Vaivani on lähtenyt ranteen jännetuppitulehduksista molemmissa käsissä, jotka eivät ole parantuneet kunnolla. Noin kolmen kuukauden kärsimysten jälkeen molempien käsien rystysissä alkoi tuntua kipua ja epäilin limapussin tulehduksia. Kivut ovat vieläpä symmetrisesti molemmissa käsissä. Lääkäri on vain määrännyt lepoa... Nyttemmin rystysten kipu tuntuu menneen syvemmälle luihin, rystyset ovat kipeät ja kuumottavat ja välillä molemmat kämmenet kuumottavat, varsinkin liikunnan seurauksena kuumenee. Normaalisti minulla kun on heikko verenkierto käsissä ja käsiä palelee.
Olen reumalääkärille jonossa, mutta kestää varmaan vielä kauan ennen kuin pääsen sinne asti tutkimuksiin. Verikokeita on otettu, HLAB-27 ja kaikki muutkin tulokset on olleet negatiivisia. Isälläni on ihopsoriasis. Nyt haluaisinkin kuulla kuulostiko tutulta onko kokemuksia vastaavanlaisesta?
Jäykkyyttä nivelissäni ei onneksi ole, mutta polvien tulehdukset ovat vaivanneet toistuvasti vuosien varrella, nivelet on hieman yliliikkuvat, verenkierto heikko, verenpaine alhaalla ja verensokeri helposti alhaalla, heikko olo.
Mitäköhän tämä on?
Jännetuppitulehdus -> psoriaasi, reuma??
2
3221
Vastaukset
- reumaatikko76
Hyvinkin voit olla oikeilla jäljillä. Minulla diagnosoitiin 2004 ensin nivelreuma, joka muuttui nivelpsoriksi tai psoriartriitiksi. Kipuja oikean käden ranteessa (leikattukin) ja oikean jalan päkiässä (molemmista havaittu myös röntgenissä nivelvauriot). Iho-oireita minulla ei ole, mutta psoridg "vahventui", koska siskollani on iho-oireinen psori ja suvussa muutoinkin aika tavalla samankaltaisia niveltulehduksia.
Oikean dg:n saamiseen voi mennä hyvinkin aikaa. Elä siis hättäile :) Mullakin on vielä "uusi yritys" yksityislääkärillä (reumatologi), josko hän antaisi arvionsa taudin kuvasta. Monesti meinaan nivelreuma-dg annetaan esim. juuri psoriartriitille tai selkärankareumalle (luen Reumataudit- nimistä opusta ja ammennan osan sieltä tietysti omakohtaisesta kokemuksestani). Linkkivinkki : http://www.terveysportti.fi/kirjasivut/kustannus.kirjan_tiedot?kutsuja=tilaus&p_id_kirja=140
Mutta, kuten sanoin. Voi viedä aikaa, ennenkuin saat sen virallisen dg:n. Nivelvaivoja kun on monensorttisia. Reumaliitolla on hyvät sivut, samoin kuin www.verkkoklinikka.fi (sieltä reuma- keskustelut ja lääkäripalstan kysy-vastaa- osio) - tsekkaamisen arvoisia palstoja. Ai niin ja vielä www.niveltieto.net ja www.terveyskeskus.net (keskustelut).
Koitahan saada aika asiantuntijalle, että saavat sinutkin kuntoon! Tsemppiä! - reumaatikko76
"Jännetuppitulehdukset
Sormien jännetuppien tulehdukset ovat nivelreumassa hyvin tavallisia. Ne estävät sormien toimintaa, joskus jopa lukkiuttavat sormen koukku- tai ojennusasentoon. Kiireellinen paikallishoito on tällöin välttämätön. Se on yleensä jännetuppeen annettu kortisoniruiske, mutta joskus tarvitaan pikaista kirurgista hoitoa.
Jos ranteessa jännetuppitulehdus esiintyy kämmenpuolella, se saattaa puristaa käteen johtavaa hermoa, jolloin puhutaan karpaalikanavaoireesta. Potilaan sormia pistelee ja ne puutuvat pikkusormea lukuun ottamatta. Kipu voi myös säteillä käsivarteen päin. Kämmenlihakset voivat vähitellen kuihtua etenkin peukalon tyvestä. Muutoksista tulee herkästi pysyviä, joten karpaalikanavaoire on pikaisesti hoidettava kortisoniruiskeella tai leikkauksella.
Jännetuppitulehduksia esiintyy lisäksi melko usein olkanivelen ja nilkan seudussa."
Linkkivinkkinä:
http://www.reuma.fi/reumataudit/nivelreuma/tietoa_nivelreumasta.html#ankkuri_jännetuppitulehdukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349