Onkohan muita ei-kirkkoonkuuluvia kuin me, jotka silti haluavat avioliittonsa siunattavan kirkossa? Sulhaseni on eronnut kirkosta täytettyään 18 ja itse en ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan (minua ei ole kastettu, en ole käynyt rippikoulua). Kuitenkin nyt kun menemme maistraatissa naimisiin, haluamme myöhemmin myös papin siunauksen liitollemme. Tämä on aiheuttanut sukulaisissa kovasti ihmetystä, en jaksaisi enää selitellä asiaa. Onkohan muita meidän kaltaisiamme, vai olemmeko tosiaan kummajaisia, niinkuin sukulaisten päivittely on antanut ymmärtää... Papilla ei onneksi ollut mitään siunausta vastaan.
Onko muita???
7
1303
Vastaukset
- Siviilivihitty
No sinällään en yhtään ihmettele tuttaviesi mielipiteitä... Miksi haluatte Jumalan siunauksen liitollenne jos se ei kumpaakaan ole aiemminkaan kiinnostanut? Vai onko syynä kirkkoihäiden viehätys?
Minusta jokainen tekee tyylillään, mutta omien aatteidensa takana tulisi seistä. - hkkkkkk
Kiinnoistaisi tosiaan kuulla, miksi haluatte kuitenkin papin siunauksen, vaikka ette kuulu kirkkoon:O Koskapa haluaette siunauksen jälkikäteen, kyse ei taida olla pelkästä seremoniasta teidän kohdallanne. Jos sinulla siis on jonkinlainen uskonnollinen vakaumus, rippikoulun voi käydä aikuisenakin (kaste voidaan suorittaa konfirmaation yhteydessä) ja siitä sitten vaan liittymään kirkkoon...
- molemmat!
Kirkon palvelut ovat ennenkaikkea vain kirkon jäsenille. Liittykää kirkkoon, ottakaa kristittyjen kaste, käykää rippikoulu ja tunnustakaa uskonne, nauttikaa ehtoollinen ja antaa papin vihkiä teidät. Kirkollisveroja maksetaan siksi, että papin palkkakin saadaan maksetuksi. Vai oletteko ottamassa palveluita ilman korvausta?
- eräs toinen
Minä olen kyllä valmis maksamaan avioliiton siunauksesta, mutta en halua sen vuoksi maksaa tuntuvaa osaa palkastani koko elämäni ajan instituutiolle, jonka toiminnasta suurin osa on minusta tehotonta ja ajastaan jäljessä. Minä uskon Jumalaan, en kirkkoon, eikä siunauksesta kuulu maksaa. Papin ajasta ja vaivasta maksan mielläni korvaksen, mutta en koko ikääni.
- haloooooo
eräs toinen kirjoitti:
Minä olen kyllä valmis maksamaan avioliiton siunauksesta, mutta en halua sen vuoksi maksaa tuntuvaa osaa palkastani koko elämäni ajan instituutiolle, jonka toiminnasta suurin osa on minusta tehotonta ja ajastaan jäljessä. Minä uskon Jumalaan, en kirkkoon, eikä siunauksesta kuulu maksaa. Papin ajasta ja vaivasta maksan mielläni korvaksen, mutta en koko ikääni.
Jos te ette kuulu kirkkoon niin mitä ihmettä te tekisitte ko. instituution siunauksella? Elämässä pitää tehdä valintoja, kaikkia ei ole kaupan...
- ---
haloooooo kirjoitti:
Jos te ette kuulu kirkkoon niin mitä ihmettä te tekisitte ko. instituution siunauksella? Elämässä pitää tehdä valintoja, kaikkia ei ole kaupan...
Minun mielestäni perustelusi ovat ihan oikeutetut. Omasta kokemuksesta tiedän ettei uskominen jumalaan ja kirkkoon ole sama asia. Olen onnellinen puolestanne ja siitä että löysitte avoinmielisedn papin, joka suostuu epätavallisen toimenpiteen suorittamaan.
Hassua muuten miksi ihmiset ensin sanovat että pitää seistä vakaumuksensa takana (eli tulla kastetuksi jos uskoo jumalaan) ja sitten yhtäkkiä ettet sitä voikaan tehdä, koska vakaumuksesi on eri kuin 99%:lla kansasta. Tekopyhää mun mielestä...
Onnea vaan vihkimiseen!
- näin ynnäilen
Pappi ei voi sääntöjen mukaan siunata teitä, jos kumpikaan ei kuulu kirkkoon, eikä ole konfirmoitu. Jos tietäisin, että pappi olisi omasta seurakunnasta, syyttäisin häntä virkavirheestä. Hän tuhlaa minun seurakunnalle maksamiani rahoja pakanoihin, jotka halveksuvat seurakunnan toimintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999