Tiedättekö

Nyt just.

Mitä sanonta tarkottaa "tämä pitää kallita"

31

2607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hildurvonhopsis

      leipomisesta kyse ja pitäisi kaulita kaulimella sitä taikinaa... en muuta hoksaa näin aamutuimaan aurinkoisena ja lämpimänä kesäaamuna kun linnut laulaa ja aurinko paistaa...

      • Nyt just.

        ei oo kyse leipomisesta.

        "tämä pitää kallita"


      • kallita?
        Nyt just. kirjoitti:

        ei oo kyse leipomisesta.

        "tämä pitää kallita"

        Kun teurastetaan esim. sika, se kallitaan, siis nahasta karvat pois ja jotain muutakin muistaakseni.


      • Nyt just..
        kallita? kirjoitti:

        Kun teurastetaan esim. sika, se kallitaan, siis nahasta karvat pois ja jotain muutakin muistaakseni.

        en tarkota sitä nyt,se on miesten homma mutta tekee sitä jotkut naisetkin.


      • Pirrejuupas
        Nyt just.. kirjoitti:

        en tarkota sitä nyt,se on miesten homma mutta tekee sitä jotkut naisetkin.

        poisti ruhosta on kalttausta, se kun kaadetaan kuumaa vettä ruhon päälle ja laitetaan joku peite päälle vähäksi aikaa ettäa karvat irtoaisivat sian nahasta helposti.


      • en olisi muistanut
        Pirrejuupas kirjoitti:

        poisti ruhosta on kalttausta, se kun kaadetaan kuumaa vettä ruhon päälle ja laitetaan joku peite päälle vähäksi aikaa ettäa karvat irtoaisivat sian nahasta helposti.

        Vain kerran lapsena näin siantapon ja sen kalttauksen. Meiltä pennuilta se oli kiellettyä katsomista, mutta naapurissa ei ollut niin väliä. Siellä näin myös lehmän siemennyksen. Uskovaisessa kodissani siltäkin "varjeltiin". Pelkäsivät ilmeisesti, että kyselen, mitä se eläinlääkäri lehmää kiusaa.


      • Pirre*
        en olisi muistanut kirjoitti:

        Vain kerran lapsena näin siantapon ja sen kalttauksen. Meiltä pennuilta se oli kiellettyä katsomista, mutta naapurissa ei ollut niin väliä. Siellä näin myös lehmän siemennyksen. Uskovaisessa kodissani siltäkin "varjeltiin". Pelkäsivät ilmeisesti, että kyselen, mitä se eläinlääkäri lehmää kiusaa.

        olin käyttämässä lehmää sonnille..kai se sen ajan seksivalistuksesta kävi, - uskovaisia olivat (olevinaan) meidänkin kotona, ihmisellä ei saanut olla mitään syntisiä viettejä, - tai ei olisi saanut olla.


    • rose*

      tuli jostain syystä mieleen sana kuohita ?

      toinen taas keritä(lampaalta villa).

      • Kissalta

        siis kuohita.... :)


      • Nyt just.-.
        Kissalta kirjoitti:

        siis kuohita.... :)

        ei osunu vieläkään.


      • ois lähtenyt
        Kissalta kirjoitti:

        siis kuohita.... :)

        minun kissalta suku-kalleudet,,,,,hih hih hih


    • arvaus silkka

      sillai kaltata eli kuoria puu.

    • kurjenkello

      kun en tiedä, parranajoa?

    • Minulla vihloo takahampaaseen ja täytyisi tilata hammaslääkäriin aika. Siksi pelkäänpä nyt heti, että tuollainen on jokin hammaslääkärin kauhea kidutustoimenpide. Ai ai...

    • esim. puron juoksun

      hidastamisesta, padon rakentamisesta?

    • Juniperus

      Kallitseminen tarkoittaa terän ohentamista takomalla. Seppä kallitsi viikatteet, kun teränsuu oli vähitellen vahventunut, eikä hionta enää riittänyt terittämään viikatetta.

      • En ole kuullutkaan koskaa tuota "kallita"- sanaa, kiitos taas.

        Liipata piti kun viikate tylsyi, ja kyllä ihailin ja tuijotin isän nopeita sormia kun hän teroitti liipalla niittokonettaan.


      • meilläpäin
        Pirrejuupas kirjoitti:

        En ole kuullutkaan koskaa tuota "kallita"- sanaa, kiitos taas.

        Liipata piti kun viikate tylsyi, ja kyllä ihailin ja tuijotin isän nopeita sormia kun hän teroitti liipalla niittokonettaan.

        mutta me sanoimme viitake. Mistähän moinen ero?


      • meilläpäin kirjoitti:

        mutta me sanoimme viitake. Mistähän moinen ero?

        viitakekin, en muista niin tarkkaan, tuo dementus...:/


      • Kutv M

        Hyvällä sepällä joka osasi takoa ja karkaista hyvin
        viikatteen terän oli ennen kysyntää.Olihan seppiä ja
        seppiä,mutta karkaisu oli taito laji.Liian kovaksi
        karkaistut katkesi ja lohkesi helposti ja pehmeät
        taas ei pysyneet terävänä.

        Nykyään ei löydy enää seppiä jotka alkaisi tätä
        puuhaa tekemään,ainakaan mun kotiseudulta.

        "nippu teriä olis taottavaksi"


      • ennen heinäntekoa
        meilläpäin kirjoitti:

        mutta me sanoimme viitake. Mistähän moinen ero?

        ja heinäaikaan niitä liipattiin, se on kai tuota "ohentamista".


    • Anskuliini

      toiset ovat vastanneet, vastaan että viikate pitää kallita, eli seppä kuumentaa ja takoo sen.
      Olen lapsena vienyt usein viikatteen teriä kyläsepälle kallittaviksi.

      • Pirre*

        onkin senpuolen murresanoja, tuo kallita?

        En muista ainakaan että oisin kuullut sanaa savonmuassa elläissäni.


      • Nyt just.,
        Pirre* kirjoitti:

        onkin senpuolen murresanoja, tuo kallita?

        En muista ainakaan että oisin kuullut sanaa savonmuassa elläissäni.

        asia selves vikatteen takominen,
        ja kuka sen parhaiten osaa kuin seppä ite.


      • vaan
        Nyt just., kirjoitti:

        asia selves vikatteen takominen,
        ja kuka sen parhaiten osaa kuin seppä ite.

        tylsistyneen teroittaminen takomalla, kuten Anskuliini tiesi.


      • Juniperus
        vaan kirjoitti:

        tylsistyneen teroittaminen takomalla, kuten Anskuliini tiesi.

        Kallitsemalla teränsuu oheni, mutta kyllä sen jälkeen vielä tarvittiin liipan kalkutusta, jotta terä olisi leikannut. Liipattaessa teränsuu kesän mittaan vähitellen paksuuntui, ja siksi tarvittiin taasen seppää seuraavana keväänä.

        Jos sana on Nykysuomen sanakirjassa, se ei ole murteellinen, ellei niin erikseen mainita.


      • Juniperus kirjoitti:

        Kallitsemalla teränsuu oheni, mutta kyllä sen jälkeen vielä tarvittiin liipan kalkutusta, jotta terä olisi leikannut. Liipattaessa teränsuu kesän mittaan vähitellen paksuuntui, ja siksi tarvittiin taasen seppää seuraavana keväänä.

        Jos sana on Nykysuomen sanakirjassa, se ei ole murteellinen, ellei niin erikseen mainita.

        siis yleisnimitys, - ehkä sana vain jäi lapsena huomaamatta.


      • murreilmaus,
        Juniperus kirjoitti:

        Kallitsemalla teränsuu oheni, mutta kyllä sen jälkeen vielä tarvittiin liipan kalkutusta, jotta terä olisi leikannut. Liipattaessa teränsuu kesän mittaan vähitellen paksuuntui, ja siksi tarvittiin taasen seppää seuraavana keväänä.

        Jos sana on Nykysuomen sanakirjassa, se ei ole murteellinen, ellei niin erikseen mainita.

        vaan ihan ehtaa suomen kieltä. Varmaankin unohtunutta, vikatteiden(pappani murretta) käytön vähentyessä.


    • Kallinen tuosta takomisesta peräisin, lienevätkö olleet viikateseppiä.

      Ps. en ole ite Kallinen :)

    • Rocellii

      ajattelin, että se olisi jotain
      nahkomista..tai karvojen irrottamista nahasta
      vaan olikohan se kalttaamista ?

    • Anonyymi

      Kyllä Juniperus näköjään tietää asiat hyvin.
      Sama kallitus tai kallitseminen se oli Lapissakin aikoinaan, kun siellä asuin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe