ADHD kova valehtelemaan?

Ex-työkaveri

Olen paljon lukenut ADHD-juttuja. Potkut saaneella työkaverillani on mielestäni selvä ADHD-tapaus. Ymmärrän, ettei voi oireilleen mitään. Mutta en ymmärrä, miksi hän kova valehtelemaan.. mikä pilannut koko ilmapiirin.
Onko valehteleminen yksi ADHD-oireista?
Tai häpeää oireitaan, siksi luulee syyttämällä ja mustamaalamisella takaa hänen työsuhteensa jatkoa?

13

9947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että..

      Työkaverisi oireet viittaavat enemmän narsistiseen persoonallisuuteen.

      • adhd aikuinen nainen

        Adhd henkilöllä on usein siinä sivussa myös
        joku psykkisen sairauden diagnoosi adhd:n lisänä.
        Työkaverisi voi koettaa peittää valehtelulla sairauttaan.


    • ADHD30v

      Kai ADHDkin voi olla kova valehtelemaan kuten kuka tahansa, mutta ei valehtelu ADHD:sta johdu vaan jostain muusta. Minäkin olen umpirehellinen tyyppi, en oikeastaan osaa valehdella.

      Riippuu tietysti, miten ex-työkaverisi valehteli. Oliko se varsinaista kunnon valehtelua ja asioiden vääristelyä vai voiko se olla "tahatonta" valehtelua. ADHD voi olla omissa maailmoissaan ja tehdä huomaamattaan asioita, joita ei jälkeenpäin muista tehneensä. Luonnollisesti hän ei jälkeenpäin myönnä tehneensä mitään mitä hän ei tiedä tehneensä. Minä esimerkiksi olen hukannut auton ikkunoita krapatessani hanskat kädestäni. Hanskat löytyivät auton katolta, mutta minulla ei ollut mitään havaintoa, että olisin jossain vaiheessa ottanut hanskat pois kädestäni.

      Voi tietysti olla, että työkaverisi esimerkiksi oli tehnyt jotain, mitä hän ei suostunut myöntämään, koska oli tehnyt sen ollessaan muissa maailmoissa. Tällöin ADHD:llä voi olla osuutta asiaan, mutta ei se kenestäkään valehtelijaa tee.

    • kaikkiin, mutta

      mieheni on todella taitava valehtelussa. Monta kertaa hän on jäänyt "kiinni" ja selittänyt sitten, ettei voi itselleen mitään ( hänellä diagnosoitu adhd).

      • valehtelutaitosi..

        ..on ainakin surkea.


      • puhuu muunneltua totuutta

        Tälle miehelle ei ole diagnoosia tehty, mutta patologinen valehtelija on ja rahankäyttö täysin hallitsematonta.Aina on kaikki tavarat hukassa ja lähtö kestää tuntikaupalla kun on jonnekin meno. Täytyy vain ennakoida ajoissa siis varata aikaa lähtöön.


    • lettuhillo

      ihmisillä voi olla muitakin syitä valehteluun kuin jokin sairaus??? Haloo!! Ei ihan kaikkeen ihmisten käytöshäiriöön ole diagnoosia..

    • 4bduct3d

      Allekirjoittanut on ADD-aikuinen.
      ADHD/ADD ilmenee lähestulkoon yhtä monella tavalla kuin sairastuneitakin on. Valehtelu tuntuu usein ainoalta, tai ainakin helpoimmalta vaihtoehdolta silloin kun asioita (lue:toilailuja), ei kykene selittämään oikein itsellekään. "En tiedä, joten paree keksiä jotain ja äkkiä." Kaikki on mullin mallin ja käteen meni taas. Ois pitäny ja ois pitäny etc. Ei vaan pysty kertomaan totuutta kun sitä ei oikein tunnu olevankaan. -Ja eipä meinaa kiinnostaa koko juttu ja eipä tuota sitten tahdo muistaakkaan. Mikäs se tällä kertaa ja mitenkä sitä TAAS? Hävettääkin aika pirskatisti. Sitäpaitsi ADhD on kuitenkin kaikitenkin sen verran tuore löytö, että ennen diagnoosin saamista on vähän paha edes vedota ettätuota nokonoko mulla on tuo ABCD vaimikäseoli. Sillä mää vaan. Ei kait sitä muuten olis tuommosta.. ..menny.. ?? Nojoo, vähän yli menee.. -Taas.

    • Anonyymi

      Mun ex-vävy,valehdellut,tarinoita kertonut joka paikkaan, oli ADHD, ja ilmeisesti narsisti,ainakin lopuksi kuoriutui,minä määrään,minä puhun mitä puhun,minä teen mitä haluan,minua ei määräillä. Kaikki muut mielestään jopa kehvammaisia,narsisteja. Oli myös arjen hallinta heikkoa,ei osata pestä pyykkejä,ei laittaa astioita koneeseen ja pestä.tai siivota. Autokin yks läävä,ei tiennyt mihin istuu,ettei vaatteet likaannu. Tunnistatko itsesi,mietipä tätä.

      • Anonyymi

        Myös hygienian hoito, raha-asiat hukassa. Ulosotto vie,kun ei ymmärrä rahan käyttöä.


    • Anonyymi

      ADHD ihminen voi olla myös umpi rehellinen ja impulsiivisuus olla esim.sitä että tekee vauhdilla jonkun asian ja jättää vaikka vahingossa kahvinkeittimen töissä päälle. Ne virheet ovat jotenkin näkyvämpiä kuin muiden, vaikka itse huomasin töissä ihmisten valehtelevan aika paljon vaikka heillä ei mitään ADHD ollutkaan. Meillä esim.esihenkilö kiisti puheensa mistä häntä oltaisiin voitu moittia. Eli valehteli hieman eri tavalla omaksi edukseen. Eniten siihen ilmapiiriin taisi vaikuttaa moinen kieroilu, joka kuulemma jatkui samana vaikka työntekijät vaihtuivat. ADHD ihminen ei välttämättä muista jotakin asiaa koska hän ei keskittynyt joten sen tyyppinen "valehtelu" ei ole tahallista eikä sitä ehkä voi edes valehteluksi kutsua. Hän saattaa tehdä töitä ja mieli olla ihan muualla. Mutta jotkut ADHD ihmiset kyllä saattavat kertoa puoli totuuksia mikä voi liittyä kykyyn hahmottaa aikaa ja tilaa. Miten valehtelet itse? Pystytkö olemaan aina täysin rehellinen. Epäilen...varsinkin töissä ihmiset ainakin löytävät viat helpommin työkavereistaan.

    • Pikemminkin päinvastoin: ADHD-ihmisethän ovat pohjimmiltaan ihan rehellisiä.

    • Anonyymi

      Osa on ylirehellisiä, suorasuiseen karkeuteen asti. Toiset patologisia kieroilijoita. Näin pääsee helpommalla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe