Eteeni tuli 200cc Samurain ohjekirja ja oli kyllä hymyssä tai itkussa pitelemistä.
"Voiteluöljysuositus
Voiteluöljyn laatu vaikuttaa suuresti moottorin suorituskykyyn ja käyttöikään. Tässä pyörässä käytettävä
öljy on bensiinimoottorin voiteluöljy (tunnettu ajoneuvojen moottoriöljynä). Älä käytä tavallista
koneöljyä, kasviöljyä tai raakaöljyä. Voiteluöljyjen viskositeetti vaihtelee alueen ja lämpötilan mukaan." Ja vaihtoväli jopa 40h!
Kuumanakäyvä ilmajäähdytteinen kone jossa märkäkytkin ja varmasti ohipuhallusta, niin vaihtaisin ~5h välein. ja öljyksi >api-sg 10w-40 tai 15w-50
Siis mikähän sen luokituksen pitää olla?
110cc;n ohjekirjassa taas kerrotaan että api-luokan pitää olla API-laatuluokituksen mukainen bensiinimoottoriöljy
Class SAE15W/40-SE tai Class SE, SF, SC.
Uusin api-luokka on -SM eikä alle SG:n edes saa mistään. se, sf ja sc ovat varmaan ~10v vanhoja.
Ja sitten ilmanputsarin pesu:
"Pese suodatin puhtaassa ja pyyhi kuivaksi kuivalla liinalla.
Liota suodatin puhtaassa koneöljyssä, purista ylimääräinen öljy pois.
Öljysuositus: 15W/40"
Ilmanputsaria EI SAA käsitellä tavallisella öljyllä, vaan sen pitää olla ilmanputsariöljyä.
Moottoriöljy ei sitkostu joten se päästää pölyä koneeseen ja samasta syystä se ei pysy suodattimessa.
Ja sitten venttiilien välykset:
"Irrota molempien sylinterinkannessa olevien ilmaventtiilin tulpat."
Hyvää Suomenkieltä! Tässä ilmeisesti tarkoitetaan venttiilien "säätökorkkeja" jotka ovat venakopan kannessa eikä suinkaan sylinterin kannessa.
Ja sitten renkaat:
"Rengaspaine 2,25 BAR"
Ei kai kukaan käytä nappularenkaassa noin isoja paineita? Oikea paine on ~1bar
Eli samurai kuskit suhtautukaa pienellä varauksella noihin ohjekirjan tietoihin sekä maahantuojan tietotaitoon.
samurain ohjekirja
24
6528
Vastaukset
- Tsainarules
Mullei ees ollu sitä huolto/ohjekirjaa, joten kiitti vaan oikeen paljon, kun olet perehtynyt asiaan näin perusteellisesti ja laitoit noi ohjeet tohon.
Tsainarules, ok? - ma_ke
tumppi-82. mikä ihme sua oikein riivaa, kun kiina vehkeitä pitää koko ajan haukkua. Kuulostaa siltä, että et ole vielä päässyt tutistakaan eroon.
Eikös se ole pääasia, että jokainen on omaan pyöräänsä tyytyväinen.- Vdue
tuo Tumppi suuremmin pilkannut kiinan ihmeitä. Usein noiden "käyttöohjeiden" taso kulkee samalla tasolla tuotteen kanssa. Mahdollisimman halvalla tehdyssä pelissä ei suuremmin panosteta "ohjekirjoihin", kunhan joku propuska vaan saadaan aikaan.... Tälläisten samuraiden valmistus on mielestäni aivan turhaa luonnonvarojen tuhlausta, koska kiinan teknologialla ei voi tänä päivänä tuottaa mitään kestävää.
- Tumppi-82
Kuten sanottu niin en haukkunut pyörää vaan ohjekirjan/maahantuojan. Ja korjasin siitä löytyviä virheitä.
Ja jos Samurai-kuski haluaa pitää Samunsa kunnossa niin ohjekirjaa ei kannata lukea kuin raamattua.
Ja jos ohjekirjassa on selviä virheitä niin saa helposti käsityksen että maahantuoja on vain pelkkä myyjä, mutta ei tiedä juuri mitään myymästään laitteesta.
Jos maahantuoja ei tiedä miten putsari pestään tai että suositeltavaa öljyä ei ole olemassakaan, niin miten mahtaa olla hänen tietotaitonsa vaikka koneremontissa? - ....
Vdue kirjoitti:
tuo Tumppi suuremmin pilkannut kiinan ihmeitä. Usein noiden "käyttöohjeiden" taso kulkee samalla tasolla tuotteen kanssa. Mahdollisimman halvalla tehdyssä pelissä ei suuremmin panosteta "ohjekirjoihin", kunhan joku propuska vaan saadaan aikaan.... Tälläisten samuraiden valmistus on mielestäni aivan turhaa luonnonvarojen tuhlausta, koska kiinan teknologialla ei voi tänä päivänä tuottaa mitään kestävää.
Mitäs sitten 10 vuoden päästä kun ladon nurkat ovat rikkinäisiä Samuraita täynnä? Alkaako joku entisöimään niitä? Epäilen vahvasti sitä. Kuten sanottu: "Turhaa luonnonvarojen tuhlausta." :(
- hamuulii
Vdue kirjoitti:
tuo Tumppi suuremmin pilkannut kiinan ihmeitä. Usein noiden "käyttöohjeiden" taso kulkee samalla tasolla tuotteen kanssa. Mahdollisimman halvalla tehdyssä pelissä ei suuremmin panosteta "ohjekirjoihin", kunhan joku propuska vaan saadaan aikaan.... Tälläisten samuraiden valmistus on mielestäni aivan turhaa luonnonvarojen tuhlausta, koska kiinan teknologialla ei voi tänä päivänä tuottaa mitään kestävää.
Samurait on harjottelu vehkeitä ja jos sillä haluu oikeesti ajaa niin koko takapää pitää uusia ja etu haarukka sit se toimii vielä jonkun aikaa
- jammu-eno
heh heh
- ilman ongelmia
Tumppi on tainnut jäädä 70-luvun mineraaliöljyjen maailmaan? Silloin Taunuksen kone kesti 60 000 km, jos huolsi hyvin.
Se on vain öljykauppiaiden ja ylivarovaisten puuhastelua tuo jatkuva öljynvaihto. Nykyöljy voitelee, vaikka olisi sitonut itseensä paljonkin epäpuhtauksia. Ja onhan Samuraissa ainakin keskipakoöljynsuodatin?
Ja vaikka ohjeissa lukisi, ettei kytkimen takia saa käyttää täyssynteettistä, niin kokeilkaa ihmeessä. Nämäkin ovat kehittyneet ja toimivat loistavasti!
Tuo oikea ilmanpaine selviää kokeilemalla. 2,25 bar ei lyö kiveä niin helposti vanteeseen. 1 bar sopii suomalaiselle hiekalle.- Tumppi-82
Itse käytän synteettisiä nyky öljyjä ja vain tunnettujen valmistajien. Yleensä koneessa on Castrol GPS, Mobil 1 racing 4t, teboil racing 4t tai Shellin advance ultra. Huomaan kun öljyllä on ajettu ~4tuntia. Vaihteisto ei ole enään 100% tarkka.
Tehdas käskee vaihtamaan öljyt tunnin välein(!), mutta harrasteajossa menee hyvin se 3tuntia jota pyrin pitämään vaihtovälinä.
Jollain matkapyörällä 40h menee leikiten mutta (leikki)crossissa en niin pitkään ajaisi ikinä. Kannattaa muistaa että tieheä öljynvaihto laadukkaalla öljyllä on halvin "moottoriremontti". - Nimetön
Tumppi-82 kirjoitti:
Itse käytän synteettisiä nyky öljyjä ja vain tunnettujen valmistajien. Yleensä koneessa on Castrol GPS, Mobil 1 racing 4t, teboil racing 4t tai Shellin advance ultra. Huomaan kun öljyllä on ajettu ~4tuntia. Vaihteisto ei ole enään 100% tarkka.
Tehdas käskee vaihtamaan öljyt tunnin välein(!), mutta harrasteajossa menee hyvin se 3tuntia jota pyrin pitämään vaihtovälinä.
Jollain matkapyörällä 40h menee leikiten mutta (leikki)crossissa en niin pitkään ajaisi ikinä. Kannattaa muistaa että tieheä öljynvaihto laadukkaalla öljyllä on halvin "moottoriremontti".En tiedä samurain tehoja mutta uskoisin ettei se pahasti öljyjä "runno" ??
Nykyaikaiset aidot crossi 4T pyörät missä litratehot ovat vähintään 160hp:tä,ja viellä joissain vaihdelaatikko samassa kampuran kanssa,niissä öljynvaihto väli on 1-3 tuntia.
Kun taas esim.Hondan ruohonleikurilla voi ajaa 50 tuntia ja samuraissa on vissiin samaa luokkaa litrateho. - llllllllllllllllllll
Tumppi-82 kirjoitti:
Itse käytän synteettisiä nyky öljyjä ja vain tunnettujen valmistajien. Yleensä koneessa on Castrol GPS, Mobil 1 racing 4t, teboil racing 4t tai Shellin advance ultra. Huomaan kun öljyllä on ajettu ~4tuntia. Vaihteisto ei ole enään 100% tarkka.
Tehdas käskee vaihtamaan öljyt tunnin välein(!), mutta harrasteajossa menee hyvin se 3tuntia jota pyrin pitämään vaihtovälinä.
Jollain matkapyörällä 40h menee leikiten mutta (leikki)crossissa en niin pitkään ajaisi ikinä. Kannattaa muistaa että tieheä öljynvaihto laadukkaalla öljyllä on halvin "moottoriremontti".mikä on samurain oikea öljyn vaihto väli
- kolli_81
llllllllllllllllllll kirjoitti:
mikä on samurain oikea öljyn vaihto väli
joo huhtikuussa ostin 200cc samurain ja oon ajanu sillä jotai 60h.männänrenkaat vaihoin toista kertaa (kun olin noin 40h ajanu,kun sillon vaihdoin kun ostin kun olin n.10h ajanu..)puristuksistahan senkin huomaa luonnollisesti... öljyjä oon vaihtanu siihi jotakuinkin parin kymmenen tunnin välein.itte ainakin huomaan vaihteita vaihtaessa jos alkaa oleen vaihon tarpeessa öölit.15w-50 4t racing pöllö-öljyä oon käyttäny.ja 3 kertaa vaihtanu 60 tunnin aikana..ei siinä romusaissa kai mitää "oikeaa" öljyn vaihto väliä oo,ihan sitä mukaa vaihtaa miten haluaa sen vehkeen käyttöikää/koneen kuntoa pitää kuosissa.
ps.ja ei kande aina kaikkee orjallisesti uskoo mitä näissä keskustelupalstoissa sanotaan.tääkin oli vaan mun mielipide.se o ihan jokaisen oma asia onko lompakossa varaa 5-10h tunnin välein siihe 15e/litra ööliä vaihtaa...kyllä nykyöljyn pitäis se 10-20h moitteetta toimia,ite en oo kyllä sen n20h yli samoilla ööleillä ajellu kun se tuntuu toimivan letkeemmin ku o tuoreet öölit inessä ja vaihteetkin menee paremmin päälle mitä tureempi öljy,ainakin tossa mun 200ccSamuraissa... - kolli_81
Tumppi-82 kirjoitti:
Itse käytän synteettisiä nyky öljyjä ja vain tunnettujen valmistajien. Yleensä koneessa on Castrol GPS, Mobil 1 racing 4t, teboil racing 4t tai Shellin advance ultra. Huomaan kun öljyllä on ajettu ~4tuntia. Vaihteisto ei ole enään 100% tarkka.
Tehdas käskee vaihtamaan öljyt tunnin välein(!), mutta harrasteajossa menee hyvin se 3tuntia jota pyrin pitämään vaihtovälinä.
Jollain matkapyörällä 40h menee leikiten mutta (leikki)crossissa en niin pitkään ajaisi ikinä. Kannattaa muistaa että tieheä öljynvaihto laadukkaalla öljyllä on halvin "moottoriremontti".niin?montako "leikki crossia" oot omistanu,tai monella ajanu yli 15min...? nii ja eikö sulle merkkinä nimi Samurai200 ja hinta uutena n.1100e jo kerro jotai.mies vertailee ja haukkuu samuraita kunnon krossipyöriin,ei hyvää päivää......
- Sambbaa
kolli_81 kirjoitti:
niin?montako "leikki crossia" oot omistanu,tai monella ajanu yli 15min...? nii ja eikö sulle merkkinä nimi Samurai200 ja hinta uutena n.1100e jo kerro jotai.mies vertailee ja haukkuu samuraita kunnon krossipyöriin,ei hyvää päivää......
Tuli hankittua mökki ajoon tällänen 200cc samura käytettynä, pientä vikaa löytyy heti kättelyssä, takajarru ei pelaa(polin sylinterin kumet rikki). Takahaarukan oikea linkun pusla ihan väljä kuten myös takaiskarin yläpusla. Renkaat lopussa(alkuperäiset) ja takavanne vispaa, johtuukohan vääristä pinnojen kiristyksistä? Ketjut ja rattaat lopussa, siitä kysyisinkin mitä ketjut on jaoltaan ja moni lenkkiset tietää vähän mitä lähtee ostelee ja käykö mistä rattaat sais vähän isompaa eturatasta olla/pienempää takaratasta,kun vääntöö tuntuu olevan ja sais hiukan kovempaa mennä. Viriä joku tehny powerin vaihtanut ja aika järeen rosteri takapöntön. Tulppa myös kiinnostaa mikä lämpöarvoltaan kannattaa hankkia nyt joku LG D8TC. Kitoksia vastauksista jo etukäteen katsoo tuleeko miten kauan pidettyä pyörää todennäköisesti loppusyksystä kiertoon.
- kolli_81
Sambbaa kirjoitti:
Tuli hankittua mökki ajoon tällänen 200cc samura käytettynä, pientä vikaa löytyy heti kättelyssä, takajarru ei pelaa(polin sylinterin kumet rikki). Takahaarukan oikea linkun pusla ihan väljä kuten myös takaiskarin yläpusla. Renkaat lopussa(alkuperäiset) ja takavanne vispaa, johtuukohan vääristä pinnojen kiristyksistä? Ketjut ja rattaat lopussa, siitä kysyisinkin mitä ketjut on jaoltaan ja moni lenkkiset tietää vähän mitä lähtee ostelee ja käykö mistä rattaat sais vähän isompaa eturatasta olla/pienempää takaratasta,kun vääntöö tuntuu olevan ja sais hiukan kovempaa mennä. Viriä joku tehny powerin vaihtanut ja aika järeen rosteri takapöntön. Tulppa myös kiinnostaa mikä lämpöarvoltaan kannattaa hankkia nyt joku LG D8TC. Kitoksia vastauksista jo etukäteen katsoo tuleeko miten kauan pidettyä pyörää todennäköisesti loppusyksystä kiertoon.
joo ketjujako on mulla ainaki 428 ja av-motorilta saa olikse 53 piikkisen takarissan.itte tein sillei että hamusin sen 53 piikkisen ja 37 piikkisen(oisko ollu mönkijän mut 428 ketjujaolla..) takarissan ja rälläköin vanhasta rissan keskiön irti ja uuesta 37 piikkisestä kans.sitte hitsasin vanhan keskiön uuteen 37h rissaan.nyt mulla on se 53 piikkine vielä ja 17h eturatas talve varalle ja eturattaita saa tuolta http://www.24mx.com/motocross/Sprockets_and_Chains/k118/Front_sprocket_/s395/
joo ja ne pinnat pitää kiristää.itte kiristin pinnat heti kun sen tossa keväälä hamusin..ainii ja ketjulenkkimäärä 130..? en muista mutta niitä kandee lyhentää...ja bilteman nettikaupasta saa hyviä ketjuja eikä oo kalliita,myös o-rengas ketjut mitkä o saman hintaset ku d.i.d tavalliset ketjut...ja tulppa o mulla ollu D8EA ja hyvi o pelittäny..runkoo pitäny hitsata aika rankasti...
- ?????
Tietääkö joku missä myydään 200:sen samurain jarrusylinteriä/muita osia ??
- sika sitte
tietää.niitä myyää siellä ku tuontitukussa..
- mx
mistä löydit ohjekirjan? itse olen etsiskellyt pitkään...
- Zeparih
Mul on itellä tämmöinen 200cc samurai crossi. Olen huomannut semmoisen vian että moottori kuumenee ihan liian nopeasti. Ajon aikana kone voi yhtäkkiä noin vain sammua. Tämä EI JOHDU ilmanputsarista. Olisiko jollakulla tietoa mistä tämä johtuisi?
- Ei vaan jaksa
Voitelu ei pelaa, välykset liian tiukat, seos liian laihalla, jne
- mikä vikana
mulla on samurai 125cc jolla ajettu jonkinverran, mutta huomasin tossa vähäaikaa sitte että se ei käynnistyny....noh,kyselin kavereilta ja ne sano että samuraissa on sähköissä vika. nii onko vika oikeesti sähköissä vai missä??
- blo
Katso tuleeko kipinä ja jos ei niin uusi cdi.
ja vaikka kipinä tulee nii vaihda tulppa, vaikka kipinä moottorinkorvaa vasten sätii, ei se välttämättä puristukses bensan kans oo riittävä, et syttyis.
ja kannattaa varmaan kans selvittää saako se kone bensaa... (mutta tämähän nyt kai on itsestäänselvää, vai?)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .754406Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503095Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631333075Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3962152Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2171269Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 741186
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291055- 631045
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973