seuraavaan motogp-kisaan kaikki saavat allensa samanlaiset 500cc 2-tahtipyörät, jollaisilla ajettiin vaikka Raineyn, Doohanin ja Schwantzin huippuaikoina. Sanotaanko vuosimallia 1988, eli ennen kuin noita paholaisia oli vielä alettu mitenkään "pehmentämään".. tahtoo sanoa 100 oktaanista myrkky-kisabensaa, ja kaikista vittumaisimman kapea tehoalue, joka potkaisee persuksille kuin raivo härkä, ja heittää kuskin satulasta maata kiertävälle radalle pienimmästäkin oikean käden virheliikkeestä.
Näissä ei siis ollut vielä puhettakaan mistään luistonestosysteemeistä.. ja kyseisenlaisilla pedoilla ajaneet varmasti pitävät nykyisiä kuskeja enempi taikka vähempi "pullamössösukupolvena", koska automatiikka hoitaa 90% sellaisista tilanteista, mistä heidän aikanaan seurasi äkillinen poistuminen radalta, ja usein vielä lasarettikeikka.
Mitä tapahtuisi?? Oma veikkaukseni on, että aika moni nykyisistä kärkipään kuskeista ei näkisi maalilippua. 125- ja 250-luokissa kannuksensa hankkineet, tai muuten paljon 2-tahtikokemusta omaavat varmaan olisivat vahvoilla, nelitahtisten superbike-puolelta tulleet taas hätää kärsimässä.
Rossi on nykykuljettajista ainoa, jolla on mestaruus myös 500cc 2-tahtipyörällä (v.2001). Ja sekin oli lähinnä Mick Doohanin kehittämä ja hyvin pitkälle "jalostettu" NSR500, nuo 1980-luvun lopun pelit olivat vielä aivan toista maata, ja toki esim. rengasteknologiakin oli vuosituhannen taitteessa paljon kehittyneempää kuin silloin.
Valitettavasti emme tule koskaan näkemään, miten siinä kävisi, jos nykyinen ajajakaarti istutettaisiin näiden, jo historiaan kuuluvien ns."oikeiden" kaksitahtisten GP-hirviöiden puikkoihin. No, ehkä hyväkin siinä mielessä, että moinen poikisi melko varmasti myös paljon lisää pahoja kaatoja. Siinä mielessä nykyiset "helpot" motogp-pyörät ovat ilman muuta parannus entiseen.
Jotain silti on jo jäänyt puuttumaan tämän lajin jännityksestä, kun tietokoneet ovat alkaneet hoitamaan osaa kuljettajan tehtävästä.
Kuvitellaampa, että...
16
1106
Vastaukset
- jakseta
mitään mielikuvituskilpailuja nyt käydä. Katellaan vaan näitä nykypäivän kisoja ja nautitaan kotimaan sateisesta kesästä.
- Turo--Inkeri
tämähän saattaa olla hieman aivotoimintaa vaativa aihe. Ja jos ei ole muutenkaan vielä edes syntynyt sinä aikana, mistä nyt on puhe, niin eläpä ota siitä mitään paineita.
Hyvää kesän jatkoa vaan sinne, äläkä vaivaa päätäsi liikoja... - se vaan
Turo--Inkeri kirjoitti:
tämähän saattaa olla hieman aivotoimintaa vaativa aihe. Ja jos ei ole muutenkaan vielä edes syntynyt sinä aikana, mistä nyt on puhe, niin eläpä ota siitä mitään paineita.
Hyvää kesän jatkoa vaan sinne, äläkä vaivaa päätäsi liikoja...jaksaa ottaa pulttia joka asiasta =)
- tynnyrit...
Turo--Inkeri kirjoitti:
tämähän saattaa olla hieman aivotoimintaa vaativa aihe. Ja jos ei ole muutenkaan vielä edes syntynyt sinä aikana, mistä nyt on puhe, niin eläpä ota siitä mitään paineita.
Hyvää kesän jatkoa vaan sinne, äläkä vaivaa päätäsi liikoja...kolisevat eniten....se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...taidat olla trolli.
- siellä...
Turo--Inkeri kirjoitti:
tämähän saattaa olla hieman aivotoimintaa vaativa aihe. Ja jos ei ole muutenkaan vielä edes syntynyt sinä aikana, mistä nyt on puhe, niin eläpä ota siitä mitään paineita.
Hyvää kesän jatkoa vaan sinne, äläkä vaivaa päätäsi liikoja...aivoissa tosiaan toimintaa olla, kun mielikuvitus laukkaa tuhatta ja sataa. Mutta onko tuo sitten ajattelemisen arvoinen asia, niin siitä voidaan olla
eri mieltä. - Turo--Inkeri
tynnyrit... kirjoitti:
kolisevat eniten....se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...taidat olla trolli.
vanhankansan viisaus: helmiä sioille.
Se tulee mieleen, kun katsoo näitä idioottivastauksia aiheeseen, missä ainakin oikeilla RR-foorumeilla saisi ihan mielenkiintoistakin keskustelua aikaan. Mutta jotta niin voisi käydä, pitäisi tietenkin löytyä sellaista porukkaa, jotka ovat seuranneet lajia jo mainittuna aikana, 80-luvun lopulla. Jos on silloin ollut vielä pilkkeenä isin silmäkulmassa, ei tämä aihe varmaankaan oikein sano mitään.
Tästäpä sen näkee selvästi, mitä te kakarat koko tästä lajista, sen enempää sen historiasta kuin nykypäivästä, ymmärrätte. Ette paljon mitään. - sitten
Turo--Inkeri kirjoitti:
vanhankansan viisaus: helmiä sioille.
Se tulee mieleen, kun katsoo näitä idioottivastauksia aiheeseen, missä ainakin oikeilla RR-foorumeilla saisi ihan mielenkiintoistakin keskustelua aikaan. Mutta jotta niin voisi käydä, pitäisi tietenkin löytyä sellaista porukkaa, jotka ovat seuranneet lajia jo mainittuna aikana, 80-luvun lopulla. Jos on silloin ollut vielä pilkkeenä isin silmäkulmassa, ei tämä aihe varmaankaan oikein sano mitään.
Tästäpä sen näkee selvästi, mitä te kakarat koko tästä lajista, sen enempää sen historiasta kuin nykypäivästä, ymmärrätte. Ette paljon mitään.koliset täällä niin helvetin kovaa? Enemmän sinusta lähtee tyhjänpäiväistä kolinaa kuin tuolta viereiseltä rakennustyömaalta.
- Turo--Inkeri
sitten kirjoitti:
koliset täällä niin helvetin kovaa? Enemmän sinusta lähtee tyhjänpäiväistä kolinaa kuin tuolta viereiseltä rakennustyömaalta.
löydy yhtikäs mitään aiheeseen liittyvää sanottavaa (paitsi ettei se ole sinun mielestäsi hyvä aihe, kun et siitä mitään tiedä) niin ehkäpä kannattaisi harkita ihan vakavissaan, että jospas suksisit vaikka suolle noine typerine kommentteinesi.
- äärettömän...
Turo--Inkeri kirjoitti:
löydy yhtikäs mitään aiheeseen liittyvää sanottavaa (paitsi ettei se ole sinun mielestäsi hyvä aihe, kun et siitä mitään tiedä) niin ehkäpä kannattaisi harkita ihan vakavissaan, että jospas suksisit vaikka suolle noine typerine kommentteinesi.
tyhmä ihminen olet. Oikein pistää naurattamaan, kun lukee sinun juttujasi. Olet kuin pikkukakara lasten yhteisellä hiekkalaatikolla :)
- Martti Mopedisti
siellä... kirjoitti:
aivoissa tosiaan toimintaa olla, kun mielikuvitus laukkaa tuhatta ja sataa. Mutta onko tuo sitten ajattelemisen arvoinen asia, niin siitä voidaan olla
eri mieltä.Eiköhän esim.Man-saarilla olisi helpoin ratkaista kuka on nopein kilpakuski sillä siellä mies vie pyörää eikä päinvastoin .
- Turo--Inkeri
äärettömän... kirjoitti:
tyhmä ihminen olet. Oikein pistää naurattamaan, kun lukee sinun juttujasi. Olet kuin pikkukakara lasten yhteisellä hiekkalaatikolla :)
ja omat kommenttisi taas ovat älykkään ihmisen aikuismaisia juttuja? Varsinainen nero!
´Bottom line´ tässä älykkäässä kommentoinnissa on se, ettet sinä tiedä höykäsen pöläystä koko 2-tahtisten 500-kuutioisten GP-aikakaudesta, ja sekös sinua potuttaa. Taas kerran. - ....
Turo--Inkeri kirjoitti:
vanhankansan viisaus: helmiä sioille.
Se tulee mieleen, kun katsoo näitä idioottivastauksia aiheeseen, missä ainakin oikeilla RR-foorumeilla saisi ihan mielenkiintoistakin keskustelua aikaan. Mutta jotta niin voisi käydä, pitäisi tietenkin löytyä sellaista porukkaa, jotka ovat seuranneet lajia jo mainittuna aikana, 80-luvun lopulla. Jos on silloin ollut vielä pilkkeenä isin silmäkulmassa, ei tämä aihe varmaankaan oikein sano mitään.
Tästäpä sen näkee selvästi, mitä te kakarat koko tästä lajista, sen enempää sen historiasta kuin nykypäivästä, ymmärrätte. Ette paljon mitään.Miksi et perustaisi "oikeaa" rr-foorumia itse? Se on täysin mahdollista ja helppoakin.
- ratkaisija
Kaikki voisi ajaa kisan 2-tahti skoottereilla. Koska kellään nykykuskilla ei ole sellaisella hankittua MM-titteliä tai kilpailukokemusta, olisi skaba täysin tasapuolinen ja ajotaito sekä henkinen kantti yksin ratkaisisi.
- Turo--Inkeri
olla omalla laillaan hupia katsella. Niistä ukoista jokainen pystyy varmasti viemään skootterin aikapaljon yli laitteiden oman ´limitin´...
Vaan itse näkisin silti vielä mieluummin, kuinka onnistuisi sellaisen V4-"screamerin" hallinta, jossa on 190hv, ja tasan ainoa ´traction control´ sijaitsee oikean käden kahvassa. Sellainen ei anna yhtään virhettä anteeksi.
Nythän pystyvät avaamaan sateellakin mutkista ulos melkein täysillä (Stonerin vastikään julkaistussa haastattelussakin vahvistaa asian), moista EI olisi kannattanut kokeilla noilla kaksitahtipedoilla. Eli ajamisesta on elektroniikan ansiosta tullut aika paljon helpompaa. Hyvä puoli on toki vähemmän pahoja kaatumisia, huonona puolena se, että ihan raaka ajotaito on jo jäänyt/jäämässä vähäisempään osaan. - ratkaisija
Turo--Inkeri kirjoitti:
olla omalla laillaan hupia katsella. Niistä ukoista jokainen pystyy varmasti viemään skootterin aikapaljon yli laitteiden oman ´limitin´...
Vaan itse näkisin silti vielä mieluummin, kuinka onnistuisi sellaisen V4-"screamerin" hallinta, jossa on 190hv, ja tasan ainoa ´traction control´ sijaitsee oikean käden kahvassa. Sellainen ei anna yhtään virhettä anteeksi.
Nythän pystyvät avaamaan sateellakin mutkista ulos melkein täysillä (Stonerin vastikään julkaistussa haastattelussakin vahvistaa asian), moista EI olisi kannattanut kokeilla noilla kaksitahtipedoilla. Eli ajamisesta on elektroniikan ansiosta tullut aika paljon helpompaa. Hyvä puoli on toki vähemmän pahoja kaatumisia, huonona puolena se, että ihan raaka ajotaito on jo jäänyt/jäämässä vähäisempään osaan.Sama täällä tuo automatiikka vie kilvanajosta sitä kuskin osuutta kyllä liikaa pois. F-1 puolellahan ollaan luopumassa luistonestosta. Uskotko, että moto-puolella kanssa vielä joskus karsitaan noita "hienouksia" ?
- Turo--Inkeri
ratkaisija kirjoitti:
Sama täällä tuo automatiikka vie kilvanajosta sitä kuskin osuutta kyllä liikaa pois. F-1 puolellahan ollaan luopumassa luistonestosta. Uskotko, että moto-puolella kanssa vielä joskus karsitaan noita "hienouksia" ?
motogp:ssä muhii aika mahtavan kokoinen rahoituskriisi, lajilla luulisi olevan sponsoriarvoa vaikka millä mitalla ja toki onkin, mutta silti ne todella rahakkaat sponsorit on tällä hetkellä muualla. Se voi vaikuttaa kehitystyöhön käytettävissä oleviin budjetteihin jo aivan lähiaikoina.
Toisaalta luistonestot yms elektroniikkapaketit alkaa olla arkipäivää jo Superbikessakin. Tuntuu kaukaa haetulta, että niitä käytettäisiin siellä, mutta ei motogp:ssä, joka kuitenkin on lajin kuninkuusaste. Eli kyllä ne on varmaankin tulleet jäädäkseen.
Toki voisivat sääntöihin koettaa saada jotain rajoituksia niihinkin, ensinnäkin juuri kulupuolen karsimiseksi, ja toisekseen siksi, ettei kuljettajasta tule lähestulkoon pelkkää "ohjaajaa", kuten F1-puolella tuntuu homman nimi aika pitkälle olevan. Toistaiseksi prätkäkilvanajossa on vielä aivan omanlaistaan hohtoa olemassa, formuloista se valitettavasti on kadonnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1452368
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1521603Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1311588- 641277
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1451277The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121144Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall2431043- 156936
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht58859Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20849