Sigmoidoskopia

haluantotuuden

Olis kyseinen toimenpide eessä ens viikolla ja mulla nyt on vähän ristiriitaista tietoa tuosta hommasta. Ensinnäkin lääkärini on koko ajan puhunu paksusuolentähystyksestä, mutta kutsukirjeessä puhutaan sigmoidoskopiasta (eli peräsuoli ja paksusuolen loppuosako?) kun varsinainen koko paksusuolen tähystys on kolonoskopia jos oikein ymmärsin? No jokatapauksessa tuohon helepompaan oon nyt menossa löysien jatkuvien ulosteiden takia.

Netistä löytyi kahdenlaista tietoa myös ite tutkimuksesta. Toisaalla sanotaan että letkua työnnetään sisään n. 20 cm:n matkalta ja toiset taas väittää että n. 80 cm. Kummin nyt on?

Lisäksi sanotaan että toimenpiteeseen ei tarvitse esilääkitystä tai jotain rauhottavia, mut mulla kutsussa kuitenkin lukee että 45 min. ennen tähystystä voi ottaa rauhottavan lääkityksen. Musta itestäni tuntuu etten sitä tarvitsis mut sit tässä muiden kokemuksia lueskellessa mieli on muuttunu ja ehkä sittenkin haluan sen. Mistä tiiän etukäteen kannattaako ottaa vai ei?

Te jotka ootte käyny tuossa tähystyksessä, niin otitteko rauhottavia vai tarjottiinko edes? Onko siinä toimenpiteessä lääkärin lisäks muita tyyppejä, siis hoitajia ja montako? Jutteliko ne tyypit siinä ympärillä vai mitä tekee?

10

5753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti

Jos olisin itse menossa kyseiseen toimenpiteeseen niin ottaisin kyllä sen rauhoittavan minkä annetaan. Se toimenpide tuskin on mikään kauhea mutta saavathan sitten lääkärit tehdä rauhassa työnsä jos olet rauhallinen potilas. Olen yleensä jos vaan on annettu jotain rauhoittavaa niin ottanut.

• Huojentunut

Hei!
      Olin tällä viikolla itse kolonoskopiassa ja pelkäsin ihan hirveesti toimenpidettä.
      Otin rauhoittavan lääkityksen ½ tuntia ennen tähystystä.
      Olin ihan rauhallinen ja rento sen jälkeen ja koko toimenpide sujui todella hyvin. Kesti vain 15min eikä sattunut yhtään.

Mukavan lääkärin lisäksi oli paikalla kaksi hoitajaa. Lääkäri kertoi koko ajan toimenpideen kulusta ja oli muutenkin mukava.

Sigmoidoskopia sujuu varmaan vieläkin nopeammin ja helpommin, joten älä suotta jännitä.

Suosittelen kyllä sitä esilääkitystä. Minulla se teki ainakin toimenpiteen helpoksi. Tietysti se riippuu paljon myös lääkäristä ja omasta rakenteesta, mutta kyllä se varmaan hyvin menee!

Tsemppiä!

• haluantotuuden

mä sit varmaan otan sen rauhottavan. Loppupäivän voi varmaan elellä ihan normaalisti (paitsi autolla ajo kielletty jos ottaa esilääkityksen), vai? Kuinka kauan tuon rauhottavan vaikutus kestää ja millon saa sit ajaa autoa?

• Huojentunut
        haluantotuuden kirjoitti:

mä sit varmaan otan sen rauhottavan. Loppupäivän voi varmaan elellä ihan normaalisti (paitsi autolla ajo kielletty jos ottaa esilääkityksen), vai? Kuinka kauan tuon rauhottavan vaikutus kestää ja millon saa sit ajaa autoa?

Loppupäivän voit elellä muuten normaalisti, mutta autoa ei kai saa ajaa koko päivänä. Minulle sanottiin että olisi hyvä jos olisi saattaja mukana, mutta pääsin kyllä lähtemään yksin kun menin taksilla kotiin. Vähän oli väsynyt olo ja otin heti pienet päiväunet kun olin syönyt.

Aloita syöminen vähän varovasti, ettei tule vatsa kipeäksi!
        Onnea sulle matkaan!!!!

• haluantotuuden
        Huojentunut kirjoitti:

Loppupäivän voit elellä muuten normaalisti, mutta autoa ei kai saa ajaa koko päivänä. Minulle sanottiin että olisi hyvä jos olisi saattaja mukana, mutta pääsin kyllä lähtemään yksin kun menin taksilla kotiin. Vähän oli väsynyt olo ja otin heti pienet päiväunet kun olin syönyt.

Aloita syöminen vähän varovasti, ettei tule vatsa kipeäksi!
        Onnea sulle matkaan!!!!

Kiitos kannustuksesta! Toivottavasti menee nopeasti se lääkkeen vaikutus ohi ettei mee loppupäivän suunnitelmat sit muuten uusiks ku tuon auton osalta. Siks jättäisin sen mielummin pois mut ite toimenpiteen kannalta varmaan parempi ottaa se.

Saakohan saattajan ottaa mukaan sinne toimenpidehuoneeseen vai pitääkö sen oottaa jossain muualla?

• Huojentunut

Kiitos kannustuksesta! Toivottavasti menee nopeasti se lääkkeen vaikutus ohi ettei mee loppupäivän suunnitelmat sit muuten uusiks ku tuon auton osalta. Siks jättäisin sen mielummin pois mut ite toimenpiteen kannalta varmaan parempi ottaa se.

Saakohan saattajan ottaa mukaan sinne toimenpidehuoneeseen vai pitääkö sen oottaa jossain muualla?

Riippuu varmaan paikasta, mutta tuolla missä minä olin, saattajat istuivat odottelemassa käytävällä toimenpidehuoneen vieressä.

Vielä tuosta lääkityksestä, niin ei sen vaikutus kovin montaa tuntia kestä. Minä ainakin olin jo iltapäivällä ihan kunnossa.

• haluantotuuden
        Huojentunut kirjoitti:

Riippuu varmaan paikasta, mutta tuolla missä minä olin, saattajat istuivat odottelemassa käytävällä toimenpidehuoneen vieressä.

Vielä tuosta lääkityksestä, niin ei sen vaikutus kovin montaa tuntia kestä. Minä ainakin olin jo iltapäivällä ihan kunnossa.

Nyt kun saan vielä sen tyhjennyslitkun alas kunnialla... Pitäis päättää otanko Colonsteriliä vai Klean prepiä (vaniljan makuinen), mutta ku ei oo aijempaa kokemusta kummastakaan. Colonsteril näyttää olevan yleisemmin käytetty ku tuo toinen, siitä löytyy netistä pääasiassa vaan huonoja kokemuksia, eli ehkäpä päädyn tuohon toiseen. Se vaan että jos se on sellanen ällö-vanilja ni pystyykö sitäkää juomaan litrakaupalla. Miltä Colonsteril maistuu?

3 purkkia määrättiin mun hakea apteekista eli 3 litraa tuota litkua muita nesteitä.
        Mitä nuo muut nesteet sit saa olla? Jostaki luin että esim. tuoremehut ei käy koska ne on sameita, eikä punainen mehu, mutta itelleni ei sen tarkempaa ohjetta annettu.

Sit ku stressaan vielä sen verran tästä asiasta että menkat siirtyy parilla päivällä, ettei satu just tähystyksen kohalle, niin homma ois hanskassa! :) (Minne se stressi häviää ku siitä kerranki ois hyötyä??!)

• fogonm

Nyt kun saan vielä sen tyhjennyslitkun alas kunnialla... Pitäis päättää otanko Colonsteriliä vai Klean prepiä (vaniljan makuinen), mutta ku ei oo aijempaa kokemusta kummastakaan. Colonsteril näyttää olevan yleisemmin käytetty ku tuo toinen, siitä löytyy netistä pääasiassa vaan huonoja kokemuksia, eli ehkäpä päädyn tuohon toiseen. Se vaan että jos se on sellanen ällö-vanilja ni pystyykö sitäkää juomaan litrakaupalla. Miltä Colonsteril maistuu?

3 purkkia määrättiin mun hakea apteekista eli 3 litraa tuota litkua muita nesteitä.
        Mitä nuo muut nesteet sit saa olla? Jostaki luin että esim. tuoremehut ei käy koska ne on sameita, eikä punainen mehu, mutta itelleni ei sen tarkempaa ohjetta annettu.

Sit ku stressaan vielä sen verran tästä asiasta että menkat siirtyy parilla päivällä, ettei satu just tähystyksen kohalle, niin homma ois hanskassa! :) (Minne se stressi häviää ku siitä kerranki ois hyötyä??!)

Yhden kerran pikkuisen tuntu kun letkua pistettiin sisään ja ilmaa pumpattiin...eipä tuo muuten tuntunut paljon yhtään. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä ettei siihen rauhottavia tarvitse, ei se niin iso juttu ole. =P

• Huojentunut

Minä join tuota Colonsteriliä 5 litraa. Laitoin hedelmämehutiivistettä tilkan lasin pohjalle ja sitten Colonsteril päälle ja join koko lasillisen yhdellä kertaa yhtään maistelematta ja hyvin sujui. Ei kannata ruveta ollenkaan haistelemaan ja maistelemaan vaan antaa mennä aina koko lasi kerrallaan ja mielellään aika kylmänä.

Tuo Clean prep sisältää aspartamiinia,joten valitsin heti tuon Colonsterilin, kun minä ainakin saan aina päänsärkyä aspartamiinista.

• haluantotuuden
        Huojentunut kirjoitti:

Minä join tuota Colonsteriliä 5 litraa. Laitoin hedelmämehutiivistettä tilkan lasin pohjalle ja sitten Colonsteril päälle ja join koko lasillisen yhdellä kertaa yhtään maistelematta ja hyvin sujui. Ei kannata ruveta ollenkaan haistelemaan ja maistelemaan vaan antaa mennä aina koko lasi kerrallaan ja mielellään aika kylmänä.

Tuo Clean prep sisältää aspartamiinia,joten valitsin heti tuon Colonsterilin, kun minä ainakin saan aina päänsärkyä aspartamiinista.

.. tasan viikon päästä kohtaankin vasta tuon painajaiseni, kun piti aika siirtää. Olin jo valmistautunu kaikkeen ja suurin ahdistuskin oli jo hävinny, mut nyt se taitaa tulla takasin. Olis vaan parempi ollu jos nopeesti ohi. Syömisiäki kerkesin jo keventää mut ei voi mittään.

Sellasta tulin alunperin kysymään, että miten ihmeessä tuo 3 litraa tyhjennysliuosta riittää suolen tyhjenemiseen? Muut tuntuu vetävän vähintään 4 litraa litkua eikä silloinkaan välttämättä suoli kokonaan tyhjä. Tohon koko suolen tähystykseen tuntuu olevan ihan automaattisesti suurempi määrä juomista (vai olenko väärässä?), mutta eikös sen suolen pitäis olla ihan yhtä tyhjä riippumatta siitä kumpi toimenpide tehdään? Kai se on jokseenkin yhtä huono asia onko sitä sontaa suolen alku- vai loppupäässä?

Viime hetken vinkit tuohon tyhjennykseenkin tervetulleita! Tänään vedin viikon viimeiset myslit ja mustikkakeitot, mutta saanko syödä esim. paahtoleipää suht normaalisti tähystystä edeltävään päivään saakka? Leipää, jossa on siemeniä ja rouheita sun muuta vastaavaa, ei saa tietenkään. Entäs kaurapuuro? Leseet on kielletty, mutta jos teen mikropuuroa kauraleseistä niin nehän pehmenee siinä. Hitto ku en tajunnu kysästä hoitajalta puhelimessa uutta aikaa varatessa.

Eniten mua nyt huolestuttaa toi suolen tyhjeneminen, kun apteekkikin sen verran kaukana että sinne ei noin vaan lähdetä viimesenä iltana hakemaan tyhjennyslitkuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      59
      3166
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2964
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2852
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2658
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2548
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2530
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2072
    Aihe