Miksi Toyota tössi automaatin?

Ent. autom. Corollisti

Minulla oli ennen vm-03 Toyota Corolla 1.6 automaatti. Siinä oli perinteinen neliportainen automaatti joka toimi kuin ajatus. Nyt uusiin Corolliin ei saa kuin tuota MMT-roboottivaihteistoa ja syyksi tarjotaan pienempää kultusta, vaikka oikea syy lienee halvemmat valmistuskustannukset.

Perustelu väitteelleni tulee suoraan Japanista. Hondan uudet Sedan Civicit on näet varustettu perinteisellä viisiportaisella automaattivaihteistolla, jolla on silti saatu yhtä pieni bensiinin kulutus kuin MMT-vaihteistolla. (6.7 /100km)

Erikoista tuon kulutuslukeman valossa on sekin, että Civicissä on 1.8 litrainen kone ja Corollassa vain 1.6. Civic tarjoaa isomman moottorinsa turvin paljon paremman suorituskyvyn ja vaihteistoltaan se on paljon parempi ja hienostuneempi kuin MMT. Päästöissä noissa on autoissa vain 0,2g:n ero Toyotan hyväksi, eli Hondan edistyksellisellä moottorilla on varmasti oma vaikutuksensa myös tuossa alhaisessa kulutuksessa.

Sääli, että Honda osaa, mutta Toyota ei tai sitten kyse on säästöstä väärässä paikassa, aivan kuten tuossa alussa epäilinkin. Moni pienen automaatti-sedanin ostaja saattaa ruveta katselemaan Toyotan sijaan Hondan suuntaan ja näin kävi itsellenikin. Sedan Civic on valmistettu Japanissa, mikä voi myös osaltaan houkuttaa monia entisiä Corollisteja, eikä hintaerotkaan ole kovin suuret.

Terveisiä Honda-leiristä kaikille Corolla-kuskeille ja luotettavia kilometrejä automaatilla tai ilman.

27

10097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bad....

      toimii tasaisemmin eli vaihtaa vaihteet huomaamattomammin,kuin MM-T!.

      • Automiekkonen

        Itse asiassa DSG toimii huomattavasti paremmin kuin perinteiset automaatit eli on tällä hetkellä ihan omassa luokassaan. Mitä tojoon tulee, niin Tuulilasissahan oli juttu, että tojo keskittyy lähivuosina tarjoamaan nimenomaan näitä robotteja, ja syynä nimenomaan valmistuskustannukset. Ei tartte ostaa tojotaa lähivuosina.


      • Edelleen
        Automiekkonen kirjoitti:

        Itse asiassa DSG toimii huomattavasti paremmin kuin perinteiset automaatit eli on tällä hetkellä ihan omassa luokassaan. Mitä tojoon tulee, niin Tuulilasissahan oli juttu, että tojo keskittyy lähivuosina tarjoamaan nimenomaan näitä robotteja, ja syynä nimenomaan valmistuskustannukset. Ei tartte ostaa tojotaa lähivuosina.

        Eivät vain jostain syystä kauppaa oikeaa automaattia Suomessa.


      • DSG vs. MMT

        M-MT maksaa noin 35% DSG:n hinnasta!
        Verso vs, Touran.


      • Automaattimies
        DSG vs. MMT kirjoitti:

        M-MT maksaa noin 35% DSG:n hinnasta!
        Verso vs, Touran.

        ...toisaalta se on ehkä noin 85 % surkeampi automaatti kuin DSG....


      • Dsguhrejariittää
        Automiekkonen kirjoitti:

        Itse asiassa DSG toimii huomattavasti paremmin kuin perinteiset automaatit eli on tällä hetkellä ihan omassa luokassaan. Mitä tojoon tulee, niin Tuulilasissahan oli juttu, että tojo keskittyy lähivuosina tarjoamaan nimenomaan näitä robotteja, ja syynä nimenomaan valmistuskustannukset. Ei tartte ostaa tojotaa lähivuosina.

        Dsg on osoittautunut vuosien mittaan heikoksi ja kalliiksi korjata. Vaikea myydä dsg autoa . Osa myyjistä ei edes ota dgs vaihteista vaihdossa.
        Toyota kestää.


    • näin on!

      Hondan ilmoitettu kulutuslukema ei pidä lainkaan paikkaansa. Käsivaihteinenkin on jäänyt kaikissa testeissä kauas ilmoitetuista kulutuksista ja kun automaatti on perinteinen viisivaihteinen on selvää että kaupunkikulutus kasvaa huomattavasti ilmoitettua suuremmaksi.

      • Civic menee huuruilla

        Kyllä se vaan paikkansa pitää, myös Civicin koeajoraporteissa on todettu lukemaan päästävän helposti.

        Ja mistäkö tiedän täysin varmasti?

        Siitä, että oman automaatti-civicin keskikulutus pyörii reilun 6:n litran hujakoilla. Ajo on toki maantivoittoista jolloin civic vie vain viitisen litraa sadalla.

        Kaupungissa Corolla menee ilmoitetun kulutuksenkin mukaan vähemmällä, mutta maantieajossa Civic on lyömätön ja kirii keskikulutuksen helposti tasoihin. Civicissä on muuten satasen vauhdissa kierrokset vielä alle 2000 rpm. Nuuka peli ;)


      • Etsivä löytää

        Tuosta voi lukaista alkajaisiksi omistajien kulutuslukemia Automaatti-civicille:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=569&posting=22000000026335641

        Gooletin Sedan Civiccien koeajoja ja testejä ympäri maailman ja lähes poikkeuksetta auton suorituskykyä ja taloudellisuutta kiitellään, että se siitä kulutuksen paikkansapitämättömyydesta.

        Ainoastaan Civic-Hybridin taloudellisuutta verrattuna korkeahkoon hankintahintaan on arvosteltu.


      • 10 L/100km
        Civic menee huuruilla kirjoitti:

        Kyllä se vaan paikkansa pitää, myös Civicin koeajoraporteissa on todettu lukemaan päästävän helposti.

        Ja mistäkö tiedän täysin varmasti?

        Siitä, että oman automaatti-civicin keskikulutus pyörii reilun 6:n litran hujakoilla. Ajo on toki maantivoittoista jolloin civic vie vain viitisen litraa sadalla.

        Kaupungissa Corolla menee ilmoitetun kulutuksenkin mukaan vähemmällä, mutta maantieajossa Civic on lyömätön ja kirii keskikulutuksen helposti tasoihin. Civicissä on muuten satasen vauhdissa kierrokset vielä alle 2000 rpm. Nuuka peli ;)

        Käytännön ruuhka-ajossa kaupungissa tomaatti-Civicci vie noin kympin (normiarvo 9,7 L/100km). Se pelkästään jo teki sen että valitsin dieselcorollan MMT:llä, koska ajan n. 75% ajoistani ruuhkissa pk-seudulla. Päästöarvo myös alle 130:n eli etulyöntiasema tulevassa vuosiverouudistuksessa...


    • ei osaa

      tehdä edes automaattilaatikoita. M-MT on täysi susi eikä isoihin dieseleihin saa automaattia.

    • Miksi ei vaihtoehtoja?

      Toyotan paha moka on mielestäni se, että sillä ei ole Corolla-luokassa tarjota perinteistä automaattia lainkaan. Monella kilpailijilla on ja se on iso miinus Toyotalle. Hondallakin sedanit saa perinteisellä ja HB:t robotilla. Tuohon Civiciin voi valita jopa F1-tyyliset rattivaihtajat VAG:n tuotteista nyt puhumattakaan. VAG:in tuotteilla on myös ihailtavan runsas valikoima erilaisia automaattimalleja joka makuun

      Outoa tuo Toyotan automaattipolitiikka? Olisivat panneet 5-6 vaihteisen perinteisen saataville joihinkin Corolla-malleihin tai edes säilyttäneet vanhan 4-portaisen

      • Mutta en vaihdetta

        Minä päädyin Corollasta tuohon Honda Civiciin, koska se tarjosi saman vaihtamismukavuuden kuin Toyotan entinen 4-portainen automaatti ja lisäksi viidennen overdrive-vaihteen jolla etenkin maantiekulutus pysyy kurissa ja kierrokset alhaisina. Siinä on myös rattivaihtajat, mutta niitä ei tule juuri käytettyä, koska laatikko vaihtaa muutenkin kuin ajatus.

        Tykkäsin myös DSG:stä, mutta se oli minulle liian hintava vaihtoehto. Onneksi tuon Civicin kulutus on todella pieni, jopa pienempi kuin esim. Opel Astra Diesel-automaatin. Jos Civicissä olisi 1.8:n sijaan 1.6 kone kuten Corollassa, sen keskikulutus olisi todennäkösesti jopa pienempi kuin MMT Corollassa. Nythän niillä on sama keskikulutus ja päästöt, mutta tehokkaamman Civicin isompi vääntö ja paremmin toimiva vaihteisto, tekee siitä selvästi mukavamman matkakumppanin.


    • tilasin MMT:llä

      Voin sanoa koeajokokemuksillani -Civic 1,8 EX automaatti ja Corolla 1,6 MMT ja 1,4 D4D MMT että vaihtamisen tasaisuudessa ei mitään eroa. Tai sanotaan niinpäin, että Hondan tapauksessa tuntui että alla on robottiloota, ajoittain oli lievää nykäisyä vaihdoissa, Corollan MMT:ssä sitä ei ollut yhtään enempää. Toinen ihmeellinen -joskin vääntömomenttiarvoa tutkien ei ihme- asia oli se että 1,4 dieselcorolla tuntui huomattavasti voimallisemmalta myös moottoritieajossa kuin 1,8-bensahonda.

      Te, jotka voimakkaasti kritisoitte MMT:tä, ette ole joko koskaan sitä ajaneet, tai ette osaa ajaa sillä. Vaihteisto vaihtaa tosi pehmeästi kun älyää löysätä kaasupolkimen painamista vaihtojen ajaksi, eikä muussakaan toiminnassa ole mitään moitittavaa -automaatti mikä automaatti eli mukavuutta kaupunkiajoon. Itse tilasin Multi modella Corollani, en sylkäisekään enää manuaalilootaiseen enkä polje kytkintä.

      • tilasin MMT:llä

        Multi mode on osoittautunut kestäväksi ja siksi valmistaja laittoi sen myös uusimpaan Corollaan/Aurikseen. Lisäksi myös taloudellisuus momentinmuuntimellista automaattia parempi, se on fakta ja korostuu hitaassa kaupunkiruuhka-ajossa. MMT:tä on myös takseissa ja vartiointifirmojen autoissa, ja mekaniikkaa on käytetty kauan mm. kuorma-ja jakeluautoissa, urheiluautoissa (Ferrari, M-BMW:t, Toyota MR2), henkilöautoissa (Alfa, Opel, MB) sekä miniautossa eli Smartissa.

        Hintaero manuaaliin on todella pieni enkä näe pienintäkään syytä miksi kytkintä pitäisi polkea vielä 2000-luvulla -vanhanaikaista.


      • Pirssimiekkonen

        Vai että ihan 90-heppainen diesel-corolla tuntui voimallisemmalta juin 140-heppainen honda...varmasti joo. Väätömomentti on pikkuisen isompi tojossa, mutta kun ajamaan ruvetaan, se jää hondalle kuin tikku p..kaan.

        Ja jos joku ihan tosissaan väittää tojon robotin olevan kunnollinen automaatti, nin kehottaisin heittämään pikku lenkin DSG:llä. Ei tartte välikaasujen kanssa leikkiä...ei millään pahalla.


      • 1,4 D-4D MMT

        Onhan se varsinainen tykki. Kiihtyvyyskin sataseen päälle 16 sek. Siinä hontakin kalpenee!

        "Vaihteisto vaihtaa tosi pehmeästi kun älyää löysätä kaasupolkimen painamista vaihtojen ajaksi,"

        Onko älyttömämpää kuultu kun puhutaan "automaattivaihteisista" autoista!
        Mikä automaatti se sellainen on, jossa kuljettajan on uhrattava ajatuksia vaihteensiirrolle? Pelleilyä sanon minä! Automaatin kuuluu muuttaa välitystä ilman kuljettajan kikkailuja ja vielä mahdollisimman huomaamattomasti.


      • ***
        tilasin MMT:llä kirjoitti:

        Multi mode on osoittautunut kestäväksi ja siksi valmistaja laittoi sen myös uusimpaan Corollaan/Aurikseen. Lisäksi myös taloudellisuus momentinmuuntimellista automaattia parempi, se on fakta ja korostuu hitaassa kaupunkiruuhka-ajossa. MMT:tä on myös takseissa ja vartiointifirmojen autoissa, ja mekaniikkaa on käytetty kauan mm. kuorma-ja jakeluautoissa, urheiluautoissa (Ferrari, M-BMW:t, Toyota MR2), henkilöautoissa (Alfa, Opel, MB) sekä miniautossa eli Smartissa.

        Hintaero manuaaliin on todella pieni enkä näe pienintäkään syytä miksi kytkintä pitäisi polkea vielä 2000-luvulla -vanhanaikaista.

        Kullakin merkillä on omat robottivaihteistonsa. Olen itseasiassa ajanutkin yhtä robottivaihteella varustettua kuorma-autoa jo 80-luvulla. Toyotan MMT:tä ei ole misään.


      • muistaa
        1,4 D-4D MMT kirjoitti:

        Onhan se varsinainen tykki. Kiihtyvyyskin sataseen päälle 16 sek. Siinä hontakin kalpenee!

        "Vaihteisto vaihtaa tosi pehmeästi kun älyää löysätä kaasupolkimen painamista vaihtojen ajaksi,"

        Onko älyttömämpää kuultu kun puhutaan "automaattivaihteisista" autoista!
        Mikä automaatti se sellainen on, jossa kuljettajan on uhrattava ajatuksia vaihteensiirrolle? Pelleilyä sanon minä! Automaatin kuuluu muuttaa välitystä ilman kuljettajan kikkailuja ja vielä mahdollisimman huomaamattomasti.

        että tojotisti tyytyy vähempäänkin!:DDDDD


    • vaikkapa....
      • lisää MMT:stä

      • meidän pankki

        Osuuspankin ja Iltalehden huipputestaajien käsissä mustakin muuttuu valkoiseksi!


      • olet asiantuntija...
        meidän pankki kirjoitti:

        Osuuspankin ja Iltalehden huipputestaajien käsissä mustakin muuttuu valkoiseksi!

        Ja sinä tietenkin olet maamme fiksuin ja tietävin autojen asiantuntija ja koeajaja? Tietenkin?


      • kuka uskoo,kuka ei.
        lisää MMT:stä kirjoitti:

        linkki:

        http://www.iltalehti.fi/autot/200701255643235_at.shtml

        MM-T.
        Yleensä olen kokenut nämä vaihteistot hieman kömpelöinä. Corollassa M-MT toimii mielestäni tavanomaista paremmin. Etenkin ratin alta säädettävillä siivekkeillä ajoon saa mukavasti rytmiä.
        MMT-vaihteiston mainio puoli on se, että se tarjoaa automaatin mukavuutta ja käsivaihteiston kulutuksen - itse asiassa MMT-kulutus on jopa käsivaihteista pienempi.


    • Anonyymi

      DSG tai joku Robottvaihteisto esim Multimode tai MMT eivät ole yksikään perinteisiä automaatteja. Jenkkiautoissa joissakin isommissa eurooppalaisissa tai japanilaisissa on perinteisiä automaatteja ollut. Kaikki nuo em. vaihteistot ovat sähköisesti ohjattuja
      manuaalivaihteistoja. Perinteisissä automaateissa on turbiinikytkimet näissä DSG-ssä ja robottivaihteistoissa on joko kuivakytkin tai märkäkytkin jota ohjataan sähköisesti tietokoneen välityksellä., DSG:ssä kytkimiä on kaksi, toinen parittomille vaihteille ja toinen parillisille. Turbiinivaihteistoissa ei tarvita sähköä lainkaan, koska turbiini toimii öljyn kiertoon perustuen ja oljyn kierron säätelemiseen. Turbiini on myös vahva eikä heti hajoa. Ensimmäiset automaattivaihteistot olivat juurikin noita turbiinivaihteistoja ja raskaassa kalustossa niitä käytetään edelleen.

      • Anonyymi

        kuten myös käytetään robootti vaihteistoja kuorma-autoissakin myös edelleen


    • Anonyymi

      Nyt ollut 17,5 v. tuo robottivaihteisto käytössä ja edelleen toimii täysin virheettömästi. Vikoja siinä ei ole ollut koskaan ja se kuluttaa vähän bensaa, ja varsinkin sekalaisessa pätkäajossa missä edes lähes uusi taloudellinen alle 2 v. dieselini ei pärjää sille. Ominaisuuksista huonoin on vähän töksähtelevä vaihtaminen kylmällä moottorilla, joka kylläkin johtuu siitä että itse moottori siirtyy hieman äkkinäisesti moottorijarrutuksen puolelle kylmänä (kun kaasun nostaa nopeasti tai kun automatiikka tekee saman vaihtaessaan vaihdetta). Toinen huono ominaisuus tuli aikanaan esille, kun akku petti autosta - myös vaihteisto on täysin kuollut ilman virtaa eli edes vapaalle et saa sitä silloin.

      Eli yhteenvetona se on ollut varmatoiminen ja taloudellinen vaihtoehto, joka jättää toivomisen varaa vaihtamisen mukavuudessa hetken kylmällä moottorilla liikkeelle lähdön jälkeen ja sitä enemmän mitä lähempänä ulkolämpötila on noin +10 astetta. (1,8 bensa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe