Verikokeista, arvoista ja

tulkinnasta!

Pyytäisin apua viisaammilta kun oma äly ei riitä...

Siis kun tuntuu että noita keliakia verikokeita on useempi olemassa niin millä kokeella teiltä on testattu? Mikä sen lyhenne on ollu ja paljon on normaalit arvot?

Multa otettiin retikuliini vasta-aineet eli s-retab ja tulos oli negatiivinen.
Mut mitä on nämä transglutaminaasi ja endomysiumvasta-ainetestit ja onko vielä muita???

Kun oon seurannu keskusteluja täällä niin ihmiset on saanu kokeista ihan ns.numeroarvoja.
Onko siis kokeita useita ja onko kaikki yhtä luotettavia jne.

Kiitos tiedoista!!!!!!

1

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "kuppaa Töölössä"

      Olen ihan maallikko, mutta potenut keliakiaa pidempään. Omien kokemusteni perusteella kertoilen Sinulle seuraavaa.

      80-90-luvun vaihteessa minulta otettiin gliadiinivasta-aineet, jotka olivat kahdella plussalla positiiviset. Tehtiin tähystys (ei keliakiaa) ja potilas potkaistiin pois polilta terveen paperit plakkarissa. Gliadiinivasta-aineet plussalla oli kuitenkin minulle tärkeä tieto tulevaisuutta ajatellen, koska isäni oli todettu keliaakikoksi muutamaa vuotta aiemmin. Aloin aavistella oman keliakiani mahdollisuutta. Nykyään gliadiinivasta-aineita ei pidetä merkittävinä eikä niitä määritellä potilaalta keliakiaa tutkittaessa, koska on saatu kehiteltyä uusia, luotettavampi testejä.

      Sitten kun lopulta asiani otettiin todesta ja pääsin testeihin, niin en muista, millä kokeella aloitettiin. Luultavimmin minusta otettiin paikallisen terveyskeskuksen keliakiapaketti, johon kuului laaja verenkuva 3 keliakian mahdollisuutta mittaavaa verikoetta (luultavasti retikuliini-, transglutaminaasi- ja endomysium-testit). Kaikki keliakiamittarit osoittivat keliakin olevan läsnä, mutta tähystyksessä ei näkynyt mitään keliakiaan viittaavaa.

      Kun kolmannen? tähystyksen jälkeen keliakia vihdoin putkahti livenä näytölle ja diagnoosi annettiin virallisesti, niin sen lisäksi määriteltiin myös vilja-allergioita ym., ym. Vuoden kuluttua seurantatähystyksen ja keliakiapakettiin kuuluvien verikokeiden jälkeen kävi ilmi, että minun kohdallani voimakkaimmin reagoi endomysium-arvo. Sisätautilääkäri totesi, että jos tunnen keliakiani olevan pahenemaan päin, minun tapauksessani kannattaa määrittää endomysium-arvo, koska siitä näkee nopsimmin tilanteen. Omassa tapauksessani endomysium-arvo putosi 55 viiteen, josta lääkäri tiesi kysymättä, että olin pitänyt tiukan dieetin koko vuoden ajan.

      Sinulle sanoisin, että mielestäni numeroarvoihin ei kannata sokeasti tuijottaa, mutta voit seurata niitä, jos haluat. Ja kuten huomasit, jos minulla yksi arvo on ylitse muiden, niin Sinulla se voi olla joku muu arvo. Toisilla potilailla hoitamattoman keliakian aikana hemoglobiini on erikoisen matala, minulla se on huidellut koko ajan 140 paikkeilla huolimatta siitä, onko keliakiadieetti ollut kohdallaan vai ei. Siis mulla hemoglobiini ei toimi minkäänmoisena "ilmapuntarina". Siitäkin voit päätellä jotakin.

      Toisilla mitkään labra-arvot eivät näytä mitään ja niin edelleen. Jos Sinä olet nyt hyvin ymmälläsi tällaisen lainehtivan vastauksen saatuasi, niin nyt alat kerätä tietoa itsestäsi. Jos retikuliinivasta-aineet olivat negatiiviset ja oireita on edelleen, niin pyydä ottamaan labra-keliakiapaketti, joka tietääkseni? lähetetään Tampereelle ja jonka tuloksista keliakiaan erikoistunut lääkäri antaa lausunnon (A4). Terveyskeskus lienee oikea paikka. Ajattelin vain sitä mahdollisuutta, että jos käyt yksityisellä, niin hinnat tuppaavat olemaan korkeat. Jos lääkärisi vetoaa negatiivisiin retikuliini-vasta-aineisiin, niin Sinä olet kirkkaasti eri mieltä!!! ja vaadit myös muiden keliakia-indikaattoreiden määrittelyä. Onko suvussasi keliakiaa? Jos on, niin voit siekailematta pyytää ottamaan keliakiapaketin, koska se kuuluu käypään hoitosuositukseen.

      Ja jälleen kerran: Sinuna kipittelisin gastroenterologin (keliakiaan perehtyneen lääkärin) vastaanotolle, jos et ole siellä vielä ollut.

      Toivon tästä vastauksesta olevan Sinulle edes vähän apua ja osviittaa!:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe