seuraavaan motogp-kisaan kaikki saavat allensa samanlaiset 500cc 2-tahtipyörät, jollaisilla ajettiin vaikka Raineyn, Doohanin ja Schwantzin huippuaikoina. Sanotaanko vuosimallia 1988, eli ennen kuin noita paholaisia oli vielä alettu mitenkään "pehmentämään".. tahtoo sanoa 100 oktaanista myrkky-kisabensaa, ja kaikista vittumaisimman kapea tehoalue, joka potkaisee persuksille kuin raivo härkä, ja heittää kuskin satulasta maata kiertävälle radalle pienimmästäkin oikean käden virheliikkeestä.
Näissä ei siis ollut vielä puhettakaan mistään luistonestosysteemeistä.. ja kyseisenlaisilla pedoilla ajaneet varmasti pitävät nykyisiä kuskeja enempi taikka vähempi "pullamössösukupolvena", koska automatiikka hoitaa 90% sellaisista tilanteista, mistä heidän aikanaan seurasi äkillinen poistuminen radalta, ja usein vielä lasarettikeikka.
Mitä tapahtuisi?? Oma veikkaukseni on, että aika moni nykyisistä kärkipään kuskeista ei näkisi maalilippua. 125- ja 250-luokissa kannuksensa hankkineet, tai muuten paljon 2-tahtikokemusta omaavat varmaan olisivat vahvoilla, nelitahtisten superbike-puolelta tulleet taas hätää kärsimässä.
Rossi on nykykuljettajista ainoa, jolla on mestaruus myös 500cc 2-tahtipyörällä (v.2001). Ja sekin oli lähinnä Mick Doohanin kehittämä ja hyvin pitkälle "jalostettu" NSR500, nuo 1980-luvun lopun pelit olivat vielä aivan toista maata, ja toki esim. rengasteknologiakin oli vuosituhannen taitteessa paljon kehittyneempää kuin silloin.
Valitettavasti emme tule koskaan näkemään, miten siinä kävisi, jos nykyinen ajajakaarti istutettaisiin näiden, jo historiaan kuuluvien ns."oikeiden" kaksitahtisten GP-hirviöiden puikkoihin. No, ehkä hyväkin siinä mielessä, että moinen poikisi melko varmasti myös paljon lisää pahoja kaatoja. Siinä mielessä nykyiset "helpot" motogp-pyörät ovat ilman muuta parannus entiseen.
Jotain silti on jo jäänyt puuttumaan tämän lajin jännityksestä, kun tietokoneet ovat alkaneet hoitamaan osaa kuljettajan tehtävästä.
Kuvitellaampa, että...
16
1082
Vastaukset
- jakseta
mitään mielikuvituskilpailuja nyt käydä. Katellaan vaan näitä nykypäivän kisoja ja nautitaan kotimaan sateisesta kesästä.
- Turo--Inkeri
tämähän saattaa olla hieman aivotoimintaa vaativa aihe. Ja jos ei ole muutenkaan vielä edes syntynyt sinä aikana, mistä nyt on puhe, niin eläpä ota siitä mitään paineita.
Hyvää kesän jatkoa vaan sinne, äläkä vaivaa päätäsi liikoja... - se vaan
Turo--Inkeri kirjoitti:
tämähän saattaa olla hieman aivotoimintaa vaativa aihe. Ja jos ei ole muutenkaan vielä edes syntynyt sinä aikana, mistä nyt on puhe, niin eläpä ota siitä mitään paineita.
Hyvää kesän jatkoa vaan sinne, äläkä vaivaa päätäsi liikoja...jaksaa ottaa pulttia joka asiasta =)
- tynnyrit...
Turo--Inkeri kirjoitti:
tämähän saattaa olla hieman aivotoimintaa vaativa aihe. Ja jos ei ole muutenkaan vielä edes syntynyt sinä aikana, mistä nyt on puhe, niin eläpä ota siitä mitään paineita.
Hyvää kesän jatkoa vaan sinne, äläkä vaivaa päätäsi liikoja...kolisevat eniten....se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...taidat olla trolli.
- siellä...
Turo--Inkeri kirjoitti:
tämähän saattaa olla hieman aivotoimintaa vaativa aihe. Ja jos ei ole muutenkaan vielä edes syntynyt sinä aikana, mistä nyt on puhe, niin eläpä ota siitä mitään paineita.
Hyvää kesän jatkoa vaan sinne, äläkä vaivaa päätäsi liikoja...aivoissa tosiaan toimintaa olla, kun mielikuvitus laukkaa tuhatta ja sataa. Mutta onko tuo sitten ajattelemisen arvoinen asia, niin siitä voidaan olla
eri mieltä. - Turo--Inkeri
tynnyrit... kirjoitti:
kolisevat eniten....se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...taidat olla trolli.
vanhankansan viisaus: helmiä sioille.
Se tulee mieleen, kun katsoo näitä idioottivastauksia aiheeseen, missä ainakin oikeilla RR-foorumeilla saisi ihan mielenkiintoistakin keskustelua aikaan. Mutta jotta niin voisi käydä, pitäisi tietenkin löytyä sellaista porukkaa, jotka ovat seuranneet lajia jo mainittuna aikana, 80-luvun lopulla. Jos on silloin ollut vielä pilkkeenä isin silmäkulmassa, ei tämä aihe varmaankaan oikein sano mitään.
Tästäpä sen näkee selvästi, mitä te kakarat koko tästä lajista, sen enempää sen historiasta kuin nykypäivästä, ymmärrätte. Ette paljon mitään. - sitten
Turo--Inkeri kirjoitti:
vanhankansan viisaus: helmiä sioille.
Se tulee mieleen, kun katsoo näitä idioottivastauksia aiheeseen, missä ainakin oikeilla RR-foorumeilla saisi ihan mielenkiintoistakin keskustelua aikaan. Mutta jotta niin voisi käydä, pitäisi tietenkin löytyä sellaista porukkaa, jotka ovat seuranneet lajia jo mainittuna aikana, 80-luvun lopulla. Jos on silloin ollut vielä pilkkeenä isin silmäkulmassa, ei tämä aihe varmaankaan oikein sano mitään.
Tästäpä sen näkee selvästi, mitä te kakarat koko tästä lajista, sen enempää sen historiasta kuin nykypäivästä, ymmärrätte. Ette paljon mitään.koliset täällä niin helvetin kovaa? Enemmän sinusta lähtee tyhjänpäiväistä kolinaa kuin tuolta viereiseltä rakennustyömaalta.
- Turo--Inkeri
sitten kirjoitti:
koliset täällä niin helvetin kovaa? Enemmän sinusta lähtee tyhjänpäiväistä kolinaa kuin tuolta viereiseltä rakennustyömaalta.
löydy yhtikäs mitään aiheeseen liittyvää sanottavaa (paitsi ettei se ole sinun mielestäsi hyvä aihe, kun et siitä mitään tiedä) niin ehkäpä kannattaisi harkita ihan vakavissaan, että jospas suksisit vaikka suolle noine typerine kommentteinesi.
- äärettömän...
Turo--Inkeri kirjoitti:
löydy yhtikäs mitään aiheeseen liittyvää sanottavaa (paitsi ettei se ole sinun mielestäsi hyvä aihe, kun et siitä mitään tiedä) niin ehkäpä kannattaisi harkita ihan vakavissaan, että jospas suksisit vaikka suolle noine typerine kommentteinesi.
tyhmä ihminen olet. Oikein pistää naurattamaan, kun lukee sinun juttujasi. Olet kuin pikkukakara lasten yhteisellä hiekkalaatikolla :)
- Martti Mopedisti
siellä... kirjoitti:
aivoissa tosiaan toimintaa olla, kun mielikuvitus laukkaa tuhatta ja sataa. Mutta onko tuo sitten ajattelemisen arvoinen asia, niin siitä voidaan olla
eri mieltä.Eiköhän esim.Man-saarilla olisi helpoin ratkaista kuka on nopein kilpakuski sillä siellä mies vie pyörää eikä päinvastoin .
- Turo--Inkeri
äärettömän... kirjoitti:
tyhmä ihminen olet. Oikein pistää naurattamaan, kun lukee sinun juttujasi. Olet kuin pikkukakara lasten yhteisellä hiekkalaatikolla :)
ja omat kommenttisi taas ovat älykkään ihmisen aikuismaisia juttuja? Varsinainen nero!
´Bottom line´ tässä älykkäässä kommentoinnissa on se, ettet sinä tiedä höykäsen pöläystä koko 2-tahtisten 500-kuutioisten GP-aikakaudesta, ja sekös sinua potuttaa. Taas kerran. - ....
Turo--Inkeri kirjoitti:
vanhankansan viisaus: helmiä sioille.
Se tulee mieleen, kun katsoo näitä idioottivastauksia aiheeseen, missä ainakin oikeilla RR-foorumeilla saisi ihan mielenkiintoistakin keskustelua aikaan. Mutta jotta niin voisi käydä, pitäisi tietenkin löytyä sellaista porukkaa, jotka ovat seuranneet lajia jo mainittuna aikana, 80-luvun lopulla. Jos on silloin ollut vielä pilkkeenä isin silmäkulmassa, ei tämä aihe varmaankaan oikein sano mitään.
Tästäpä sen näkee selvästi, mitä te kakarat koko tästä lajista, sen enempää sen historiasta kuin nykypäivästä, ymmärrätte. Ette paljon mitään.Miksi et perustaisi "oikeaa" rr-foorumia itse? Se on täysin mahdollista ja helppoakin.
- ratkaisija
Kaikki voisi ajaa kisan 2-tahti skoottereilla. Koska kellään nykykuskilla ei ole sellaisella hankittua MM-titteliä tai kilpailukokemusta, olisi skaba täysin tasapuolinen ja ajotaito sekä henkinen kantti yksin ratkaisisi.
- Turo--Inkeri
olla omalla laillaan hupia katsella. Niistä ukoista jokainen pystyy varmasti viemään skootterin aikapaljon yli laitteiden oman ´limitin´...
Vaan itse näkisin silti vielä mieluummin, kuinka onnistuisi sellaisen V4-"screamerin" hallinta, jossa on 190hv, ja tasan ainoa ´traction control´ sijaitsee oikean käden kahvassa. Sellainen ei anna yhtään virhettä anteeksi.
Nythän pystyvät avaamaan sateellakin mutkista ulos melkein täysillä (Stonerin vastikään julkaistussa haastattelussakin vahvistaa asian), moista EI olisi kannattanut kokeilla noilla kaksitahtipedoilla. Eli ajamisesta on elektroniikan ansiosta tullut aika paljon helpompaa. Hyvä puoli on toki vähemmän pahoja kaatumisia, huonona puolena se, että ihan raaka ajotaito on jo jäänyt/jäämässä vähäisempään osaan. - ratkaisija
Turo--Inkeri kirjoitti:
olla omalla laillaan hupia katsella. Niistä ukoista jokainen pystyy varmasti viemään skootterin aikapaljon yli laitteiden oman ´limitin´...
Vaan itse näkisin silti vielä mieluummin, kuinka onnistuisi sellaisen V4-"screamerin" hallinta, jossa on 190hv, ja tasan ainoa ´traction control´ sijaitsee oikean käden kahvassa. Sellainen ei anna yhtään virhettä anteeksi.
Nythän pystyvät avaamaan sateellakin mutkista ulos melkein täysillä (Stonerin vastikään julkaistussa haastattelussakin vahvistaa asian), moista EI olisi kannattanut kokeilla noilla kaksitahtipedoilla. Eli ajamisesta on elektroniikan ansiosta tullut aika paljon helpompaa. Hyvä puoli on toki vähemmän pahoja kaatumisia, huonona puolena se, että ihan raaka ajotaito on jo jäänyt/jäämässä vähäisempään osaan.Sama täällä tuo automatiikka vie kilvanajosta sitä kuskin osuutta kyllä liikaa pois. F-1 puolellahan ollaan luopumassa luistonestosta. Uskotko, että moto-puolella kanssa vielä joskus karsitaan noita "hienouksia" ?
- Turo--Inkeri
ratkaisija kirjoitti:
Sama täällä tuo automatiikka vie kilvanajosta sitä kuskin osuutta kyllä liikaa pois. F-1 puolellahan ollaan luopumassa luistonestosta. Uskotko, että moto-puolella kanssa vielä joskus karsitaan noita "hienouksia" ?
motogp:ssä muhii aika mahtavan kokoinen rahoituskriisi, lajilla luulisi olevan sponsoriarvoa vaikka millä mitalla ja toki onkin, mutta silti ne todella rahakkaat sponsorit on tällä hetkellä muualla. Se voi vaikuttaa kehitystyöhön käytettävissä oleviin budjetteihin jo aivan lähiaikoina.
Toisaalta luistonestot yms elektroniikkapaketit alkaa olla arkipäivää jo Superbikessakin. Tuntuu kaukaa haetulta, että niitä käytettäisiin siellä, mutta ei motogp:ssä, joka kuitenkin on lajin kuninkuusaste. Eli kyllä ne on varmaankin tulleet jäädäkseen.
Toki voisivat sääntöihin koettaa saada jotain rajoituksia niihinkin, ensinnäkin juuri kulupuolen karsimiseksi, ja toisekseen siksi, ettei kuljettajasta tule lähestulkoon pelkkää "ohjaajaa", kuten F1-puolella tuntuu homman nimi aika pitkälle olevan. Toistaiseksi prätkäkilvanajossa on vielä aivan omanlaistaan hohtoa olemassa, formuloista se valitettavasti on kadonnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875