Meidän piti saada niin paljon uutta ja mullistavaa aikaan. Meidän piti poistaa kaikki maailman epäkohdat, parantaa koko maailma, rakentaa uusi uljas yhteiskunta jossa ei ole köyhiä, sorrettuja eikä nälkäisiä. Meidän piti saada kaikki sodat loppumaan, kaikki riisto, kaikki epäoikeudenmukaisuus loppumaan.
Milloin me annoimme periksi? Milloin menetimme viattomuutemme? Milloin meiltä loppuivat sanat?
Nyt emme enää puhu tärkeistä asioista. Puhumme naapurin kellarin ovesta. Kun orava juoksi tien poikki niin se sai minut ah niin hyvälle tuulelle. Puhuuko savolaiset rumemmin kuin pohjalaiset?
Puhummeko vain rikkoaksemme ympäröivän hiljaisuuden?
T.
Paloma
Milloin annoimme periksi?
34
2052
Vastaukset
- Pirre*
ja idealismi, siinäpä ne, nyt on vain realistinen kyynisyys jälellä.
- miinuus
jätämme nuorisolle? Sanomme, että olemme kyynistyneet. Mitään ei kannata unelmoida tai yrittää...puhumme vain tyhjää.
Kuinka suhtaudutte läheisiin nuoriinne ja heidän tulevaisuudenuskoonsa? Onko heillä sitä edes?yltiöposittivisellakaan luonteella ei ole; ilmaston lämpeneminen on asia joka on ratkaisematta - eikä kellään näytä olevan haluja tinkiä omasta mukavuudestaan, ei lännessä kuin idässäkään, - päinvastoin.
- sinä
Pirrejuupas kirjoitti:
yltiöposittivisellakaan luonteella ei ole; ilmaston lämpeneminen on asia joka on ratkaisematta - eikä kellään näytä olevan haluja tinkiä omasta mukavuudestaan, ei lännessä kuin idässäkään, - päinvastoin.
tingit?
- miinuus
Pirrejuupas kirjoitti:
yltiöposittivisellakaan luonteella ei ole; ilmaston lämpeneminen on asia joka on ratkaisematta - eikä kellään näytä olevan haluja tinkiä omasta mukavuudestaan, ei lännessä kuin idässäkään, - päinvastoin.
kun lukaisin jostain taas uutisia. Tuo pommijupakka briteissä...
Mihin kohta uskaltaa luottaa?
Olivat antaneet varoituksen jo huhtikuussa "he jotka parantavat teitä, tappavat teidät"
Suurin osa kiinniotetuista on tosi päteviä lääkäreitä ja labrahenkilökuntaa. Tuli vaan mieleen, mitkä mahdollisuudet heillä on jo työssään toimia...no miten haluavat. Voiko heihin luottaa? Eivät lie ainoita. Noin syvälle yhteiskuntaan kun porautuu, taitaa olla aika mahdoton tehtävä edessä vastapuolella. sinä kirjoitti:
tingit?
niinkuin ei kiinlaisetkaan, eikä amerikkalaisetkaa, ja tuskin venäläiset sen enempää...
Luulen että nämä "entiset" kommunistiset valtioit haluavat kaiken sen hyvän mistä ovat suunnitelmatalouden aikana jääneet paitsi.
Ostatko sie lentotomaatteja esim, - mie en osta, jätäkö lentämättä jos olet tilannut lomamatkan jostain etelästä, luulisin ettei kukaan muukaan.- enkä osta
Pirrejuupas kirjoitti:
niinkuin ei kiinlaisetkaan, eikä amerikkalaisetkaa, ja tuskin venäläiset sen enempää...
Luulen että nämä "entiset" kommunistiset valtioit haluavat kaiken sen hyvän mistä ovat suunnitelmatalouden aikana jääneet paitsi.
Ostatko sie lentotomaatteja esim, - mie en osta, jätäkö lentämättä jos olet tilannut lomamatkan jostain etelästä, luulisin ettei kukaan muukaan.ulkomaisia tomaatteja.
kasvatus ja valistustyössä, sekä mitä tehtävää olemmekaan tehneet tässä yhteiskunnassa. Nyt alkaa olla tilinteon aika: mitä jätän perinnöksi omille lapsilleni, uudelle sukupolvelle? Elämme aikaa jolloin ääri-individualismi on avainsana, yhteistä vastuuta ei enää tunneta ja yhteiskunta....on melkein kirosana, ainakin tietyissä osissa maailmaa. Ns. raunch-kulttuuri jossa äärimmäinen seksuaalisuuden korostaminen ja mistäänpiittamaton käytös (a la Britney Spears, Paris Hilton) on tullut teinityttöjen ihanteeksi, kuusivuotiaat pikkutytöt laskevat housujaan mahdollisimman alas lanteille ja kaikki on sallittua paitsi pedofilia (mutta siitäkin huolimatta äidit ostavat pikkutytöilleen paljastavia ja seksuaalisesti haastavia vaatteita).
Elämme ainaisessa terrorismin pelossa (ainakin maailmalla) ja yritä viedä lentokoneeseen sisälle pullollinen eau de colognea.... Ydinsodan suurin vaara on ehkä saatu neuvoteltua pois mutta uusia petoja on nostamassa päitään joka suunnalta.
Itsekkyys, kyynisyys, oman edun tavoittelu...mammonan palvonta ja väkivallan ihannoiminen on normaalia nykyajan ihmisille. Mitä me oikein luulimme itsestämme silloin, kauan kauan sitten, kaukaisessa menneisyydessä?
(In a galaxy far far away?)
T, PalomaPaloma.se.co kirjoitti:
kasvatus ja valistustyössä, sekä mitä tehtävää olemmekaan tehneet tässä yhteiskunnassa. Nyt alkaa olla tilinteon aika: mitä jätän perinnöksi omille lapsilleni, uudelle sukupolvelle? Elämme aikaa jolloin ääri-individualismi on avainsana, yhteistä vastuuta ei enää tunneta ja yhteiskunta....on melkein kirosana, ainakin tietyissä osissa maailmaa. Ns. raunch-kulttuuri jossa äärimmäinen seksuaalisuuden korostaminen ja mistäänpiittamaton käytös (a la Britney Spears, Paris Hilton) on tullut teinityttöjen ihanteeksi, kuusivuotiaat pikkutytöt laskevat housujaan mahdollisimman alas lanteille ja kaikki on sallittua paitsi pedofilia (mutta siitäkin huolimatta äidit ostavat pikkutytöilleen paljastavia ja seksuaalisesti haastavia vaatteita).
Elämme ainaisessa terrorismin pelossa (ainakin maailmalla) ja yritä viedä lentokoneeseen sisälle pullollinen eau de colognea.... Ydinsodan suurin vaara on ehkä saatu neuvoteltua pois mutta uusia petoja on nostamassa päitään joka suunnalta.
Itsekkyys, kyynisyys, oman edun tavoittelu...mammonan palvonta ja väkivallan ihannoiminen on normaalia nykyajan ihmisille. Mitä me oikein luulimme itsestämme silloin, kauan kauan sitten, kaukaisessa menneisyydessä?
T, PalomaEi sitä tarvitse lopettaa vielä pitkään aikaan. Niinkauan kun aivot jotenkin toimii voi sitä toteuttaa teoriassa, vaikka käytännössä ei jaksaiskaan. Varsinkin nyt, kun on nettiyhteys koko maailmaan, voi sillä saralla saada paljonkin aikaan ihan kotoaan käsin. Omat lapset ja lapsenlapset nyt tuskin arvostavat meidän näkemyksiämme, mutta voihan sitä vanhanakin kirjoittaa vaikka minkälaisia teoriaopuksia tai avata nettiin ihan omat kasvatusneuvonta ja terapiasivut.
- rose*
Paloma.se.co kirjoitti:
T, PalomaSanot, että itsekkyys ,kyynisyys, oman edun tavoittelu ja mammonan palvonta ovat lisääntyneet,
näin varmasti onkin,
mutta myös henkisten arvojen arvostus on lisääntynyt, nuortenkin keskuudessa, ja vaikka osa näistä opeista tulee esim. Intiasta, niin niissä on paljon hyvää, ne kyllä tähtäävät ihmisten auttamiseen, tasa-arvoon ja rauhaan,
tämä henkinen kehitys ja sen leviäminen vastapainona terrorismille ja sodille on melestäni tärkeää. rose* kirjoitti:
Sanot, että itsekkyys ,kyynisyys, oman edun tavoittelu ja mammonan palvonta ovat lisääntyneet,
näin varmasti onkin,
mutta myös henkisten arvojen arvostus on lisääntynyt, nuortenkin keskuudessa, ja vaikka osa näistä opeista tulee esim. Intiasta, niin niissä on paljon hyvää, ne kyllä tähtäävät ihmisten auttamiseen, tasa-arvoon ja rauhaan,
tämä henkinen kehitys ja sen leviäminen vastapainona terrorismille ja sodille on melestäni tärkeää.En ole huomannut henkisten arvojen lisääntyneen nuoremman polven keskuudessa. Mielestäni kejitys on ollut täysin päinvastaista ja materialismin voittokulku aina vain näyttävämpää. Alaikäiset pikkutytöt haluavat uudet tissit syntymäpäivälahjakseen tai ainakin uudet huulet. Känny on lasten statussymbooli: mitä enemmän eri toimintoja ja teknillisiä hienouksia sitä korkeampi lapsen asema toveripiirissä. He kulkevat kännykkä hitsattuna käteen.
Jos koti-Suomessa nuoriso on kääntymässä henkisiä arvoja kohti niin sehän on varsin positiivista kehitystä.
Paloma- miinuus
miljoona kirjoitti:
Ei sitä tarvitse lopettaa vielä pitkään aikaan. Niinkauan kun aivot jotenkin toimii voi sitä toteuttaa teoriassa, vaikka käytännössä ei jaksaiskaan. Varsinkin nyt, kun on nettiyhteys koko maailmaan, voi sillä saralla saada paljonkin aikaan ihan kotoaan käsin. Omat lapset ja lapsenlapset nyt tuskin arvostavat meidän näkemyksiämme, mutta voihan sitä vanhanakin kirjoittaa vaikka minkälaisia teoriaopuksia tai avata nettiin ihan omat kasvatusneuvonta ja terapiasivut.
olen. Jotain on mennyt pieleen, elleivät omat lapset ja lapsenlapset arvosta sitä mitä meillä on heille tarjota. Tarkoitan elämänkokemusta, tietoa perinteistä, suvusta, siis kaikkea ihan arkipäiväistä elämää helpottavaa tietoa ja ymmärryksen lisäystä, käytännön neuvoja,jotka koskevat myös ihmissuhteissa toimeen tulemista.
Eri asia tietysti pelkkä murrosikä, silloin ehkä kapinoidaan. Meillä ei ollut sellaistakaan. miinuus kirjoitti:
olen. Jotain on mennyt pieleen, elleivät omat lapset ja lapsenlapset arvosta sitä mitä meillä on heille tarjota. Tarkoitan elämänkokemusta, tietoa perinteistä, suvusta, siis kaikkea ihan arkipäiväistä elämää helpottavaa tietoa ja ymmärryksen lisäystä, käytännön neuvoja,jotka koskevat myös ihmissuhteissa toimeen tulemista.
Eri asia tietysti pelkkä murrosikä, silloin ehkä kapinoidaan. Meillä ei ollut sellaistakaan.käytännön tietojen ja taitojen, elämänkokemuksen ja traditioiden siirtämistä polvesta polveen mielestäni on kuitenkin vieläkin tärkeämpää miten ja missä muodossa saame omat arvomme ja prioriteettimme siirrettyä eteempäin; ei ehkä juuri sellaisinaan, muta että kuitenkin jossain muodossa, sovellettuna ja muokattuna. Eli siis: että lapsillamme olisi edes vähän tietoa siitä, mikä meille on tässä elämässä ollut tärkeää ja miksi.
Palomainen- miinuus
Paloma.se.co kirjoitti:
käytännön tietojen ja taitojen, elämänkokemuksen ja traditioiden siirtämistä polvesta polveen mielestäni on kuitenkin vieläkin tärkeämpää miten ja missä muodossa saame omat arvomme ja prioriteettimme siirrettyä eteempäin; ei ehkä juuri sellaisinaan, muta että kuitenkin jossain muodossa, sovellettuna ja muokattuna. Eli siis: että lapsillamme olisi edes vähän tietoa siitä, mikä meille on tässä elämässä ollut tärkeää ja miksi.
Palomainenteen ihan työkseni :)
miinuus kirjoitti:
kun lukaisin jostain taas uutisia. Tuo pommijupakka briteissä...
Mihin kohta uskaltaa luottaa?
Olivat antaneet varoituksen jo huhtikuussa "he jotka parantavat teitä, tappavat teidät"
Suurin osa kiinniotetuista on tosi päteviä lääkäreitä ja labrahenkilökuntaa. Tuli vaan mieleen, mitkä mahdollisuudet heillä on jo työssään toimia...no miten haluavat. Voiko heihin luottaa? Eivät lie ainoita. Noin syvälle yhteiskuntaan kun porautuu, taitaa olla aika mahdoton tehtävä edessä vastapuolella.elää, vaikkei pystyisi luottamaankaan; olemme kai siirtymässä pelon aikakauteen, mutta kai siihenkin tottu..onhan terrorismilla pitkät perinteet ympäri maailmaa, ja niissäkin maissa eletään, - syödään, nukutaan, käydään koulua, tehään lapsia, .... ja välillä pasahtaa joku seinälle..mutta elettävä on.
- miinuus
Pirrejuupas kirjoitti:
elää, vaikkei pystyisi luottamaankaan; olemme kai siirtymässä pelon aikakauteen, mutta kai siihenkin tottu..onhan terrorismilla pitkät perinteet ympäri maailmaa, ja niissäkin maissa eletään, - syödään, nukutaan, käydään koulua, tehään lapsia, .... ja välillä pasahtaa joku seinälle..mutta elettävä on.
Sitä vaan ajattelee sen kautta, että tuttava on Lontoossa sairaalassa töissä, mahtaako olla missäkin kadunkulmassa tai metrossa milloinkin, pääseekö ajateltuna aikana tänne käymään. Silloin nuo ei tunnu kovin kaukaisilta asioilta.
Enpä minä sen kummemmin pelkää mutta hulluksi on maailma mennyt. Mitä tahansa voi odottaa tai tapahtua ihan odottamatonta. Ei niitä pysty estämään. miinuus kirjoitti:
Sitä vaan ajattelee sen kautta, että tuttava on Lontoossa sairaalassa töissä, mahtaako olla missäkin kadunkulmassa tai metrossa milloinkin, pääseekö ajateltuna aikana tänne käymään. Silloin nuo ei tunnu kovin kaukaisilta asioilta.
Enpä minä sen kummemmin pelkää mutta hulluksi on maailma mennyt. Mitä tahansa voi odottaa tai tapahtua ihan odottamatonta. Ei niitä pysty estämään.varmasti pelkäisin, jos lapseni oisi Lontoossa tai jossain muussa Irakin sotaan osallistuneiden valtioiden kaupungeissa, - sillä niitä Irakin -sodan jälkimainikeja nämä ns. terroriteot nyt ovat.
..ja maailma on kutistunut..- rose*
Paloma.se.co kirjoitti:
En ole huomannut henkisten arvojen lisääntyneen nuoremman polven keskuudessa. Mielestäni kejitys on ollut täysin päinvastaista ja materialismin voittokulku aina vain näyttävämpää. Alaikäiset pikkutytöt haluavat uudet tissit syntymäpäivälahjakseen tai ainakin uudet huulet. Känny on lasten statussymbooli: mitä enemmän eri toimintoja ja teknillisiä hienouksia sitä korkeampi lapsen asema toveripiirissä. He kulkevat kännykkä hitsattuna käteen.
Jos koti-Suomessa nuoriso on kääntymässä henkisiä arvoja kohti niin sehän on varsin positiivista kehitystä.
PalomaTietysti riippuu siitä minkä esiintymiseen kiinnittää huomionsa.
Nyt on vuosi 2007 ja eri murheet kuin hippiliikkeen aikana, joka ei mielestäni edes ollut mikään merkittävä liike, tyhjää puhumista ja laiskottelua.
En tiedä missä maailmankolkassa Paloma elelet, mutta hieman tuntuu, kuin olisit ulkona ainakin
näistä nykyisistä Eurooppaa koskevista asioista. rose* kirjoitti:
Tietysti riippuu siitä minkä esiintymiseen kiinnittää huomionsa.
Nyt on vuosi 2007 ja eri murheet kuin hippiliikkeen aikana, joka ei mielestäni edes ollut mikään merkittävä liike, tyhjää puhumista ja laiskottelua.
En tiedä missä maailmankolkassa Paloma elelet, mutta hieman tuntuu, kuin olisit ulkona ainakin
näistä nykyisistä Eurooppaa koskevista asioista.vaan aivan vaan lahden takana ja olen ollut täällä jo melkein 20 vuotta...omat lapseni varttuivat aikuisiksi täällä ja olen seurannut kyllä lasten ja nuorison kasvatusta ja perillä heidän ajattelumaailmastaan jopa työnikin puolesta. Hyvin vähän henkisiä arvoja olen täällä nähnyt....valitettavasti.
T.
Paloma
Yritän vaikuttaa maailman parantamiseen edelleen koko ajan, lasten kautta.
- rose*
Kyllähän nyt on eri uhkat kuin silloin kun olimme nuoria,ilmastonmuutos sekä terrorismi maailmanlaajuisesti ajatellen.
Jokainen voi omalta kohdaltaan miettiä, miten maapallon lämpenemiseen voisi vaikuttaa, terrorismi onkin jo vaikeampi asia, missä vain voi pian räjähtää.
Sitten on nämä asiat, joihin lähiympäristössä voi vaikuttaa , esim. luonnonsuojelu, ihmisten hyvinvointi, näihin asioihin on oma kiinnostukseni ja toiminnan tarve suuntautunut,
tosin kiinnostus ja suuntautuminen ei riitä,
enemmän aktiivisuutta pitäisi olla.
Hyvä keskustelun aloitus sinulla, aina on syytä ravistella itseään.
Minä kyllä nautin oravista ja jäniksistä aina kun niitä näen,
hirveenkin toivoisin metsässä törmääväni, mutta on sen verran arka eläin, ettei ole näkynyt muuta kuin jätökset ja sorkan jäljet. - olimme aikanaan
kuten jokainen uusi sukupolvi kautta aikojen. Mehän tulisimme tekemään kaiken, mitä entiset sukupolvet olivat jättäneet tekemättä.
Sitten kun huomasimme oman rajallisuutemme, saimme huomata myös, että taistoa on jokainen päivä täynnä, kellä minkäkin asian yhteydessä.
Itse jaksan uskoa huomiseen, uusien sukupolvien paremmuuteen. Jaksan iloita elämästä, ja naapurin kellarin ovestakin. Myös pihalla hyppivät oravat ovat aivan valloittavia. Korvaani hyväilee eri murteitten suoma erilaisuus. Elämäni on täynnä puhetta, sanoja. Yksinkertaisesti, olen onnellinen.
Jos puhut periksiannosta, älä käytä ainakaan monikkoa.vanhentunutta dogmaa eikä todellakaan ollut kuten kaikki edelliset sukupolvet, joista monet olivat varttuneet aikuisuuteen auktoritäärisissä, viktoriaanisen moraalin ja kurin mukaan toimivissa perheissä ja kodeissa. Nuoruudesta tuli aikamme ihanne; meidän laulumme oli "Aika on puolellamme" ja olimme poliittisesti aktiivisempia ja kansainvälisempiä kuin koskaan ennen. Massatiedoitusvälineiden ja matkailun räjähdysmäinen kasvu juuri kuusikymmentäluvun lopulla ja seitsemänkymmentäluvun alussa loi puitteet aivan uudenlaiselle nuorisokulttuurille.
Ehkä kaikki eivät ole luopuneet ihanteistaan ja alkaneet ostamaan shampanjavispilöitä toisilleen joululahjaksi; ehkä on muitakin kuin minä jotka pendlaamme uskon ja epäuskon välillä, ihanteiden ja praktiikan. toiveiden ja epätoivon välillä. Muitakin kuin minä jotka kahlaamme kyynisyyden suossa välillä nilkkoihin, välillä kainaloihin saakka vajonneina.
Solidaarisuus? Kaunis sana, minun piti katsoa se uudelleen sanakirjasta koska olin jo unohtanut mitä se merkitsi.
Mikä onni että sain lapset kun olin vielä nuori ja uskoin vielä maailmaan. Ehkä joku pieni siemen on jäänyt itämään kaiken tämän kaaoksenkeskellä; minä ainakaan en voi lyödä rintaani ja sanoa että olen ollut aina oikeassa ja tehnyt kaikki hyvin.
T, Paloma- uskon,
Paloma.se.co kirjoitti:
vanhentunutta dogmaa eikä todellakaan ollut kuten kaikki edelliset sukupolvet, joista monet olivat varttuneet aikuisuuteen auktoritäärisissä, viktoriaanisen moraalin ja kurin mukaan toimivissa perheissä ja kodeissa. Nuoruudesta tuli aikamme ihanne; meidän laulumme oli "Aika on puolellamme" ja olimme poliittisesti aktiivisempia ja kansainvälisempiä kuin koskaan ennen. Massatiedoitusvälineiden ja matkailun räjähdysmäinen kasvu juuri kuusikymmentäluvun lopulla ja seitsemänkymmentäluvun alussa loi puitteet aivan uudenlaiselle nuorisokulttuurille.
Ehkä kaikki eivät ole luopuneet ihanteistaan ja alkaneet ostamaan shampanjavispilöitä toisilleen joululahjaksi; ehkä on muitakin kuin minä jotka pendlaamme uskon ja epäuskon välillä, ihanteiden ja praktiikan. toiveiden ja epätoivon välillä. Muitakin kuin minä jotka kahlaamme kyynisyyden suossa välillä nilkkoihin, välillä kainaloihin saakka vajonneina.
Solidaarisuus? Kaunis sana, minun piti katsoa se uudelleen sanakirjasta koska olin jo unohtanut mitä se merkitsi.
Mikä onni että sain lapset kun olin vielä nuori ja uskoin vielä maailmaan. Ehkä joku pieni siemen on jäänyt itämään kaiken tämän kaaoksenkeskellä; minä ainakaan en voi lyödä rintaani ja sanoa että olen ollut aina oikeassa ja tehnyt kaikki hyvin.
T, Palomaettä jokaisessa, milloin tahansa syntyneessä sukupolvessa on sisäänrakennettu halu parantaa entistä, uudistaa, kehittää.
En usko minkään ulkopuolisen vaikutteen koskaan pystyneen sitä paloa hävittämään.
Ainakin minä tulen aina elämään omien periaatteitteni mukaan. Nyt en kuitenkaan enää luule, että juuri minä pystyn poistamaan vaikkapa rasismin maailmasta. Siispä tyydynkin elämään itse ihmisten mukana siihen tähdäten. En enää usko, että juuri minä pystyn poistamaan nälänhädän koko maailmasta, mutta onhan minulla hyviä keinoja tehdä tuohon tähtäävää työtä lähellänikin. Ja varsinkin vanhuksia, joita en varmaan nuorena edes kovin muistellut, voin auttaa ihan arkipäivässäni.
Shampanjavispilät eivät kuulu minun, eikä lähipiirini vempaimiin, joten ne saa jäädä kauppaan. Villatossuja saatan virkata joululahjoiksi ystävilleni.
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän näkee itsessään virheitä, ja toivoo, että olisi tehnyt monen asian toisin. Se nyt on turhaa kuvitelmaa, joka ei johda mihinkään.
Solidaarisuus, sehän oli muotisana ennen. Mihin se lienee nyt kätketty? - Juniperus
Paloma.se.co kirjoitti:
vanhentunutta dogmaa eikä todellakaan ollut kuten kaikki edelliset sukupolvet, joista monet olivat varttuneet aikuisuuteen auktoritäärisissä, viktoriaanisen moraalin ja kurin mukaan toimivissa perheissä ja kodeissa. Nuoruudesta tuli aikamme ihanne; meidän laulumme oli "Aika on puolellamme" ja olimme poliittisesti aktiivisempia ja kansainvälisempiä kuin koskaan ennen. Massatiedoitusvälineiden ja matkailun räjähdysmäinen kasvu juuri kuusikymmentäluvun lopulla ja seitsemänkymmentäluvun alussa loi puitteet aivan uudenlaiselle nuorisokulttuurille.
T, PalomaSolidaarisuus on avainsana monessa kysymyksessä. Sanalla ymmärretään nykyään Lech Walesan katolista kommunisminvastaista ammattiyhdistysliikettä ja sittemmin puoluetta; ei yhteisvastuullisuutta, kuten 60-luvulla.
Sosialidemokraatit hakivat vaalien jälkeen syytä tappioonsa. Minusta syynä oli solidaarisuuden puute. Juniperus kirjoitti:
Solidaarisuus on avainsana monessa kysymyksessä. Sanalla ymmärretään nykyään Lech Walesan katolista kommunisminvastaista ammattiyhdistysliikettä ja sittemmin puoluetta; ei yhteisvastuullisuutta, kuten 60-luvulla.
Sosialidemokraatit hakivat vaalien jälkeen syytä tappioonsa. Minusta syynä oli solidaarisuuden puute.tuo Lech Walesa ja hänen puolueensa, luultavasti siitä syystä että muutin ulkomaille heti koulusta päästyäni ja minulle jotenkin jäi toisenlainen kuva tai mielleyhtymä tuosta sanasta, jonka kuvittelin tarkoittavan hieman muuta.
Seitsemänkymmentäluvun alun poliittinen kuohuma-aika täällä Pohjolassa meni minulta täysin ohi palestiinahuiveineen ja Violeta Parra-lauluineen; olin silloin Colombiassa ja siellä sukupolveni nuoret ihannoivat Che Guevaraa ja Camilo Torresia...
T.
Paloma
- kotikiusattu
periksi,nuoruureen ihanteet on yhä mukana.
Niin monesti on tullut turpaan, nenä verissä on noustu ja uurestaan etulinjaan.
Rautavaaran sanoin "jos miehen heittää kiviseinään se jää siihen kynsistään roikkumaan" Tosi hyvä aihe. Hienoa, että muistutit minua taas että nuorisolle ei periksi anneta. Meitähän ei syrjäytetä.
- pöppöne
asia onkin niin, että meidät on koodattu toimimaan näin. ehän kaikki tiedämme, että Itämeri on menetetty. Tämä kehitys on nähty, ja siitä on puhuttu 40- vuotta. Mitään ei ole tehty sen hyväks. Esim. Suomen typpi-ja fosforipäästöt kaikkien aikojen ennätys. Tieto perustuu apulantojen myyntiin. Ja valtio tukee toimintaa tukemalla ostoa. Ja me tietenkin siinä taustavoimina. Ja kukaan ei sano EI.
- valtavat päästot
pöppöne kirjoitti:
asia onkin niin, että meidät on koodattu toimimaan näin. ehän kaikki tiedämme, että Itämeri on menetetty. Tämä kehitys on nähty, ja siitä on puhuttu 40- vuotta. Mitään ei ole tehty sen hyväks. Esim. Suomen typpi-ja fosforipäästöt kaikkien aikojen ennätys. Tieto perustuu apulantojen myyntiin. Ja valtio tukee toimintaa tukemalla ostoa. Ja me tietenkin siinä taustavoimina. Ja kukaan ei sano EI.
Itämereen. Suomen vastaavat ovat hyttysen p... verran toverin vastaaviin verrattuna.
oletko seissyt moskovan torilla mielenosoituksissa?
silloin olet kunnon 'vihreä' valtavat päästot kirjoitti:
Itämereen. Suomen vastaavat ovat hyttysen p... verran toverin vastaaviin verrattuna.
silloin olet kunnon 'vihreä'Sinä kannat isoja huolia ja ajattelet suuria ajatuksia, voimia sinulle siihen.
- pöppöne
valtavat päästot kirjoitti:
silloin olet kunnon 'vihreä'mielikuvahan´meillä on ja näinhän asia on meidän haluttu ymmärtää. Tosiasia on kumminkun se, että Venäjältä tuleva typpi ja fosfori ovat biologisia.Apulannassa taas kemiallisia. Niillä on suuri ero. Tänä vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan, suurin Itämeren kuormittaja on maatalous. Suurimmat kuormittajat tässä järjestyksessä:Puola,Ruotsi ja Suomi. Tässä kolme huomattavinta. Venäjä jossain kaukana. Ja tämä on faktaa!
Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197556Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista796716- 955274
- 524625
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494276- 2304169
- 444125
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283958- 593103
- 482586