielä ollut käynnissä. Nuorena ja epävarmana tyttösenä olin taipuvainen uskomaan kaikenlaisiin henkimaailman juttuihin ja yksin isossa vanhassa rakennuksessa vietetty aika sai todellakin mielikuvituksen käymään ylikierroksilla.

Siitäkin huolimatta niinä yksinäisinä sunnuntaipäivinä en koskaan nähnyt tai kuullut mitään yliluonnollista kyseisessä rakennuksessa.

Sinänsä harmi, koska rakennuksessa oli silloin kaikki puitteet hyville kummittelujäynöille, olihan siellä mm. Uno Cygnaeuksen työhuone alkuperäisessä koostumuksessaan sekä pieniä soppeja ja nurkkauksia, joissa olisi voinut lymyillä vaikka mitä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50