eli tossa perjantai yönä mulla nyrjähti nilkka, mut alkoholin vaikutuksesta varmaanki johtuen jatkoin ja sit lauantaina illalla kävin lääkärissä ku alko vähän tuntuun ja jalka vähän turvoksissa, tuo luu mikä on nilkassa tos sisäpuolella niin se ei näkyny juuri ollenkaan. lääkäris sit laittovat liimasiteen.
Eli kauan toi turvotus yleensä kestää ja ku side pitää parin/muutaman päivän päästä laitosta ottaa pois ni onko normaalia jos turvotusta on myös sillon?
kestääkö turvotus kauemmin jos joudun jalalle varaamaan ku ei muuten saa norm. päivän askareita tehtyä?
Ja saanko kävellä jalalla normaalisti vielä ku ei kuitenkaa pahemmin kipuja oo paitsi tuo turvotus?
Nyrjähtänyt nilkka
4
3339
Vastaukset
- sama vaiva keväällä
Kyllä lievää turvotusta voi olla vielä suht pitkäänkin nyrjähdyksen jälkeen. Mulla oli tosi turvonnut ja musta noin viikkon, sen jälkeenkin pari kuukautta hiukan paksumpi kuin toinen nilkka.
Neuvoiko lääkäri sua pitämään nilkkaa sidottuna vain pari päivää? Ehkä sitä voisi pitää kauemminkin. Mua neuvottiin pitämään kaksi viikkoa tuettuna.
Kun jalka on tukevasti sidottuna, niin jalkaterä ei pääse liikkumaan sivusuunnassa. Jos nivelsiteet on venähtäneet, niin tämä estää nivelsiteiden löystymisen. Jos ne löystyy, niin nilkka nyrjähtää helpommin uudestaan. En tiedä menikö sulla niin pahasti.
Oli jalka sitten lievästi turvoksissa tai ei, niin sillä voi hyvin astua, ja pitääkin astua, jos se ei tee kipeää. Jos alkaa sattua, niin älä silloin rasita nilkkaa. Suosittelisin kuitenkin, että pidät nilkkaa vielä tuettuna jos se on turvoksissa, ja varsinkin jos se hiukankin tekee kipeää.
Olethan pitänyt jääpussia nilkan kohdalla? Ota vaikka joku pakastehernepussi ja laita siihen joku ohut kangas päälle, ja paina sitä nilkkaa vasten noin 20 minuuttia. Kylmähoito lievittää tulehdusta ja laskee turvotusta.- Unohtelija
että pitää sidettä sen aikaa ku pysyy ja puhu parista/muutamasta päivästä, kyllä tuo on vielä kiinni mitä vähän repsottaa, aattelin et jos piän tota vielä ainaki tän päivän ja jos sit ku ottaa pois ni laittas sit ihan tavallisen siteen?
Ei tuo vissiin kovin pahasti menny ku en ole muuten ottanut ees särkylääkettä muuta ku yöksi yhden 600.
Nilkka ei ollu ainakaan vielä lauantaina edes yhtään mustunutkaan, kävi vain vähän kipeetä ja nyt vain sillon ku kääntää oikealle tai ylöspäin niin hyvin vähän ja tuosta päältä ja ulkosyrjästä kun painan niin on arka/vähän kipeä.
En oo kovin paljoa kylmää pitänyt, tänään jonkin aikaa.kävin tuossa autolla ajelemassa ja kaupassa niin sillon tuntu et turpos enemmän, nyt vähän jo helpottaa. - apteekista
Unohtelija kirjoitti:
että pitää sidettä sen aikaa ku pysyy ja puhu parista/muutamasta päivästä, kyllä tuo on vielä kiinni mitä vähän repsottaa, aattelin et jos piän tota vielä ainaki tän päivän ja jos sit ku ottaa pois ni laittas sit ihan tavallisen siteen?
Ei tuo vissiin kovin pahasti menny ku en ole muuten ottanut ees särkylääkettä muuta ku yöksi yhden 600.
Nilkka ei ollu ainakaan vielä lauantaina edes yhtään mustunutkaan, kävi vain vähän kipeetä ja nyt vain sillon ku kääntää oikealle tai ylöspäin niin hyvin vähän ja tuosta päältä ja ulkosyrjästä kun painan niin on arka/vähän kipeä.
En oo kovin paljoa kylmää pitänyt, tänään jonkin aikaa.kävin tuossa autolla ajelemassa ja kaupassa niin sillon tuntu et turpos enemmän, nyt vähän jo helpottaa.Tubigrippiä. Helpompi kuin tavallinen side.
http://www.mypharmacy.co.uk/health_products/products/t/tubigrip/tubigrip_size_e_2.jpg
- tietoa.
mulla nyrjähti ohjanpenkalta noustessa parivuotta sitten. kävelin pieniämatkoja ihan normaalisti ja kannattaakin liikuttaa kivunsallimissa rajoissa ettei tönkety liikaa. no sellaset 3 viikkoa meni .
sedällä nyrjähtänyt kaksikertaa kun on väljä nivel ,kyllähän tuo raahaa sitä jalkaansa perässä. ei muutakoa liikkeelle vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301- 181280
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232