Ilman luottokorttia mahdotonta

varata lentoa?

En voi uskoa tätä. Olen kiukkuinen ja turhautunut. Olemme kaverin kanssa suunnitelleet yhteistä matkaa Ranskaan ensi syyslomallamme. Vaihtoehtoihin tutustuttuamme ja matkapäivät päätettyämme olisi nyt aika varata hostelli ja lennot Helsinki - Nice - Helsinki. Hostelli järjestyisi jouhevasti (olen jo lähettänyt tiedustelusähköpostin ja saanut rohkaisevan vastauksen), mutta lennoista on syntynyt varsinainen murheenkryyni. Lufthansa lentää kohteeseemme edullisimmin. Olemme opiskelijoita ja budjettimme on sen mukainen: meillä ei ole varaa maksaa lennosta 400 euroa per naama. Onneksi myös halvalla voi lentää - tai niin sitä luulisi.

Miten h****tissä noihin lentoihin pääsee käsiksi, kun täysi-ikäisyydestä huolimatta ei omista luottokorttia? Vanhempani olisivat täysin valmiita toimimaan kortteineen välikäsinä asiassamme, mutta se ei ole mahdollista ilman Lufthansan Miles & More -jäsenyyttä. Jäsenkorttia ei taas voi saada, ellei pankkikortti ole kirjoilla sallituissa maissa. Eipä näkynyt Finlandia tuossa listassa.

Nettivarauksista ei ilmeisesti ole mahdollista saada neuvontaa suomeksi. Varauspalveluun jo soitin, ja siellä epäselvästi englantia sössöttävä nainen ei edes tarjonnut nettivarausjärjestelmän mukaan saatavilla olevaa halpaa lentoa, ja väitti toisen lennon hinnaksi 530 euroa, vaikka sekin nettijärjestelmässä oli paljon vähemmän. Kun alkajaisiksi kysyin, oliko mahdollista saada palvelua suomeksi, minulle vastattiin, että pitäisi odottaa 40 minuuttia. Kun hetken kuluttua soitin uudelleen (englanninkielisestä palvelusta en saa puhelinkeskusteluja kammoavan kielitaitoni takia paljon irti), jonotin 10 - 15 minuuttia, keskuksesta vastasi jälleen sama nainen - siitäkin huolimatta, etten ollut valinnut englannin kielistä palvelua, vaan ohjeiden mukaan odottanut linjalla.

Erittäin turhauttava kokemus! Olen soittanut matkatoimistoihin, lentoyhtiölle, lentokentälle (en edes päässyt läpi) eikä mikään näistä ole tuottanut sanottavaa tulosta. Matkatoimistoni tarjous olisi 265 euroa/hlö, mikä on 80 e kalliimpi kuin suoraan netissä tehty varaus. Kun luin Lufthansan sivuilta, että toisen henkilön on mahdollista ostaa toiselle lentolippu lahjaksi ja maksaa ostos omalla luottokortillaan kunhan matkustajalla olisi oma kortti matkustuspäivään mennessä tunnistamista varten, kiiruhdin pankkiin ja hankin Visa Electronin (valmis kahden viikon kuluttua). Tästä ei nyt kuitenkaan ole mitään hyötyä, koska Suomi ei kuulu "sallittujen maiden" listalle. Lufthansalla ei ole suomen kielistä nettisivustoa. Kielimuurin lisäksi nykyinen sivu on jokseenkin sekava.

Enkö todellakaan voi varata lentoa minulle ja ystävälleni ilman, että teen pitkän junamatkan Helsinkiin lentokentälle, ja maksan junasta saman verran kuin säästäisin, jos en käytä matkatoimistoa? (!) Olen aivan epätoivoinen. Teemme parhaillaan kumpikin kesätyötä osittain vain päästäksemme matkalle. Minä suunnallani olen huhkinut matkan käytännön toteutuksen parissa, ja kaikki valuu hukkaan... Lentojen kanssa ei sovi vetkutella kovin pitkään, sillä hinnat muuttuvat kokoa ajan, ylöspäin yleensä. Jos tiedätte näistä asioista, kertokaa toki, onko tilanteemme "ottakaa matkatoimiston tarjous" vai "voitte varata edullisen lennon näin:". Kiitos avusta jo etukäteen!

18

5186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Jos haluat varata lennon netissä ulkomaalaiselta lentoyhtiöltä, pitää olla luonnollisesti luottokortti. Miten muuten homma voisi toimia? Miten meinasit maksaa kyseisen lennon ilman luottokorttia?

Toinen vaihtoehto on tietysti varata matka suomalaisen matkatoimiston kautta, tässä tapauksessa matkatoimisto ottaa itselleen luonnollisesti palkkion.

• ja helppo ratkaisu:

Lennä Finnairilla. Jos löydät tarjouslennon, voit päästä edestakaisin 170 €. Lisäksi palvelu on huippuluokkaa ja henkilökunta suomenkielistä.

• ostanut

siskon Visa-kortilla eikä mitään ongelmia ole ollut, hyvin on toiminut... Tosin en ole Lufthansalta ostanut joten heillä saattaa sitten olla jokin eri systeemi.
      Jos ei onnistu niin ottakaa matkatoimiston hinta ja maksakaa se lisämaksu.

• Ei onnistu enää

Nykyisin kun yhä suurempi osa yhtiöistä alkaa siirtyä elektronisiin lippuihin, ei tule sinultakaan onnistumaan siskon Visa-kortilla lipun ostaminen. Sen Visa-kortin omistajan kun tulee matkustaa mukana, koska hänen kortillaan ne liputkin ovat.

• ....
        Ei onnistu enää kirjoitti:

Nykyisin kun yhä suurempi osa yhtiöistä alkaa siirtyä elektronisiin lippuihin, ei tule sinultakaan onnistumaan siskon Visa-kortilla lipun ostaminen. Sen Visa-kortin omistajan kun tulee matkustaa mukana, koska hänen kortillaan ne liputkin ovat.

No eikös Finnair ole siirtynyt e-lippuihin? Ja silti kenen tahansa luottokortilla maksaminen onnistuu. Kunhan vaihtaa kentällä esitettävän tunnisteen kuvalliseksi hlötodistukseksi sen luottokortin sijaan.

Lufthansalla tosin onnistui ennen, ei enää. No, off topic anyway.

• Sansibaristi
        Ei onnistu enää kirjoitti:

Ei ne e-liput ole siinä luottokortilla tai millään muullakaan matkustajan hallussapitämällään dokumentilla. E-liput ovat aina vain ja ainoastaan lentoyhtiön tietokannassa, josta ne pystytään kyllä hakemaan esiin ties millä keinoin.

Minkäköhänlaiseksi työmatkustus menisi, jos pitäisi kaikki matkat maksaa omalla luottokortilla ja jäkikäteen periä sitten firmalta rahat? Itselläni on sen verran pieni limiitti kortissani, etten pystyisi maksamaan matkoja itse - matkalaskut kun maksetaan miedän firmassa palkan yhteydessä. Ja kyllä, ihan kustannussyistä, pieni firma kun on kyseessä.

Kyllä ainakin meillä lippujen ostaminen on onnistunut firman luottokortilla, eli maksajana on joku muu kuin matkustaja. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia.

Sinänsä kuitenkin off-topic, etten ole ole Lufthansalle lentänyt, monella muulla yhtiöllä kyllä.

• Netin kautta ei paperilippua

Lufthansa on nettivarausten suhteen näyttänyt siirtyneen pelkästään elektronisiin lippuihin. Kun liput varataan, mitään paperilippuja ei lähetetä eikä tarvita, vaan check innissä näytetään luottokortti jolla liput on varattu, ja se riittää. Tämä luonnollisesti vaatii että se, jonka kortilla liput on varattu, matkustaa mukana (Lufthansan sivuillakin tuo sanotaan, kun on varausta tekemässä).

Matkatoimiston kautta voi saada paperilipun, mutta sitten täytyy maksaa se lisämaksu. Siitä ei pääse mihinkään.

Mutta yksi juttu tuli mieleen: suostuisivatko vanhempasi hommaamaan sinulle luottokortiinsa rinnakkaiskortin? Kun tuollaisen hakee korttiyhtiöltä, voit käytellä sitä kuin omaasi. Voisit siis varata lennot netin kautta ilman ongelmia.

• varata lento?

Kerroin jo edellä tilanneeni Visa Electronin. Eilen itse asiassa. Käykö tuo luottokortista? Pankkitäti sanoi, että kyllä hänen mielestään sen pitäisi kelvata siihen, mihin Visakin, kunhan kortin liittää verkkomaksuvälineeksi omalta tietokoneeltaan. Mutta mutta... Voivatko lentojen hinnat tuota korttia odotellessa kohota niin, että yhtä kaikki olisi paras vain ottaa vastaan matkatoimiston tarjous palvelumaksuineen päivineen?

Ymmärsin muuten Lufthansan sivuilta, että Saksan sisäisissä lennoissa ei ole enää mahdollisuutta paperilippuun, mutta joissain muissa lennoissa on. Ymmärsin ehkä väärin ja todennäköisesti jotenkin vajaasti ainakin. Huoh.

• riksu
        varata lento? kirjoitti:

Kerroin jo edellä tilanneeni Visa Electronin. Eilen itse asiassa. Käykö tuo luottokortista? Pankkitäti sanoi, että kyllä hänen mielestään sen pitäisi kelvata siihen, mihin Visakin, kunhan kortin liittää verkkomaksuvälineeksi omalta tietokoneeltaan. Mutta mutta... Voivatko lentojen hinnat tuota korttia odotellessa kohota niin, että yhtä kaikki olisi paras vain ottaa vastaan matkatoimiston tarjous palvelumaksuineen päivineen?

Ymmärsin muuten Lufthansan sivuilta, että Saksan sisäisissä lennoissa ei ole enää mahdollisuutta paperilippuun, mutta joissain muissa lennoissa on. Ymmärsin ehkä väärin ja todennäköisesti jotenkin vajaasti ainakin. Huoh.

Periaatteessa Visa Electronin pitäisi käydä Visana, riippuen pankista. Ilmeisesti Nordean ja Sampon electroneissa on tämä ominaisuus.

Mutta. Olen yrittänyt omalla Nordean Electronilla varata lentoan British Airwaysin sivuilta ja ne ei ainakaan näytä hyväksyvän mun korttia.

• päättää
        riksu kirjoitti:

Periaatteessa Visa Electronin pitäisi käydä Visana, riippuen pankista. Ilmeisesti Nordean ja Sampon electroneissa on tämä ominaisuus.

Mutta. Olen yrittänyt omalla Nordean Electronilla varata lentoan British Airwaysin sivuilta ja ne ei ainakaan näytä hyväksyvän mun korttia.

hyväksyykö se Visa Electronin maksuvälineeksi vai ei (pitää olla mahdollisuus tehdä katevaraus). Ei pankki päätä tai säätele missä Visa Electronia voi käyttää ja missä ei! Ja Visahan ei ole sama asia kuin Visa Electron...

• varata lentoa?

Ensimmeäiselle: elättelin toivetta, että ns. lahjaostaminen olisi mahdollista eli luottokortin, jolla maksu tapahtuu, ei tarvitsisi olla yhden matkustajista. Minulla siis olisi mahdollisuus käyttää luottokorttia vanhempieni kautta, mutta vanhempani (luottokortin omistaja) eivät olisi itse mukana lennolla. Toinen toive (joka kyllä kuoli ajat sitten) oli, että lentoyhtiöille olisi mahdollista maksaa laskulla: kotiosoitteeseeni lähettettäisiin lasku nimelle, joka maksaa, ja maksajan ei tarvitsisi muodollisesti olla sama kuin matkustajan. Jah. Palautit minut maan pinnalle.

Toiselle: Finnair on pirun kallis, ilmeisesti verojen takia, jos ei tosiaan satu löytämään tarjouslentoa. Matkustusajankohtamme vain on sikäli joustamaton, että tahdomme ehdottomasti käyttää syyslomamme matkan sisällä. Lähtöpäivästä ja tulopäivästä voimme joustaa kummastakin yhdellä vurokaudella, mutta se ei oikein riitä Finnairin tarjouslentoja havitellessa. Kiitos vihjeestä kuitenkin.

Kolmannelle: Lufthansa nimenomaan ilmoittaa että "the owner of form of payment has to bee one of the passengers" tai jotain eli maksuvälineen haltiajan täytyy olla yksi matkustajista (ellei tämä kuuluu mail and more-kerhoon, johon Suomesta ei voi liittyä). Kiitän avuliaisuudestasi.

Nyt huomaan itsekin, kuinka pöhköä oli lähettää viestiä tänne, kun olen jo kerran todennut homman toivottomaksi. :) Miten muuten puhelinvarauksissa nuo maksuvälineet menevät? Onko maksu sielläkin suoritettava luottokortilla? Eipä silti, viime kerralla tuokin keino osoittautui melko hedelmättömäksi. En ole oikein tottunut kommunikoimaan vieraalla kielellä puhelimitse, joten en tohtinut ruveta kovistelemaan henkilökunnan edustajaa siitä edullisesta lennosta. Voiko Internetin kautta tilatessa olla mahdollista bookata lento, jota ei puhelinvarauksella voi saada?

• oikaisua

Kirjoitat "Finnair on pirun kallis, ilmeisesti verojen takia, jos ei tosiaan satu löytämään tarjouslentoa."

Lentolipuissa olevat "verot" ovat viranomaismaksuja (matkustajamaksu, turvatarkastusmaksu yms.) ja ne ovat kenttäkohtaisia ja periaatteessa ihan samat kaikille lentoyhtiöille.

• varata lento?
        oikaisua kirjoitti:

Kirjoitat "Finnair on pirun kallis, ilmeisesti verojen takia, jos ei tosiaan satu löytämään tarjouslentoa."

Lentolipuissa olevat "verot" ovat viranomaismaksuja (matkustajamaksu, turvatarkastusmaksu yms.) ja ne ovat kenttäkohtaisia ja periaatteessa ihan samat kaikille lentoyhtiöille.

Kiitos oikaisusta. Olen hyvin tietämätön näistä asioista eikä minun pitäisi mennä höpöttämään omiani, kun en ole varma.

• lomailija-xx

Finnair on kallis, koska syyslomaviikolla (jonka ilmoitit matka-ajankohdaksenne) -yllätys, yllätys - on lipuille kysyntää ilman tarjouskampanjoitakin eli ns. korkeasesonki. Ei siis ole kalliilla hinnalla mitään tekemistä verojen ja lentokenttämaksujen kanssa -ovat samat kaikille ko.kentälle lentäville yhtiöille. Koululaisten loma-aikojen ulkopuolella on sitten helpompi löytää Finnairiltakin tarjoushintaisia paikkoja.

• Nizzaan

Oletko katsonut Blue1:n hintoja syyslomalle? Suorat lennot Hki-Nizza syksylle vielä 119 e suunta verot. Luffe taitaa tehdä välilaskun.

• PekkoOriginal

Kirjoitit:
        >tai jotain eli maksuvälineen haltiajan täytyy olla >yksi matkustajista (ellei tämä kuuluu mail and >more-kerhoon, johon Suomesta ei voi liittyä).

Miten niin ei voi liittyä? Itselläni on Suomesta netin kautta hankittu M&M kortti lompakossa ja pari viikkoa sitten tyttökaverini liittyi myös Lufthansan kanta-asiakasohjelmaan ilman vaikeuksia.

Rekisteröinin alkuun pääset tämän linkin kautta:
        http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/fi/my_account/my_profile/enrolment?l=en&nodeid=1700006

• Leka2

Onko sinulla tili jossain pankissa? Jos on, voit osassa internetpalveluita käyttää verkkopankkitunnuksia lentojen maksamiseen mm. ebookersissa. Täällä toimii mm. Sammon, OKO ja Nordean verkkopankkitunnukset. Toki Eebokers ottaa hieman enemmän hintaa kuin suoraan lentoyhtiön sivuilta mutta ainakin sen saa varattua.

• Madridista juuri tullut...

Ainakin KLM:llä ja Finnairilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe