Polvipunktio

tietoa?

Onko kenelläkään tietoa polven punktiosta? Olen netistä yrittänyt etsiä.
Kai se nivelestä otettaisiin.

13

7279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leijonana

      Nesteen punkteeraus on yksinkertainen operaatio. Lääkäri pystyy tekemään sen tavallisella vastaanotolla vaikka terv.keskuksessa. Siinä tökätään ruisku polveen ja valutetaan neste pois.

      • hermione

        näin. voi tosin sattua ja paljon! ainakin minulla.


      • oteta

        vaan bakteerinäyte otetaan


      • tarkkuutta

        " Siinä tökätään ruisku polveen " No ei siinä mitään ruiskua polveen tökätä, vaan neula.


    • helppo juttu

      no mulle tehtiin toi ja ei sattunu. epiteelikudosta vähä puudutetaan halutessa, mutta ei se neula tunnu pahalta. ihan tosi yksinkertanen juttu. kyllähän se tuntuu tyhmälle kun siellä lumpios ja luun päällä se neula saattaa käydä, tuntuu painetta.

      jälkeenpäin polvessa tuntuu jokin, muttei se niin satu :)

      • leikattu polvi 1 kk sitten

        Minulla taas punkteeraus sattui ihan vietävästi ja loppujen lopuksi oli aivan turha, kun polvi oli aivan kuiva leikkauksen jäljiltä.


      • punktio
        leikattu polvi 1 kk sitten kirjoitti:

        Minulla taas punkteeraus sattui ihan vietävästi ja loppujen lopuksi oli aivan turha, kun polvi oli aivan kuiva leikkauksen jäljiltä.

        Yleensä punktiosta puhuttaessa tarkoituksena on poistaa johonkin (monesti niveleen) kertynyttä ylimääräistä nestettä, jota on saattanut alkaa kerääntymään nivelpussiin esim. revähdyksen seurauksena. Toimenpiteenä tuo nesteen punktointi on hyvin yksinkertainen, otetaan injektioneula joka työnnetään alueelle josta nestettä poistetaan. Kun neulan kärki on nesteessä niin neste valuu joko itsellään pois tai neulaan voidaan liittää ruisku jolla neste imetään.

        Kuten lähes kaikissa hoitotoimenpiteissä (ainakin kaikkissa joissa mennään ihon alle) niin kivuttomuutta ei voi luvata, koska on ihan henkilöstä kiinni miten kivun kokee. Monet ovat halunneet että ihoa puudutettaisiin, mutta oma näkemykseni ja kokemukseni on että jos ensin tökitään puudutusaineet ja sen jälkeen vielä punktioneula niin tuntuu paljon ikävämmältä kuin se että käytetään vain yhtä neulaa ja homma on sitten nopeammin ohi.


    • Hyvinvointi rulaa

      Sattuminen on puoskarista kiinni, vähemmän kenenkään kipukynnyksistä. Pitäisi osata, mutta kun ollaan suolessa, ei luonnollisesti osaamista voikaan vaatia.

      • Hjkyu

        Voist hakeutua, uudelleen äidinkielen, tunneiille. Osaisit kirjoittaa oikein, ja laittaa, pilkut,. Kohdilleen!


    • puudutus2

      Sattu ihan mielettömästi,meinasin pyörtyä.Toimenpide keskeytettiin.
      (olen synnyttänyt 4 kertaa)

      • Anonyymi

        Ei sattunut juurikaan, helppo toimenpide


    • mamma123

      ei satu ja nopeasti ohi

    • Anonyymi

      Juuri kävin tänään. Vasemmasta polvesta otettiin nestettä aika reilusti pois. Huippu lääkäri eikä sattunut missään vaiheessa. Putsas,neula sisään,nesteet ulos ja saman neulan kautta kortisoni se siitä. Jos polvessa sitä nestettä niin eipä sattunut kun oli mitä tuli. Helpotti vaan tosi paljon. Varmaan lääkäri kohtainen mikä sattuu mikä ei mutta mulla oli erittäin kokenut just tästä hommasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe