Onko muita???

morsian07

Onkohan muita ei-kirkkoonkuuluvia kuin me, jotka silti haluavat avioliittonsa siunattavan kirkossa? Sulhaseni on eronnut kirkosta täytettyään 18 ja itse en ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan (minua ei ole kastettu, en ole käynyt rippikoulua). Kuitenkin nyt kun menemme maistraatissa naimisiin, haluamme myöhemmin myös papin siunauksen liitollemme. Tämä on aiheuttanut sukulaisissa kovasti ihmetystä, en jaksaisi enää selitellä asiaa. Onkohan muita meidän kaltaisiamme, vai olemmeko tosiaan kummajaisia, niinkuin sukulaisten päivittely on antanut ymmärtää... Papilla ei onneksi ollut mitään siunausta vastaan.

7

1328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siviilivihitty

No sinällään en yhtään ihmettele tuttaviesi mielipiteitä... Miksi haluatte Jumalan siunauksen liitollenne jos se ei kumpaakaan ole aiemminkaan kiinnostanut? Vai onko syynä kirkkoihäiden viehätys?

Minusta jokainen tekee tyylillään, mutta omien aatteidensa takana tulisi seistä.

• hkkkkkk

Kiinnoistaisi tosiaan kuulla, miksi haluatte kuitenkin papin siunauksen, vaikka ette kuulu kirkkoon:O Koskapa haluaette siunauksen jälkikäteen, kyse ei taida olla pelkästä seremoniasta teidän kohdallanne. Jos sinulla siis on jonkinlainen uskonnollinen vakaumus, rippikoulun voi käydä aikuisenakin (kaste voidaan suorittaa konfirmaation yhteydessä) ja siitä sitten vaan liittymään kirkkoon...

• molemmat!

Kirkon palvelut ovat ennenkaikkea vain kirkon jäsenille. Liittykää kirkkoon, ottakaa kristittyjen kaste, käykää rippikoulu ja tunnustakaa uskonne, nauttikaa ehtoollinen ja antaa papin vihkiä teidät. Kirkollisveroja maksetaan siksi, että papin palkkakin saadaan maksetuksi. Vai oletteko ottamassa palveluita ilman korvausta?

• eräs toinen

Minä olen kyllä valmis maksamaan avioliiton siunauksesta, mutta en halua sen vuoksi maksaa tuntuvaa osaa palkastani koko elämäni ajan instituutiolle, jonka toiminnasta suurin osa on minusta tehotonta ja ajastaan jäljessä. Minä uskon Jumalaan, en kirkkoon, eikä siunauksesta kuulu maksaa. Papin ajasta ja vaivasta maksan mielläni korvaksen, mutta en koko ikääni.

• haloooooo
        eräs toinen kirjoitti:

Minä olen kyllä valmis maksamaan avioliiton siunauksesta, mutta en halua sen vuoksi maksaa tuntuvaa osaa palkastani koko elämäni ajan instituutiolle, jonka toiminnasta suurin osa on minusta tehotonta ja ajastaan jäljessä. Minä uskon Jumalaan, en kirkkoon, eikä siunauksesta kuulu maksaa. Papin ajasta ja vaivasta maksan mielläni korvaksen, mutta en koko ikääni.

Jos te ette kuulu kirkkoon niin mitä ihmettä te tekisitte ko. instituution siunauksella? Elämässä pitää tehdä valintoja, kaikkia ei ole kaupan...

• ---
        haloooooo kirjoitti:

Jos te ette kuulu kirkkoon niin mitä ihmettä te tekisitte ko. instituution siunauksella? Elämässä pitää tehdä valintoja, kaikkia ei ole kaupan...

Minun mielestäni perustelusi ovat ihan oikeutetut. Omasta kokemuksesta tiedän ettei uskominen jumalaan ja kirkkoon ole sama asia. Olen onnellinen puolestanne ja siitä että löysitte avoinmielisedn papin, joka suostuu epätavallisen toimenpiteen suorittamaan.

Hassua muuten miksi ihmiset ensin sanovat että pitää seistä vakaumuksensa takana (eli tulla kastetuksi jos uskoo jumalaan) ja sitten yhtäkkiä ettet sitä voikaan tehdä, koska vakaumuksesi on eri kuin 99%:lla kansasta. Tekopyhää mun mielestä...

Onnea vaan vihkimiseen!

• näin ynnäilen

Pappi ei voi sääntöjen mukaan siunata teitä, jos kumpikaan ei kuulu kirkkoon, eikä ole konfirmoitu. Jos tietäisin, että pappi olisi omasta seurakunnasta, syyttäisin häntä virkavirheestä. Hän tuhlaa minun seurakunnalle maksamiani rahoja pakanoihin, jotka halveksuvat seurakunnan toimintaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      272
      17604
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      192
      12512
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6232
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      35
      5183
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      77
      5058
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      58
      4196
    7. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      69
      4022
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      57
      3792
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3712
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3179
    Aihe