Mikähän

perhonen

mahtaa olla kyseessä? Kohtasin eräänä päivänä ruohoa leikatessa ruskean perhosen.Se oli n. 2,5 cm pitkä,siivet osittain supussa, välillä se levitti hieman siipiään, jolloin näkyi oranssiset alasiipien kärjet. Oli tosi komea näky.Olen etsinyt netistä perhossivuilta mahdollista vastausta,vaan en ole löytänyt. Niinpä turvaudun kysymään tämän palstan tietolähteiltä.

4

964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Nilla

luultavimmin isomorsiusyökkönen (Noctua pronuba). Voi se tietty olla joku sen huomattavasti harvinaisemmista sukulaisistakin, mutta kuvauksesi viittää tuohon.

Katso esim:
      http://ukmoths.org.uk/show.php?id=2699

• Koipäärynä

Kyseessä on ilmeisesti päiväaktiivinen perhonen. Tarvitsisin enemmän tuntomerkkejä, mm. siipien kuvioinnista, mahd. silmätäplät, oliko niitä siivissä?

• sillä...

oli siivissä silmätäplät eikä muita vastaavia tuntomerkkejä ollut.Olen nähnyt niitä nyt tässä lähipäivinä useita, kun työn puolesta pääsen liikkumaan viheralueilla . Onkohan niillä nyt jokin vaellusvaihe vai muutenko vaan niitä on liikkeellä päiväsaikaan? En muista ennen nähneeni oikeastaan yhtäkään,vaikka olen aina pitänyt luonnossa liikkumisesta kameran kanssa.Nyt tänä kesänä niitä tosiaan tuntuu olevan mukavasti.Liitän tähän vielä linkin joka kyllä oli ed. kysymyksen yhteydessä, mutta kertaus on opintojen äiti.

http://www.elisanet.fi/markku.ruuskanen/Harrastukset/Perhoset_ja_hyonteiset/Perhoset/Isomorsiusyokkonen.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4205
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2536
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1068
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      198
      984
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      942
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      901
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      825
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe