Mistä löytyy haravapoimuri

pitkä marjastaja

Missä on kaupan haravapoimureita vai onko ne kaikki itse tehtyjä.
Sellanen on kuulemma täysin ylivoimainen ja ammattilaiset käyttää niitä ainakinmustikan poiminnassa.

36

15796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjurilla keräävä

      Olikohan 2000 vuonna tai sen jälkeen heinäkuun Erälehdessä vertailussa poimurit ja ylivoimaisesti nopein oli suomusalmelainen Hara. Siinä lehdessä oli myös sen silloisen valmistajan puhelinnumero ja hinta. Eli kyselepäs Suomussalmen suunnasta tuota. Itse poimin itelle 20-30 litraa ja joskus puhdistan ja myynkin joitakin kymmeniä litroja ja muovinen leveä Marjuri (ilman vartta) on tosi hellävarainen ja mukava käyttää. Moni on luullutkin että marjat on käsin kerätty kun olen niin huolellinen.

      • Mikke

        oli vuosia sitten suomussalmelta kotoisin oleva työkaveri, joka neuvoi semmoisen Heikkisen puheille, joka silloin asui Öljylampunkujalla. Kävin sieltä semmoisen harapoimurin noutamassa ja siihenhän kuului erikseen keruuastia toiseen käteen. Myöhemmin tilasin niitä vielä kolme tai neljä lisää, joita on tullut osoitelluksi tutuille. Voisin katsoa ne yhteytiedot jossain vaiheessa siitä liimalapausta. En tiedä, onko tekijä vielä työkunnossa. Vahvoja vehkeitä ovat olleet. Keruuastiat olen sitten tehnyt itse orthexin kuudentoista litran pyykkikorista, alumiiniputkista ja puutapeista. pienenä miinuksena on, että kun hara on epäsymmetrinen, niin käy vain toiseen käteen, yleensä oikeaan. Toki tarjolla oli vasemman kädenkin haroja. kun oikein riehuin sen kanssa alkuvuosina, niin sain oikean olkapääni aika kipeäksi ja piti sitä kuntouttaa sitten. Myöskin keräämäni marjat ovat varsin roskaisia. Eihän se minua haittaa siellä, missä kaupat tehdään roskaisista marjoista, mutta täällä etelämpänä on parempi puhdistaa ne ja siinä tas ehdoton peli on ollut se pölynimuriin kiinnitettävä haaraputki, jolla irtoroskat lähtevät kosteistakin mustikoista puhummattakaaan kuivista puolukoista. Marjuri on siisti peli, mutta käsikäytössä varren kiinnikkeeet ovat kiusallisia käteen, mutta voihan ne toki poistaa, jos vartta ei käytä. itse kaipaisin vielä niitä leveitä käsipoimureita, joita takavuosian oli mm. Viialan Viilan valmistama Marjamatti.Sellaista vieläki käyttelen mielelläni, niin voi aina vaihtaa poimintakättä.


      • mauso
        Mikke kirjoitti:

        oli vuosia sitten suomussalmelta kotoisin oleva työkaveri, joka neuvoi semmoisen Heikkisen puheille, joka silloin asui Öljylampunkujalla. Kävin sieltä semmoisen harapoimurin noutamassa ja siihenhän kuului erikseen keruuastia toiseen käteen. Myöhemmin tilasin niitä vielä kolme tai neljä lisää, joita on tullut osoitelluksi tutuille. Voisin katsoa ne yhteytiedot jossain vaiheessa siitä liimalapausta. En tiedä, onko tekijä vielä työkunnossa. Vahvoja vehkeitä ovat olleet. Keruuastiat olen sitten tehnyt itse orthexin kuudentoista litran pyykkikorista, alumiiniputkista ja puutapeista. pienenä miinuksena on, että kun hara on epäsymmetrinen, niin käy vain toiseen käteen, yleensä oikeaan. Toki tarjolla oli vasemman kädenkin haroja. kun oikein riehuin sen kanssa alkuvuosina, niin sain oikean olkapääni aika kipeäksi ja piti sitä kuntouttaa sitten. Myöskin keräämäni marjat ovat varsin roskaisia. Eihän se minua haittaa siellä, missä kaupat tehdään roskaisista marjoista, mutta täällä etelämpänä on parempi puhdistaa ne ja siinä tas ehdoton peli on ollut se pölynimuriin kiinnitettävä haaraputki, jolla irtoroskat lähtevät kosteistakin mustikoista puhummattakaaan kuivista puolukoista. Marjuri on siisti peli, mutta käsikäytössä varren kiinnikkeeet ovat kiusallisia käteen, mutta voihan ne toki poistaa, jos vartta ei käytä. itse kaipaisin vielä niitä leveitä käsipoimureita, joita takavuosian oli mm. Viialan Viilan valmistama Marjamatti.Sellaista vieläki käyttelen mielelläni, niin voi aina vaihtaa poimintakättä.

        Tarkotatko sellasta puista leveetä poimuria, jossa on metalliset piikit ja kangaspussi perällä johon marjat ropsahtaa? Sellasia myytiin ainakin viime vuonna Oulun Kärkkäisellä, ja ovat huomattavasti mukavampia käyttää ku ne punaset kapeat muoviset peruspoimurit. Jonkin verran kalliimpia, mutta maksaa ittensä takasin nopeasti.


      • Mikke
        mauso kirjoitti:

        Tarkotatko sellasta puista leveetä poimuria, jossa on metalliset piikit ja kangaspussi perällä johon marjat ropsahtaa? Sellasia myytiin ainakin viime vuonna Oulun Kärkkäisellä, ja ovat huomattavasti mukavampia käyttää ku ne punaset kapeat muoviset peruspoimurit. Jonkin verran kalliimpia, mutta maksaa ittensä takasin nopeasti.

        sellaista. Toki sellainenkin on. Se "luistaa" hyvin maastossa, kun ei ole mitään poikkirautoja piikeissä. Saman levyinen suunnilleen oli se Viialankin peli l. n. 21 cm. Viialan Viilhan lienee lopettanut ainakin näiden välineiden valmistuksen, kenties koko tuotantonsakin. Se teki myöskin mainota suporakaiteen muotoista metallista puhdistusritilää. sellaisiakaan en ole enää vuosiin nähnyt kaupoissa.


      • Anonyymi
        Mikke kirjoitti:

        oli vuosia sitten suomussalmelta kotoisin oleva työkaveri, joka neuvoi semmoisen Heikkisen puheille, joka silloin asui Öljylampunkujalla. Kävin sieltä semmoisen harapoimurin noutamassa ja siihenhän kuului erikseen keruuastia toiseen käteen. Myöhemmin tilasin niitä vielä kolme tai neljä lisää, joita on tullut osoitelluksi tutuille. Voisin katsoa ne yhteytiedot jossain vaiheessa siitä liimalapausta. En tiedä, onko tekijä vielä työkunnossa. Vahvoja vehkeitä ovat olleet. Keruuastiat olen sitten tehnyt itse orthexin kuudentoista litran pyykkikorista, alumiiniputkista ja puutapeista. pienenä miinuksena on, että kun hara on epäsymmetrinen, niin käy vain toiseen käteen, yleensä oikeaan. Toki tarjolla oli vasemman kädenkin haroja. kun oikein riehuin sen kanssa alkuvuosina, niin sain oikean olkapääni aika kipeäksi ja piti sitä kuntouttaa sitten. Myöskin keräämäni marjat ovat varsin roskaisia. Eihän se minua haittaa siellä, missä kaupat tehdään roskaisista marjoista, mutta täällä etelämpänä on parempi puhdistaa ne ja siinä tas ehdoton peli on ollut se pölynimuriin kiinnitettävä haaraputki, jolla irtoroskat lähtevät kosteistakin mustikoista puhummattakaaan kuivista puolukoista. Marjuri on siisti peli, mutta käsikäytössä varren kiinnikkeeet ovat kiusallisia käteen, mutta voihan ne toki poistaa, jos vartta ei käytä. itse kaipaisin vielä niitä leveitä käsipoimureita, joita takavuosian oli mm. Viialan Viilan valmistama Marjamatti.Sellaista vieläki käyttelen mielelläni, niin voi aina vaihtaa poimintakättä.

        Maanviljelijä Jouni Heikkinen Hyrynsalmelta:
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006556566.html


    • Mikke

      joista oli eilen puhetta ovat: T:mi A. Heikkinen, Öljylampunkuja 7 89800 Suomussalmi ja vuosien takainen puhelinnumero, josta ainakin suuntanumero on vaihtunut oli tuolloin 986 - 715 464.
      Kyseinen hara on rakennettu puusta, alumiinista ja teräksestä ja taitaa olla kappale auotn sisärengastakin käsivarsikahvassa tukena. vehkeessä on pituussuunnassa säätövaraa. joka tapahtuu sisäkkäsiten alumiiniputkien ja sokkanaulan avulla kätevästi. ja toisessa kädessä pidetään sitten myös varrellista keruusäiliötä, joka on yleensä ison puoleinen. kokeilin siinä tehtävässä jopa kolmenkymmenen ja kahdenkymmenenviiden litran saaveja, mutta näin vanhempana ja hunompana olen siis päätynyt 16:n litran pyöreään verkkomaiseen pyykkikoriin. Toki sitä ei kannata kerätä täyteen, mutta suuaukko saa olla tilava ja syvyyttäkin saa olla jonkin verran.

    • hyvä apuväline marjastajalle

      Mikä lienee haravapoimuri, mutta itse olisin vailla varrellista marjanpoimuria. Tietääkö kukaan mistä sellaista voisi ostaa täällä Helsingissä. On näet selkävaivaisille aivan lyömätön apuväline, siis pitkä varsi, jossa nivel ja toimii hyvin!!

    • sihe

      Meillä tehdään myyntiin marjaharavia puolen metrin varrella.

      • 888

        Minua kiinnostaa marjanharavan ostos. Jos minulla on mahdolista ostamaan-laitaa sähköpostilla hinnasto, kuvasto, ehdot.
        Yst.terv.Julia Kurkinen


      • sihe
        888 kirjoitti:

        Minua kiinnostaa marjanharavan ostos. Jos minulla on mahdolista ostamaan-laitaa sähköpostilla hinnasto, kuvasto, ehdot.
        Yst.terv.Julia Kurkinen

        Marjaharavan kuvat löytyvät osoitteesta http://kotisivu.lumonetti.fi/dnaiskem/forsale.html Hinta 18e postikulut


      • Siilinkäinen
        sihe kirjoitti:

        Marjaharavan kuvat löytyvät osoitteesta http://kotisivu.lumonetti.fi/dnaiskem/forsale.html Hinta 18e postikulut

        Hei!

        Satuin tänne lueskelemaan keskustelua kun etsiskelin tietoa hyvistä apuvälineistä marjastuksessa. Marjat maistuu ja poimiminen on kivaa, mutta nykyään selkävaivaisena kyykkiminen on hiukan hankalaa.
        Vähemmän marjastaneena en ole koskaan tuommoisiin marjaharaviin ja -haroihin tai muihinkaan tavallista poimuria kummempiin välineisiin törmännyt, joten en oikein hahmota että miten tuommoista marjaharavaa oikein käytellään (kun tuossa kuvassa ei ainakaan minkäänlaista säiliötä näy)? Keräilläänkö sillä kuitenkin periaatteessa samaan tapaan kuin poimurilla?


      • sihe
        Siilinkäinen kirjoitti:

        Hei!

        Satuin tänne lueskelemaan keskustelua kun etsiskelin tietoa hyvistä apuvälineistä marjastuksessa. Marjat maistuu ja poimiminen on kivaa, mutta nykyään selkävaivaisena kyykkiminen on hiukan hankalaa.
        Vähemmän marjastaneena en ole koskaan tuommoisiin marjaharaviin ja -haroihin tai muihinkaan tavallista poimuria kummempiin välineisiin törmännyt, joten en oikein hahmota että miten tuommoista marjaharavaa oikein käytellään (kun tuossa kuvassa ei ainakaan minkäänlaista säiliötä näy)? Keräilläänkö sillä kuitenkin periaatteessa samaan tapaan kuin poimurilla?

        Marjaharavalla vedellään marjat saaviin tai johonkin astiaan. Itse olen paraimmaksi todennut neljänkymmenen litran saavin johon vetelen. Haravalla on tosi kätevä ja nopea poimia.


      • ei hyvä selkävaivaiselle
        sihe kirjoitti:

        Marjaharavalla vedellään marjat saaviin tai johonkin astiaan. Itse olen paraimmaksi todennut neljänkymmenen litran saavin johon vetelen. Haravalla on tosi kätevä ja nopea poimia.

        Itse ostin haravan muutama vuosi sitten.
        Haravan mukana tuli myös keräyskoppa joka on saavia huomattavasti käytännöllisempi.

        Tosi mahtava peli, ei oo homma eikä mikään kerätä puolukoita 100kg päivässä!

        Mutta selkävaivaiselle se ei ole läheskään yhtä hyvä kuin poimuri koska keräämisasentoa ei voi paljon muutella.


      • Tuula

        Haluaisin ostaa marjakaharavan pitkällä varrella.


      • Tuula

        Minua kiinnostaa marjanharavan ostos. Jos minulla on mahdolista ostamaan-laitaa sähköpostilla hinnasto, kuvasto, ehdot.


      • sihe
        Tuula kirjoitti:

        Haluaisin ostaa marjakaharavan pitkällä varrella.

        Marjaharavia on myyty meiltä kotoa suoraan. Näitä meillä tehtyjä haravia ei ole kaupasta saatavana. Meillä haravaa on tehty vain puolenmetrin varrella, se on oman kokemuksen mukaan riittävä.Voit katsella kuvia haravasta poikamme nettisivuilta http://kotisivu.lumonetti.fi/dnaiskem/forsale.html jos osto kiinnostaa, linkissä on pojan yhteystiedot.


      • poimija vainen
        Tuula kirjoitti:

        Minua kiinnostaa marjanharavan ostos. Jos minulla on mahdolista ostamaan-laitaa sähköpostilla hinnasto, kuvasto, ehdot.

        Jos paikkakunnallasi on marjanostaja, esim Ber-ex, niin käy kysymässäharavaa marjanostajalta. Itse olen haravani marja-asemalta ostanu.

        Toi haravahan toimii siten että harava on toisessa kädessä ja toisessa kädessä saavi 25-30 litraa. Marjat haravoidaan suoraan saaviin.


      • Marja-Matti
        Tuula kirjoitti:

        Haluaisin ostaa marjakaharavan pitkällä varrella.

        Minulla on vielä muutama hara. Varsi vaan on tehty älykkämin kuin Suomussalmen mallissa. Hinta on myös paljon alhaisempi kuin suomussalmelaisen. Voi soittaa 0407243820


      • Ei selkäkipuja
        ei hyvä selkävaivaiselle kirjoitti:

        Itse ostin haravan muutama vuosi sitten.
        Haravan mukana tuli myös keräyskoppa joka on saavia huomattavasti käytännöllisempi.

        Tosi mahtava peli, ei oo homma eikä mikään kerätä puolukoita 100kg päivässä!

        Mutta selkävaivaiselle se ei ole läheskään yhtä hyvä kuin poimuri koska keräämisasentoa ei voi paljon muutella.

        Varrellisia haravia on ainakin kahta eri perustyyppiä.
        Halppis malleissa varsi on suora ja noin puolimetriä pitkä. Poimiminen tapahtuu nykivällä liikkeeellä, niin että kyynärvarsi ja olkavarsi molemmat taittuvat. Selkää joutuu myös koukistamaan.
        Toisessa haravamallissa varsi on pitempi ulottuen kyynärniveleen saakka, johon on rakennettu tuki, joka kiertää käsivarren. Varressa on lisäksi kädensija, joka on sopivassa kulmassa varteen nähden. Varren pituus on lisäksi säädettävissä poimijan oman pituuden mukaan. Poimimistekniikka on tällä haravalla erilainen. Käsivartta liikutetaan käytännössä lähes ainoastaan olkavarresta. Selän asentoa ei tarvitse myöskään muuttaa poimittaessa. Tällaista haraa valmistaa ainakin Aarne Heikkinen Suomussalmelta ja Marja-Matti Oy keskisuomesta.


      • Reiska k
        888 kirjoitti:

        Minua kiinnostaa marjanharavan ostos. Jos minulla on mahdolista ostamaan-laitaa sähköpostilla hinnasto, kuvasto, ehdot.
        Yst.terv.Julia Kurkinen

        Hei!haravan kuvat löytyy tori.fi sivuilta.Haravan hinta on 40 euroa postituskulut.Toimii sekä oikea että vasenkätisillä.Poimintakulman säätö mahdollista.Kestää ja varmuudella toimii.


      • lare3
        Tuula kirjoitti:

        Minua kiinnostaa marjanharavan ostos. Jos minulla on mahdolista ostamaan-laitaa sähköpostilla hinnasto, kuvasto, ehdot.

        käy tori.fi mulla on myynnissä 1kpl marjahara siellä myös kuvat ja yhteystiedot


      • Anonyymi

    • Reiska K

      Marjaharavia löytyy Posiolta suoraan valmistajalta ja pelittä hyvin.Haravalla vedellään marjat astiaan joko saaviin taikka pienempäänkin astiaan.Varsi on noin 60 cm pitkä ja käänneettävissä eri poimintakulmiin.Käypi myös sekä oikea että vasenkätisille.Eiku tilauksia tänne pu.040-5963052 Reiska.

    • Reiska K

      vielä muutamia löytyy Posiolta.valmistajalta suoraan.Puh.040-5963052

    • poimija

      Posiolla valmistetut haravat ovat aivan yliveto marjastukseen.Kestävä ja toimiva peli.Puh.040-5963052

    • marjajeppe

      näyttää epäkäytännölliseltä tuo reiskan harava. Jos joku on tämän mennyt ostamaan, niin viitsisikö pistää kuvan?

    • tuula

      lopeta ny reiska helvetti, ku hävettää sun puolesta.

      • marjastajak

        No mikä sinulla mättää??????????


      • Markkinarako

        Tuula hyvä.Tänään olen postittanut viimeisen haravan tällekesää.Menekki oli erittäin hyvä tänäkesänä.Tekemäni haravat ovat hyvin kysyttyjä.Helpottaako Tuulaa??Hyvää kesänjatkoa ja antoisia marjaretkiä.Tv.Reiska


    • Sofi14

      Älkää ostako marjanpoimuri se on vain muovikasa jolla imetään rahaa ihmisten taskuista. puolet marjoista tippuu tulee paljon roskia ja on muutenki vaikeata.

    • birgi1

      Motonet myy 15 e kappale

    • khonkean88

      saakohan mistään enään alumiinisia poimureita?

    • haluaa vähennyksiin

      Saako näistä marjaharavoista alvikelpoisen kuitin?

      • buhahahahahahahah

        haha haaa
        Marjastaja haluaa kuitin!!!!


        buhahahahahahahah


    • Eot

      Motonetissa alle 10€

      • Anonyymi

        Ei saatavana tällä hetkellä. Löysin paikka missä on noin 10 kg puolukoita. Yli hyvä testata uusi laite. Muovipuimuri jaksoi 20 kg mutta onneksi supermarket tuli vastan. Oli vaan mutama tunti vanha. Silloin oli marjat.........


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1136
    Aihe