onko pakko?
murrelässytykset on syvältä
136
7431
Vastaukset
- rose*
Enemmän vaan murretta mukaan,
onneksi sitä täällä onkin : savot, turut sun muut
suomeahan ne kaikki ovat...
Kukaan ei pakota niitä lukemaan, eli siinä mielessä ei ole pakko.- Sinimarjanen
rikkautemme. Niitä pitäisi ihan reilusti uskaltaa käyttää.
Puhun itse aika paljon murretta, vaikka
olen savosta ollut jo kauan pois.
Minua on suorastaan kehoitettu sitä puhumaan.
Tulee kuulemma kotoinen ja leppoisa olo, näin
minulle on useampi työelämässä sanonut.
- SerpeNTiina
just on puhuttu ihan kamalasti siit ku murttet ruppe karontuma.Sul ei sit vissi ol tota oma murret(ostaisit eres hau-haun tai Murren,ettei tarttis olla ni kamalan kyynine.)
Kuule,anna sää ihmiste kirjotta mitä murret vaa,pist silmät kii tai käsi ette,ettet nää ja tee omi hommias ystävällisesti.
Kukkan ei tul täält sua haukkuma eikä hakema.
Sun kato,ei ol mikkä pakko lukke näit.Kirjastos on kirjakiälissi opuksi ja jopa latina,jos se sul vaa käy.
Oikke hyvä kesä...syväl metäs on hyvä nautti hiljasuurest!- enkelitrio
Tuliki mukaval tuulel...
Toi vimppa lause pomppas munki ajatuksis.Allekirjotus: ^j^
Pistinki vaa puumerki.
Hauskaa kesää sulki ! :) - SerpeNTiina
enkelitrio kirjoitti:
Tuliki mukaval tuulel...
Toi vimppa lause pomppas munki ajatuksis.Allekirjotus: ^j^
Pistinki vaa puumerki.
Hauskaa kesää sulki ! :)sitä sama sulki.
Kylme varma täs aina sillon tällön toisiamme tönästä ystävyyrel.
Kyllä jokainen voi mielestäni käyttää murrettansa, personallisuus saa näkyä. En ole itsekkään mikään tavis.
Harmi vaan, joskus kun minun täytyy lukea monta monta kertaa ja aina en kyllä siltikään ymmärrä. Mutta en hermostu, ikuisena blondina useinkin vain hämmästelen asioita ja olen tottunut vastaamaan väärin. Mutta ei haittaa, mulle saa nauraa jos olen käsittänyt väärin.- kun .................
Hyppät ohi murreketjun, oma valinta mitä lukee ja mitä ei.
Olen kyllä minäkin sitä mieltä, että vaikeeta niitä on lukea, kun ei itse ole murretta koskaan puhunut,mutta täällä ei ole mitään kieliasu-sääntöä...., sitä olen joskus miettinyt, että aikoinaan koulussa kirjoitetiinko sitä murteella, vai millä kielellä ? (murre-alueilla)
Joten antaa vain kaikkien kukkien kukkia, kesähän nyt kaiken lisäksi on :)
*nainen* - Kutv M
Mutta hauskempaa ja mielenkiintosempaa kylläkin.:)
- en lue ja
syy on se, etten jaksa niitä tankata eli ovat mulle vaikealukuisia.
Tietysti jokainen saa kirjoittaa omalla murteellaan. - Angel of The Morning
Kyl se o. Tsiigaa ny noita vastauksia. Se on joidenkin mielestä kliffaa. Jokaine pamlaaa stailillaa. Kaikkihan me digataan jos vaikka duunissa aamukahvil kaikil on eri murre. Saadaa hyvät geimit samall.
- hah ja hah
Ja me ämmät nauroimme niin että............
- sitte
Nääs nääs nääs nääs
- Puidenhalaaja
On tosi vaikea kirjoittaa murretta ja siksi en juuri edes yritä. Pidän kyllä arvossa niitä joilta murteen kirjoittaminen sujuu. Puhuminenhan käy keltä vaan.
Muistanpa, kun eräs tuttu oli yhden talven opettajan sijaisena toisella paikkakunnalla. Kevätjuhlapuheessaan rehtori kiitti sijaisopettajan työpanosta. "...ja erityisesti haluan kiittää niistä murrepakinoista aamunavauksissa". "Emmää mitääm murrepakinoita...määhäm puhuiv vaa ihan tavallisesti", tuttavani ihmetteli jälkeenpäin.
- Kaupunkilainen
Minusta taas on mukavaa, jos joku sellainen käyttää murretta, joka sen hyvin hallitsee. Kaikkein eniten ärsyttävät "muka-murteelliset" jutut, esimerkiksi monet nettivitsit. Tallink käyttää mainoksissaan muka-viroa, ja se on jos mahdollista, vielä ärsyttävämpää.
Murre on ihmisen äidinkieli, sanoo runoilija Heli Laaksonen, ja minä olen samaa mieltä. Kukaan ei opi yleiskieltä ensimmäisenä kielenään (tai no, hyvin harva, muistan nuoruudestani yhden perheen, jossa lapsetkin puhuivat kirjakieltä).- PantheraLeoN
mitä Tallinkin markkinointi on ajatellut niitä mainoksia tehdessään, aivan kuin eivät arvostaisi Eestiläisiä asiakkaitaan.
- pois netistä.
Myös minua vituttaa, tuo murteella lässyttäminen.
Antaa jotenkin ääliömäisen kuvan kirjoittajasta. - alla taas
pois netistä. kirjoitti:
Antaa jotenkin ääliömäisen kuvan kirjoittajasta.tyypillinen, muka hauska aloitus. voi v***jen v***u
- , mitkä kaksi
pois netistä. kirjoitti:
Antaa jotenkin ääliömäisen kuvan kirjoittajasta.asiaa tulevat mieleen sinun kommentistasi?
- Angel of The Morning
pois netistä. kirjoitti:
Antaa jotenkin ääliömäisen kuvan kirjoittajasta.Kielellinen viestintä antaa myös jonkilaisen kuvan ihmisestä. Korkeammin koulutetut eivät kirjoita murteella. Olen ihmetellyt sitä, miksi täällä Helsingissä muualta tulevat ovat niin hiljaisia. Puhuvat niin hiljaa, että saa juuri ja juuri selvää siitä puheesta. Voisihan sitä aitoa "omaa kieltä" puhua ihan reippaasti vaikka olisikin Helsingissä.
- kysyä, missä:
Angel of The Morning kirjoitti:
Kielellinen viestintä antaa myös jonkilaisen kuvan ihmisestä. Korkeammin koulutetut eivät kirjoita murteella. Olen ihmetellyt sitä, miksi täällä Helsingissä muualta tulevat ovat niin hiljaisia. Puhuvat niin hiljaa, että saa juuri ja juuri selvää siitä puheesta. Voisihan sitä aitoa "omaa kieltä" puhua ihan reippaasti vaikka olisikin Helsingissä.
"Korkeammin koulutetut eivät kirjoita murteella."
- Angel of The Morning
kysyä, missä: kirjoitti:
"Korkeammin koulutetut eivät kirjoita murteella."
En ole koskaan tavannut korkeasti koulutettua ihmistä joka kirjoittaisi murteella. Yleensä työ velvoittaa osaamaan kirja- ja puhekielen hallitsemisen. Mutta olisihan se hauskaa lukea vaikkapa epikriisi joka olisi murteella kirjoitettu.
- avaajan tarkoittavan
En ole koskaan tavannut korkeasti koulutettua ihmistä joka kirjoittaisi murteella. Yleensä työ velvoittaa osaamaan kirja- ja puhekielen hallitsemisen. Mutta olisihan se hauskaa lukea vaikkapa epikriisi joka olisi murteella kirjoitettu.
tätä palstaa, mutta kaipa sitten väärinkäsitin.
- oekeenkirijotusta
pois netistä. kirjoitti:
Antaa jotenkin ääliömäisen kuvan kirjoittajasta.pilikku poes välistä!
- pantiin
oekeenkirijotusta kirjoitti:
pilikku poes välistä!
pilikku mutta ja että sanan eteen ja saa sen nykyäänkin laittaa, jos haluaa, naurettavaksi menee, jos pitää vielä kieliopillisesti oikein kirjoittaa, ollaan kohta kuin pikkulapset kinastelemassa
- ne oli
pantiin kirjoitti:
pilikku mutta ja että sanan eteen ja saa sen nykyäänkin laittaa, jos haluaa, naurettavaksi menee, jos pitää vielä kieliopillisesti oikein kirjoittaa, ollaan kohta kuin pikkulapset kinastelemassa
ne etät ja mutat tuosta kirijotuksesta, johon eellä oleva viittas?
- henri.2
pois netistä. kirjoitti:
Antaa jotenkin ääliömäisen kuvan kirjoittajasta.kannattaa asentaa sellaanen mutehen estäjän poistajan estäjän vähentäjän poistaja.
- Angel of The Morning
oekeenkirijotusta kirjoitti:
pilikku poes välistä!
On teillä murheet, pienestä on kiinni
- korkeakoulutettua
tunnet?
Onko tullut mieleen että korkeasti koulutettuja on muuallakin kuin hesassa ja varmasti kirjoittavat murteella hekin, kun kyseessä on vapaa kirjoitus, eikä työasia.
Minä tunnen noin 7 korkeasti koulutettua ihmistä, jotta tiedän mistä puhun. Ainoostaan kolme niistä asuu hesassa, ovat syntyperäisiä, ja kyllä heidänkin teksteissä näkyy jonkinlaista murretta, jollei muuta, niin mä ja sä. Murteita ne on nekin. ;) - onhan niitä enemmänkin
jos omat serkut lasketaan mukaan ja niistäkin eräs kirjoittaa ärsyttävästi ruotsalaisittain suomea. Eli ei muka osaa suomea kunnolla kirjoittaa.
- Angel of The Morning
korkeakoulutettua kirjoitti:
tunnet?
Onko tullut mieleen että korkeasti koulutettuja on muuallakin kuin hesassa ja varmasti kirjoittavat murteella hekin, kun kyseessä on vapaa kirjoitus, eikä työasia.
Minä tunnen noin 7 korkeasti koulutettua ihmistä, jotta tiedän mistä puhun. Ainoostaan kolme niistä asuu hesassa, ovat syntyperäisiä, ja kyllä heidänkin teksteissä näkyy jonkinlaista murretta, jollei muuta, niin mä ja sä. Murteita ne on nekin. ;)No vaikka työpaikalla on niin paljon että päät kolisee yhteen paljon muita. Ei siellä töissä voi kukaan murteita käyttää, ei myöskään mitään Hesan puhekieltä. Tulisi muuten fudut alta aikayksikön.
- ollaankos
No vaikka työpaikalla on niin paljon että päät kolisee yhteen paljon muita. Ei siellä töissä voi kukaan murteita käyttää, ei myöskään mitään Hesan puhekieltä. Tulisi muuten fudut alta aikayksikön.
me täällä palstalla töissä, vai oletko kirjeenvaihdossa yksityisesti niien korkeeoppisten kans, et tiiät kuin ne kirjoittelee yksityisyydessään? ;)
- Angel of The Morning
ollaankos kirjoitti:
me täällä palstalla töissä, vai oletko kirjeenvaihdossa yksityisesti niien korkeeoppisten kans, et tiiät kuin ne kirjoittelee yksityisyydessään? ;)
Siis tarkoitin ja kirjoitin niin, että ihmisten kirjoitus antaa jonkinlaisen mielikuvan ihmisestä. Enpähän viitsi perustella enempää. Jos et ymmärrä niin ei sitten
- Angel of The Morning
ollaankos kirjoitti:
Siis tarkoitin ja kirjoitin niin, että ihmisten kirjoitus antaa jonkinlaisen mielikuvan ihmisestä. Enpähän viitsi perustella enempää. Jos et ymmärrä niin ei sitten
- mutta kun mun
käsittääkseni me ollaan kaikki "vapaalla" kun kirjoitamme tänne, niin miksemme saa ottaa rennosti ja kirjoitella siten kuin meistä tuntuu? Onko pakko analyseerata täällä toisia ihmisiä pelkästään murteen takia? :)
- oliko ääliö
pois netistä. kirjoitti:
Antaa jotenkin ääliömäisen kuvan kirjoittajasta.valtionpäämiehenä ?
Älyä vaillako Laila Hietamies , Kalle Päätalo, Väinö Linna varmaan täys tollo kun kirjalliseen monta murretta sekoitti...
Kyllä näitä on sujuvasti lukenut , raumlaissi pitäisi hieman tarkenpaan katsoa ja kuunnella ja osa jäisi silti ymmärtämättä. - Angel of The Morning
mutta kun mun kirjoitti:
käsittääkseni me ollaan kaikki "vapaalla" kun kirjoitamme tänne, niin miksemme saa ottaa rennosti ja kirjoitella siten kuin meistä tuntuu? Onko pakko analyseerata täällä toisia ihmisiä pelkästään murteen takia? :)
Ei tietenkään ole pakko. Itse olen huomannut, että kirjoitustyylistä voi päätellä jotain kirjoittajasta. Kaikkihan me ollaan anonyymeja ja joillakin on ihan hauska tapa kirjoittaa vaikka olisi murteellakin. Mutta jos se murre on se itse asia eikä mitään sisältöä kirjoituksilla koskaan, niin...tai olkoon, kaikkihan täällä saa kirjoitella.
Mutta minun mielipide on se, minkä jo kirjoitinkin. Kirjoitustyyli kertoo jotain ihmisestä. - sitten minunkin
Ei tietenkään ole pakko. Itse olen huomannut, että kirjoitustyylistä voi päätellä jotain kirjoittajasta. Kaikkihan me ollaan anonyymeja ja joillakin on ihan hauska tapa kirjoittaa vaikka olisi murteellakin. Mutta jos se murre on se itse asia eikä mitään sisältöä kirjoituksilla koskaan, niin...tai olkoon, kaikkihan täällä saa kirjoitella.
Mutta minun mielipide on se, minkä jo kirjoitinkin. Kirjoitustyyli kertoo jotain ihmisestä.kirjoitustyylini? :))
- Angel of The Morning
sitten minunkin kirjoitti:
kirjoitustyylini? :))
Näistä nimimerkillä kirjoittavista saa jonkinlaisen mielikuvan. Se on mielikuva, ei analyysi.
- Ak:n lapio
Ei tartte enenpi perustella. Soot jo edellisis jutuis antanu itestäs ymmärrettävän mielikuvan.
- ettei voi
No vaikka työpaikalla on niin paljon että päät kolisee yhteen paljon muita. Ei siellä töissä voi kukaan murteita käyttää, ei myöskään mitään Hesan puhekieltä. Tulisi muuten fudut alta aikayksikön.
ei voi olla totta, mikäs sellainen työpaikka on jossa ei voi murteita käyttää,
sen ymmärrän, ettei slangia, koska se on keksitty kieli, mutta murteet taas aitoa kieltä,
taitaa olla keksitty työpaikka. - läpi
ettei voi kirjoitti:
sen ymmärrän, ettei slangia, koska se on keksitty kieli, mutta murteet taas aitoa kieltä,
taitaa olla keksitty työpaikka.ja ajattele esimerkiksi joku asiakaspalvelu tehtävissä oleva mongertamassa näitä murteita asiakkailleen?
- sentään
läpi kirjoitti:
ja ajattele esimerkiksi joku asiakaspalvelu tehtävissä oleva mongertamassa näitä murteita asiakkailleen?
Monessakin asiakaspalvelu paikassa `mongerretaan`
murretta ympäri Suomen, pussissako olet kasvanut?? - kylläkään
sentään kirjoitti:
Monessakin asiakaspalvelu paikassa `mongerretaan`
murretta ympäri Suomen, pussissako olet kasvanut??mitään Takahikiän S-markettia tai Kuopion toria, jotka lienevät sinulle tutuimpia paikkoja. Onneksi suurimmassa osassa yrityksiä ymmärretään että asiakaspalvelussa tulee käyttää yleiskieltä.
- kysymykseeni
kylläkään kirjoitti:
mitään Takahikiän S-markettia tai Kuopion toria, jotka lienevät sinulle tutuimpia paikkoja. Onneksi suurimmassa osassa yrityksiä ymmärretään että asiakaspalvelussa tulee käyttää yleiskieltä.
Tulikin tuossa, eli olet siis pussissa kasvanut,
alapas nyt leventää sitä pussin suuta ja katsele ympärillesi niin huomaat mitä kaikkea uutta ja erilaista täällä onkaan....
kielen eri vivahteet ja ulkomaan kieliäkin... - perusasioita
kysymykseeni kirjoitti:
Tulikin tuossa, eli olet siis pussissa kasvanut,
alapas nyt leventää sitä pussin suuta ja katsele ympärillesi niin huomaat mitä kaikkea uutta ja erilaista täällä onkaan....
kielen eri vivahteet ja ulkomaan kieliäkin...näköjään et niitä ymmärrä mutta väliäkö sillä.
- Kaupparatsu Huikkanen
perusasioita kirjoitti:
näköjään et niitä ymmärrä mutta väliäkö sillä.
Teennäisyys se vasta onkin kaikkein pahinta.
Kirjakielessäkään mitään vikaa ole luontaisuus eli
ihminen omana itsenään,ihmisessä on kaikkein parasta.
Olen huomannut että nämä niin sanotut kirjakieli
ihmiset on niitä pahimpia byrokraatteja. - PantheraLeoN
ettei voi kirjoitti:
taitaa olla keksitty työpaikka.Kyllä ne muutkin murteet on ihan itse keksittyjä. Suomenkieli on suomenkieli ja murteet on murteita, myös slangi. Stadin slangia on puhuttu Helsingin seudulla jo 1800 luvun loppupuolelta asti.
Onneksi Helsinkiläiset ovat fiksua porukkaa, eivätkä käytä asiakaspalvelussa slangia, silloinhan saattaisi Kuopion pojalle tulla viärinymmärryksiä, valitettavasti tämä ei toimi toiseen suuntaan kun Helsinkiläinen menee Kuopion torille ;) - monenlaisia
Kaupparatsu Huikkanen kirjoitti:
Teennäisyys se vasta onkin kaikkein pahinta.
Kirjakielessäkään mitään vikaa ole luontaisuus eli
ihminen omana itsenään,ihmisessä on kaikkein parasta.
Olen huomannut että nämä niin sanotut kirjakieli
ihmiset on niitä pahimpia byrokraatteja.Kirjakieltä käyttävä -byrokraatti
Murretta käyttävä -juntti - Kaupparatsu Huikkanen
monenlaisia kirjoitti:
Kirjakieltä käyttävä -byrokraatti
Murretta käyttävä -junttiKolmenkymmenen neljän vuoden kokemuksesta ja Hesassa syntyneenä.
Viimeiset Kaksitoista vuotta muualla asuneena. - Juniperus
PantheraLeoN kirjoitti:
Kyllä ne muutkin murteet on ihan itse keksittyjä. Suomenkieli on suomenkieli ja murteet on murteita, myös slangi. Stadin slangia on puhuttu Helsingin seudulla jo 1800 luvun loppupuolelta asti.
Onneksi Helsinkiläiset ovat fiksua porukkaa, eivätkä käytä asiakaspalvelussa slangia, silloinhan saattaisi Kuopion pojalle tulla viärinymmärryksiä, valitettavasti tämä ei toimi toiseen suuntaan kun Helsinkiläinen menee Kuopion torille ;)Helsingin slangi on nk. sosiaalinen murre, ja se poikkeaa todellakin kaikista alueellisista murteista. Sen vierasperäinen sanasto on kehitelty pääasiassa venäjän ja ruotsin kielistä, ja yhtenä tarkoituksenakin on ollut luoda kieli, jota ulkopuoliset eivät ymmärrä.
Alueelliset murteet ovat alkuperäisiä, vanhoista kielimuodoista kehittyneitä puhetapoja, ja niitä yhdistelemällä on luotu kirjakieli, jota kaikki suomalaiset ymmärtävät. - Tuumaaja
Juniperus kirjoitti:
Helsingin slangi on nk. sosiaalinen murre, ja se poikkeaa todellakin kaikista alueellisista murteista. Sen vierasperäinen sanasto on kehitelty pääasiassa venäjän ja ruotsin kielistä, ja yhtenä tarkoituksenakin on ollut luoda kieli, jota ulkopuoliset eivät ymmärrä.
Alueelliset murteet ovat alkuperäisiä, vanhoista kielimuodoista kehittyneitä puhetapoja, ja niitä yhdistelemällä on luotu kirjakieli, jota kaikki suomalaiset ymmärtävät.Kerkisit tuoda asian ensin ja ymmärrettävämpään muotoon.
- hemu
Kaupparatsu Huikkanen kirjoitti:
Kolmenkymmenen neljän vuoden kokemuksesta ja Hesassa syntyneenä.
Viimeiset Kaksitoista vuotta muualla asuneena.stadilainen joka sanoo syntyneensä Hesassa????
- avauksessa
läpi kirjoitti:
ja ajattele esimerkiksi joku asiakaspalvelu tehtävissä oleva mongertamassa näitä murteita asiakkailleen?
kyse palstakirjoittelusta vai asiakaspalvelusta ? ;D
- myös-
Näistä nimimerkillä kirjoittavista saa jonkinlaisen mielikuvan. Se on mielikuva, ei analyysi.
näihin vakkareihin, sinusta olenkin jo muodostanut mielikuvan.
- he jotka arvostavat
Juniperus kirjoitti:
Helsingin slangi on nk. sosiaalinen murre, ja se poikkeaa todellakin kaikista alueellisista murteista. Sen vierasperäinen sanasto on kehitelty pääasiassa venäjän ja ruotsin kielistä, ja yhtenä tarkoituksenakin on ollut luoda kieli, jota ulkopuoliset eivät ymmärrä.
Alueelliset murteet ovat alkuperäisiä, vanhoista kielimuodoista kehittyneitä puhetapoja, ja niitä yhdistelemällä on luotu kirjakieli, jota kaikki suomalaiset ymmärtävät.muillakin seuduilla asuvia ja syntyneitä.
Jokainenhan voi omiensa joukossa puhua ihan sitä mikä tuntuu hyvältä.
Länsisuomen murteissa vaikuttaa voimakkaasti ruotsin kieli ja itäsuomalaisissa venäjän kieli, kaikkiin murteisiin on tullut ajan juoksussa uusia sanoja.
Kaikki tämän päivän Helsinkiläiset ovat syntyneet huomattavasti stadin slangin syntymän jälkeen, ennen syntymää puhuttu tuskin vaikuttaa. - säännöissä
he jotka arvostavat kirjoitti:
muillakin seuduilla asuvia ja syntyneitä.
Jokainenhan voi omiensa joukossa puhua ihan sitä mikä tuntuu hyvältä.
Länsisuomen murteissa vaikuttaa voimakkaasti ruotsin kieli ja itäsuomalaisissa venäjän kieli, kaikkiin murteisiin on tullut ajan juoksussa uusia sanoja.
Kaikki tämän päivän Helsinkiläiset ovat syntyneet huomattavasti stadin slangin syntymän jälkeen, ennen syntymää puhuttu tuskin vaikuttaa.ei ole mainintaa miten tänne voi kirjoitta. Jokainen kirjoittaja voi vapaasti valita kirjoitustyylinsä sellaiseksi kun se hänelle on luontaista. He jotka arvostavat muita ihmisiä eivät pyri muotittamaan palstakirjoittelua tylsäksi tasaiseksi virheettömäksi korkeakoulutetuksi kirjakieliseksi hurinaksi vaan he antavat avosydämin tilaa ihmisten erilaisuudelle nauttien itsekin kielemme monimuotoisuudesta. Murteet palstalla ovat rikkaus.
Viralliset keskustelut, asiakaspalvelut ja kirjoitukset ovat asia erikseen, niissä tulee käyttää sellaista kieltä jonka ymmärtää jokainen. - Heeee
hemu kirjoitti:
stadilainen joka sanoo syntyneensä Hesassa????
Stadista voi puhua lappalainenkin ja hesasta hesalainenkin.
yksikään munkaa hesalaisista frendeistä puhu
stadista ainaskaan mun kuullen nääs. - heh
hemu kirjoitti:
stadilainen joka sanoo syntyneensä Hesassa????
muualta Helsinkiin muuttanut = Hesalainen
Helsingissä syntynyt Helsinkiläinen = Helsinkiläinen
Helsingin ulkopuolella asuvat kutsuvat usein Helsinkiä Hesaksi ja sen asukkaita Hesalaisiksi.
- Epäilen
Että tämän viestiketjun aloituksen teki joku
nuorisohäirikkö, en voi vakavissani kuvitella
että murteet ketään aikuista ihmistä häiritsevät!- selittäjä
Minua häiritsee se kun murteella kirjoittavat kuvittelevat, että heidän juttunsa ovat jotenkin automaattisesti ja erityisen lupsakoita.
Esimerkiksi minun on vaikea ymmärtää savon murretta, eikä sitä minusta ole mitenkään hauskaa lukea tankata.
Ehkä on niin, että suurin piirtein se oma murre on kullekin "hauskempi". On jotenkin kornia olettaa automaattisesti, että esim. Rauman murre olisi muillekin hauskaa. Joistakin voi tietenkin outo murre olla mielenkiintoista ja huvittavaa, en minä sitä mene vannomaan.
Olen itse Porista kotoisin, muttei tulisi mieleenikään vääntää kirjoitettua tekstiä "poriksi", mitä hauskaa siinä olisi? Puhun sitä tietysti silloin tällöin. - uteliaaksi
selittäjä kirjoitti:
Minua häiritsee se kun murteella kirjoittavat kuvittelevat, että heidän juttunsa ovat jotenkin automaattisesti ja erityisen lupsakoita.
Esimerkiksi minun on vaikea ymmärtää savon murretta, eikä sitä minusta ole mitenkään hauskaa lukea tankata.
Ehkä on niin, että suurin piirtein se oma murre on kullekin "hauskempi". On jotenkin kornia olettaa automaattisesti, että esim. Rauman murre olisi muillekin hauskaa. Joistakin voi tietenkin outo murre olla mielenkiintoista ja huvittavaa, en minä sitä mene vannomaan.
Olen itse Porista kotoisin, muttei tulisi mieleenikään vääntää kirjoitettua tekstiä "poriksi", mitä hauskaa siinä olisi? Puhun sitä tietysti silloin tällöin.kuinka porilaisittain puhutaan? Voitko antaa esimerkin? :))
- huviksesi
uteliaaksi kirjoitti:
kuinka porilaisittain puhutaan? Voitko antaa esimerkin? :))
"Tälläi Poris pruukataa" oli muistaakseni sen nimi.
- on pakko
ohittaa!
Tämä on ensimmäinen ko. aihetta sivuan aloituksen avaukseni.
Pakko on olla "hauskaa" ja "vitsikästä".
Kaikkein kamalaa on savolaisten typerä tekovitsikkyys.
Kuudenvuoden aikana tuli mittani täyteen ja vaihdoin maakuntaa.
"Voe se olla mut voe se olla olemattannii".
Mutta, vastedeskin ohitan lievästi ihmetellen.
Olihan pulttiboiskin niin suosittu?????????? - rose*
Tämä palsta olisi tylsä, jos kaikki kirjottasivat kirjakielellä,
sillä SUOMESSA ON ERI MURTEITA, ja ihmiset puhuvat oman paikkakuntansa kieltä, on hienoa, että se näkyy myös kirjoituksessa,
tuo Angelin Helsingin "murre" oli myös hauska. - täällä
Antaa jotenkin naivin ja sivistymättömän kuvan ihmisestä joka kirjoittaa murteella!
- millaisen kuvan
antaa tuollaiset tyhjästä valittajat? :D
- Pirre*
Joskus on mukavvoo, - kiusata teitä hihiii.
- Angel of The Morning
Joo, ihan kiva vähän "kiusata" välillä, sillee huumorilla. Mutta, vositko keksiä jonkun toisen aiheen välillä. Ja sitte, olet arvatenkin tehnyt monta kyselyketjua, joissa kyselet aika henkilökohtaisia asioita. Merkillistä, että et juuri näissä ketjuissa vastaa, eli et ihan oikeasti anna itsestäsi juurikaan mitään.
- saman havainnut.
Joo, ihan kiva vähän "kiusata" välillä, sillee huumorilla. Mutta, vositko keksiä jonkun toisen aiheen välillä. Ja sitte, olet arvatenkin tehnyt monta kyselyketjua, joissa kyselet aika henkilökohtaisia asioita. Merkillistä, että et juuri näissä ketjuissa vastaa, eli et ihan oikeasti anna itsestäsi juurikaan mitään.
ja antaa kirjoittajasta moukkamaisen vaikutelman. Ryijyjäkin pestiin kolmen ketjun voimin, jotain venettä ei saatu autonlavalle yms. Pitää vaan tyrkätä muutama sana jokaväliin, ilman sisältöä.
- Pirre*
saman havainnut. kirjoitti:
ja antaa kirjoittajasta moukkamaisen vaikutelman. Ryijyjäkin pestiin kolmen ketjun voimin, jotain venettä ei saatu autonlavalle yms. Pitää vaan tyrkätä muutama sana jokaväliin, ilman sisältöä.
Mitä et ette vielä tiedä? :)
- Akaton mies
Pirre* kirjoitti:
Pirre on kiva ja kultaanen likka ja me kirijootetahan tyylillämmä ja joka luuloo olovansa paree hypäkköhön pöyrälle nii näköö millaasia mällejä sepän kourista lähtöö. Ei sunkahan täs iäs ny enää tarvitte alakaa ketään kasvattamahan, eikä telläämähän kenellekkään sanoja suuhun. Jokaanen meistä on laisensa, mä kirijootan omalla murtehellani, sillä mitä oon tenavasta asti kuullu puhuttavan ja oon ittekki aina puhunu. Mun miniä puhuu minulle ruotsia ja minä hänelle. Jos mä oon vierees ja kuulen notta pojanvaimoa joku ivaa puhekielestä, niin sen ei häävisti käy. Ja mä teen sen vahavemman etuoikeurella. Mä oon ylypiä pohojalaasuurestani ja ylypiä murtehestaniki, eikä tämä ny oo erees vaikiaa ku pieni Tiituki sen hallittoo ja hyväksyy ihan oikeetten ihimisten normaalina puheenpartena. Pää pystyhyn Pirre, mä ainakin pirän Sun sanoostasi. seppä ja pieni kultaanen murtehenymmärtäjä ja ihimisten erilaisuuttaki älyävä Tiitu-kani.
Pirre* kirjoitti:
kantani ilmaissut ja murteet kuuluvat omaan sarjaansa. Eiköhän meille ole kielioppia opetettu jokaiselle koulussa ja kukaan opettaja ei ole kehoittanut murteella kirjoittamaan. En nyt mitenkään pahana pidä, jos silloin tällöin käytetään, mutta kivempi on lukea sellaista tekstiä mitä kaikki ymmärtää.
- -yst-
Pirre* kirjoitti:
jo kertona siitä kui sie sait se 7 kiloise hauven sieltä kaislikosta? ;)
Toisaalta täällä ei olla varmastikka vielä puhuttu hipstereitte, stringeje ja mamma-pappapöksyje erost? Miut vähä kiinnostas et minkäslaiset värkit teil viiskymppisil on siel hamoste tahi housujei alla? pitäskös tässä alkaa jo kattelee muotivärilöit mammapöksyihi muutama vuoe piäst? ;) - Pirre*
aloitan ketjun, ilmeisesti liian impulsiivisen luonteeni, ja optimistisen innoituksen ajamana *hehheh*, enkä muista etten kuitenkaan jouda ehkä keskustelemaan intensiivisesti kanssanne, - siis nöyrin anteeksi pyyntöni heitteillejätöstä :(
Suanko antteeks tämmösen häverikin? - henri.2
Akaton mies kirjoitti:
Pirre on kiva ja kultaanen likka ja me kirijootetahan tyylillämmä ja joka luuloo olovansa paree hypäkköhön pöyrälle nii näköö millaasia mällejä sepän kourista lähtöö. Ei sunkahan täs iäs ny enää tarvitte alakaa ketään kasvattamahan, eikä telläämähän kenellekkään sanoja suuhun. Jokaanen meistä on laisensa, mä kirijootan omalla murtehellani, sillä mitä oon tenavasta asti kuullu puhuttavan ja oon ittekki aina puhunu. Mun miniä puhuu minulle ruotsia ja minä hänelle. Jos mä oon vierees ja kuulen notta pojanvaimoa joku ivaa puhekielestä, niin sen ei häävisti käy. Ja mä teen sen vahavemman etuoikeurella. Mä oon ylypiä pohojalaasuurestani ja ylypiä murtehestaniki, eikä tämä ny oo erees vaikiaa ku pieni Tiituki sen hallittoo ja hyväksyy ihan oikeetten ihimisten normaalina puheenpartena. Pää pystyhyn Pirre, mä ainakin pirän Sun sanoostasi. seppä ja pieni kultaanen murtehenymmärtäjä ja ihimisten erilaisuuttaki älyävä Tiitu-kani.
spesiaali on semmonen että kauvanaikaa kuuloo mötiääsiä ja träknää timantteja kun sellaasen on saanu.
- ettei ikäisillenne
Mettäläinen kirjoitti:
kantani ilmaissut ja murteet kuuluvat omaan sarjaansa. Eiköhän meille ole kielioppia opetettu jokaiselle koulussa ja kukaan opettaja ei ole kehoittanut murteella kirjoittamaan. En nyt mitenkään pahana pidä, jos silloin tällöin käytetään, mutta kivempi on lukea sellaista tekstiä mitä kaikki ymmärtää.
olisi ollenkaan vaikiaa hypätä sellaste ketjujen yli, jos ne ärsyttää.
Täällä on paljon aloituksia, eikä kaikki ole murteilla kirjoitettuja, jokaiselle jotakin. Vai pitääkö kaikki olla just sinulle (tai teille murteitten vihaajille) tarkoitettuja ketjuja???
Melko ärsyttävää on kylläkin lukea aina tästä samasta aiheesta nää samat valitukset, kun ette te voi sille mitään, että meitä kaikkia on niin moneen junaan, niin monenlaista kirjoittajaa ja niin monenlaista mielipidettä, - siitäkin, mikä on mukavaa luettavaa ja mikä ei.
Lukekaa sitten vain ne ketjut, joissa ei puhuta murteilla, älkääkä nurisko kuin pikkukakarat.
Terkuin alaikäinen vielä ja pitkästi, jota ärsyttää ihmiset jotka nurisevat mitättömistä asioista, kun mailmassa on niin paljon vakavempiakin asioita, joista pitäis nurista! ettei ikäisillenne kirjoitti:
olisi ollenkaan vaikiaa hypätä sellaste ketjujen yli, jos ne ärsyttää.
Täällä on paljon aloituksia, eikä kaikki ole murteilla kirjoitettuja, jokaiselle jotakin. Vai pitääkö kaikki olla just sinulle (tai teille murteitten vihaajille) tarkoitettuja ketjuja???
Melko ärsyttävää on kylläkin lukea aina tästä samasta aiheesta nää samat valitukset, kun ette te voi sille mitään, että meitä kaikkia on niin moneen junaan, niin monenlaista kirjoittajaa ja niin monenlaista mielipidettä, - siitäkin, mikä on mukavaa luettavaa ja mikä ei.
Lukekaa sitten vain ne ketjut, joissa ei puhuta murteilla, älkääkä nurisko kuin pikkukakarat.
Terkuin alaikäinen vielä ja pitkästi, jota ärsyttää ihmiset jotka nurisevat mitättömistä asioista, kun mailmassa on niin paljon vakavempiakin asioita, joista pitäis nurista!murteitten vihaaja ja jos joku silloin tällöin kirjoittelee, niin mikäpä siinä. Esitin vain oman mielipiteeni ja vaikka nim.merk on Mettäläinen, niin se ei tarkoita, että olen jostain perähikiältä, joka mongertaa mitä sylki suuhun tuo.
- en ole sanonut
Mettäläinen kirjoitti:
murteitten vihaaja ja jos joku silloin tällöin kirjoittelee, niin mikäpä siinä. Esitin vain oman mielipiteeni ja vaikka nim.merk on Mettäläinen, niin se ei tarkoita, että olen jostain perähikiältä, joka mongertaa mitä sylki suuhun tuo.
halaistua sanaa.
Jokainen saa tietty sanoa mielipiteensä, mutta jokainen saa myös kirjoittaa niinkuin itsestä tuntuu parhaalta. Olkaamme suvaitsevaisia. - joopelijoo
Akaton mies kirjoitti:
loppuu aina puuristihin. Savolaene vittuiloo viel Pietarillekkii
- Pirre*
-yst- kirjoitti:
jo kertona siitä kui sie sait se 7 kiloise hauven sieltä kaislikosta? ;)
Toisaalta täällä ei olla varmastikka vielä puhuttu hipstereitte, stringeje ja mamma-pappapöksyje erost? Miut vähä kiinnostas et minkäslaiset värkit teil viiskymppisil on siel hamoste tahi housujei alla? pitäskös tässä alkaa jo kattelee muotivärilöit mammapöksyihi muutama vuoe piäst? ;)kun muistutit, on piässy ihan unehtummaan, - pitännöön joskus rustata ketju siitä hauvvestakkii.
Tuota, miekun en oikkeen tiijjä mitkä nuo hipsteeret on, - ei kait mikkää uusj lintulaj, - arvelen vuan kun mainihet nuo mammoihen ja pappoihen pöksyt sammaan pötkköön, helekarriiko ne siinä tekköö? - Pirre*
Akaton mies kirjoitti:
Akaton senttään pöyvälle hyppee; ei näihen tämmössiin takkii toinna, - mites se Tiitukkii, - säikähtäs pilolle :)
..ja mie huastan niinku halluun, sano kuka mitä hyvvään, miekkii oun sen verran pänkki tappaus. - enkelitrio
Pirre* kirjoitti:
Sinä ja Akaton olette kyllä täällä kaikkien tutuimpia,ainakin minusta.En tiedä kenestäkään enempää,outs,Tammi on yhtä "tuttu".
Jatka samaa rataa vaan! en ole sanonut kirjoitti:
halaistua sanaa.
Jokainen saa tietty sanoa mielipiteensä, mutta jokainen saa myös kirjoittaa niinkuin itsestä tuntuu parhaalta. Olkaamme suvaitsevaisia.tekstisi kirjoitukseni alla ja käsitin vastineeksi.
Juu, kaikki voi kirjoittaa miten haluaa ja esittää oman mielipiteensä.
Toivottavasti suvaitset mielipiteeni murrekirjoituksen vastaisuudesta.- muttei vastineeni johtunut
Mettäläinen kirjoitti:
tekstisi kirjoitukseni alla ja käsitin vastineeksi.
Juu, kaikki voi kirjoittaa miten haluaa ja esittää oman mielipiteensä.
Toivottavasti suvaitset mielipiteeni murrekirjoituksen vastaisuudesta.sinun nimimerkistäsi, vaan tekstistäsi. :))
Suvaitsen kyllä sinun mielipiteesi, toivottavasti sinäkin suvaitset minun ja nuiden muiden. :) - -yst-
Pirre* kirjoitti:
kun muistutit, on piässy ihan unehtummaan, - pitännöön joskus rustata ketju siitä hauvvestakkii.
Tuota, miekun en oikkeen tiijjä mitkä nuo hipsteeret on, - ei kait mikkää uusj lintulaj, - arvelen vuan kun mainihet nuo mammoihen ja pappoihen pöksyt sammaan pötkköön, helekarriiko ne siinä tekköö?ne on sellaset ko tavallisekkii pikkarit, mut se vyötäröreuna on sellane iha matala, eli ärsyttävät vehkeet. Mie uon vast oppinu ne et mitä ne o. Enkä muute käytä sellassii.
Mie jiän uottammoon sit haukialotust. :) - Akaton mies
henri.2 kirjoitti:
spesiaali on semmonen että kauvanaikaa kuuloo mötiääsiä ja träknää timantteja kun sellaasen on saanu.
Justihin nuan,hih. Nauroon niin notta oikeen vattahan koskoo. Nämä on kulttuuri juttuja nämä tarinat sepästä. Ollahan pikkuusen pitempiä ja parempia ku muut, me pohojaalaset,hih. terv. seppä ja Tiitu-kani.
- Akaton mies
joopelijoo kirjoitti:
loppuu aina puuristihin. Savolaene vittuiloo viel Pietarillekkii
Soon niin notta pohojanmaalta tuloo poliisit ja keihäänheittäjät,hih. Savoosta tuu ku lestinheittäjät. Millaasia miehiä siellä savoos oikeen on ku täältä pohojanmaalta lähtöö mies hakohon akkaa savoosta niin saa aina kenet haluaa? Ykski sellaanen huanokuntoonen poikamies toi sieltä savoon perukoolta oikeen käypääsen ja komian emännän tänne pohojanmaalle, niin täällä akaat pahkuloottoo jotta, kuinkahan komian sieltä oikia mies saisikaan ku tua klenkka nuan komian löysi,hih. terv, seppä, pohojanmaalta.
- joopelijoo
Akaton mies kirjoitti:
Soon niin notta pohojanmaalta tuloo poliisit ja keihäänheittäjät,hih. Savoosta tuu ku lestinheittäjät. Millaasia miehiä siellä savoos oikeen on ku täältä pohojanmaalta lähtöö mies hakohon akkaa savoosta niin saa aina kenet haluaa? Ykski sellaanen huanokuntoonen poikamies toi sieltä savoon perukoolta oikeen käypääsen ja komian emännän tänne pohojanmaalle, niin täällä akaat pahkuloottoo jotta, kuinkahan komian sieltä oikia mies saisikaan ku tua klenkka nuan komian löysi,hih. terv, seppä, pohojanmaalta.
sielt ne tulloo ja sinne näyttee kuolevannii.
Järk ei ou ollunna sielpäi koskoo piällimäene avu - Pohjalaisuus
Akaton mies kirjoitti:
Savolaisten mollaaminen.
- Akaton mies
Pohjalaisuus kirjoitti:
Savolaisten mollaaminen.
En oikiasti halua mollata Savolaasia. Ihan yhtä hyviä ihimisiä noon ku kaikki muutki. Leikilläni kirijootin, en halua sanoollani kenellekään minkähänlaasta mielipahaa tuottaa. Ollahan kavereita. terv. seppä ja pieni Tiitu-kani pohojanmaalta.
- Sie halluut
Pirre* kirjoitti:
Akaton senttään pöyvälle hyppee; ei näihen tämmössiin takkii toinna, - mites se Tiitukkii, - säikähtäs pilolle :)
..ja mie huastan niinku halluun, sano kuka mitä hyvvään, miekkii oun sen verran pänkki tappaus.Sitähä sie aina kerjäät. Sitä suop mitä kerjää. Tai en mie usko et sie mittää suat muuta ku sen suaren, millo sie oikee meet sinne suaree, siehä lupasit olla siel kaks viikkoo
- Pirre*
-yst- kirjoitti:
ne on sellaset ko tavallisekkii pikkarit, mut se vyötäröreuna on sellane iha matala, eli ärsyttävät vehkeet. Mie uon vast oppinu ne et mitä ne o. Enkä muute käytä sellassii.
Mie jiän uottammoon sit haukialotust. :)on miullakkii, mie en vain ou tienny niitä hipsteriks, oun luullu vuan vähä matalamallisemmisks pöksylöiksi; niissä on vähä omituisen mallinen se huarukka - meinnoo männä pers..tuota persikkaan *hups* - sori jos tuntu liijjan uskalijjaalta puhheelta.
Niin, ja kiitos vuan valistuksesta näissä pöksyasijoissa :) *aina on jottai mitä ei tiijjä*
No niin, ja nyt kallaan.. - Pirre*
Sie halluut kirjoitti:
Sitähä sie aina kerjäät. Sitä suop mitä kerjää. Tai en mie usko et sie mittää suat muuta ku sen suaren, millo sie oikee meet sinne suaree, siehä lupasit olla siel kaks viikkoo
nauruista..:D
P.s. mie mänen ja tulen..voi meitä..ei kehata olla tarhaikässii :)
- Juniperus
Lässytys on eräänlaista small-talkia, jonka tarkoituksena on ilmeisesti vain pitää yllä yhteyttä palstan muihin kirjoittajiin. Välistä tietysti jää kaipaamaan asiakeskustelujakin.
Minusta kaikki murteet ovat melko helppolukuisia, vaikka joskus jokin sana olisikin outo. Murrepakinointi on oma kirjallisuudenlajinsa, joka täälläkin joillakuilla onnistuu hyvin. Lässytykset jätän usein lukematta siitä riippumatta, kirjoitetaanko ne kirjakielellä vai murteella.- Pirre*
sitä lässytystä parraastaan; pitäsköhän toivvoo ommoo lässytys palstoo.
Mutta elä sie jätä sitä asialinjaasi, - kiva kun täällä on joku tanumies :)
- .........
lukea niitä. ;)
- kun vitasee
tämä aina silloin tällöin lemahtava omahyväisyys. Antakaa ihmisten kirjoittaa vaikka perähikiäksi, jos osaavat, ja haluavat.
Mikä ihmisen mittaväline hänen vapaa-ajallaan kirjoittamiensa juttujen kieli on?
Onko niitä epämiellyttäviä murrejuttuja pakko masokistisesti tavata? Kai lukutaitoinen osaa murteen erottaa jo alkusanoista.
Eikä tämä ole mikään oikeakielisyysopisto, jossa jollakin on oikeus sanoa miten muut saavat asiansa esittää.
Kauneimpaan kesäaikaankinko se villapipo puristaa? - Kutv M
Jos kukaan ei syö evväitä.
Mä oon mikä oon,mä en muutu tästä.
Mä siis iloitsen elämästä.:)- enkelitrio
Ei meit jaksa kukkaa !
Olis vissii paremp pittää piän paussi? Kui vaa ! - kotikiusattu
enkelitrio kirjoitti:
Ei meit jaksa kukkaa !
Olis vissii paremp pittää piän paussi? Kui vaa !lähretä kaik lomal oteta niit puustei eväks,mää en jaks tämmöst ainast kitinä.
Sillo ehtosi ko istu kone viäre nii tekis miäl lukki jotta hauska, eikä ainassi marinoi. - Kutv M
enkelitrio kirjoitti:
Ei meit jaksa kukkaa !
Olis vissii paremp pittää piän paussi? Kui vaa !Itikoitten syötiksi.
Ne ymmärtää jokaista syyvä murteesta huolimatta.:) - sammoo mielt
kotikiusattu kirjoitti:
lähretä kaik lomal oteta niit puustei eväks,mää en jaks tämmöst ainast kitinä.
Sillo ehtosi ko istu kone viäre nii tekis miäl lukki jotta hauska, eikä ainassi marinoi.siit on pitkä aik, ko viimeks täl palstal käväsi ja het suan lukkee marinoit, ei hyvä ei. Mie mänen taas muihi puuhii, pitäkee lupposa ilta, koettakee ees.
- enkelitrio
kotikiusattu kirjoitti:
lähretä kaik lomal oteta niit puustei eväks,mää en jaks tämmöst ainast kitinä.
Sillo ehtosi ko istu kone viäre nii tekis miäl lukki jotta hauska, eikä ainassi marinoi.Mitäs keksittäis...joku murrevitsi vaiks,kjäh !
Eiku menoks vaa.
Mää ruppee pakkaamaa.
Mentäisiks vaiks Tiituu kattomaa ja savusaunaa ? - tännei silimä
Kutv M kirjoitti:
Itikoitten syötiksi.
Ne ymmärtää jokaista syyvä murteesta huolimatta.:)mustana ja turvoksis. Taes joku mäkäräine pittee pippalot luomellain miun nukkuessain? Nii san aenaki saeraahoitaja.
- Akaton mies
sammoo mielt kirjoitti:
siit on pitkä aik, ko viimeks täl palstal käväsi ja het suan lukkee marinoit, ei hyvä ei. Mie mänen taas muihi puuhii, pitäkee lupposa ilta, koettakee ees.
Elä ny velijeni Hermanni ota nuan raskaasti. Tämähä on siviilisotaa, kyllä tämän kans aina pärijätähän.
terv.seppä. - kotikiusat
enkelitrio kirjoitti:
Mitäs keksittäis...joku murrevitsi vaiks,kjäh !
Eiku menoks vaa.
Mää ruppee pakkaamaa.
Mentäisiks vaiks Tiituu kattomaa ja savusaunaa ?tul miäle ko kotti tuli,kato ku mä löysi poluskumi tiält.
Jossa laulus luvatti pual valtakuntta jos semmose löytä.
Sitä rinsessa mää en tart ko mul on jo yks kuninkatar pomottamas.
mut se valtakunt kyl kiinostas. - raskaast en ota
Akaton mies kirjoitti:
Elä ny velijeni Hermanni ota nuan raskaasti. Tämähä on siviilisotaa, kyllä tämän kans aina pärijätähän.
terv.seppä.vuan miut ottoo silt aivoo, et täl palstal ain maristaan millo mistäki ja yleens kansskirjoittajist. Miä mänen nukkuus ny, mie vejän muute yömekon piäle. ;)
Hyvvee illajatkoo siule. - Kutv M
tännei silimä kirjoitti:
mustana ja turvoksis. Taes joku mäkäräine pittee pippalot luomellain miun nukkuessain? Nii san aenaki saeraahoitaja.
Nokoset otit,kun noin piäs yllättämmään.
- Akaton mies
raskaast en ota kirjoitti:
vuan miut ottoo silt aivoo, et täl palstal ain maristaan millo mistäki ja yleens kansskirjoittajist. Miä mänen nukkuus ny, mie vejän muute yömekon piäle. ;)
Hyvvee illajatkoo siule.Ei näitä juttuja kannatakkaan murehtia, mitä kukin kirijoottaa, noo ku sanoja. Hyvää ja rauhaasaa yötä Sinulle nuku hyvin. Ittiäniki jo väsyttää, Tiitu pikkuunen nukkuu tualla omaas pienes sängyssään. Elä vaan lopeta kirijoottamista tänne, mukava ku kaikilla oliis kivaa. terv. seppä ja pieni kultaanen Tiitu-kani täältä kotoa pohojanmaalta.
- Pirre*
läppärin; - siehän kehut mäneväs korppeen, - tuolla viimeviikon sivulla; marjakorvot ja kaikki mukana?
- Kutv M
Pirre* kirjoitti:
läppärin; - siehän kehut mäneväs korppeen, - tuolla viimeviikon sivulla; marjakorvot ja kaikki mukana?
Rojjuu tässä vasta tuskaillaan.
Eivätkä lakatkaa ole vielä kypsiä,kerto Kätkäläisen tieto toimisto.:)
Kyllä tietsikat pitää kerta kaikkiaan unohtaa
taaksemmaksi taka raivookin.Sitä paitsi siellä ole
minkäänlaisia yhteyksiä tällä hetkellä olemassakaan. - enkelitrio
kotikiusat kirjoitti:
tul miäle ko kotti tuli,kato ku mä löysi poluskumi tiält.
mut se valtakunt kyl kiinostas. - enkelitrio
kotikiusat kirjoitti:
tul miäle ko kotti tuli,kato ku mä löysi poluskumi tiält.
mut se valtakunt kyl kiinostas.Vai mennääks hyllyl istumaa ? Öh,köh,tota noi....
Mikä se poluskumi on ?
Ärsyttää noi murtteet,kjäh !
Ei vaineska,ei yhtikäs harmitakka.
Sänkyyn mönkii tämä akka.
Kaunei unei toivottaa,
ollaaks kaik tääl sovus vaa ?
Emmää muute untaka saa !
*paiskaa saunapuhrast kättä* - ku ihan
Kutv M kirjoitti:
Nokoset otit,kun noin piäs yllättämmään.
omas sängys. :)
- SerpeNTiina
Akaton mies kirjoitti:
Ei näitä juttuja kannatakkaan murehtia, mitä kukin kirijoottaa, noo ku sanoja. Hyvää ja rauhaasaa yötä Sinulle nuku hyvin. Ittiäniki jo väsyttää, Tiitu pikkuunen nukkuu tualla omaas pienes sängyssään. Elä vaan lopeta kirijoottamista tänne, mukava ku kaikilla oliis kivaa. terv. seppä ja pieni kultaanen Tiitu-kani täältä kotoa pohojanmaalta.
Sää ja toi pikkune Tiitu-kanis saatte munt aina ihan sulamise parttal.
Siis,kato,teis on jottai nii sisimppä käyvä hellyt.
Mää olen se entinen MareNki***.
Hyvä yätä,teil molemmil!Ja enkeli sinne sängy päätty!
- yksinkertaista
kerran keskusteluja niin ihmiset keskustelevat niin kuin keskustelevat. Onko se sen kummempaa. Luette vaan itseksenne ääneen niin kyllä te tajuatte, ainakin suurimman osan. Näin minä teen.
- simppeliä!!
Kuin te ette jo tajua, että kieleen on tullut kolmas käyttötapa. Ei ole vain kirjakieli ja puhekieli. Nämä nettikeskustelut ja tekstarit ovat niiden välimuoto ja jo vakiintunut kielenkäyttötapa. Näin se on! Ei mitään säännöstöä kaipaa, käytännöllisyyys ja tilanteet ratkaisevat ja kumppanit ymmärtävät lyhenteet ym. tilan säästön.
terveisin kielitieteilijä ;)
- murrea
sieppaa monesti.
- tulihan nähtyä
On täällä edustava sakki:
jokunen esapakarinen,muutama elsaturakainen,ja yksi rannanjärvi.Suomalaisten viisikymmenvuotiaiden palsta, totta tosiaan.....- Ak:n lapio
Hanna Pakarinen Pikku ja Iso G, Nikula J ja Idols Ari. Nehän ne viiskymppisissä kanssasi rulettaa. Sinun pitäisi olla tähän aikaan käynyt yöastialla jo monta tuntia sitten.
- sieppaa usein
ja se, että paljon kirjoitan kuten puhun.
Itsellä ei vahvaa murretta , on jotain kuitenkin ja siihen vuosien varrella tarttunut sanoja sieltä täältä. Jonkinlainen outo sanajärjestys ja liian pitkät , polveilevat lauseet aiheuttavat sen ,etten tule ymmärretyksi.Ei tuo tekstin esikatselu apua - tokihan sentään itse tiedän mitä tarkoitan.
Vähänhän täälä murteita käytetään verraten siihen miten moninaista on puheen muoto ympäri maan. - Murren
halu kuulla puollustuspuheita, taas?
- Pirre*
taas *huoks*..
- tämä maailma
Pirre* kirjoitti:
taas *huoks*..
on nykyisin täynnä.
*huoks*
- SerpeNTiina
kyl niinpal naurutta.
Aikuissi ihmissi.Mut iha hyvä juttu,et jokanen tykkä omastas!
Nukkuka hyvi!;) - Lukkari*
Jos kerran hyvin sieppaa:)
- juu-u
Netti on siitä ihana paikka, että täällä saa vääntää kieltä mihin suuntaan haluaa.
- Pirre*
näyttääkin kieltään ihan huoleti, eikä kukaan loukkaannu siitä. :)
- juu-u
Pirre* kirjoitti:
näyttääkin kieltään ihan huoleti, eikä kukaan loukkaannu siitä. :)
Onko osunut ?
kun jotkut osaavat kirjoittaa upeasti useammallakin murteella?
Ainakin minä välillä kadehdin heitä, kun itse en kykene tuottamaan mitään kunnollista murretekstiä. Täytyy tyytyä iloitsemaan lukemisesta, joka sekin vaatii usein vähän aivovoimistelua. ;))
Löysää pipoa ja ala sinäkin harrastaa aivojumppaa. Se on meille ikääntyville vuosi vuodelta aina vaan tärkeämpää.
PS: Tuon otsikon lainasi vanhasta Rannilan mainoksesta, enkä tiedä mistä päin Suomea se on lainattu.- Jermuxi tms.
Onneksi uskalsit kertoa reilusti mielipiteesi.
Kjäh! Tappelushan tästä tietty tuleepi, mutta mitäs siitä.- tappelua
on sanoa mielipiteensä, puolin ja toisin, murteella tai muuten?
- Jermuxi tms.
tappelua kirjoitti:
on sanoa mielipiteensä, puolin ja toisin, murteella tai muuten?
Hauskaa se vaan on, jos tulee tappelus.
- Ak:n lapio
Kaikenlaiset mämätykset ja säsätykset, joita tatilaisuuven nimis yleiskieleksi intetähän. Mie toimitan, et kekään brahigsen bööna ei kyä pysty kykenee turkkuses liikenneympyrässä kuin viistöistä varvia pyärähtämähän sano.
- Angel of The Morning
Turkulaisetkin vielä, emmää ainasska turuu ymmärä
- poisipaa
En tiedä, miksi edes vastaan tähän. en ole nähnyt kokonaisena kirjoitustasi. Ehkä se vain satutttaa. Itse puhun Kainuun murretta, ymmärrän karjalan kieltä joltisenkin ja nyt sun seudulla,jossa puhutaan hoon pääle (ei ole konsonantti virhe)Yritän käsittää mitä etelä-Suomalaiset puhuvat ja rajanpinnoissa asuessani venäjän ja ruotsinkielikin olisi suotava.Niin on ollut kautta aikojen.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1125158
- 1535103
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h464772- 1463054
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa302803Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue222241- 1582204
- 422017
- 411858
- 231598