Voiko rottaa päästää ulos jaloittelemaan?

minvaa-

Ehkä vähän tyhmä kysymys mutta tarttis tietää :) Kun kaikialla lukee että rottaa pitäisi päästää jaloittelemaan, mutta kaikki sanovat että sisälle. Siis pelkästään sisällä nyhnyämään, onko se rottien kohtalo? Tuli vain mieleen että onko rotille mahdollista ostaa minkään näköisiä valjaita, jos niissä voisi sitä ulkona käyttää, vai onko se silkkaa eläinkidutusta? :/

19

3552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rotille löytyy valjaita, mutta mielestäni on kyllä aika rääkkiä laitta niin pieni eläin valjaisiin. Ja naarasrotat vielä harvoin valjaissa kestävät. Suurikokoiset urokset vielä saattavat kestääkkin, mutta en laittaisi niitäkään valjaisiin.

      Rotta ei ole koira, se ei tarvitse ulkoilutusta ulkona. Sille riittää ulkoilu kaverien ja oman ihmisensä kera sisällä talossa.

      Jos rottia kuitenkin ulos haluaa viedä niin mielummin sitten omistajan olkapäällä, taskussa tai ihan häkissä tms.


      • Mirjawww

        Olen päästänyt ja ne tuli jonossa suoraan sisälle ja omaan häkkiin.Mutta en kehota yrittämään ne voi innostua liikaa ja karata.


      • Mirja555

        Minulla rotat ovat karanneet ulkona häkistä.Ja arvatkaas ihmettä,juossut sisälle tai ulko-oven viereen.Menneet ikkunasta ulos ja lautaa pitkin sisälle.Mutta en kehota kokeileen.Eli eivät ole pitkälle karanneet.


    • huli

      Mulla on itelläni mun rotille valjaat, mut ne on ihan turhat. Ei ne rotat niissä valjaissa kestä. Enkä kyllä tahtoisikaan pitää niitä niissä :/

      Pidän rottiani takapihalla ihan vapaana vaikkapa vaan 10 -15 min ja vahdin tietysti koko ajan. Ei ne oikein minneen lähe kun pelkää niin kovasti ;D

      • ----

        Huh, täytyy sanoa että oletpa uskalias jos olet rotat pihalle vapaaksi päästänyt! Joku päivä ovat jo tottuneempia eivätkä pelkää enää niin kovasti. Uskaltautuvat sitten pidemmälle. Ja pelkäsivätpä tai ei, en itse koskaan uskaltaisi! En halua kokea kauhun tunnetta yrittäessäni onkia pelosta suunniltaan olevaa rottaa jostain varaston alta esiin, tai kaivella sitä pusikosta. Ja toisekseen: miksi ulkoiluttaa jos rotta pelkää? Ajattelitko että pelkääminen on rotasta mukavaa? Vai onko sinusta mukavaa nähdä rottiesi olevan peloissaan?

        Valjaista olen kyllä samaa mieltä, kyllä rotta pääsee niistä halutessaan helposti irti.

        Itse olen joskus pitänyt rottiani pihalla häkissä (ilman pohjaa että saisivat vipeltää nurmikolla), mutta lopetin senkin kun eivät rotat yhtä urosta lukuunottamatta siitä näyttäneet nauttivan. Piiloutuivat vain pesäkoppiinsa. Ne tuntuvat pitävän huomattavasti enemmän sisätiloissa vipeltelystä. Tuo yksi uros kyllä nautti auringosta täysin rinnoin! :D Sitä käytinkin sittemmin ulkona sylissäni. Siinä se retkottikin autuaallisesti, välillä nenä vipattaen uusien hajujen perään.

        Vahtiahan pitää toki häkin vieressäkin, tuo yksi uros kun olisi mielellään kaivautunut verkon ali, ja sitä paitsi kissat ja koirat olisivat päässeet halutessaan helposti niihin käsiksi vaikka häkki olikin tukeva.


    • Minä olen joskus muinoin vienyt rottiani ulos, mutten tekisi sitä enää. Ensinnäkin asun alueella, jossa ei ole rauhallista paikkaa mihin rotat voisi viedä - ulosvienti vain stressaisi liikaa. Toisekseen en halua riskeerata rottien terveyttä.

      Jos rotat vie ulos, päivän on oltava sopivan lämmin (20-25 astetta), rotat on pidettävä varjossa eikä ulkona saa tuulla (voi vilustuttaa). Paikan on oltava ehdottoman rauhallinen, ei kiljuvia lapsia, haukkuvia koiria yms. Ja vain yksi rotta kerrallaan/ulkoiluttaja. Yhdenkin rotan tarkkailussa on tarpeeksi tekemistä; mitä mahtaisit tehdä, jos molemmat rotat lähtevät samaan aikaan eri suuntiin juoksemaan? Rottahan osaa juosta _kovaa_ halutessaan...

      Maahan laskeminen on asia, josta minulla on mielipteeni ja ohjeeni, mutta tämä on jokaisen päätettävissä. Minä en päästäisi omiani maahan. Maasta voi saada loisia, bakteereita ja jos rotta syö sen ah niin herkullisen etanan, en edes halua ajatella mitä se voi siitä saada. Minä en suosittele päästämään rottia maahan, vaan turvallisinta ja rotille stressittömintä on pitää ne tutun ihmisen sylissä/olkapäällä/hihassa.

      Rottia ei tarvitse sääliä, vaikkeivat ne ulos koskaan pääsisikään. Rotille voi järjestää paljon monipuolisia virikkeitä sisätiloissa - minä asun yksiössä ja voi kuinka paljon touhuamismahdollisuuksia rotilla on jo noin 30 neliön alueella!

    • ^^

      No mä en ainakaan laittais rottia valjaisiin. Eläinrääkkäystä sanon minä ! Eikä ole varmastikkaan rotistakaan hirveän mukavaa valjaissa olla... Tiedättekö muuten, että riittääkö rotille jaloittelu yhdessä huoneessa (pinta-ala n. 10 neliömetriä), vai pitääkö ne päästä juoksemaan koko taloon?? Olen nimittäin itse hankkimassa kesyrottaa, mutta ongelma onkin se, että täällä talossa asustaa myös kolme kissaa jotka varmasti mielellään niitä rottia metsästäis. Omassa huoneessa voisin pitää niitä sitten vapaana mutta onko huone liian pieni parin rotan jaloittelualueeksi? :/

    • Normipena

      Itse olen antanut rottien juosta vapaana takapihalla, mutta empä päästäisi vapaaksi jos en olisi 101% varma että rotta pysyttelee kahden metrin säteellä omistajasta.

    • NipsuNapsu^^

      Kyllä rottia voi tietenkin ulos päästää. 60 prossaa rotistan nauttii siitä. (: Täytyy vaan tuntee rottansa ja jos eivät valjaista tykkää niin olkapäällä.

    • Rottatyttö 00

      Ei kannata edes kokoeilla. Oma rottani vilustui kun sitä piti ulkona.Kyllä sitä voi olkapäällä pitää mutta valjaat ei ole rotista mukavia.vaikka näyttää että ne tykkää niin esim jos rottaan sattuu se ei näytä sitä.Sekä jos rotta maistaa jotakin myrkyllistä kasvia.talvisin rottaa ei kannata viedä ulos.Olkapäällä voi pitää.toivottavasti tästä oli apua.Onnea!

    • jonsku_

      Minun mielestä rotan voi viedä ulos vain olkapäällä ! Maassa vapaina ne voi säikähtää ja juosta karkuun tai vaikka naapurin kissa voi syöksyä puskasta ! :o Tai vaikka jopa petolintukin voisi napata ne joten en suosittele ainakaan vapaana pitämistä ulkona. Mutta onnea vaan sinulle ja toivottavasti tästä oli joitan apua ! (=

    • rotanulkoiluttaja :)

      Itse käytän ulkona kahta neljästä rotastani, ovat kohta 2 vuotiaita rauhallisia ja kiintyneitä minuun. Loput 2 ovat arkoja, vikkeliä eivätkä niin kiintyneitä, joten en uskalla heitä ulkoiluttaa. Ilman valjaita saavat olla, tykkäävät tutkia paikkoja. Lyhyitä aikoja yksitellen ja ilman pitää olla sopiva ulkoiluun.

    • YTHEINEN½

      Nooh, rotille ON valjaita mut en laittaisi niin pientä eläintä valjaisiin! Olkapäällä/sylissä sitä voi pitää! Ja rotat pitävät siitä että etsit niille herkkuja ja tuot ne häkkiin! HUOM! ÄLÄ KERÄÄ ALUEELTA JOKA ON TUHOLAISMYRKYTETTY!

    • Mölli & Mörkö

      Meillä on 2 poika rottaa.............jaa että karkaisivat, sen kun vielä näkis. Ne saa todellä houkutella häkistä ulon ja kun ne sitten on saatu ulos jalottelemaan kun liikunta on niille tärkeää niin mitä tapahtuu. Heti kun käännät selkäsi etkä ole heitä vahtimassa niin sitä jo kipitetään kovaa vauhtia täkasin häkkiin ja vedetään siellä peittoa korville ettei vain tarttis harrastella mitään liikuntaa .... koeta sitten elää heidän kanssaan kristillisesti. Ulos en kyllä veisi niitä koska metsässämme asustelee kanahaukka ja pojat kyllä kelpaisivat sille hyvinkin välipalaksi. Kaikkea hyvää sinulle ja rotillesi.

    • Rottia...

      Minä olen hankkimassa rottia mutta en ole varma millä saisin ne kiintymää minuun?...Haluaisin että meistä kaikista tulis läheisiä "kavereita":)...keinoja?

      • Sedä

        Kannattaa ostaa rotat hyvältä kasvattajalta (esim. viralliselta), jolla niitä on käsitelty jo poikasesta paljon, niin ne on valmiiksi kesyjä :) Yleensä rottia ei mitenkään tarvi saada erikseen kiintymään - ne kyllä tunkee väkisin häkistä (myös vieraiden) syliin pyörimään ja huoneeseen jaloittelemaan. Niiden kanssa puuhailemalla kyllä oppii vähitellen mistä mikin rotta tykkää, silittelystä päästä vai selästä, vai poskien rapsuttelusta jne. Ja lisäksi kannattaa toki lahjoa herkuilla ja leikittämällä esim höyhenillä :)

        Lisäksi kannattaa huomioida että tytöt on enemmän seikkailijoita, ja pojat viihtyy pidempiä aikoja sylissä lääpittävänä. Mut tytötkin kyllä tulee oma-alotteisesti toki hakemaan huomiota, ja mulla on joka laumaan löytynyt tyttö joka rakastaa silityksiä aivan erityisesti. Terveisiä myös mun "vähemmän siliteltävältä" joka päätti näköjään ottaa torkut mun sylissä :D


    • otuska

      Minä kerran vein kaksi tyttörottaani viettämään kesää ulkohäkkiin samalla viikolla turkki vilisi ulkoloisia, saivat loishäädön ja en toista kertaa ole vienyt ulos paitsi niskassa matkustettaessa.

    • Jettu

      WISH nimisessä nettikaupassa on hyviä rotan valjaita:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe