Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä nauramista tässä on

rannalla eilen

Oltiin yleisellä uimarannalla koko perhe ja lapsilla oli pelastusliivit kuten mökilläkin yleensä.Tuntui vaan joillakin olevan hauskaa ja lapsille naureskeltiin ja ne olivat AIKUISIA,muut lapset käyttäytyi asiallisesti.Iltauutisissa oli sitten kahden lapsen hukkumistapaukset,joten en pidä itseäni liian holhoovana,sillä minuuttikin riittää lapsen hukkumiseen.Lapset osaavat kyllä uida ja saavat toki opetellakin mutta silloin valvontaan on keskityttävä 100 prosenttisesti,kun se ei ole mahdollista on meillä käytetty pelastusliivejä.Mitä mieltä olette?

23

4462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitsi24

      Anna muiden naureskella, jos naurattaa! Eipä niitäkään naurata enää sitten, jos omalle lapselle käy jotain. Lapset ovat todella kerkiäväisiä ja varsinkin, jos on useampi lapsi valvottavana, niin pelastusliivithän ovat ihan mielettömän fiksu idea rannalla. Tosin silloinkaan ei tietenkään voi ihan valvomatta pieniä jättää.

    • jos lapset ovat

      uimataitoisia, niin mitä ihmettä he liiveillä tekevät. Ne päällä ei ainakaan uimataito kehity pätkääkään.

      En ihmettele, että jotkut hymähtelivät naurettavaa näkyä. Onko lapsillanne kävelykypärätkin? Eihän sitä koskaan tiedä, mitä kadulla tapahtuu?

      • ...........

        olivathan ne eilen hukkuneetkin lapset uimataitoisia. Tosi hyvä idea minun mielestä ap:lla. taidan tehdä itsekkin noin kun poikani siihen ikään tulee :) Hyvää kesää sinulle AP :)


      • äippä

        KOSKAAN ei voi olla liian varovainen kun on lapset kyseessä , ja varsinkaan veden äärellä! Ja toi sun kommenttis kävelykypärästä on aivan eri asia kuin pelastusliivit.


      • sinustakin kuitenkin
        äippä kirjoitti:

        KOSKAAN ei voi olla liian varovainen kun on lapset kyseessä , ja varsinkaan veden äärellä! Ja toi sun kommenttis kävelykypärästä on aivan eri asia kuin pelastusliivit.

        kävelykypärä on liikaa, vaikka "koskaan ei voi olla liian varoivainen".

        Kävelykypärällä varustettu lapsi selviäisi liikenneonnettomuudesta monikertaisella varmuudella paremmin kuin kypärätön lapsi.

        Liikenneonnettomuuksissa kuolee ja vammautuu vakavasti kymmeniä lasta vuodessa. Miten kävelykypärä ei olisi hyvä, jos "kerran koskaan ei voi olla liian varovainen".

        Uimataidoton lapsi tarvitsee uimaopetusta ja valvontaa, ei kömpelöjä liivejä. Ja koska "koskaan ei voi olla liian varovainen", niin parastahan on olla menemättä rannalle ollenkaan.


      • hmph
        sinustakin kuitenkin kirjoitti:

        kävelykypärä on liikaa, vaikka "koskaan ei voi olla liian varoivainen".

        Kävelykypärällä varustettu lapsi selviäisi liikenneonnettomuudesta monikertaisella varmuudella paremmin kuin kypärätön lapsi.

        Liikenneonnettomuuksissa kuolee ja vammautuu vakavasti kymmeniä lasta vuodessa. Miten kävelykypärä ei olisi hyvä, jos "kerran koskaan ei voi olla liian varovainen".

        Uimataidoton lapsi tarvitsee uimaopetusta ja valvontaa, ei kömpelöjä liivejä. Ja koska "koskaan ei voi olla liian varovainen", niin parastahan on olla menemättä rannalle ollenkaan.

        Ja sinä liioittelet asioita. Kuinka moni lapsi käyttää kävellessään kävelykypärää häh? Se menee jo yli.
        Ja sanoin et koskaan ei voi olla liian varovainen, VARSINKAAN VEDESSÄ. Oletko tahaltesi tyhmä vai muutenko vain viilaat pilkkuja?


      • sos
        sinustakin kuitenkin kirjoitti:

        kävelykypärä on liikaa, vaikka "koskaan ei voi olla liian varoivainen".

        Kävelykypärällä varustettu lapsi selviäisi liikenneonnettomuudesta monikertaisella varmuudella paremmin kuin kypärätön lapsi.

        Liikenneonnettomuuksissa kuolee ja vammautuu vakavasti kymmeniä lasta vuodessa. Miten kävelykypärä ei olisi hyvä, jos "kerran koskaan ei voi olla liian varovainen".

        Uimataidoton lapsi tarvitsee uimaopetusta ja valvontaa, ei kömpelöjä liivejä. Ja koska "koskaan ei voi olla liian varovainen", niin parastahan on olla menemättä rannalle ollenkaan.

        No sitten ne ei ainakaan uimaan opi, jos ei rannalle mene.
        Mitä haittaa on pelastusliiveistä? Uimataitoa on parempi opetella erikseen kunnolla valvottuna, kun ihmisvilinässä monen lapsen ja parin aikuisen voimin.
        Itse ei käytetä liivejä lapsillani, mutta ei siinä mitään pahaa ole, jos joku käyttää.
        Teilläkin arvostelijoill on kaikilla joku juttu mitä muut voivat pitää omituisena, liioteltuna, huvittavana ym.ym.


    • kääntöpuoli

      Noin minäkin olin pienempänä mökillä, kun aikuiset ei kerinneet vahtimaan. Mutta nyt aikuisena uimataitoni on todella huono, hädin tuskin pinnalla pysyn. Oli kyllä vähän karhunpalvelus minulle ne pelastusliivit....

      • 3x kids

        Olin vanhin kolmesta lapsesta ja meillä oli aina mökillä kun aikuinen ei ollut valvomassa pelastusliivit päällä.Ranta on jyrkkä ja syvä liukas kallioinen,pari kertaa nuorin putosikin veteen mutta liivit piti pinnalla eikä vaara ollut.Silloin kun aikuinen oli vahtimassa saimme uida ilman liivejä ja opimme uimaan,mutta silloinkin oli vaan niin kivaa kelluskella liiveillä.


      • maatsi

        Minun mielipiteeni on myös se, että pelastusliivit uimataitoisilla lapsilla on liikaa. Oma mieheni on joutunut niitä myös käyttämään lapsena ja nyt hän ei osaa kunnolla uida. Itselläni oli lapsena mökillä rajattu alue, jossa sain itsekseni uida ja minä opinkin uimaan jo 4 v. Tarkoitus nyt ei ollut leuhkia uimataidoilla ;) mutta olen kyllä hyötynyt elämäni aikana niistä paljon. Eikä palastusliivit ole vielä mikään tae siitä ettei vedessä voisi huonosti käysä. Vettä voi hörpätä myös liivit päällä.


    • amppeli

      Oikein hyvä idea pitää pelastusliivejä rannalla jos ei ole varma että pystyy kokoajan lapsia tarkkailemaan. Ei heitä tietenkään sittenkään ihan valvomatta voi jättää, mutta antaa aikaa pelastustoimille jos lapsi putoaa veteen.

      Meidänkin lapset mökillä aikoinaan pitivät liivejä kun joenpuolella on äkkisyvä ja halusivat onkia tai muuta läärätä rannassa. Oppivat uimaan kumpikin 5 vuotiaina, vaan vieläkään en ihan yksinään päästä valvomatta järveen (6v. ja 10v.) koska todella hyvin osaavat uida ( neiti 6v. veti uimahallissa altaan 25m päästä päähän 5 kertaa vain hiukan leväten välillä päissä), mutten luota varsinkaan 6v:n harkintakykyyn ja arvioititaitoon miten syvälle voi äkkiä joutua ja väsyä yhtäkkiä tai suonella jalkaa vetää tms.

      Se onkin aika kinkkinen juttu sekin kun ovat aikaisin oppineet uimaan, ui siis nopeasti ja voi joutua syvälle nopeasti. Siis taitoa on mutta harkintakykyä ei niin pienillä voi olla. Siispä valvon heitä tosi tarkasti vieläkin.

      Ja kun näihin asti olen miettinyt että olenko hätävarjelun liioittelija, niin nyt ajattelen valvonnan olevan kuitenkin edelleen tarpeen näiden lähipäivien hukkumistapausten jälkeen.

    • aurinko...

      Itse olen rannalla käyttänyt pienenä kellukkeita, pit'vät hyvin pinnalla:)
      Pelastusliivi voi olla aika kuuma lämpöisellä ilmalla ja lisäksi varsinki paksu liivi on liikkuessa epämukava...

      • hui

        kellukkeet ovat vaarallisia, niitä ei saisi käyttää uimataidottomalla lapsella!!! Mielummin pelastusliivit! Ne kantaa varmasti ja kellumisasento on oikea.


    • Jarkko30

      Hei!

      Ihan hyvä idea ja järkevää! Tässä maassa tuntuu olevan aivan outoja käsityksiä ja vanhoollisia mielipiteitä. Älä välitä niistä, vaan elä 2000-lukua kuten olet tekemässäkin.

      Itse harrastan snorklausta purjehduksen lomassa tuolla ympäri maailmaa ja sitä tehdään muuten porukalla (aikuiset) käyttäen pelastusliivejä sekä turvallisuuden että kellumista helpottamaan eikä kukaan ihmettele touhuja. Suomessa on tosiaan eräät vanhoolliset jääneet vähän viime vuosituhannelle.

      Liivit eivät sitä paitsi ole ollenkaan niin hankalat, kuumat tai muuten epäkäytännölliset kuin moni väittää. Hyvää kesän jatkoa sinulle ja lapsillesi!

      • veneessä on

        hyvä käyttää pelastusliivejä veneonnettomuuden varalta. Samoin kuin autossa turvavyötä.

        Tässä oli nyt kyse rantavedessä polskivista lapsista, joiden vanhemmat eivät viitsi hoitaa valvontatehtäväänsä ja opetustehtäväänsä.


    • Liioittelua

      En tiedä montako lasta sinulla on ja minkä ikäisiä. Minulla on kolme alle 5 ja nuorin 1v 1kk. Vanhimmalla on kellukkeet koska hän ui. Mutta tottelee sääntoä missä saa uida ja vain rannan myötäisesti. Myös nuorin saa kahlata täysin vapaasti. Kun hän kaatuu syvemmälle niin rauhallisesti nostan hänet ylös. Ei se vauvakaan huku sekunnissa. Hän on tälle kesälle jo käyny uppeluksissa pari kertaa ihan luonnon vedessä.
      Ei siinä ollut hätää, sukellusrefleksi toimii koska käymme kerran viikossa uimahallissa.
      Kummasti kyllä oppi ettei kannata liian syvälle kahlata.. Minä istun ja katselen rauhassa lapsia ja olen arvioinut mihin kerkeän ne pelastaan ja sen kauemmaksi ei ole lupa mennä. Meidän perheelle tämä on paras ratkaisu.
      Itse olen sitä mieltä että mitä enemmän lapsi saa itse harjoitella ja TEHDÄ asioita sitä vahvempi itsetunto kasvaa. Ikäänkuin opitaan erehdysten kautta. Jos tilanteet ei ole vaarallisia pitäisi lapsen saada tehdä silläkin riskillä että joskus joku mustelma tulee.
      Ehkä sitten on joskus tarpeeksi vahva sanomaan ei kun kaverit tarjoaa tupakkaa. Ehkä olen väärässä mutta minusta se itsetunnon kasvatus alkaa jo näin!

      • kun kaksi on yhtä

        aikaa pulassa? Et näe mihin yksi upposi... Voi käydä niinkin.


      • se riski
        kun kaksi on yhtä kirjoitti:

        aikaa pulassa? Et näe mihin yksi upposi... Voi käydä niinkin.

        se riski on otettava, ja aika hyvin pelkällä tottelevaisuudella saa onnettomuuksia vältettyä


    • UiMari

      Veneilyporukoissa on tapana että maan puolella pienimmille puetaan asianmukaisesti pelastusliivit, kun lapsi haluaa mennä laiturille. Ja sen lisäksi lasta valvotaan välittömässä läheisyydessä. Ei ole lapsille ongelma. Varsinkin jos on kerran tippunut "vahingossa" laiturilta veteen ja kastunut. Mutta ihan loivalla rannalla en lasta pukisi pelastusliiviin, koska se päällä on varsin kömpelöä leikkiä rantaleikkejä ja valvontaa ei saa unohtaa eikä saa tuudittautua valheelliseen turvallisuudentunteeseen sen enempää uimataidon kuin varusteiden suhteen.

      Käsikellukkeet tai kelluttava uimapuku (Swimcoach) tai rollot eivät ole pelastusvälineitä, mutta toimivat aivan rannalla, varsinkin jos niihin on saanut aikuisen avustuksella tutustua vaikkapa talvella uimahalliolosuhteissa. Valvomatta ei lapsia saa jättää "sekunniksikaan", olipa kyse kolmivuotiaasta tai kolmetoistavuotiaasta. Yksin ei saa mennä uimaan, eikä toinen lapsi riitä valvomaan toista lasta veden ääressä.

      Käsittääkseni kaikki tänä vuonna hukkuneet lapset ovat olleet aikuisten valvomatta veden äärellä ja vedessä.

      Isompien ja uimataitoisempien lasten on helppoa tutustua konkreettisesti vedessä miten pelastusliivit päälle puettuina käyttäytyvät - ja hauskaakin saa silloin olla. Kelluttava vesilelu, rengas, lötköpötkö, puhallettava eläin, uimapatja, uimalauta tms. on hyvä olla vedessä mukana viihdykkeenä, mutta myös hädän varalta ensimmäisenä kelluttavana uinnin apuvälineenä.

      Lapset voivat kokeilla aikuisten valvonnassa jopa vaatteet päällä uintia jonain kesäisenä uimapäivänä.

      Junioripurjehtijat opettelevat kaatamaan veneensä ja kääntämään sen oikein päin, kiipeämään kyytiin ja tyhjentämään ylimääräisestä vedestä.

      On paljon harjoituksia, joita voi tehdä ennaltaehkäisevässä mielessä vedessä leikin varjolla, mutta josta voi olla joskus tositilanteessa hyötyä itselle ja muille, koska tilanne on ikäänkuin koettu ennenkin - osataan rauhoittua ja rauhoittaa, mikä auttaa toimimaan myös rationaalisesti hätätilanteen vaatimalla tavalla paniikin ja hätääntymisen sijasta.

    • Hyym

      Minä olen lapsena ollut jo 3-4vuotiaanan uimakoulussa ja osannut sen jälkeen uida ilman apu välineitä ja siitä asti harrastanut viides luokkalaisseen asti uintia ja olen vain joskus käyttänyt uima apu välineitä rengasta ja kellukkeita ja aina minua on valvottu toiseen luokkaaa asti.
      Erään ystäväni lapsi on viidennellä ja harrrastaa uintia mutta aina jhärvessä joutuu käyttämään liivia ihan aina ja ei saa uida oman mökkinsä lamme koskaa vain uittaa jalkoja,liijottelua?

    • liiottelua kyllä..

      minusta nuo liivit on ihan liiottelua.. ei sun lapset opi kunnolla uimaan.. ja jos osaavat muka jo uida nii miksi pidät niillä liivejä!! itse en ole koskaan liivejä käyttänyt enkä kellukkeita.. osasin uida jo 5v ihan kunnolla ja kävin uima koulussa.. vanhempieni kans käytiin sillo monta kertaa viikossa uimassa ku olin alta kouluikäinen ja ku ala-asteellaki olin nii käytiin paljon..

    • tiudiusiukiuviu

      Olen kanssa sitä mieltä, että saatat vahingossa tuudittautua valheelliseen turvallisuuden tunteeseen. Nimittäin; pelastusliivit kelluttavat veden pinnalla myös MAHALLAAN eli kasvot vedessä :(((((

    • Tom Hill

      I’m impressed, I have to say. Actually hardly ever do I encounter a weblog that’s each educative and http://006lm.com/ entertaining, and let me let you know, you may http://studiotregi.com/ have hit the nail on the head. http://022caigang.com/ Your thought is excellent; the problem is one thing that not sufficient http://4smichaelkorsoutlet.com/ persons are talking intelligently about. I'm very blissful that I stumbled throughout http://0735hxgy.com/ this in my seek for one thing regarding this.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe