saldo / käyttövara

keeeeeettttunen

Jeps, ei ihan nyt täsmää tämän palstan otsikkoon mutta kun näitä eri palstoja on täällä miljoona niin etsipä nyt täältä sitten oikea. Mutta kuitenkin, verkkopankissa näkyy tilin kohdalla "saldo" ja "käyttövara"

Mitä eroa näillä on? Jos saldossa on esim 5 € ja käyttövarassa 20 €, niin voinko huoletta ostaa kaupasta kortilla 20 € arvoisen tavaran?

Entä voinko nostaa automaatista 20 €?

7

7363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylkylkyl

      on se, joka määrää nostovaran. Ainakin itselläni käyttövara tarkoittaa sitä paljonko päivässä tililtä voi enintään nostaa (2000 euroa/pvä), vaikka tilillä olisi enemmänkin rahnaa. 20 euron käyttövara (käyttörajoitus) lienee noissa nuorten korteissa, vai kuinka?

      Eli jos tililläsi on 5 e ja ostat 20 eurolla, niin ylität saldosi, (ellei sinne ehdi jostain tulla lisärahaa ennen kuin pankki tiliäsi ehtii veloittaa) ja siitä on sitten omat (negatiiviset) seuraamuksensa.

      • keeeeeeeeettt

        ok, thanks


    • parka

      Minulla verkkopankissa (Nordea) lukee Saldossa on summa mitä tililtä on nostettavissa ne korttiostot mitä ei ole keritty veloittaa (=katevaraus).
      tuo katevaraus tulee esim. kun ostan VisaElectronilla kaupasta jotain, niin oston summa varataan tililtä, niin että käyttövaraa ei voi ylittää. Tilini ei siis voi koskaan mennä miinukselle.
      Käyttövara on taas sitä vapaasti käytettyä rahaa.
      Minulla siis vaikka saldo näyttäisi 50 € ja Käyttövara 20 € niin jos meinaan ostaa kortilla 25 €:n edestä, niin kassan päättellä lukis "ei osto-oikeutta".

      Minusta Saldo ei voi koskaan olla käyttövaraa pienempi. Tai siinätapauksessa tosiaan joo, jos on joku käyttöluotto siihen tiliin.
      Minulla kun niitä pahemmin ei ole, ja onneksi ei ole. En voi näin koskaan ostaa enemmän kun tili antaa myöden.

      • koska.....

        minulla esimerkiksi on tämä Sampopankin "opiskelijatili", jossa on 200 euroa luottoa.

        Eli tämä tarkoittaa sitä, että käyttövaraa on 200 euroa mutta konkreettista rahaa, eli saldoa, on 20 euroa. Tämä näkyy esim. automaatin tulosteessa 20 e. Tuo luottosumma ei näy. Kuitenkin minulla on käytössä 220 euroa rahaa, joista 200 on luottoa...


      • fsdfsaf
        koska..... kirjoitti:

        minulla esimerkiksi on tämä Sampopankin "opiskelijatili", jossa on 200 euroa luottoa.

        Eli tämä tarkoittaa sitä, että käyttövaraa on 200 euroa mutta konkreettista rahaa, eli saldoa, on 20 euroa. Tämä näkyy esim. automaatin tulosteessa 20 e. Tuo luottosumma ei näy. Kuitenkin minulla on käytössä 220 euroa rahaa, joista 200 on luottoa...

        Luottosumma on 220 € (joka näkyy saldo 20 € käyttövara 200 € = 220 €) ???
        Eli jos saat luoton päälle jotain muutakin samalle tilille, niin tuo käyttövara tietysti sisältää luoton.


      • fsdfsad
        koska..... kirjoitti:

        minulla esimerkiksi on tämä Sampopankin "opiskelijatili", jossa on 200 euroa luottoa.

        Eli tämä tarkoittaa sitä, että käyttövaraa on 200 euroa mutta konkreettista rahaa, eli saldoa, on 20 euroa. Tämä näkyy esim. automaatin tulosteessa 20 e. Tuo luottosumma ei näy. Kuitenkin minulla on käytössä 220 euroa rahaa, joista 200 on luottoa...

        Siis meni ajatukset sekaisin,
        Sulla luotto näkyy käyttövarassa, kait.
        Ja edelliseen "vääriin vastauksiin": sitähän ei ollut koska kuului näin: "MINUSTA (huom "mutu") Saldo ei voi koskaan olla käyttövaraa pienempi."

        Ja nyt tärkeä kohta, luki luki: "Tai siinätapauksessa tosiaan joo, jos on joku käyttöluotto siihen tiliin."


    • Anonyymi

      140

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe