Pyytäisin apua viisaammilta kun oma äly ei riitä...
Siis kun tuntuu että noita keliakia verikokeita on useempi olemassa niin millä kokeella teiltä on testattu? Mikä sen lyhenne on ollu ja paljon on normaalit arvot?
Multa otettiin retikuliini vasta-aineet eli s-retab ja tulos oli negatiivinen.
Mut mitä on nämä transglutaminaasi ja endomysiumvasta-ainetestit ja onko vielä muita???
Kun oon seurannu keskusteluja täällä niin ihmiset on saanu kokeista ihan ns.numeroarvoja.
Onko siis kokeita useita ja onko kaikki yhtä luotettavia jne.
Kiitos tiedoista!!!!!!
Verikokeista, arvoista ja
1
1519
Vastaukset
- "kuppaa Töölössä"
Olen ihan maallikko, mutta potenut keliakiaa pidempään. Omien kokemusteni perusteella kertoilen Sinulle seuraavaa.
80-90-luvun vaihteessa minulta otettiin gliadiinivasta-aineet, jotka olivat kahdella plussalla positiiviset. Tehtiin tähystys (ei keliakiaa) ja potilas potkaistiin pois polilta terveen paperit plakkarissa. Gliadiinivasta-aineet plussalla oli kuitenkin minulle tärkeä tieto tulevaisuutta ajatellen, koska isäni oli todettu keliaakikoksi muutamaa vuotta aiemmin. Aloin aavistella oman keliakiani mahdollisuutta. Nykyään gliadiinivasta-aineita ei pidetä merkittävinä eikä niitä määritellä potilaalta keliakiaa tutkittaessa, koska on saatu kehiteltyä uusia, luotettavampi testejä.
Sitten kun lopulta asiani otettiin todesta ja pääsin testeihin, niin en muista, millä kokeella aloitettiin. Luultavimmin minusta otettiin paikallisen terveyskeskuksen keliakiapaketti, johon kuului laaja verenkuva 3 keliakian mahdollisuutta mittaavaa verikoetta (luultavasti retikuliini-, transglutaminaasi- ja endomysium-testit). Kaikki keliakiamittarit osoittivat keliakin olevan läsnä, mutta tähystyksessä ei näkynyt mitään keliakiaan viittaavaa.
Kun kolmannen? tähystyksen jälkeen keliakia vihdoin putkahti livenä näytölle ja diagnoosi annettiin virallisesti, niin sen lisäksi määriteltiin myös vilja-allergioita ym., ym. Vuoden kuluttua seurantatähystyksen ja keliakiapakettiin kuuluvien verikokeiden jälkeen kävi ilmi, että minun kohdallani voimakkaimmin reagoi endomysium-arvo. Sisätautilääkäri totesi, että jos tunnen keliakiani olevan pahenemaan päin, minun tapauksessani kannattaa määrittää endomysium-arvo, koska siitä näkee nopsimmin tilanteen. Omassa tapauksessani endomysium-arvo putosi 55 viiteen, josta lääkäri tiesi kysymättä, että olin pitänyt tiukan dieetin koko vuoden ajan.
Sinulle sanoisin, että mielestäni numeroarvoihin ei kannata sokeasti tuijottaa, mutta voit seurata niitä, jos haluat. Ja kuten huomasit, jos minulla yksi arvo on ylitse muiden, niin Sinulla se voi olla joku muu arvo. Toisilla potilailla hoitamattoman keliakian aikana hemoglobiini on erikoisen matala, minulla se on huidellut koko ajan 140 paikkeilla huolimatta siitä, onko keliakiadieetti ollut kohdallaan vai ei. Siis mulla hemoglobiini ei toimi minkäänmoisena "ilmapuntarina". Siitäkin voit päätellä jotakin.
Toisilla mitkään labra-arvot eivät näytä mitään ja niin edelleen. Jos Sinä olet nyt hyvin ymmälläsi tällaisen lainehtivan vastauksen saatuasi, niin nyt alat kerätä tietoa itsestäsi. Jos retikuliinivasta-aineet olivat negatiiviset ja oireita on edelleen, niin pyydä ottamaan labra-keliakiapaketti, joka tietääkseni? lähetetään Tampereelle ja jonka tuloksista keliakiaan erikoistunut lääkäri antaa lausunnon (A4). Terveyskeskus lienee oikea paikka. Ajattelin vain sitä mahdollisuutta, että jos käyt yksityisellä, niin hinnat tuppaavat olemaan korkeat. Jos lääkärisi vetoaa negatiivisiin retikuliini-vasta-aineisiin, niin Sinä olet kirkkaasti eri mieltä!!! ja vaadit myös muiden keliakia-indikaattoreiden määrittelyä. Onko suvussasi keliakiaa? Jos on, niin voit siekailematta pyytää ottamaan keliakiapaketin, koska se kuuluu käypään hoitosuositukseen.
Ja jälleen kerran: Sinuna kipittelisin gastroenterologin (keliakiaan perehtyneen lääkärin) vastaanotolle, jos et ole siellä vielä ollut.
Toivon tästä vastauksesta olevan Sinulle edes vähän apua ja osviittaa!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72183Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32703Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637