Ostoporoosin hoito

meaow

Minulla todettiin osteoporoosi noin 2.5 vuotta sitten eräässä ihan toiseen juttuun liittyvässä tutkimuksessa. Tutkimuksen jälkeen asian tutkiminen on tyssähtänyt. Sain jotain paereita kyllä tutkimuksesta mutta ne ovat hävinneet muuttojen yhteydessä. Puhuin asiasta terveyskeskuslääkärille ja hän pyysi noita papereita. Yritin monesti soittaa tutkimuksen tehneelle henkilölle mutta hän ei ollut tavoitettavissa. Kerroin myös tämän lääkärilleni ja hän antoi testipakkauksen jotain osteoporoosilääkettä. Tämän jälkeen ei ole tapahtunut edistystä suuntaan tai toiseen. Luulisi että uudet tutkimuksetkin olisi jo paikallaan mutta lääkärini ei minua niihin lähetä. Mitä voin tehdä? Asia pelottaa minua sillä olen vasta 23-vuotias ja ei tarvitse kuin vähän kumartua kun saa koko loppupäivän kärsiä tuskissaan kamalasta selkäsärystä ja jalat ovat kokolailla todella huonot; juokseminen sattuu ja nilkat ja polvet alkaa särkemään kun vähän aikaa on kävellyt ja polvet "naksuu" kun suoristaa jalat. Tämän takia useat alat ovat poissuljettu ja tulevaisuus ei näytä kovinkaan lupaavalta. Koska on muitakin sairauksia joudun hakemaan mitä luultavammin Kelasta osa-aikaeläkettä mutta koska lääkärini ei lähetä minua tutkimuksiin eikä siis kirjoita todistusta en osa-aikaeläkettä voi hakea. Olen jo kerran vaihtanut lääkäriäni terveyskeskuksessa ja tuntuu että siellä ei oteta vakavasti joten voisinko kenties hakea tutkimuksiin muuta kautta? Mitä minun kannattaa tehdä sillä haluan jo jotain edistystä tapahtuvan tälle asialle.

7

3030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuori saadaksesi

      osteoporoosin. Siinä kun sait diagnoosin varmaan selviteltiin ja suljettiin pois taustalta osteoporoosia aiheuttavat sairaudet? En tiedä mitkä kaikki sitä voi aiheuttaa, mutta ainakin keliakia voi altistaa osteoporoosille. Tai jos olet sairastanut anoreksiaa tai saanut jotain syöpähoitoja lapsena niin sekin voisi altistaa. Tai pitkäaikainen (vuosia kestävä) kortisonilääkityskin voi altistaa. Varmaan on kymmeniä muitakin syitä.

      Luuston tiheysmittaus usein suositellaan kontrolloitavaksi muistaakseni noin viiden vuoden kuluttua diagnoosista. Mutta suosituksissa sanotaan kyllä, että jos ei ole kunnassa resursseja kontrollikuvauksiin, niin pitää suosia ensi sijassa diagnoosiin tarvittavia kuvauksia ja jättää kontrollit vähemmälle. Että en tiedä miten teidän kunnalla on nuo raha-asiat.

      Kai syöt kalkki-D-vitamiinia sen osteoporoosilääkkeen kanssa? Esim. Ideos aamuin illoin, tai Calcichew-D3 Forte aamuin illoin on hyvä, silloin saat tarpeeksi kalkkia ja D-vitamiinia luuston rakennusaineiksi.

      Osteoporoosi ei muuten itsessään aiheuta luustosärkyjä, ellei ole syntynyt murtumia kuten nikamien kasaanpainumia. Jos sinulla ei ole murtuneita luita, nuo säryt johtuvat jostakin muusta kuin osteoporoosista.

      • ?????

        Kävin itse ost.tutkimuksessa ODL:ssä.Maksaa n.100 euroa,kela korvaa osan,elikkä itselle jää n.puolet siitä.Jos on todettu aik.,kannattaa käydä.Ei lääkärit aina ota näitä todesta,elikkä itse pitää olla aktiivinen....


      • missss

        itse 21 vuotias, osteoporoosi todettiin 18 vuotiaana, vaan kortosonia söin vain alle vuoden 5mg päiväannoksella joten ei vaadi vuosien syömistä..


      • lähes fysiologinen
        missss kirjoitti:

        itse 21 vuotias, osteoporoosi todettiin 18 vuotiaana, vaan kortosonia söin vain alle vuoden 5mg päiväannoksella joten ei vaadi vuosien syömistä..

        kortisoniannos ei mielestäni voi olla osteoporoosin syynä, tai ainakin se on varmasti erittäin epätodennäköistä. Kai kaikki syyselvittelyt tehtiin sinullekin eikä vain laitettu osteoporoosia tuon pienen kortisonimäärän kontolle? Ellet sitten ole useampia vuosia lisäksi käyttänyt inhaloitavaa kortisonisuihketta, silloin voisi riittääkin syyksi. Tai kärsinyt anoreksiasta tms.


    • 24v. mies

      Olen 24v. mies jolla takana munuaisensiirto, 9 kk dialyysihoitoa ja sitä ennen 10 vuotta munuaissairautta. Osteoporoosi todettiin vuonna 2005 dialyysihoidon aloituksen yhteydessä, syynä mitä ilmeisimmin munuaisten vajaatoimintaan kiinteästi liittyvä sekundäärinen hyperparatyreoosi, lisäkilpirauhasten poistoa harkitaan parhaillaan. Osteoporoosi pahentui vielä huomattavasti munuaisensiirron jälkeisen 14 kk kortisonihoidon takia. Lääkityksenä ollut alusta asti Fosamax 70 mg jonka annostelussa noudatettiin dialyysihoidossa erikoismääriä, nyt siirron jälkeen normaalisti 1 krt viikossa. Kalsiumtabletteja olen lisäksi syönyt vaihtelevia määriä veren kalsiumpitoisuuden seurannan perusteella, sairauteen kun liittyy tiettyjä aineenvaihdunnan häiriöitäkin.

      Kuten arvata saattaa niin osteoporoosi ei ole päällimmäisenä mielessäni mutta muistuu kyllä mieleen aina Fosamax-päivinä, sen verran se vatsassa tuntuu. Itselläni ei ole minkäänlaisia särkyjä eikä kipuja luustossa mutta Fosamaxin sivuvaikutuksena olen sellaisia kuullut joillekin ilmenevän. Minulle tulee kuvaamistasi särkyoireista ensimmäisenä mieleen reuma, en silti tarkoita että sinulla olisi sitä :D

      En nyt ihan tuosta jutusta pääse perille että onko sinulla tällä hetkellä mitään lääkitystä päällä mutta mikäli tauti on virallisessa luustontiheysmittauksessa todettu ja kysymys on nimenomaan osteoporoosista eikä osteopeniasta, jatkuva luustolääkitys olisi kyllä ehdottomasti tarpeen. Lienee myös paikallaan kysymys että onko osteoporoosin aiheuttaja tiedossa, liittyen esim. johonkin sinulla olevaan sairauteen. Jos ei ole niin silloin tarvitaan ehdottomasti lisätutkimuksia, ei se tämän ikäisille itsestään tule!

      Mitä itse olen urkkinut lääkäreiltä niin esimerkiksi Fosamax-hoidon yhteydessä ei ole järkevää eikä tarpeellista alle 2 vuoden välein edes kontrolloida luustotilanteen kehitystä suuntaan tai toiseen.

      • Sad Lisa

        Olen 49-vuotias nainen ja oma osteopeniani tuli sattumalta ilmi noin 7 vuotta sitten. Kävin tänään DXA-mittauksessa, nyt kolmatta kertaa. Lannerangan tilanne oli luisunut osteoporoosin puolelle, lonkat sen sijaan tulleet jopa vähän paremmiksi. Hoitona on ollut vain Kalcipos-tabletteja.

        Aloittajan kannattaa mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja tilata itselleen DXA-mittaus. Sinne pääsee ilman lääkärin lähetettä, jos lääkäri ei ota pelkojasi todesta. Ilman lähetettä tehdyn kuvauksen hinta oli tänään Turun Pulssissa 110 euroa, eikä siitä siis saa mitään mistään takaisin. Jos tutkimuksessa todetaan osteoporoosi, lääkärinkin on pakko uskoa.


    • racing

      mulla on kas aivan sama juttu noiden lääkäreiden kanssa en itsekkään saa minkäänlaista hoitoa mun osteoporoosiin. mulla on selkä valtavan kipeä ja lonkkiin koskee kun mä kävelen esim viis kilsaa päiväs. mulle vain määrättiin vahbempaa kalkkitabletteja ja parin kolmen vuoden päästä vasta seuraava luutiheysmittaus. aijon mennä yksityiselle lääkärille vaikka se maksaa aika paljon mut kelalta saa onneks siitä vähän takas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe