Polvipunktio

tietoa?

Onko kenelläkään tietoa polven punktiosta? Olen netistä yrittänyt etsiä.
Kai se nivelestä otettaisiin.

13

11524

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leijonana

Nesteen punkteeraus on yksinkertainen operaatio. Lääkäri pystyy tekemään sen tavallisella vastaanotolla vaikka terv.keskuksessa. Siinä tökätään ruisku polveen ja valutetaan neste pois.

• hermione

näin. voi tosin sattua ja paljon! ainakin minulla.

• oteta

vaan bakteerinäyte otetaan

• tarkkuutta

" Siinä tökätään ruisku polveen " No ei siinä mitään ruiskua polveen tökätä, vaan neula.

• helppo juttu

no mulle tehtiin toi ja ei sattunu. epiteelikudosta vähä puudutetaan halutessa, mutta ei se neula tunnu pahalta. ihan tosi yksinkertanen juttu. kyllähän se tuntuu tyhmälle kun siellä lumpios ja luun päällä se neula saattaa käydä, tuntuu painetta.

jälkeenpäin polvessa tuntuu jokin, muttei se niin satu :)

• leikattu polvi 1 kk sitten

Minulla taas punkteeraus sattui ihan vietävästi ja loppujen lopuksi oli aivan turha, kun polvi oli aivan kuiva leikkauksen jäljiltä.

• punktio
        leikattu polvi 1 kk sitten kirjoitti:

Minulla taas punkteeraus sattui ihan vietävästi ja loppujen lopuksi oli aivan turha, kun polvi oli aivan kuiva leikkauksen jäljiltä.

Yleensä punktiosta puhuttaessa tarkoituksena on poistaa johonkin (monesti niveleen) kertynyttä ylimääräistä nestettä, jota on saattanut alkaa kerääntymään nivelpussiin esim. revähdyksen seurauksena. Toimenpiteenä tuo nesteen punktointi on hyvin yksinkertainen, otetaan injektioneula joka työnnetään alueelle josta nestettä poistetaan. Kun neulan kärki on nesteessä niin neste valuu joko itsellään pois tai neulaan voidaan liittää ruisku jolla neste imetään.

Kuten lähes kaikissa hoitotoimenpiteissä (ainakin kaikkissa joissa mennään ihon alle) niin kivuttomuutta ei voi luvata, koska on ihan henkilöstä kiinni miten kivun kokee. Monet ovat halunneet että ihoa puudutettaisiin, mutta oma näkemykseni ja kokemukseni on että jos ensin tökitään puudutusaineet ja sen jälkeen vielä punktioneula niin tuntuu paljon ikävämmältä kuin se että käytetään vain yhtä neulaa ja homma on sitten nopeammin ohi.

• Hyvinvointi rulaa

Sattuminen on puoskarista kiinni, vähemmän kenenkään kipukynnyksistä. Pitäisi osata, mutta kun ollaan suolessa, ei luonnollisesti osaamista voikaan vaatia.

• Hjkyu

Voist hakeutua, uudelleen äidinkielen, tunneiille. Osaisit kirjoittaa oikein, ja laittaa, pilkut,. Kohdilleen!

• puudutus2

Sattu ihan mielettömästi,meinasin pyörtyä.Toimenpide keskeytettiin.
      (olen synnyttänyt 4 kertaa)

• Anonyymi

Ei sattunut juurikaan, helppo toimenpide

• mamma123

ei satu ja nopeasti ohi

• Anonyymi

Juuri kävin tänään. Vasemmasta polvesta otettiin nestettä aika reilusti pois. Huippu lääkäri eikä sattunut missään vaiheessa. Putsas,neula sisään,nesteet ulos ja saman neulan kautta kortisoni se siitä. Jos polvessa sitä nestettä niin eipä sattunut kun oli mitä tuli. Helpotti vaan tosi paljon. Varmaan lääkäri kohtainen mikä sattuu mikä ei mutta mulla oli erittäin kokenut just tästä hommasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      11
      2714
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      109
      2550
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      177
      2400
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      151
      2049
    5. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      124
      1634
    6. Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille

Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast
      Kaste
      458
      1099
    7. Nyt mä vihaan sua kyllä

Jos sä oot oikeasti tämä takana! En ois ikinä susta uskonut! 😠☹️
      Ikävä
      74
      807
    8. Mitä tekisit ensimmäiseksi??

Jos hänet näkisit kahden kesken!!
      Ikävä
      45
      777
    9. Kievarin pöydät

Minkä helvetin takia kievarissa on laitettu pöytä laulajan taakse. Siellä huutavat nuoret niin että et omaa ääntäsi kuul
      Suomussalmi
      15
      722
    10. Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti

Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll
      Maailman menoa
      151
      713
    Aihe