Betoniset valmisportaat

Yläkerran kaveri

Kenellä on tietoa mahdollisista betoniportaiden toimittajista omakotirakentajille. Tuskinpa kerrostaloihinkaan tehdään nykyään paikalla valua vaan portaat asennetaan "valmiina". Täytyyhän siis tekijöitä olla vaikken pikaisesti selailemalla löytänytkään. Minkälainen on hintapolitiikka? Onko käytännön kokemuksia?

27

4898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sipotalo

Kysyppä Sipoportaita. U- arvoa varmaan joku heti alkaa mollaamaan tosin.

Sipoportaat ovat varsin näppäriä koota. En tosin tiedä missä vaiheessa teidän talo jo on. Jos talo on jo pitkällä, niin eivät välttämättä sovi.

Hinta noilla on kohtuullinen ja sipon helpon työstettävyyden vuoksi suhteellisen helpot kasata.

• Akio

Esim. Lemminkäinen toimittaa erilaisia porraselementtejä. Elementeissä on se ominaisuus, että niissä mitoitus on se mikä se on. Jos porrasaukon mitat ja kerroskorkeudet pystyy mitoittamaan portaiden mukaan, niin ainoastaan sitten sopivat.

Itse pitäisin paikalla valettuja betoniportaita myös yhtenä erittäin hyvänä vaihtoehtona: portaat saa mitoitettua porrasaukkoon, kerroskorkeuteen ja portaiden pintamateriaalin paksuuden mukaan millilleen. Lisäksi rakenteelliset seikat pystyy niissä huomoimaan tilanteen mukaan parhaiten (esim. raudoitukset, minkälainen tartunta paras välipohjaan, mahdolliset tartunnat porrasaukon seiniin, jne).

Itse pidin myös sipo-portaita etukäteen yhtenä vaihtoehtona omaan taloomme. Kuitenkin kun jo portaan periaatekuvien toimittamitus valmistajalta vaati yli neljäviikkoa ja useamman yhteysoton sekä lopulta myyntiedustajan tarjous (pelkistä materiaaleista) ylitti reippaasti esim. elementtiportaiden hinnan, niin jäi meiltä laskuista pois. Lisäksi portaiden alapinta jäi meillä näkyviin, joten olisimme joutuneet katselemaan sipoportaille ominaista porraslankkujen muodostamia "askelmia" myös portaiden alapuolelta. Sinällään varmastikin tekijäystävällinen materiaali, josta olisin itsekin todennäköisesti portaani tehnyt, jos talokin olisi tullut siporexista (myyjä olisi ne kuitenkin minulle myynyt ja hinta olisi ollut varmaankin toista luokkaa).

• on päällekkäin

kellarista ykköseen ja ykkösestä kakkoseen Lemminkäisen elementtiportaat. Fiksasin kiinni variax-ontelon reunaa roiloten ja hyvin ovat kestäneet sekä rakennusajan että korkilla päällystettyinä 6-henkisen porukan liikenteen.
        Alta tasoitin vetonit-ruiskutasoitteella, kuten variax-katot. Kellariin valautuivat kiinni lattialaattaan.
        Asennus tehtiin runkovaiheessa heti, kun välipohja oli paikallaan (hiabilla). Aukon täytyy olla siinä 1500x1900.

• ylin ja alin askelma
        on päällekkäin kirjoitti:

kellarista ykköseen ja ykkösestä kakkoseen Lemminkäisen elementtiportaat. Fiksasin kiinni variax-ontelon reunaa roiloten ja hyvin ovat kestäneet sekä rakennusajan että korkilla päällystettyinä 6-henkisen porukan liikenteen.
        Alta tasoitin vetonit-ruiskutasoitteella, kuten variax-katot. Kellariin valautuivat kiinni lattialaattaan.
        Asennus tehtiin runkovaiheessa heti, kun välipohja oli paikallaan (hiabilla). Aukon täytyy olla siinä 1500x1900.

Pintavalu heittää helposti muutamia senttejä. Varsinkin alakerrassa, jos on maanvarainen laatta heittoa tulee helposti muutama sentti.

Kuinka teillä meni askeleiden korko ensimmäisen ja viimeisen askelman kohdalla? Itse tein portaat vasta sitten kun pintavalut oli tehty, koska halusin saada askelmista tasaiset.

• jii
        ylin ja alin askelma kirjoitti:

Pintavalu heittää helposti muutamia senttejä. Varsinkin alakerrassa, jos on maanvarainen laatta heittoa tulee helposti muutama sentti.

Kuinka teillä meni askeleiden korko ensimmäisen ja viimeisen askelman kohdalla? Itse tein portaat vasta sitten kun pintavalut oli tehty, koska halusin saada askelmista tasaiset.

"muutamia senttejä"? Meillä korko heitti ehkä 2 milliä, sen takiahan ne laserit on keksitty. Eikös tuollaisilla toleransseilla jo tule melkoisia ongelmia esim ovien kanssa?

• Totuus ja taru
        jii kirjoitti:

"muutamia senttejä"? Meillä korko heitti ehkä 2 milliä, sen takiahan ne laserit on keksitty. Eikös tuollaisilla toleransseilla jo tule melkoisia ongelmia esim ovien kanssa?

Oli teillä kyllä aika tarkka liippari, jos lattiavalut sai 2mm tarkkuudella. No hieman tarinoistasi kuultaa se, että maailmanennätyksiä (mielikuvitus)talossasi taitaa olla aika paljon nikkaroitu.

Tavallisissa valuissa (ja tavallisissa taloissa) heittoa on helposti pari senttiä. Eikä tule mitään ongelmia ovien kanssa, eikä muutenkaan.

• jii
        Totuus ja taru kirjoitti:

Oli teillä kyllä aika tarkka liippari, jos lattiavalut sai 2mm tarkkuudella. No hieman tarinoistasi kuultaa se, että maailmanennätyksiä (mielikuvitus)talossasi taitaa olla aika paljon nikkaroitu.

Tavallisissa valuissa (ja tavallisissa taloissa) heittoa on helposti pari senttiä. Eikä tule mitään ongelmia ovien kanssa, eikä muutenkaan.

ainakin meillä tulisi aika lailla ongelmia ovien kanssa koska aukon korkeudet on 21 ja ylä- ja alapuolella betonia. Asennusvaraa on 2 senttiä eli jos valu olisi 2cm kova niin asennusvaroja ei olisi eli se johtaisikin sitten mittatilausoviin (no ulko-ovet kyllä tuleekin puusepältä mutta väliovet on tarkoitus ottaa ihan vakiomitoilla).

Vielä pikku lisäkysymys ihan uteliaisuudesta: laineileeko se valusi 2cm vai onko se tasaisesti pielessä?

Kaikki tietysti rakentaa omilla vaatimuksillaan, ei kai siinä mitään.. tärkeintä kai on että itse on tyytyväinen.

• Totuus ja taru
        jii kirjoitti:

ainakin meillä tulisi aika lailla ongelmia ovien kanssa koska aukon korkeudet on 21 ja ylä- ja alapuolella betonia. Asennusvaraa on 2 senttiä eli jos valu olisi 2cm kova niin asennusvaroja ei olisi eli se johtaisikin sitten mittatilausoviin (no ulko-ovet kyllä tuleekin puusepältä mutta väliovet on tarkoitus ottaa ihan vakiomitoilla).

Vielä pikku lisäkysymys ihan uteliaisuudesta: laineileeko se valusi 2cm vai onko se tasaisesti pielessä?

Kaikki tietysti rakentaa omilla vaatimuksillaan, ei kai siinä mitään.. tärkeintä kai on että itse on tyytyväinen.

Olet näemmä yksi tänne kirjoittavista, jotka ovat aivan kateissa, kun tulee itse tekemiseen.

Kyllä valun saa tietyllä kohtaa, esim oven kulkuaukkoon helposti varsin tarksti. Täysin eri asia on sitten koko lattian alue. Koko porrasaukon kohdalla tulee valun olla tasainen, jos näin haluttaisiin tehdä.

Omassa kolmessa talossani on ensin valettu pintavalu. Samoin parissakymmenessä kohteessa missä olen toiminut valvojana. Tiedän kaksi kohdetta, joissa järjestys on ollut toinen. Molemmissa järjestykseen oli syy.

Voihan sitä toisessa järjestyksessä tehdä, jos haasteita haluaa.

Mutta valujampallesi vain terveisiä. Pystyy yli 10 x parempaan tulokseen, kuin koko ikänsä tuota hommaa tehneet.

• tein tasoituksen

variax-pohjiin, joten sen osasin hyvin ennakoida ykköseen ja kakkoseen, mutta kellariin tuli massaa niin paljon, että eka (kellarista alin)
        porras jäi vajaaksi.
        Käytännössä sillä ei ole ollut mitään merkitystä.
        Lattialämmitys on ollut erittäin hyvä ratkaisu kellarin takkahuoneeseen, käytävään, veskiin ja uima-altaan edustilaan, missä myös peseydytään. Saunatilaan en laittanut muuta lattialämpöä kuin seiniä kiertämään yhden renkaan verran.

Isompi merkitys on sillä, kun kellariin johtava ovi on palo-ovi ja siinä kun on vähän muita korkeampi kynnys. Vieraat tuppaavat ottamaan kynnykseen varvaskontaktia, kunnes tulevat sen kanssa tutuksi.

• liipparinsa kykyjä

Olet näemmä yksi tänne kirjoittavista, jotka ovat aivan kateissa, kun tulee itse tekemiseen.

Kyllä valun saa tietyllä kohtaa, esim oven kulkuaukkoon helposti varsin tarksti. Täysin eri asia on sitten koko lattian alue. Koko porrasaukon kohdalla tulee valun olla tasainen, jos näin haluttaisiin tehdä.

Omassa kolmessa talossani on ensin valettu pintavalu. Samoin parissakymmenessä kohteessa missä olen toiminut valvojana. Tiedän kaksi kohdetta, joissa järjestys on ollut toinen. Molemmissa järjestykseen oli syy.

Mutta valujampallesi vain terveisiä. Pystyy yli 10 x parempaan tulokseen, kuin koko ikänsä tuota hommaa tehneet.

voihan elementtiportaan nostaa suunnilleen paikoilleen ja taljalla valulla fiksata sitten lopullisesti kun liipaukset on tehty.

Ei se porraselementti voi mihinkään pudota, kun toimii järkevästi.

• jii

"Olet näemmä yksi tänne kirjoittavista, jotka ovat aivan kateissa, kun tulee itse tekemiseen. "

Sun prioriteettisi on nopeasti ja halvalla, minä koitan ajatella asiaa toiselta kannalta.
        En oikein usko etteivät liipparisi pystyisi tekemään sileää lattiaa jos yrittäisivät, jos ovat kerran hommaa ikänsä tehneet.
        Et vastannut kysymykseen laineilusta mutta luin rivien välistä että tuota valua ei oikaistu (sehän nostaisi koron korkeimman kohdan tasalle) eli lopputuloskin on siis vinot / kuoppaiset lattiat. Näitähän näkee vähän väliä: jalkalistat irvistelee, hyllyt on kiilailtu miten kuten suoraan pahvinpaloilla jne.. ammattilaisena varmaan löydät jostain RT-kortin jossa määritetään lattian maksimiheitot? Vai onko ne kortit vaan lumilaudoille?

Mikä on sinun mielestäsi ero siinä tehdäänkö laatta ennen runkoa vai jälkeen lopputuloksen kannalta? Meilläkin harkittiin maanvaraisen valua ennen rungon nostoa, mutta lähinnä aikataulusyistä tehtiin toisin päin (ammattilaiset sanoi että molemmissa on puolensa). Jälkeenpäin ajatellen se oli lopputuloksen kannalta parempi ratkaisu koska esim vesijohto- ja sähköputkitukset olisivat varmasti saaneet siipeensä runkovaiheen aikana jos ne olisivat törröttäneet laatasta. Laatukysymys tämäkin.

Mäkin olen ollut valvontahommissa aika paljon (en raksapuolella) ja harmittavan monelle työmaalle mahtuu se urpo joka tekee vastoin suunnitelmia, työselostusta ja työohjeita. Puolustus on aina se "näinhän näitä on aina tehty ja on kelvannut". Sääliksi käy maksajaa jos valvoja on samaa remmiä.

• pintavalu?

"Pintavalu heittää helposti muutamia senttejä. "

Tämän on pakko olla vitsi, onhan? EI meidän lattioissa ole korkeuseroja kuin kosteissa tiloissa, joissa on kaadot.

Betoniliimat hiottiin pois ja suoraan laattaa päälle. Ja mikä ihmeen "pintavalu"?? Ei meilläpäin ole lattioissa tehty kuin yksi valu, josta tulee valmistapintaa samantien yhdellä valulla.

• Lautaa lattiaan
        jii kirjoitti:

"Olet näemmä yksi tänne kirjoittavista, jotka ovat aivan kateissa, kun tulee itse tekemiseen. "

Sun prioriteettisi on nopeasti ja halvalla, minä koitan ajatella asiaa toiselta kannalta.
        En oikein usko etteivät liipparisi pystyisi tekemään sileää lattiaa jos yrittäisivät, jos ovat kerran hommaa ikänsä tehneet.
        Et vastannut kysymykseen laineilusta mutta luin rivien välistä että tuota valua ei oikaistu (sehän nostaisi koron korkeimman kohdan tasalle) eli lopputuloskin on siis vinot / kuoppaiset lattiat. Näitähän näkee vähän väliä: jalkalistat irvistelee, hyllyt on kiilailtu miten kuten suoraan pahvinpaloilla jne.. ammattilaisena varmaan löydät jostain RT-kortin jossa määritetään lattian maksimiheitot? Vai onko ne kortit vaan lumilaudoille?

Mikä on sinun mielestäsi ero siinä tehdäänkö laatta ennen runkoa vai jälkeen lopputuloksen kannalta? Meilläkin harkittiin maanvaraisen valua ennen rungon nostoa, mutta lähinnä aikataulusyistä tehtiin toisin päin (ammattilaiset sanoi että molemmissa on puolensa). Jälkeenpäin ajatellen se oli lopputuloksen kannalta parempi ratkaisu koska esim vesijohto- ja sähköputkitukset olisivat varmasti saaneet siipeensä runkovaiheen aikana jos ne olisivat törröttäneet laatasta. Laatukysymys tämäkin.

Mäkin olen ollut valvontahommissa aika paljon (en raksapuolella) ja harmittavan monelle työmaalle mahtuu se urpo joka tekee vastoin suunnitelmia, työselostusta ja työohjeita. Puolustus on aina se "näinhän näitä on aina tehty ja on kelvannut". Sääliksi käy maksajaa jos valvoja on samaa remmiä.

On se kumma kun sinä JII olet kaikissa parempi. Osaat valita juuri ne parhaimmat ammattilaiset, valitset juuri ne parhaimmat materiaalit. Kustannustaso ei nouse juurikaan.

Muistan aina kun olin natiainen, kun bensankulutuksesta oli puhe. Aina tietyn Jiin auto vei matkassa vain 5l/100km. Sitten kun satuttiin olemaan hänen autollaan matkassa ja bensarahoja laskeltiin, niin sattui olemaan "kaasari poissa säädöistä".

Väität ja intät päivänselvistä asioista. Takerrut jonhonkin yksittäiseen lauseeseen.

Miksit et ottaisit jo lääkkeesi ja menisi nukkumaan. Vanhana news- aikakautena pystyi sentään tekemään kill- fileen, mutta täällä se ei ikävä kyllä onnistu.

PS Ei minunkaan lattiat ole kyllä 2mm tasossa 10,5m matkalla, mutta minä varmaan teinkin halvalla ja nopeasti.

• tehdään
        pintavalu? kirjoitti:

"Pintavalu heittää helposti muutamia senttejä. "

Tämän on pakko olla vitsi, onhan? EI meidän lattioissa ole korkeuseroja kuin kosteissa tiloissa, joissa on kaadot.

Betoniliimat hiottiin pois ja suoraan laattaa päälle. Ja mikä ihmeen "pintavalu"?? Ei meilläpäin ole lattioissa tehty kuin yksi valu, josta tulee valmistapintaa samantien yhdellä valulla.

esimerkiksi jos on välipohjina palkit (kuten siporex tai variax) ja haluat vesikiertoisen lattialämmityksen. Pintavalu on 3-8senttiä ja se on melkoisen tarkkaan laskettavissa betonitilausta tehtäessä tilan pituus x leveys x valun korkeus. Aika uusavutonta porukkaa sivuilla tai sitten laskimesta on patteri kostunut/kuivunut.

• jälkeen,
        jii kirjoitti:

paitsi kantavat, niin johan sen oviaukon voi siinä vaiheessa mitata. Meillä harkkomuurarin ammattitaidottomuudesta ja laiskuudesta johtuen useiden senttien eroja oviaukoissa, mutta listoilla selvittiin.

• jii
        Lautaa lattiaan kirjoitti:

On se kumma kun sinä JII olet kaikissa parempi. Osaat valita juuri ne parhaimmat ammattilaiset, valitset juuri ne parhaimmat materiaalit. Kustannustaso ei nouse juurikaan.

Muistan aina kun olin natiainen, kun bensankulutuksesta oli puhe. Aina tietyn Jiin auto vei matkassa vain 5l/100km. Sitten kun satuttiin olemaan hänen autollaan matkassa ja bensarahoja laskeltiin, niin sattui olemaan "kaasari poissa säädöistä".

Väität ja intät päivänselvistä asioista. Takerrut jonhonkin yksittäiseen lauseeseen.

Miksit et ottaisit jo lääkkeesi ja menisi nukkumaan. Vanhana news- aikakautena pystyi sentään tekemään kill- fileen, mutta täällä se ei ikävä kyllä onnistu.

PS Ei minunkaan lattiat ole kyllä 2mm tasossa 10,5m matkalla, mutta minä varmaan teinkin halvalla ja nopeasti.

sun panoksesi keskusteluun on aika pieni. Vaikutat jotenkin katkeralta ja onnettomalta ihmiseltä.. tuliko mökistä susi? Nalkuttako akka ja pankinjohtajakin soittelee? Ja ne p**keleen lattiatkin on vielä kierot..

Mutta asiaan, onko ne kahden sentin heitot ok vai ei? Mun lattia olisi voinut mennä samalla lailla mutta se olisi varmasti oikaistu, onneksi oli hyvä (suositeltu) liippari niin tuli kerralla hyvä. Se v**uttaa että mies puhuu siihen sävyyn että mulla on tällaiset ja ne pitää kelvata kaikille, parempaa haluavat on urpoja lumilautoja jotka ei ymmärrä. Tuon viestin yksi lause oli sen pointti: mies ei voi tietää etukäteen mikä lattian korko tulee olemaan, se nyt vaan tulee jostain. Kuka niistä voi etukäteen tietää.

".. valitset juuri ne parhaimmat materiaalit. Kustannustaso ei nouse juurikaan. "

Ainakin yritän valita ja vertailla. Toinen tapa olisi tietysti ostaa sokkona jotain huttua ja koittaa puhua sitä täällä paremmaksi että tulisi parempi mieli..
        En ole tietääkseni tehnyt täällä minkäänsukuista kustannusvertailua.

• Lautaa lattiaan
        jii kirjoitti:

sun panoksesi keskusteluun on aika pieni. Vaikutat jotenkin katkeralta ja onnettomalta ihmiseltä.. tuliko mökistä susi? Nalkuttako akka ja pankinjohtajakin soittelee? Ja ne p**keleen lattiatkin on vielä kierot..

Mutta asiaan, onko ne kahden sentin heitot ok vai ei? Mun lattia olisi voinut mennä samalla lailla mutta se olisi varmasti oikaistu, onneksi oli hyvä (suositeltu) liippari niin tuli kerralla hyvä. Se v**uttaa että mies puhuu siihen sävyyn että mulla on tällaiset ja ne pitää kelvata kaikille, parempaa haluavat on urpoja lumilautoja jotka ei ymmärrä. Tuon viestin yksi lause oli sen pointti: mies ei voi tietää etukäteen mikä lattian korko tulee olemaan, se nyt vaan tulee jostain. Kuka niistä voi etukäteen tietää.

".. valitset juuri ne parhaimmat materiaalit. Kustannustaso ei nouse juurikaan. "

Ainakin yritän valita ja vertailla. Toinen tapa olisi tietysti ostaa sokkona jotain huttua ja koittaa puhua sitä täällä paremmaksi että tulisi parempi mieli..
        En ole tietääkseni tehnyt täällä minkäänsukuista kustannusvertailua.

Ja taas otit jonkin erillisen lauseen, josta päättelet jotain itseksesi.

Ei ole tullut (tästäkään) mökistä sutta. Akka ei nalkuta, eikä pankinjohtajan kanssa ole tullut ikinä keskusteltua, enpä oikein tiedä edes kuka tuo konttorinjohtaja on. Lattiat varmaan ovat kierot SINUN mielestäsi. Itse olen noihin aivan tyytyväinen.

Et vain yksinkertaisesti ymmärrä Jii mistä puhutaan. Puhut jotain omia päähänpinttymiä totuuksina eteenpäin.

Kyllä valitettavasti tuollainen parin sentin heitto on aivan tavallista laittioissa. On aina ollut ja tulee olemaan. (Oma lattiani on niin tasainen, että parketit pystyi asentamaan ilman hiomista, eivätkä nuo pari huonetta jonne on tullut lattialistat jo asennettua edes listojen kohdalta irvistä.) Tiedoksi, että hiomisella ei pysty isoja heittoja oikaisemaan. Pienet nyppylät ja heitot sillä korjaa, mutta hiomalla on käytännössä mahdotonta ottaa esim. 1cm pois suurimmasta osasta lattiaa. Jos lattia on liian kiero, niin siihen tehdään tasoitteesta oikaisu.

Aivan tiedoksi myös, että ei tänne ole pakko kirjoittaa, jos ei asiasta mitään tiedä. "Neuvosi" voivat tulla jollekkin jopa kalliiksi, jos ne ottaa todesta.

• jii
        Lautaa lattiaan kirjoitti:

Ja taas otit jonkin erillisen lauseen, josta päättelet jotain itseksesi.

Ei ole tullut (tästäkään) mökistä sutta. Akka ei nalkuta, eikä pankinjohtajan kanssa ole tullut ikinä keskusteltua, enpä oikein tiedä edes kuka tuo konttorinjohtaja on. Lattiat varmaan ovat kierot SINUN mielestäsi. Itse olen noihin aivan tyytyväinen.

Et vain yksinkertaisesti ymmärrä Jii mistä puhutaan. Puhut jotain omia päähänpinttymiä totuuksina eteenpäin.

Kyllä valitettavasti tuollainen parin sentin heitto on aivan tavallista laittioissa. On aina ollut ja tulee olemaan. (Oma lattiani on niin tasainen, että parketit pystyi asentamaan ilman hiomista, eivätkä nuo pari huonetta jonne on tullut lattialistat jo asennettua edes listojen kohdalta irvistä.) Tiedoksi, että hiomisella ei pysty isoja heittoja oikaisemaan. Pienet nyppylät ja heitot sillä korjaa, mutta hiomalla on käytännössä mahdotonta ottaa esim. 1cm pois suurimmasta osasta lattiaa. Jos lattia on liian kiero, niin siihen tehdään tasoitteesta oikaisu.

Aivan tiedoksi myös, että ei tänne ole pakko kirjoittaa, jos ei asiasta mitään tiedä. "Neuvosi" voivat tulla jollekkin jopa kalliiksi, jos ne ottaa todesta.

"Ja taas otit jonkin erillisen lauseen, josta päättelet jotain itseksesi. "

Onko sulla kotona joku raati jonka kanssa arvioit näitä viestejä? Vai kuuluuko sun päässäsi vaan ääniä;)

"On aina ollut ja tulee olemaan. (Oma lattiani on niin tasainen, että parketit pystyi asentamaan ilman hiomista, eivätkä nuo pari huonetta jonne on tullut lattialistat jo asennettua edes listojen kohdalta irvistä.) Tiedoksi, että hiomisella ei pysty isoja heittoja oikaisemaan. Pienet nyppylät ja heitot sillä korjaa, mutta hiomalla on käytännössä mahdotonta ottaa esim. 1cm pois suurimmasta osasta lattiaa. Jos lattia on liian kiero, niin siihen tehdään tasoitteesta oikaisu. "

No ei kai niitä nyt kukaan yritä suoriksi hioakaan, mistä olet sellaista keksinyt? Tasoitteella oikaisusta nimenomaan puhuin, ja se nostaa korkoa. Hiominen laskisi sitä, teoreettisesti. Käytännössähän sitä pitäisi hiertää viikkotolkulla että korko olennaisesti muuttuisi.

Pistä nyt sitten sinä se RT-kortti valulattioiden laatuvaatimuksista pöytään kun "varmaa" tietoa löytyy.

""Neuvosi" voivat tulla jollekkin jopa kalliiksi, jos ne ottaa todesta."

Niinkuin esimerkiksi mikä?

• vaan
        jii kirjoitti:

Mikä oli suurin yhtenäinen ala jonka liippari hiersi ja liippasi? Meillä noin 60m2 (10m * 6m) ja aaltoili tuolla alalla noin 1cm verran. Ja tasotetta sitten kehiin...

• jii
        vaan kirjoitti:

Mikä oli suurin yhtenäinen ala jonka liippari hiersi ja liippasi? Meillä noin 60m2 (10m * 6m) ja aaltoili tuolla alalla noin 1cm verran. Ja tasotetta sitten kehiin...

2mm saattoi olla lievää liioittelua, mutta heitot on millejä. Pointti tuossa mun viestissä oli että 2cm on sen luokan jälkeä että ilman tasoitetta sitä ei pinnoita. Hyvä liippari tekee sellaisen lattian että sitä ei tarvitse tasoitella.

Alakerta jakautuu 65 25 20. Sinänsä lattian koko ei mun mielestäni paljon vaikuta koska penkit tehdään aina 3m välein ja ne ainakin meidän liippari teki aina laserin kanssa oikeaan korkoon. En tiedä tekeekö kaikki näin?

• liippari
        jii kirjoitti:

2mm saattoi olla lievää liioittelua, mutta heitot on millejä. Pointti tuossa mun viestissä oli että 2cm on sen luokan jälkeä että ilman tasoitetta sitä ei pinnoita. Hyvä liippari tekee sellaisen lattian että sitä ei tarvitse tasoitella.

Alakerta jakautuu 65 25 20. Sinänsä lattian koko ei mun mielestäni paljon vaikuta koska penkit tehdään aina 3m välein ja ne ainakin meidän liippari teki aina laserin kanssa oikeaan korkoon. En tiedä tekeekö kaikki näin?

ei paljon penkeistä perustanut. Sano vaan että vähän hankalampi tehdä kun kiintopisteet (seinät) kauempana toisistaan. Asenne oli sellainen että lattiatasomies kuitenkin korjaa loput.

• hengissä liipparisi
        liippari kirjoitti:

ei paljon penkeistä perustanut. Sano vaan että vähän hankalampi tehdä kun kiintopisteet (seinät) kauempana toisistaan. Asenne oli sellainen että lattiatasomies kuitenkin korjaa loput.

olis töitä tekemättä pääkaupunkiseudulla
        27m2 27m2 50m2 noin 8 sentin laattaa,
        annas tulla kontaktitietoja jos on hyvä tyyppi.
        Päästäis taas yksi porras pidemmälle valmistumisen suhteen.
        Ja hyvää kesää kaikille raksaajille.

• jii
        hengissä liipparisi kirjoitti:

meidän möksä ja liippari on Päijät-Hämeessä.

Onnea vaan etsintään.

• Melkein realisti
        hengissä liipparisi kirjoitti:

Muista kirjoittaa sopimus. Ja sopimukseen ehdottomasti ehto, että korko ei saa heittää yli kahta milliä. Jos yli, niin maksaa korvauksia ja hio/ tasoittaa omalla kustannuksellaan.

Varmasti löydät liiparin helposti ja pääset nopeasti sopimukseen hänen kanssaan.

• työlääksi menee

Meillä on paikalla valetut betoniportaat ja lopputulos on erittäin hyvä. Ei natise ei nitku ja kaiteet yms saa tukevasti kiinni.

Ainoa ja iso miinus on niiden vaatima työ. Jos portaat on suorat, niin työ on paljon helpompaa.

• ... sama
        työlääksi menee kirjoitti:

Meillä on paikalla valetut betoniportaat ja lopputulos on erittäin hyvä. Ei natise ei nitku ja kaiteet yms saa tukevasti kiinni.

Ainoa ja iso miinus on niiden vaatima työ. Jos portaat on suorat, niin työ on paljon helpompaa.

Suurin työ on muotin ja raudoituksen rakentaminen ja melkein yhtä iso työ tasoitukset ja pinnoitukset jälkikäteen.

Itse en kyllä uskoisi 2mm toleranssiin, oikeammin normaalit toleranssit ovat senttimetrin luokassa betonivaluissa.

• betoniportaat

Lemminkäisellä on erilaisia betoniportaita - Elemento 8 taisi olla , jonka omaan talooni laitoin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe