imetys ja laihdutus

paaalu

tiedän. kun imettää, ei pitäisi lahduttaa. mä olen kuitenkin niin tehnyt. olen huono äiti. tiedän senkin. en tarvitse saarnaa. tahtoisin tietää, miten se laihdutus vaikuttaa lapseeni? Maitoa riittää kyllä ja lapsi on terve ja tyytyväinen, hymyileväinen, ihana tyttö. näin on ollut jo 4 kk vaikka laihdutus on ollut suht rajua, välillä jopa oksentamalla olen sitä tehnyt.

olen vuosia kärsinyt syömishäiriöstä, joka on ollut pitkään kurissa. nyt se on hiipinyt 30 raskauskilon jälkeen takaisin. olisihan se tietty kannattanut katsoa syömisiä raskausaikana eikä vaan mässätä ettei nyt tarvis väkisin läihduttaa. mutta minkäs teet. tehty mikä tehty. olen myös yrittänyt psyykata itseäni syömään lapseni vuoksi. mutta sairaus on ottanut musta vallan. en kuitenkaan haluais lopettaa imetystä. teenkö sillä kuitenkin lapselleni vahinkoa?

painoindeksi on 23, ja rasvaprosenttikaan ei varmasti pieni. rasvavarastoja siis riittää kyllä. käyn terapiassa. mulla ei ole vaan rohkeutaa myöntää ääneen, etten onnistunutkaan parantumaan.

18

3389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dasfasdfa

Siis toihan on hoikan ihmisen painoindeksi, eli ne rasvavarastot taitaa olla loppumassa. Ehkäpä täällä avautuminen oli ensimmäinen askel ongelman ääneen myöntämisessä?

• kaiken ravintonsa

äidinmaidosta ja ravinteet siirtyy äidinmaitoon äidin syömistä ruuista ja jos ei nauti kaikkia ravinteita tai on vajaavaisella ruokavaliolla (mikä yleensä taitaa olla jos varsinkin oksentelet) niin vaavii voi saada "laihaa" ruokaa!
      Tietääkö ne terapisssa että olet imettävä äiti? koska nehän voisivat konsultoida vaikka lastenlääkäriä kertomatta kuka henkilö on kyseessä jos et halua itse kysyä!
      Tsemiä ja voimia sinulle koitokseesi ja täällä eletään hengessä mukana!

• koostumukseen

ei pysty juurikaan itse vaikuttamaan. Eli vauva ei voi saada laihaa ravintoa. Vauva saa kyllä omansa, mutta se on sitten äidiltä pois.

• koostumusta
        koostumukseen kirjoitti:

ei pysty juurikaan itse vaikuttamaan. Eli vauva ei voi saada laihaa ravintoa. Vauva saa kyllä omansa, mutta se on sitten äidiltä pois.

vaan maidon ravinnepitoisuutta! Eiköhä se ole ihan sama onko maito paksua vai laihaa jos siin ei ole ravinneaineita! Ei kai muuten imettäviä äitejä kehoteta syömään momipuolisesti mm. kalaa sen hyvien rasvojen takia! Eikä varsinkaan suositella laihdutusta tai kasvisruokavaliota!!!
        Jokaisen ihmisen kaikki vitamiinit ja sun muut elintärkeät aineet ehtyy ja imettävällä vielä nopeemmin kuin muilla... nääs!!

• pelottele
        koostumusta kirjoitti:

vaan maidon ravinnepitoisuutta! Eiköhä se ole ihan sama onko maito paksua vai laihaa jos siin ei ole ravinneaineita! Ei kai muuten imettäviä äitejä kehoteta syömään momipuolisesti mm. kalaa sen hyvien rasvojen takia! Eikä varsinkaan suositella laihdutusta tai kasvisruokavaliota!!!
        Jokaisen ihmisen kaikki vitamiinit ja sun muut elintärkeät aineet ehtyy ja imettävällä vielä nopeemmin kuin muilla... nääs!!

Nääs - siehän nyt omias haastat.

Yritettiin jo sanoa, että maito on tasalaatuista. Usohan siekii.

Rasvojen laatuun voi vaikuttaa syömällä kalaa, ja vesiliukoisten määräkin voi hiukan nousta, jos oikein pinnistelee. Itse asiassa kasvisruokavaliossa jos on tuoreita kasviksia ja täysjyväviljaa, vesiliukoisia välittyy maitoon hiukan enemmän. Mutta maito on lapselle hyvää, vaikka ei joka päivä kilvoittelisi pyhän keittiökauhan kiltan jäsenyydestä.

Kasvisruokavaliolla voi imettää.
        Laihduttaakin voi kohtuullisesti, puoli kiloa viikossa.

Katso nyt kirjoittaja vähän peiliin ja tuumaile tiukasti sanaa lähdekritiikki. Mutta ei kai tuota määrää huutomerkkejä voi todesta ottaakaan?

• ravinnepitoisuus
        koostumusta kirjoitti:

on osa koostumusta.

• on hyvä sana
        pelottele kirjoitti:

Nääs - siehän nyt omias haastat.

Yritettiin jo sanoa, että maito on tasalaatuista. Usohan siekii.

Rasvojen laatuun voi vaikuttaa syömällä kalaa, ja vesiliukoisten määräkin voi hiukan nousta, jos oikein pinnistelee. Itse asiassa kasvisruokavaliossa jos on tuoreita kasviksia ja täysjyväviljaa, vesiliukoisia välittyy maitoon hiukan enemmän. Mutta maito on lapselle hyvää, vaikka ei joka päivä kilvoittelisi pyhän keittiökauhan kiltan jäsenyydestä.

Kasvisruokavaliolla voi imettää.
        Laihduttaakin voi kohtuullisesti, puoli kiloa viikossa.

Katso nyt kirjoittaja vähän peiliin ja tuumaile tiukasti sanaa lähdekritiikki. Mutta ei kai tuota määrää huutomerkkejä voi todesta ottaakaan?

Lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen suuntaavissa lähihoitajaopinnoissa ravitsemuksen kurssilla keväällä 2006 tehtiin hyvin selväksi, että laihdutus voi heikentää rintamaidon laatua, vaikka ensin elimistö yrittääkin ottaa vajeen mistä tahansa muualta.

Sama asia nousi esille terveydenhoitajakoulutuksessa käydyn "Lasten ravitsemus" -opintojakson aikana keväällä 2007.

En tiedä mikä sinun lähteesi on, enkä myöskään tiedä mistä kivenkolosta kaivan sitä oikeaa ja luotettavaa tietoa, jos tarjolla oleva ammatillinen koulutus on sekä 2. asteella että ammattikorkeakoulussa satuja.

• on kysymys
        on hyvä sana kirjoitti:

Lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen suuntaavissa lähihoitajaopinnoissa ravitsemuksen kurssilla keväällä 2006 tehtiin hyvin selväksi, että laihdutus voi heikentää rintamaidon laatua, vaikka ensin elimistö yrittääkin ottaa vajeen mistä tahansa muualta.

Sama asia nousi esille terveydenhoitajakoulutuksessa käydyn "Lasten ravitsemus" -opintojakson aikana keväällä 2007.

En tiedä mikä sinun lähteesi on, enkä myöskään tiedä mistä kivenkolosta kaivan sitä oikeaa ja luotettavaa tietoa, jos tarjolla oleva ammatillinen koulutus on sekä 2. asteella että ammattikorkeakoulussa satuja.

Ensinnäkin, jos olet sama kirjoittaja kuin edellä, onpa hienoa, että olet oppinut kirjoittamaan ilman huutomerkkejä.

Huutomerkkien viljelyspalsta on kuitenkin melkoisten rikkaruohojen valtaama:

"Eiköhä se ole ihan sama onko maito paksua vai laihaa jos siin ei ole ravinneaineita!"

-> Täh? Paksua mutta ravinneaineetonta maitoa? Kuka sen paksuuden tai laihuuden määrittää?

"Ei kai muuten imettäviä äitejä kehoteta syömään momipuolisesti mm. kalaa sen hyvien rasvojen takia!"

Kalarasvat ja kasvirasvat todella ovat suositeltavia imettäjälle. Mutta vasta jos ravinto on ns. jenkkimammojen sipsejä, kokista ja rasvaista grillilihaa, ilman kasviksia ja hedelmiä, äidinmaidon rasvat ovat niin poskellaan, että korvike on parempi.

"Eikä varsinkaan suositella laihdutusta tai kasvisruokavaliota!!!"

Uskotko, että kolme huutomerkkiä ei ole parempi kuin yksi?
        Kyllä vain imettäjillekin suositellaan painonhallintaa. Siis sillä kohtuuvauhdilla.
        Kasvisruokavalio ei ole imettäjälle vaarallinen, ellet tarkoita tällä jotain erityisen rajattua ruokavaliota.

"Jokaisen ihmisen kaikki vitamiinit ja sun muut elintärkeät aineet ehtyy ja imettävällä vielä nopeemmin kuin muilla... nääs!!"

Ja tämä se vasta helmi olikin:)
        Oletko ihan varma, että äidinmaito on niin haavoittuva aine, että pitää syödä tiptop joka päivä? Mitenhän me olemme selvinneet hengissä - eivät kaikki tietysti olekaan selvinneet - niiden vuosisatojen läpi, kun ruoka oli paljon niukempaa kuin nykyään?

*
        Minä en halua määritellä alkuperäisen kysyjän maidon laatua, kun on liikaa kysymysmerkkejä. Siksi vastasin, että kannattaa soittaa teratologiseen. Siellä tiedetään. Ei meidän netissä tarvitse ruotia hänen valintojaan ja syyllistää, käskeä lopettamaan laihdutus (hän lopettaisi, jos voisi) tai käskeä lopettamaan imetys, jos ei voi laihduttaa.

Otatko tai voiko kukaan muu kuin äiti itse tai hänen hoitajansa ottaa vastuuta siitä, että suuren kriisin keskellä hänen täytyy saada lapsi vieroitettua, ilman että itse haluaisi?

Entä lapsi, joka on ihana ja hymyilevä - kuka voi olla varma, että hänelle on hyväksi tulla vieroitetuksi nyt, kun rakas äiti on kriisissä?
        En tiedä, onko sinulla kirjoittaja lapsia, mutta nelikuinen hymyilevä vauveli voi pitää rintaa hyvin tärkeänä asiana maailmassaan.

Onko korvike parempi?
        Missä oloissa lehmät tuottavat maitonsa?

Ja voi "laihat" maidot sentään, eiköhän NEUVOLASSA sanota, jos lapsen kasvukäyrä näyttää siltä, että maidossa ei ole ravinteita "sun muita".

Katso koko tilannetta. Mieti, äiti sanoo toisaalta painoindeksiksi 23, toisaalta puhuu 30 kilosta. Vaikea tuosta arvata, mikä on kirjoitusvirhe. Kurssitietosi voivat olla aivan ok, mutta miten niitä soveltaa, kun kohtaa ihmisen? Tässä tapauksessa hädissään nettiin kirjoittavan äidin, jonka pitäisi saada asiallista tietoa juuri omasta tilanteestaan, ja siinä pistän toivoni teratologiseen.

• on hyvä sana
        on kysymys kirjoitti:

Ensinnäkin, jos olet sama kirjoittaja kuin edellä, onpa hienoa, että olet oppinut kirjoittamaan ilman huutomerkkejä.

"Eiköhä se ole ihan sama onko maito paksua vai laihaa jos siin ei ole ravinneaineita!"

-> Täh? Paksua mutta ravinneaineetonta maitoa? Kuka sen paksuuden tai laihuuden määrittää?

"Ei kai muuten imettäviä äitejä kehoteta syömään momipuolisesti mm. kalaa sen hyvien rasvojen takia!"

Kalarasvat ja kasvirasvat todella ovat suositeltavia imettäjälle. Mutta vasta jos ravinto on ns. jenkkimammojen sipsejä, kokista ja rasvaista grillilihaa, ilman kasviksia ja hedelmiä, äidinmaidon rasvat ovat niin poskellaan, että korvike on parempi.

Kyllä vain imettäjillekin suositellaan painonhallintaa. Siis sillä kohtuuvauhdilla.
        Kasvisruokavalio ei ole imettäjälle vaarallinen, ellet tarkoita tällä jotain erityisen rajattua ruokavaliota.

"Jokaisen ihmisen kaikki vitamiinit ja sun muut elintärkeät aineet ehtyy ja imettävällä vielä nopeemmin kuin muilla... nääs!!"

Oletko ihan varma, että äidinmaito on niin haavoittuva aine, että pitää syödä tiptop joka päivä? Mitenhän me olemme selvinneet hengissä - eivät kaikki tietysti olekaan selvinneet - niiden vuosisatojen läpi, kun ruoka oli paljon niukempaa kuin nykyään?

*
        Minä en halua määritellä alkuperäisen kysyjän maidon laatua, kun on liikaa kysymysmerkkejä. Siksi vastasin, että kannattaa soittaa teratologiseen. Siellä tiedetään. Ei meidän netissä tarvitse ruotia hänen valintojaan ja syyllistää, käskeä lopettamaan laihdutus (hän lopettaisi, jos voisi) tai käskeä lopettamaan imetys, jos ei voi laihduttaa.

Otatko tai voiko kukaan muu kuin äiti itse tai hänen hoitajansa ottaa vastuuta siitä, että suuren kriisin keskellä hänen täytyy saada lapsi vieroitettua, ilman että itse haluaisi?

Entä lapsi, joka on ihana ja hymyilevä - kuka voi olla varma, että hänelle on hyväksi tulla vieroitetuksi nyt, kun rakas äiti on kriisissä?
        En tiedä, onko sinulla kirjoittaja lapsia, mutta nelikuinen hymyilevä vauveli voi pitää rintaa hyvin tärkeänä asiana maailmassaan.

Onko korvike parempi?

Ja voi "laihat" maidot sentään, eiköhän NEUVOLASSA sanota, jos lapsen kasvukäyrä näyttää siltä, että maidossa ei ole ravinteita "sun muita".

Katso koko tilannetta. Mieti, äiti sanoo toisaalta painoindeksiksi 23, toisaalta puhuu 30 kilosta. Vaikea tuosta arvata, mikä on kirjoitusvirhe. Kurssitietosi voivat olla aivan ok, mutta miten niitä soveltaa, kun kohtaa ihmisen? Tässä tapauksessa hädissään nettiin kirjoittavan äidin, jonka pitäisi saada asiallista tietoa juuri omasta tilanteestaan, ja siinä pistän toivoni teratologiseen.

Niin, en tosiaan kommentoinut mitään ennen lähdekritiikki-viestiäni. Asiantuntijan suuntaan minäkin neuvon kääntymään tässä asiassa...

• ja ärsyynnyin
        on kysymys kirjoitti:

*

Onko korvike parempi?

Kuuleppa äikän opettaja!! Ei täällä keskustelu palstalla olekkaan tarkoitus kirjoittaa kirjakieltä ja kieliopillisesti oikein. Sinä kivikautinen kääkkä et ilmeisesti ymärrä että nämä merkkien käytöt foorumissa ja chateissä ja meseissä jne kuvastaa mielialaa, puhekieltä ja muuta sellaista! Olen saanu omat neloseni äikasta enkä tarvi enää ketään opettamaan pilkun käyttöä! Joten pitkät sulle!!!!!!!!!!!!

• ap.
        on kysymys kirjoitti:

*

Onko korvike parempi?

En ihan ymmärtänyt tuota kirjotusvirhejuttua. Painoindeksini oli enne raskautta 21, paino nousi vajaa 30 kiloa, joista nyt on 4 kk jälkeen lähtenyt reilu 20. ja painoindeksi on nyt normaalilukemissa. eli 23.

Laihdutus on ollut liian nopeaa varsinkin siihen nähden, että imetän. Toisaalta nestettä kertyi paljon, ja ne lähti nopeasti. Syön paljon kasviksia, ja rasvaista kalaa kolmesti viikossa, jotta edes jotain hyviä rasvoja maidossa olisi.

Lähinnä vain painin sen kysymyksen kanssa, onko minun suotavaa siirtyä korvikkeisiin, vaikka maitoa tuntuu riittävän. Laihdutusta en lopeta. Se ei ole vaihtoehto, vaikka niin toivoisin.

Ja tiedän, ettei täältä sitä vastausta varmasti saa, siis oikeaa ja asiantuntevaa. Silti auttaa kuulla mielipiteitä, kun en ole ammatti-ihmiselle valmis asiaa myöntämään.

• kun syöt ihan normaalisti

mullakin tuli raskausaikana paljon kiloja, 25. painoindeksi ennen raskautta oli 20, eli olin hoikassa kunnossa.

kun vauva syntyi, aloin pienentyä silmissä ja sitä nopeammin mitä enemmän vauva kasvaa - minustahan se ravintonsa ottaa. lisäksi rauhalliset, mutta säännölliset vaunulenkit tekevät hyvää molemmille, kun äiti ja vauva saa raikasta ulkoilmaa..

nyt vauva on 1 kk vanha ja olen hoikemmassa kunnossa kuin ennen raskautta - rehellisesti sanoen jo liian laiha.

raskaana oot kumminkin niin pienen osan elämästä, että ainakaan itse en nähnyt järkeä tuon ainutlaatuisen ajanjakson aikana kytätä syömisiäni. söin kaikkea ja paljon.

vauva kyllä ottaa tarvitsemansa äidinn ravitsemustilasta riippumatta - sama pätee raskaana ollessa ja imettäessä. mutta kuinka jaksat itse hoitaa sitä vauvaa jos et syö?

vika laihdutuksessa ja imetyksessä yhtäaikaa on se, että kun laihduttaa tarpeeksi, niin kehossa olevat kuona-aineet ja myrkyt lähtevät liikkeelle ja niitä syötät sitten myös lapsellesi maidon mukana.

• vauhti viikossa

ja armoa itsellesi.

Kuule, soita Teratologiseen tietopalveluun (googlella). Siellä osaavat vastata tuohon kysymykseesi laihdutuksen vaikutuksesta maitoon ammattitaitoisesti.

Huono äiti ja ihana, hymyilevä ja tyytyväinen lapsi? Olisikohan kuitenkin, että ihan riittävä äiti. Ja vastuullinen äiti, kun käyt terapiassa. Anna parantumiselle aikaa. Askelia eteen, toisia taakse ja taas vähän eteenpäin. Vauvasikin on vasta pieni, äitiytesi on idullaan. Kasvatte yhdessä. Mieti, kannattaako sinun täällä käydä haukuttavana. Etsi jostain vertaistukea ihmisiltä, jotka tietävät, mitä käyt läpi.

Jos imetys on sinulle ja lapsellesi ilo, se vain suojelee teidän vuorovaikutustanne.

• äiti kertaa 2

laihtuminen imetys aikana ei ole sinänsä vaarallista jos tahti on hidas ja äidin ruokavalio monipuolinen ja terveellinen.

painoindeksi 23 on ihan normaali paino, joten laihduttaminen ei ole välttämätöntä.

on hienoa, että imetät vauvaasi ja imetys onnistuu.

äidinmaidon laatuun ei tietääkseni laihdutus hireveästi vaikuta. lähinnä itse voit jäädä ilman ravintoaineita jos ruokavaliosi on puutteellinen.
      oman ruokasi rasvan laatu myös vaikuttaa rintamaidon rasvan laatuun.

puhu neuvolassa ja terapia paikassasi avoimesti asioista. lasten neuvolan terveydenhoitaja on sitä varten, että hän auttaa ja tukee perheitä.
      ei tarvitse hävetä omaa sairautta. yritä parhaasi. se riittää.

jos koet, ettei saamasi apu riitä niin esimerkiksi neuvolan terveydenhoitaja voi kertoa mistä saisit tarvittavaa tukea.

raskaus aika jättää jälkensä vartaloon ja lapsen syntymä on myöskin niin iso juttu, että niiden jälkeen on yleistä psyykkisten sairauksien ja ongelmien nouseminen pintaan.

varsinkin kun syömishäiriössä on kyse omasta minäkuvasta, joka joutuu myllerrykseen raskauden jälkeen.

koita antaa itsellesi armoa. olet vasta synnyttänyt ja kehollasi kestää aikaa palautua raskaudesta. ei tarvitse olla laiha heti synnytyksen jälkeen. palautumista tapahtuu melkein vuoden synnytyksen jälkeen.

• imettäjä

Minä laihduin ja sain lisää energiaa kun söin painonhallintatuotteita. Noin 18 kiloa lähti kolmessa kuukaudessa.

• mielenkiintoista

Otsikolla "Laihdu turvallisesti" 18 kg kolmessa kuukaudessa eli noin 1,4 kiloa viikossa.

Kuka tuon projektin turvallisuuden arvioi?

• imettäjä
        mielenkiintoista kirjoitti:

Otsikolla "Laihdu turvallisesti" 18 kg kolmessa kuukaudessa eli noin 1,4 kiloa viikossa.

Kuka tuon projektin turvallisuuden arvioi?

turvallisuudella tarkoitin että pidin huolen vitamiinien ja kaikkien hivenaineiden saannista syömällä hyvinvointituotteita jotka sisältää kaikki tarvittavat ravintoaineet, usein jos laihduttaa vain vähentämällä syömistä tulee helposti esim. raudan puutetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe