Osa täällä on yhteishuoltajia ja osa enemmän tai vähemmän yksinhuoltajia.
Millä lailla koette statuksenne vaikuttavan kesälomanviettoon vai vaikuttaako mitenkään?
Siis onko "lomaa" se aika jolloin lapsi tai lapset ovat etällä?
Vai onko "lomaa" erityisesti lasten kanssa yhdessä vietetty aika?
Onko jotain mikä kesässä jää kokematta nimenomaan yksinhuoltajuuden vuoksi?
Yksinhuoltajan kesä
22
2003
Vastaukset
- kesä.....
Olisin ollut ikionnellinen jos olisin voinut olla lapseni kanssa kahden ja käydä vaikka lintsillä. Mutta ei jäin työttömäksi toukokuussa ja lapsi on isällään 2kk kun en pysty sitä elättämään saati mihinkään viemään. Kiitos pätkätöiden ja mukavan karenssiajan jolloin rahantulo siirtyy ja tulevat rahat ovat jo käytännössä menneet.Onneksi lapsen isä voi pitää häntä ja haluaa pitää koska ei sitten nää kun asuu 300km päässä. Yksin täällä ei tunnu miltään ja rahatta. Mieluimmin olisin lapseni kanssa, se olisi tuntunut lomalta. Töitä etsin kokoajan mutta kesätyöläiset täyttää nyt työpaikat joten kai sitten syksymmällä voisi taas elää kun normaali ihminen.Mun kesä on auttamattomasti pilalla.
- riitä
Miksei työkkärirahoista riitä sen verran, että lapsen kansssa voi elää? Viedä Lintsille? Vai eikö sinulle jostain syystä anneta lasta jouduttuasi työttömäksi (anteeksi jos tyhmä kysymys).
- kesä...
riitä kirjoitti:
Miksei työkkärirahoista riitä sen verran, että lapsen kansssa voi elää? Viedä Lintsille? Vai eikö sinulle jostain syystä anneta lasta jouduttuasi työttömäksi (anteeksi jos tyhmä kysymys).
Työkkärirahat tulivat vasta kesäkuun lopulla ja karenssiaika pois rahoista. Eipä käteen jäänyt laskujen jälkeen kun sen verran että itse kidun koko heinäkuun. Ei ollut niin hyväpalkkainen työ että olisi hurraamista muutenkaan (6h päivässä)ansiosidonnaisissa.Enkä myöskään kuulu niihin äiteihin joilla on huostaanotto uhkia.Lapseni saan tyköni vaikka huomenna mutta on lapsen etu että on isällään kun on liian tiukkaa tällähetkellä. Lapsen isänkanssa on sovittu asia. Kaikilla yh:lla ei ole huonoja välejä exääsä.Kyse on puhtaasti rahasta tai sen puutteesta.Että tämmöinen kesä tänävuonna.
- Työssä käyvä
kesä... kirjoitti:
Työkkärirahat tulivat vasta kesäkuun lopulla ja karenssiaika pois rahoista. Eipä käteen jäänyt laskujen jälkeen kun sen verran että itse kidun koko heinäkuun. Ei ollut niin hyväpalkkainen työ että olisi hurraamista muutenkaan (6h päivässä)ansiosidonnaisissa.Enkä myöskään kuulu niihin äiteihin joilla on huostaanotto uhkia.Lapseni saan tyköni vaikka huomenna mutta on lapsen etu että on isällään kun on liian tiukkaa tällähetkellä. Lapsen isänkanssa on sovittu asia. Kaikilla yh:lla ei ole huonoja välejä exääsä.Kyse on puhtaasti rahasta tai sen puutteesta.Että tämmöinen kesä tänävuonna.
Eikös karenssia saa jos ei ota vastaan annettua työtä? Elikkäs et ole ottanut työtä mitä on tarjottu? On varmaasti parempi että lapsi on sitten isällä.
- myös eroamisesta
Työssä käyvä kirjoitti:
Eikös karenssia saa jos ei ota vastaan annettua työtä? Elikkäs et ole ottanut työtä mitä on tarjottu? On varmaasti parempi että lapsi on sitten isällä.
karenssi tulee myös jos itse eroaa työstä.(90 pv karenssi)
Mehän emme tiedä mitä työtä edellinen kirjoittaja teki, millaista siellä oli.
Ennemmin kannattaa lähteä sellaisesta työstä missä esim on paha olla.
Toivottavasti edellinen kirjoittaja saa pian töitä. - tulee myös
myös eroamisesta kirjoitti:
karenssi tulee myös jos itse eroaa työstä.(90 pv karenssi)
Mehän emme tiedä mitä työtä edellinen kirjoittaja teki, millaista siellä oli.
Ennemmin kannattaa lähteä sellaisesta työstä missä esim on paha olla.
Toivottavasti edellinen kirjoittaja saa pian töitä.silloin kun ekan kerran jää työttömäksi, ns. omavastuuaika, muistaakseni 7 päivää. Ja jos palkka on jo valmiiksi pieni, niin työtttömyyskosrvaus on vielä piemempi ja siihen vielä tuo omavastuuaika, niin se kyllä jo tuntuu aikamoiselta pudotukselta tuloissa.
- työnteosta rankaistaan.....
tulee myös kirjoitti:
silloin kun ekan kerran jää työttömäksi, ns. omavastuuaika, muistaakseni 7 päivää. Ja jos palkka on jo valmiiksi pieni, niin työtttömyyskosrvaus on vielä piemempi ja siihen vielä tuo omavastuuaika, niin se kyllä jo tuntuu aikamoiselta pudotukselta tuloissa.
Just näin mulle kävi .Toi ääliö tossa välissä joka ei näköjään mistään mitään tiedä mutta tekee omia tyhmiä päätelmiään, ilkeä ihminen.Työ kun loppuu tulee omavastuu eli karenssi joka on 7p.eikö mene jakeluun.Ja se vähennetään työttömyyskorvauksista. Onneksi menen huomenna työhaastatteluun jatkuu elämä normaalina jos tärppää.(pääsee lapsikin syksymmällä vaikka laivamatkalle)Hyvää kesää niille jotka asiani ymmärsivät.
- sinkkuyhmutsi
Lapsi kouluikäinen ja minä työttömänä yksittäisiä keikkoja lukuunottamatta. Aurinkoa ja lämpöä, jäätelöä ja mansikoita, uusia perunoita ja nuotiomakkaraa, eipä voisi paremmin kesää viettää. Terassillekin pääsen ainakin kerran.
- uusioperheen mutsi
meillä miehen muksut tulee 4vkoksi kun meillä alkaa lomat,ja on nuo yhteisetkin tässä..;)
että eipä ole tullu 7 vuoteen vietettyy oikeestaan lomaa, kyllä tää sakki pitää päivät meillä aikuisilla ihan työntäyteisinä :)
tietty me ymmärrämme miehen exän tarpeen lomailla lapsistaan 4vkoa vuodessa kun töistäkin lomaa, kun YKSIN hoitaa muksut ympäri vuoden (se että ovat meillä 10pvää kk:ssa,sitä ei lasketa).
ei vaan ymmärrä miehen exä että ois joskus kiva täälläkin viettää muutama pvä omasta lomasta ilman lapsia, mutta ei kehtaa 4 muksua viedä mummolaankaan ihan hevillä :)
joillekin se on etuoikeus ja jos koitat muuta ehdottaa, niin olet vastuunpakoilija, joka ei välitä lapsistaan ;) - sinkkuyhmutsi
uusioperheen mutsi kirjoitti:
meillä miehen muksut tulee 4vkoksi kun meillä alkaa lomat,ja on nuo yhteisetkin tässä..;)
että eipä ole tullu 7 vuoteen vietettyy oikeestaan lomaa, kyllä tää sakki pitää päivät meillä aikuisilla ihan työntäyteisinä :)
tietty me ymmärrämme miehen exän tarpeen lomailla lapsistaan 4vkoa vuodessa kun töistäkin lomaa, kun YKSIN hoitaa muksut ympäri vuoden (se että ovat meillä 10pvää kk:ssa,sitä ei lasketa).
ei vaan ymmärrä miehen exä että ois joskus kiva täälläkin viettää muutama pvä omasta lomasta ilman lapsia, mutta ei kehtaa 4 muksua viedä mummolaankaan ihan hevillä :)
joillekin se on etuoikeus ja jos koitat muuta ehdottaa, niin olet vastuunpakoilija, joka ei välitä lapsistaan ;)Hyvä, että sinuakin kovasti hymyilyttää kuitenkin. :)
- samaan tapaan
joillekin se on etuoikeus ja jos koitat muuta ehdottaa, niin olet vastuunpakoilija, joka ei välitä lapsistaan ;)Meillä kans miehen lapset on pakko ottaa kesällä. Sen ex ei ole koskaan ollut töissä mutta sen pitää päästä viettämään villiä vapaata kesää. Elarit pitää maksaa täysinä vaikka lapset on meillä. Mielellään me lapsia pidetään mutta se puoli että me olemme molemmat töissä ja toinen on työtön ja lapset päiväkodissa ja koulussa talvet. Työssä käyvä tarvii jonkin mittaisen loman ilman mitään ylimääräistä. Lapsillehan se kesä isällä ei ole sitä normaali arkea ja niimpä hekin hakevat lisä huomiota uusilta aikuisilta. Se työllistää. Mitä te yht sillä ajatte takaa että elarit pitää maksaa vaikka lapset on etällä? Joutuuhan se etä maksamaan lasten kulut sen kuukauden ajan. Lomareissut ym kun ei sillä yhlla ole siihen rahaa tai aikaa. Meidän tapauksessa sen exän rahat menee miehiin ja viinaan. Ja semmonen mielenkiintoinen asia selvivis eilen että pojan 13v kaksi luokkakaveria tyttöä olivat olleet hoitamassa noita mieheni exän kaikkia 6 lasta kun äiti oli ollut juhlimassa yksi viikon loppu. Mitäs mieltä siitä olette voiko yh jättää 3-12 lapset kahdelle 13v naapurin tytölle hoitoon yöksi? Mieheni exällä on lapsia useammalle miehelle toivotaan ettei tule enempää kun entisilläkään ei ole kaksiset olot. Eikä ex anna lapsia meille vaan häiriköi meidän elämää vaikka erosta on kohta 9v.
- lomalla*
joillekin se on etuoikeus ja jos koitat muuta ehdottaa, niin olet vastuunpakoilija, joka ei välitä lapsistaan ;)En ymmärtänyt!!! Pitäisikö miehesi exän ottaa teidän yhteiset lapsekin hoitoonsa, että saisitte lomaa? Onko se exän syy, jos teillä ei ole mummoloita?
Voittehan te pitää vuoroviikoin lomaa: toinen jää kotiin hoitamaan lapsia ja toinen lähtee lomareissulle ja seuraavalla viikolla on toisen vuoro. Niinhän se menee eronneillakin ;)
- on 7 viikkoa.
Neljä viikkoa lomailen poissa töistä ja olen lasteni kanssa. Kolme viikkoa olen töissä, jona aikana lapset ovat isällänsä. Lasken tuon kaiken lomaksi, sillä saan olla poissa töistä ja nautia lasteni kanssa kesästä sekä lasken lomaksi myös sen, että sen kolmen viikon aikana, jolloin olen töissä, niin mulla on illat aikaa tavata ystäviäni tai lähteä vaikka extempore shopailemaan tai pitsalle.
Ei kesästä jää mitään kokematta vaikka yksinhuoltaja olenkin, sillä suunnittelen aika lailla etukäteen isompia tekemisiä ja pienempiä voikin sitten extempore tehdä joko lasten kanssa tai iltavapailla työpäivän jälkeen. - dklfafkjaslfjd
lomaa on 5 viikkoa ja kotona ollaan lasten kanssa melkein koko ajan. Käydän tietty lintsillä ja korkeasaaressa ja ehkä jossain vähän ajelulla. Muuten puuhaillaan kotona ja kotipihalla. grillaillaan ja saunotaan.
Ihanaa vapautta vain olla kun ei tarvitse mennä mihinkään. Isällään käyvät ehkä muutaman kerran päiväseltään. Viikon saati kahden lomia isällä lapset eivät suostu edes ajattelemaan.
Minulle paras loma on kun saan olla lasten kanssa vapaasti ilman aikatauluja sun muita. Rahaa ei mene sen enempää kuin normaalistikaan. Ja on aikaa, aurinkoa, keksäsateita ja hyviä elokuvia. - tunturikettunen
Tämäkin kesä menee kuten edelliset. Pidän kesälomani lasten kanssa. Toinen puoli kesästä lapset exällä. Eli tuona aikana kun olen töissä mutta lapsetonna nautiskelen omasta olostani ja teen omia juttuja. Paikalleenhan ei parane jäädä ikävän vuoksi vaan todellakin kehitellä kaikenlaista pientä puuhaa. Tänä vuonna toi puuha tosin tuli itsestään kun olen työreissulla suurimman osan tuosta lapsettomasta ajasta.
Lapsellisena sitten ollaan lähinnä kotosalla niin saavat olla kavereiden kanssa. Exän kanssa ovat jo se verran kiertäneet ympäriinsä, että parempi ottaa rauhallisesti. Toki nyt teltta- ja sieniretkiä mahtuu tuohon lomailuun :)
Vielä parisin viikkoa ja sitten... - rockmoose
Mulla on lomaa se kun ei ole töitä, tosin nyt mulla on toinenkin iltatyö, josta lomaa ei oo ollenkaan tänä kesänä - tai no neljä päivää. On itseasiassa aika monenlaista "lomaa":
1. Ei päivätyötä, ei iltatyötä, lapset kotona (pakko tehdä jotain kivaa)
2. Ei päivätyötä, iltatyö, lapset kotona (kivaa!)
3. Ei päivätyötä, iltatyö, lapset isällä, koira mulla (koira sitoo kotiin)
4. Ei päivätyötä, iltatyö, lapset isällä ja koira kans (totaaliloma)
5. Ei päivätyötä, ei iltatyötä, lapset ja koira isällä (aika tulee pitkäks!)
Tällä hetkellä lomailen kolmosta ;) - kesät talvet
Olenkohan minä sitten kaikkein onnellisin? Lapseni ovat minulla 24/7 kesät talvet, lomat ja työt. :))
Ehei, olisi luksusta saada olla aivan yksin edes yksi lomaviikko vuodessa. Välillä on toinen lapsista kaverillaan yhden yön. Silloin sanon olevani puolivapaalla.
Niin, lasteni isä on kuollut. Ei ole mummuloita/vaariloita, missä useat lapset viettävät myös aikaansa. Rankkaako? Kyllä.- Välillä väsyttää....
No niin on täälläkin ... lapset 24/7 aina. On niillä isäkin mutta ei asianmukaista hoitoa, joten en voi lomaa viettää jos tuommoisessa paikassa lapset. Isovanhemmat vain puhuvat kuinka ottavat lapsia mutta puheeksi on vain jäänyt. Mie en pyydä almuja!!!
Jos olisi joskus lomaa pari päivää... nukkuisin. Jos viikko niin hyppäisin autoon ja ajelisin päämäärättömästi - äiti kolmelle
Välillä väsyttää.... kirjoitti:
No niin on täälläkin ... lapset 24/7 aina. On niillä isäkin mutta ei asianmukaista hoitoa, joten en voi lomaa viettää jos tuommoisessa paikassa lapset. Isovanhemmat vain puhuvat kuinka ottavat lapsia mutta puheeksi on vain jäänyt. Mie en pyydä almuja!!!
Jos olisi joskus lomaa pari päivää... nukkuisin. Jos viikko niin hyppäisin autoon ja ajelisin päämäärättömästiMinäkin vietän lasten kanssa kaikki ajat. Lasten isä ei halua heitä tavata kun on paljon muuta, tärkeämpää tekemistä. Isovanhempia ei enää ole eikä minulla ole sisaruksia. Lasten kummit elävät omaa kiireistä elämäänsä enkä viitsi rasittaa heitä pyytämällä apua. Olen vielä lasten kanssa kotona, joten olen tosiaan 24 tuntia vuorokaudessa heidän kanssaan. Mutta tämä on nyt tätä ja varmaan muutaman vuoden kuluttua muistelen kaiholla aikaa, kun lapset vielä äidin helmoissa olivat.
- Justiina-70
Molemmissa tapauksissa on lomaa, oli lapsi minulla tai isällä.
Nyt olen juuri puolentoista kuukauden lomalla ja nautin siitä, kun ei tarvitse lähteä minnekään.
Ei aamuherätyksiä, ei kokeisiin lukemista, ei mitään aikatauluja. Voi siis tehdä mitä haluaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Tykkään kun saadaan poitsun kanssa tehdä yhdessä asioita, käydä uimassa ja grillailla ym.
Juuri eilen tultiin lomareissulta kotiin ja sehän on mukavaa kun voi tarjota nappulalle elämyksiä.
Nyt poika lähti isälleen ja nautin kyllä täysin siemauksin siitäkin kun saan olla yksin.
Röhnöttää auringossa ilman, että kukaan kävisi pyytelemässä siinä välissä mitään.
Ei tarvi tehdä ruokaa jos ei halua ja muutenkin saa elää kuin pellossa kun poika ei ole kotona.
Mummolassa poika on nyt tulevana viikonloppuna ja yhden viikon elokuulla. Sekin on hänelle erityistä lomailua, kun pääsee oikein todelliselle maalle, missä ei kaupungin melskettä ole ollenkaan ja päivän rytmi on täysin erilainen kuin kotona.
Minä tosin olen jo silloin elokuulla töissä.
Lomalla ei jää mitään kokematta sen takia, että poika on paljon kotona lomani aikana. Kesäloma on aina lomaa, oli lapsi kotona tai muualla. Enemmän merkitsee se, ettei tarvitse lähteä aikataulujen mukaan töihin tai kouluun. - sitä lapsetonta....
lomaa on tasan 4pvää, ja sekin miehen lapsesta, ja olemme varanneet kahdenkeskeisen loman tälle ajankohdalle, siitäkin huolimatta että mieheni on isänä vastuuntunnoton, joka laittaa lapsien edelle,minut vaimonsa kun ei pysty 4vkoo pitämään yhtäjaksoisesti ;)
pisti vaan mietityttään että samassa sarjassa sitten pyörii tuo pyhä äiti,kun 4vkoa pystyy olemaan lapsistaan erossa, sekä joka toisen vkolopun tarvitsee pakolla lomaa, ei auta vaikka isi oli sairaalassa, muksut ne tuli tänne, että joskus se peiliin vilkaisu ois paikallaa,ainakin meidän tapauksessa..
jotenkin vaan sieppas tuo arvosteleminen 4 pvästä, että onko tällä toisella itse siihen kumminkaan varaa!! - kun lapset lähtevät
viikoksi isänsä kanssa reissuun - minulla ei ole silloin kiire työstä kotiin, mutta luulenpa että kiirehdin sinne kuitenkin. Ekan iltapäivän siivoan ja nautin, kun saan siivota rauhassa. Sen jälkeen vain nautin olostani ja harrastuksistani! Palkkatyössäkin jaksaa olla ihan toisella tavalla, kun voi välillä hiukan huidella muualla työajan jälkeen. Varsinaista lomaa minulla ei ole, koska aloitin työni vasta toukokuussa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381644Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171