Voisiko joku valaista seuraavanlaista asiaa; pari viikkoa sitten todettiin ultrassa (yksityisellä)keskemeno. Vuoto ei ole vielä alkanut, ja varmaan sitten pitää hoitaa tilanne lääkkeillä. Miten yksityisellä puolella tuo lääkkeellinen tyhjennys hoituu? Antaako lääkäri reseptin, jolla sitten apteekista haetaan lääkkeet vai pitääkö jokatapauksessa mennä kunnalliseen, jotta saa ne lääkkeet? Minkä nimisiä lääkkeet ovat ja onko tietoa niiden hinnasta?
Lääkkeellinen tyhjennys
5
1237
Vastaukset
- gyne
Kyseessä ilmeisesti on joko tuulimuna tai abortus inhibitus-tilanne?
Yksityissektori harvemmin hoitaa keskenmenoja/keskeytyksiä (vm. luvanvaraista toimintaa), jotkin yksityissairaalat/-lääkäriasemat saattavat sitä tehdä. Voit tietysti kysyä tätä paikkakuntasi lääkäriasemilta. Lääkkeitä ei kirjoiteta apteekista reseptillä (mm. Mifegyne 200 mg 3 tbl 82 €, tarvitaan 1 tbl), vaan ne annostellaan joko hoitopaikan poliklinikalla/osastolla tai annetaan kotiin hoito-ohjeiden mukana. Näin niiden hinta sisältyy poliklinikka- tai hoitopäivämaksuun (ja suurin osa siis laskutetaan kunnaltasi).
Eli jos vuoto ei ole alkanut johonkin tiettyyn sovittuun päivään mennessä, käytäntönä on yleensä lähettää potilas oman piirin sairaalan naistentautien poliklinikalle, jossa suunnitellaan järkevin hoito (lääkkeellinen/kirurginen tyhjennys) ja hoitopaikka (poliklinikka/koti/osasto). Etkö saanut lähetettä valmiiksi? Voinet esim. soittaa gynellesi ja pyytää häntä kirjoittamaan lähetteen. Em. keskenmenotyypit (kun oireita keskenmenon käynnistymisestä ei ole) katsotaan yleensä kiireellisenä (ei akuutisti) muutamien päivien - 1 viikon sisällä.- Tietoa kaivataan!
Kiitos tästä vastauksesta. Se oli kyvinkin perusteellinen! Gynekologini ei oikein tuntunut tietävän miten homma kuuluu hoitaa. Ensi viikolla on aika samalle herralle, joten katsotaan miten homma sitten etenee. Ajattelin itse, että josko soittelen kättärille tai naistenklinikalle, ja kysyn sieltä neuvoa. Varmaan osaavat myös kertoa miten jatketaan. Ei vaan huvittaisi jonotella kummassakaan montaa tuntia. Viime kerralla meni 4tuntia. Kyseessä on siis jo toistamiseen tuulimuna :( ...Kiitos siis erittäin paljon vastauksestasi!
- ....
Tietoa kaivataan! kirjoitti:
Kiitos tästä vastauksesta. Se oli kyvinkin perusteellinen! Gynekologini ei oikein tuntunut tietävän miten homma kuuluu hoitaa. Ensi viikolla on aika samalle herralle, joten katsotaan miten homma sitten etenee. Ajattelin itse, että josko soittelen kättärille tai naistenklinikalle, ja kysyn sieltä neuvoa. Varmaan osaavat myös kertoa miten jatketaan. Ei vaan huvittaisi jonotella kummassakaan montaa tuntia. Viime kerralla meni 4tuntia. Kyseessä on siis jo toistamiseen tuulimuna :( ...Kiitos siis erittäin paljon vastauksestasi!
itselläni on ollut vastaava tilanne n5vuotta sitten..kävin kans yksityisellä gynellä todettiin samoin kuin sulla...mulle annettiin suun kautta otettavat 2tablettia ja sitten seuraava päivänä piti mennä sinne uudelleen..annettiin 4tablettia jotka laitettiin syvälle emättimeen..sen jälkeen käskettiin käydä kävelyllä ja hakea samalla jotain syötävää..nimittäin sieltä ei päästetä kotiin ennen kuin tyhjennys on tullut ja jonka gyne on tarkastantut..liikkuminen nopeuttaa toimenpidettä...
Mulla tuli 2 tyhjennysvuotoa sielä ja vielä yksi kotona...Myös soittivat vielä illalla ja kyselivät vointia ja muuta tilanteeseen liittyvää..Kiitos ihanalle henkilökunnalle..
Kysy rohkeasti vain siltä yksityisen gyneltä asiasta, ykstyispuolella suoritetaan loppu viimein aika paljon näitä toimenpiteitä..ja he ovat henkisesti läsnä siinä mitä tapahtuu, toisin kuin jos menisit kunnalliseen tk:seen..
Voimia sinulle... - gyne
Tietoa kaivataan! kirjoitti:
aina että kannattaa käyttää sellaisen yksityisgynekologin palveluja, joka työskentelee myös sairaalassa (useat sairaalagynet pitävät yksityisvastaanottoa). Näin hän on yleensäottaen perillä viimeisimmistä hoitolinjoista ja -mahdollisuuksista. Toki useimmat yksityisgynet käyvät koulutuksissa josta kyseiset tiedot saa, mutta ne tulevat aina hiukan jälkijunassa ja käytäntö on kuitenkin paras opettaja.
- helmisuru
gyne kirjoitti:
aina että kannattaa käyttää sellaisen yksityisgynekologin palveluja, joka työskentelee myös sairaalassa (useat sairaalagynet pitävät yksityisvastaanottoa). Näin hän on yleensäottaen perillä viimeisimmistä hoitolinjoista ja -mahdollisuuksista. Toki useimmat yksityisgynet käyvät koulutuksissa josta kyseiset tiedot saa, mutta ne tulevat aina hiukan jälkijunassa ja käytäntö on kuitenkin paras opettaja.
Minulla todettiin keskeytynyt kesknemeno helmikuussa 2007 yksityisellä Hki:ssä. Sain yksityislääkäriltä heti samalla käynnillä lähetteen Kättärille ja menimme sinne mieheni kanssa siltä istumalta. Kättärillä valitsimme lääkkeellisen tyhjennyksen kaavinnan sijaan, koska sitä suositeltiin meille jostain syystä. Kohtuni ei tyhjentynyt ja kolmen päivän lääkkellisen tyhjennysyrityksen jälkeen menin kaavintaa. Kaavintalääkäri totesi, että lääkkeellinen kohduntyhjennys ei monesti onnistu, jos kyseessä on keskeytynyt keskenmeno. Kaavinta hoiti asian kuntoon ja nyt olen uudelleen raskaana, rv 14 menossa.
Otan osaa suruusi. Voimia sinulla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15811059
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452493- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6976Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952