Saako finasteridia vain reseptillä? Saako lääkäriltä reseptin helposti? Kannattaako mennä ihotauti lääkärille vai mihin? Olen kokeillut rogainea ja viviscalia ja kumpikaan ei auta. Ei ainakaan kovin paljon. Mulla siis miestyypin hiustenlähtö.
Kiitokset kaikille asiallisesti vastaaville!
Saako lääkäriltä reseptin finasteridiin?
5
8541
Vastaukset
- reseptillä!
Finasteridiä saa vain lääkärin kirjoittamalla reseptillä. Ihan tavallinen yleislääkärikin käy. Tuolla toisessa ketjussa tapellaan verisesti onko lääkärillä oikeutta kirjoittaa Finasteridiä (tai Gefinaa) hiustenlähtöön. Minä olen aikanani saanut ensimmäisen reseptin yleislääkäriltä ja se on uusittu myöhemmin toisen lääkärin toimesta jo useamman kerran. Hiukset on pysyneet päässä ja jonkin verran on ollut uudiskasvuakin.
- ap.
Onko gefinassa sama vaikuttava aine? Onko propecia samaa lääkettä kuin finasteridi? Kiitos tiedoista.
- Ari.
ap. kirjoitti:
Onko gefinassa sama vaikuttava aine? Onko propecia samaa lääkettä kuin finasteridi? Kiitos tiedoista.
tarkoitettu eturauhasen hyvänlaatuisen liikakasvun hoitoon ja Propecia-lääke miestyyppisen hiustenlähdön hoitoon.
Molemmissa em. lääkkeissä vaikuttava aine on sama, eli finasteridi. Propeciassa sitä on 1 mg ja Gefinassa 5 mg/tapletti.
Finasteridin kemiallinen kaava muistuttaa läheisesti testosteronin kaavaa, joten finasteridi pystyy yhdistymään 5-alpha reduktaasi-entsymiin; toisin sanoen "varastamaan" sitä testosteronilta - jolloin DHT-hormonia muodostuu miehen elimistössä normaalia vähemmän.
Lue tuolta, kohdasta 13 eteenpäin:
http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/pcptqa/print?page=&keyword=
http://redpoll.pharmacy.ualberta.ca/drugbank/cgi-bin/getCard.cgi?CARD=APRD00632.txt
Kun DHT-hormonin määrä veren plasmassa vähenee, vaikuttaa se monilla miehillä siten, että päänahan kaljujen alueiden hiusnystyt, tai ainakin ainakin osa niista, alkavat elpymään.
DHT-hormonia alkaa kehittymään nuoren miehen elimistössä murrosiässä.
DHT on testosteronista 5-a-reduktaasi entsyymin vaikutuksesta syntyvä mieshormoni. Varsinaisesti juuri tämä hormoni saa aikaiseksi miehisten ominaisuuksien kehittymisen ulkoisissa sukuelimissä. DHT:tä tarvitaan mm. ihon karvoituksen kehittymiseen, mutta hiusten kasvuun sitä ei tarvita vaan päinvastoin DHT aiheuttaa 2/3 miehistä ennemmin tai myöhemmin hiusnystyjen "ylikiihoittumista" , jolloin hiusten kasvuprosessi häiriintyy ja usein lakkaa kokonaan niillä päänahan alueilla, joilla hiusnystyt ovat herkimpiä DHT:n vaikutuksille. Vielä ei tiedetä, miksi sivuilla ja takaraivolla olevat hiukset useimmiten säilyvät niilläkin miehillä, jotka muuten kaljuutuvat kokonaa. - Nord Rolfström
"Finasteridiä saa vain lääkärin kirjoittamalla reseptillä. Ihan tavallinen yleislääkärikin käy. Tuolla toisessa ketjussa tapellaan verisesti onko lääkärillä oikeutta kirjoittaa Finasteridiä (tai Gefinaa) hiustenlähtöön."
Kun pitkästä aikaa taas luen näitä viestejä, niin jos tuo toinen ketju on se minkä näin, niin sitä ei kyllä kannata lukea, sen verran lapsellista kirjoittelua siellä...
Mutta kuka tahansa lääkärin oikeudet omaava henkilö saa kirjoittaa finasteridireseptin. Tietenkin täytyy olla potilaalla sen verran aktiivisuutta, että lääkäri luottaa siihen, että potilas tietää mistä on kyse.
Itselleni Propeciaa määräsi aikanaan ihotautilääkäri, ja sen jäätyä eläkkeelle, toinen ihotautilääkäri. Kun halusin kokeilla siirtymistä 1 mg:sta 1,25 mg:aan (eli Propeciasta Proscariin), varasin netistä ajan yksityiselle lääkäriasemalle (varauksesta vastaanottoon 30 min), kävelin lääkäriin (kotiovelta lääkäriasemalle 4 min) ja kerroin yleislääkärille että mitä haluan.
Ei ollut koskaan kuullut lääkkeestä ja kyseli mm. että onko sellainen, jonka puolittaminen onnistuu. Kun lääkäri sitten huomasi, että olen perillä asioista, niin tarkisti vain omista lääkeluetteloistaan tarvittavat tiedot ja yhtään vastustelematta kirjoitti reseptin.
Bonuksena sain vielä KELA-korvaukset! :-)
Lääkäri vetäisi ruksin ihan automaattisesti kohtaan sairaudenhoito, joten nyt KELA korvaa meikäläisen letinkasvatusta... itse tajusin tämän vasta apteekin kassalla, kun kassaneiti kysyi lähinnä taskurahoja maksuksi. Kerran näinkin päin. - tapio7
Nord Rolfström kirjoitti:
"Finasteridiä saa vain lääkärin kirjoittamalla reseptillä. Ihan tavallinen yleislääkärikin käy. Tuolla toisessa ketjussa tapellaan verisesti onko lääkärillä oikeutta kirjoittaa Finasteridiä (tai Gefinaa) hiustenlähtöön."
Kun pitkästä aikaa taas luen näitä viestejä, niin jos tuo toinen ketju on se minkä näin, niin sitä ei kyllä kannata lukea, sen verran lapsellista kirjoittelua siellä...
Mutta kuka tahansa lääkärin oikeudet omaava henkilö saa kirjoittaa finasteridireseptin. Tietenkin täytyy olla potilaalla sen verran aktiivisuutta, että lääkäri luottaa siihen, että potilas tietää mistä on kyse.
Itselleni Propeciaa määräsi aikanaan ihotautilääkäri, ja sen jäätyä eläkkeelle, toinen ihotautilääkäri. Kun halusin kokeilla siirtymistä 1 mg:sta 1,25 mg:aan (eli Propeciasta Proscariin), varasin netistä ajan yksityiselle lääkäriasemalle (varauksesta vastaanottoon 30 min), kävelin lääkäriin (kotiovelta lääkäriasemalle 4 min) ja kerroin yleislääkärille että mitä haluan.
Ei ollut koskaan kuullut lääkkeestä ja kyseli mm. että onko sellainen, jonka puolittaminen onnistuu. Kun lääkäri sitten huomasi, että olen perillä asioista, niin tarkisti vain omista lääkeluetteloistaan tarvittavat tiedot ja yhtään vastustelematta kirjoitti reseptin.
Bonuksena sain vielä KELA-korvaukset! :-)
Lääkäri vetäisi ruksin ihan automaattisesti kohtaan sairaudenhoito, joten nyt KELA korvaa meikäläisen letinkasvatusta... itse tajusin tämän vasta apteekin kassalla, kun kassaneiti kysyi lähinnä taskurahoja maksuksi. Kerran näinkin päin.Paljon kiitoksia neuvoista! Toimin täsmälleen ohjeidesi mukaisesti ja hain tänään kahden vuoden reseptin ja ostin vuoden lääkkeet alle 10 eurolla ( lääkärimaksu). Nyt ei kun kärsivällisesti tuloksia odottelemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802