Lupiini

kesäheinätär

Hei, kertokaa vinkkejä miten saisin lupiinin kasvamaan pihaani. Olen yrittänyt siemenistä ja
juurakkoja olen istutellut tuloksetta. Tietysti, joku sanoo että lupiinit on hävitettävä, niinkuin
nykyään yleinen suuntaus teiden varsilta tuntuu olevan. Itse pidän lupiinia kauniina ja se olisi
isossa maatalon pihassa hyvä perenna, jos sen vain
sais alkuun kasvamaan.

12

1710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamppu40

      Oletko kaivannut juurakkoja luonnosta?
      Taimitarhoissa myydään lupiinia,ja kamullani se kyllä kasvaa.

    • on iskenyt myöskin

      komealupiini -lajikkeet on erittäin suosittu ryhmäperenna, joka viihtyy aurinkoisella ja lämpimällä paikalla. Kasvualustan tulee olla kuivahko tai tuore, vettä läpäisevä, hapan multava hiekkamaa.

      Viime kesänä sain siemenistä onnistuun upeet lupiinit. Oikein paahteisella paikalla esikasvatin ja syksyllä istutin neljään eri paikkaan. Kahdessa paikassa selvisivät talven yli ja ovat kukkineet aivan mahtavasti. Parina edellisenä kesänä yritykseni menivät mönkään mutta kun sitkeesti yrittää niin johan alkaa onnistuunkin. Lupiini on niin kaunis ettei malta luovuttaa. Keväällä laitoin taas uusia siemeniä jotta saisin eri värisiä, jos ne hyvin juurtuu niin selviävät talven yli.

      • ellit

        Kyllä ne itää, visko siemenet hiekansekaiseen multaan..melkein hiekkaan,itävät paremmin.


      • saman...
        ellit kirjoitti:

        Kyllä ne itää, visko siemenet hiekansekaiseen multaan..melkein hiekkaan,itävät paremmin.

        Laitoin hiekkapitoiseen halpaan vhäravinteiseen multaan enkä muistaakseni lannoittanut ollenkaan. Näkyy kasvavan paremmin vähäravinteisessa maassa. Nehän ovat maanparannus kasveja. Sitooko ne ilmasta jotenkin sitä typpee niin kuin herne? Juurakoista kokeilin ensin mutta mitään en saanut menestyyn.


      • paljon lupiinia
        saman... kirjoitti:

        Laitoin hiekkapitoiseen halpaan vhäravinteiseen multaan enkä muistaakseni lannoittanut ollenkaan. Näkyy kasvavan paremmin vähäravinteisessa maassa. Nehän ovat maanparannus kasveja. Sitooko ne ilmasta jotenkin sitä typpee niin kuin herne? Juurakoista kokeilin ensin mutta mitään en saanut menestyyn.

        taita lupiinin varsia ja tuo ne pihaasi syksyllä
        niin varmaan alkaa kasvamaan
        Olen taitellut varsia ja nakellut tuonne ojan varteen siellä nyt kasvaa paljon lupiineja


    • katinka-cat

      me muutettiin nykyiseen omakotitaloon niin siinä pihalla oli jonkinmoinen kukkapenkki jossa kasvo enimmäkseen lupiinia ruohikon seassa.pihaa ei ollu hoidettu aikoihin.sitten aloimme kunnostamaan pihaa.aattelin et minne nuo lupiinit laittais.nehän on kumminkin kauniita jossain syrjemmässä,kuin ihan paraati paikalla.sitten vaan heitin ne syrjemmälle meidän pihassa,en istuttanu enkä mitään.päällekkäin vain nakkelin juurakoita.niin ne lähti kasvamaan ja ovat levinneet 10v aikana kauheesti.se kyllä tappaa ja tukahduttaa muut kasvit jalkoihinsa.se olisi pidettävä kurissa :)

    • Maalla kasvanut

      Kauniita ovat minustakin ja olen nähnyt tänä kesänä ihan punaisia.Valkean ja vaaleanpunaisen sekoituksia on myös ,kun lähenpää katsoo.Varjoliljoista kysyin myös alenpana.Siemmenistä olisi itselle helppo yrittää,kuin alkaa tienvarsia kaivamaan.Toivottavasti onnistutaan!

    • kasvibiologi

      Itse en istuttaisi lupiineja minnekään uudelle paikalle: ovat kovia leviämään ja valloittavat elintilaa luonnonkasveilta. Surullista on katsella kun pihoilta lupiinit leviävät ja täyttävät tienpientareet.

      • Nimimerkki kasvibiologi toistaa viime vuosien lupiininvastaista liturgiaa. Minä vastaan: höpö-höpö.

        Lupiini kuuluu maamme NYKYISEEN kasvilajistoon. Piste.

        Lupiini on alkuperäinen tienpenkkojen laji Suomessa. Lupiinia on niillä kasvanut yhtä kauan kuin nykyisenkaltaisia teitäkin on ollut. Se, että kuivat kedot muutoin ovat katoamassa ei mitenkään edellytä tai oikeuta "varaamaan" tienpenkkoja vanhalle ketolajistolle (joka sekin on alun perin suurelta osalta tulokaslajistoa).

        Olisi kiintoisaa kuulla kasvibiologin näkemys siitä, mitä aikarajaa ennen saapuneet lajit ovat luonnonlajeja. KAIKKI lajithan ovat saapuneet Suomeen - mannerjäätiköllä lajisto on kovin olematon. Muistathan, että ihminen on saapunut Suomeen ennen kuusta. Pitäisikö kuusi meidän jälkeemme saapuneena tulokaslajina hävittää - kuusimetsät muodostavat laajoja yhtenäiskasvustoja ja syrjäyttävät muita lajeja...

        Jos tulokaslajit edellyttävät toimia, ehdotan että kasvibiologi ensi töikseen ryhtyy aktiivisesti nitistämään vaikkapa merimetsoja ja valkoposkihanhia. Me muut voimme sillä aikaa ihailla kauniita lupiinikasvustoja.


    • Anonyymi

      Tiedoksi, että aloitus on trolli :)

    • Anonyymi

      Tiedoksi että ylläoleva vanhan aloituksen nosto on pelkkää palstan aktivointia

    • Anonyymi

      ns. haitallisia vieraslajeja pitäisi torjua siellä, missä niistä on oikeasti haittaa, alkuperäiselle luonnolle, kuten merenrannoilla kurtturuusuista. Kaupungeissa ja omilla pihoilla hallinnassa, ne eivät kyllä leviä mihinkään, joten olisi syytä tarkistella niitä haitallisten vieraslajien torjuntasääntöjä, ettei ole vain veroparatiisi-puutarha- ja maisemointibisneksien etujenajamista.

      Minkään nimistä tataria, en kyllä istuttaisi mihinkään, enkä jättiputkia, tai palsameita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe