kiertäjäkalvosimen oireyhtymä (olkapää)

juuri todettu

Hei! Minulle diagnosoitiin eilen kiertäjäkalvosimen oireyhtymä. Lääkitykseksi alkuun Arcoxia.

Myös ranteet, kyynärpäät ja joskus sormetkin särkevät. Nivelrikkoa epäillään, mutta aluksi katsotaan, auttaako tuo lääkekuuri ja fysikaalinen.

Äidilläni paha nivelrikko erityisesti sormissa, vanhemmalla sisarellani todettu myös. Ikää mulla 43 vuotta. En tupakoi, olen hoikka ja harrastan melko paljon liikuntaa. Työskentelen tietokoneen äärellä kokopäiväisesti, eli työ ei ainakaan helpotusta tuo.

Kiinnostaisi tietää, oletteko pärjänneet särkylääkkeillä olkapäävaivojen kanssa vai moniko on joutunut leikkaukseen sekä mitä muita keinoja olette löytäneet kipujenne lievitykseen.

Tsemppiä meille kaikille ja mukavaa kesän jatkoa!

9

5120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Kuten johtava fysiatrimme ja lääketieteen kirjallisuuskin kertoo: useimmat olkapäävaivat johtuvat huonosta ryhdistä jolloin olkapäät valuvat eteen. Tällöin kiertäjäkalvosinkin kiristyy, kipeytyy ja saattaa revetäkin helposti.

Eli kiertäjäkalvosimen oireyhtymä ei ole mikään sairaus vaan oire, jolle voi tehdä paljonkin...

Lääkkeillä lääkitään tuota oiretta ja kipuja, mutta ei sillä korjata sitä ongelman aiheuttajaa!

• lukisin mielelläni

viestejä tästä aiheesta. On todettu kiertäjäkalvosimen rispaantuminen ja olkapää jäykistynyt, fysioterapia menossa. Ryhtini on hyvä ja muutenkin toivoisin, että si-linja jätettäisiin tämän keskustelun ulkopuolelle.

• mikähän auttaisi

hei vaan!
      minulla todettiin sama vaiva . pahinta on että käsi särkee öisin ja uni on huonoa. mitään lääkkeitä en saanut, mutta kahdesti on jo pistetty kortisonipiikki, mikä auttoi välittömästi, mutta vain 3 viikkoa kesti kivuton tila.
      yhden piikin voin vielä saada tänä vuonna, toivottavasti pärjään muuten särkylääkkeillä.

onko joku muuten kuullut, että tulehdus voisi kadota itsestään?

• hoidettu

"onko joku muuten kuullut, että tulehdus voisi kadota itsestään? "

Tulehdushan on elimistön oma reaktio ja sen tarkoituksena on yrittää korjata ongelma. Jos se onnistuu, niin tulehdusta ei enää tarvita...

• oireyhtymästä

Mulla myös jokunen vuosi sitten todettiin tuo ja siitä eteenpäin aika ajoin olen kortisoonipiikillä käynyt, tosin eivät enää tahdo sitä laittaa, kun haurastuttaa pehmytkudoksia ja ikää on "vasta" 25v.. Tuota arcoxia mulle on määrätty selkärankareuma epäilyn vuoksi, ei tuonut kumpiinkaan kipuihin mitään helpotusta..
      Noh, tuo reuma epäily oli onneksi aiheeton ja paikannettiin ortopedillä käynnin yhteydessä välilevyn rappeumaksi.. Särkyyn panacodia..
      Sillä on nyt pärjäilty jonkun aikaa ja sillon kun ei lääkettä halua ottaa, niin lämmin auttaa ainakin mulla kipuihin, vaikka usein lääkärit suosittelee kylmää..
      Mulla myöskin sormet ja ranteet särkee usein (ranteissa molemmissa gangliot) ja nyt on alkanut polvetkin särkeä silloin tällöin.. Nivelrikkoa on suvussa, mutta lääkäri ei sitä vaivoistani syyttäisi kuulemma..
      Totesi viimeksikin, että "joskus särkee" ja ehdotti jo särkyyn Tramal nimistä lääkettä.. On kuulemma jo melko vahva opiaatti, joten toistaiseksi vielä tyydyin panacod reseptiin..

Tsemppiä sulle, toivottavasti et kuunaan joudu tälläistä määrää särkylääkettä syömään, kuin minä.. =(

• Lääkäreillä rampannut

Lukiessani näitä viestejä huomaan, että muilakin on kiertäjäkalvosimen kanssa ongelmia eikä helpotusta vaivoihin tunnu löytyvän. Itsekkin olen kohta kaksi vuotta juossut yleisen- ja yksityisen puolen lääkäreillä. Milloin ehdotellaan, että olisi "päässä vikaa", milloin fibromyalgiaa, ultrakuvien perusteella olkapäässä olevia jännetulehduksia (ultra ei kuitenkaan ole kuulemma pätevä näiden asioiden tutkimisessa) jne. Olen saanut kortisonia sekä lääkekuurit Lodine ja Argoxia. Viimeisin diagnoosi oli Thoracic outlet syndroma, TOS. Ehkä se nyt viimein pitää paikkansa ja saan lopulta oikenalaista apua.

• Kipuja piisaa

Moi kaikki!

toivottavasti teillä menee nyt jo paremmin kyseisen vaivan kanssa.

Itselläni tämä rumba alkoi nelisen vuotta sitten työtapaturmalla, jolloin todettiin jonkun näköinen repeämä. Tämän jälkeen on olkapää kikutellut säännöllisin ja epäsäännöllisin väliajoin. Olkapääni on ultrattu ja ylläri eihän siellä mitään näy.
      Kolme kortisonpiikkiä olen ottanut ja en suostu enään yhteenkään! Ja pahimmillaan määrättiin kipuun tramalia.. TERVE! Ihan hullu lääke, ei sopinut minulle.

Mutta kuitenkin, tällä kertaa olin sairaslomalla 2kk ja alkaa menemään oikeesti hermo. Kiukuttelen läheisille ja juuri kun olen palannut takaisin töihin(pääte hommia) saavat tästä osansa myös kollegat.

Vihaan tätä kipua ja kättä mutta eniten vihaan tätä tunnetta, olo on kuin ruutikasalla ja kaikki minun kanssa tekemisissä olevat ovat palavia tulitikkuja. En tietenkään halua tiuskia ja kiukutella ihmisille.

Avaudun nyt tänne, koska tämä minulle tapahtui tänään.

Nukuin tunnin yöunet, soitin esimiehelle että tänään en ole millään lailla hyödyksi. Hän otti asian hyvin ja ymmärtäväisesti koska palasinhan 2kk sairaslomaltani maanantaina. Hän myös ymmärtää ettei töissä oleminen ole nyt herkkua. NOH..
      Sovimme että menen taas lääkäriin jotta saan tarvitsemani sairasloman. Olkapää on tuskaisen kipeä, jopa lepoasennossa. Noh varasin ajan firman "omalääkärille" jotta saan lähetteen minua jo tutkineelle ortopedille.

Menin vastaanotolle, kerroin kutakuinkin saman mitä yllä. Sitten päästiin itse asiaan. "Okei hmm katsotaan". Sitten hän halusi tehdä sen saman liikerata tarkistuksen mitä kaikki lääkärit haluaa. Sanoin että "tehdään nyt sitten, kyllä varmasti nyt yhdeksännellä kerralla löytyy jotain." Ärsytti tämä, koska tiedän käden kipeytyvän iltaa kohti lisää.

Sitten meni yli hilseen, "mitäs jos kutsuttais sun esimies myös paikalle keskustelemaan tästä vaivasta?" vastasin (olen siis isoissa kivuissa kokoajan)"jos sä näet että se jotenkin auttaa mun toipumista niin tottakai, kutsutaan vaikka sinunkin esimies tänne jos se auttaa tähän vaivaan!"

Hän tietää että olen nukkunut tunnin, hän määrää jotain unilääkkeitä. "Nyt sut pitää saada vaan nukkumaan." Kiitos mutta ne jäi apteekkiin!

Lähetettä en myöskään saanut koska ei vielä ole mennyt 3kk, vaan 2kk ja 1,5kk oon juossut Fyssarilla, osteopaatilla ja kohta menen vaikka hypnotisoijalle jos en muuta keksi!
      Sairaslomaa 1 päivä. Upeaa, menen siis huomenna töihin ja olen meidän työyhteisön aurinko, joka jakaa sitä hyvää fiilistä ryhmään ja kertoo kahvitauolla pari hyvää vitsiä. Hah!

Mulla loppuu huumori ihan oikeasti! Oon kokoajan kivuissa, räjähtämässä ja sit mua ei oteta ees vakavasti! Menenkö toiselle lääkärille vai mitä tämän vaivan kanssa täytyisi tehdä?

Vertaistukea kiitos! Jos sellaista löytyy..

• Nuorehko nainen

Hei!

Minulla "olkapää oireilu" alkoi toukokuussa. Siitä asti olen juossut sekä julkisella että yksityisellä puolella lääkäreiden luona. Neljä kertaa kortisonipiikkiä laitettu ja tuloksetta. Enää niitä ei pistetä/voida pistää. Ultra röntgen ihan turhaan, mitään poikkeavaa ei niissä näy. Magneettiin olen kovasti pyytänyt. Vielä sinne ei kuulema ole tarvetta... "erikoistapaukset" pääsevät sinne.
      Yksityisellä fysioterapeutilla (10 hoitokerran sarja)- lähetteen kirjoitti kirurgian lääkäri. Nyt olen käynyt neljä kertaa eikä apua siitäkään. Ikää minulla on vain 33 vuotta. Teen fyysisesti raskasta hoitotyötä. Sairaslomapäiviä on kertynyt liikaakin. Huomenna menen taas lääkäriin. Sairasulomaa en aio ottaa/pyytää. Haluan, että tämä selvitetään ja saan lähetteen kirurgian puolelle.

Olen monelta henkilöltä kuullut ettei tähän auta mikään muu kuin leikkaus (tähystys). Tämä jatkuva "kärsiminen" tulee kalliiksi yhteiskunnalle ja henkilölle itselleen. Toki, ymmärrän että muut keinot on käytettävä ensin.
      Tiukkana saa lääkäreille olla, sen olen oppinut.

• Kroonistunut

Minulla kättä yksipuolisesti kuormittaneen työn vuoksi kiertäjäkalvonrepeämä. Alkuun koetin kärvistellä kortisonipiikkien, fysioterapian ja särkylääkkeiden avulla. Vaikeaksi kävi, kun yökivut eivät antaneet nukkua ja niin tuli sairauslomat kuvioihin.

Yritettiin leikkaustakin, ei apua. Vielä lisäriesana rannekanavaoireyhtymä käden puutumisineen. Lihakset sukastuivat, eikä työnteko enää onnistunut.

Sairausloman jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle 55-vuotiaana kivut seuralasena- eipä kummoinen palkkio työurasta! Tokihan nyt pärjäilee paremmin kun voi koetta vaikka päiväunilla paikata univajetta, eikä tarvitse raskasta, säännöllistä toistoliikettä tehdä.

Tsemppiä vaan kohtalotovereille!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe