mulkosilmästä

selkauimari

Moi!

Kaverillani on musta mulkosilmäinen(en tiedä oikeaa lajinimeä) kultakala jonka hän osti noin 2vuotta sitten hankkiessaan akvaarion. Kuinka suureksi se voi kasvaa? Ja kuinka kauan se voi elää?

Itselläni on akvaario ollut vuosia mutta en ole halunnut koskaan kultakaloja, joten en tiedä niistä paljoakaan. Itseäni vähän säälittää kun ystäväni pitää kalojaan(kultakalan lisäksi hänellä on 100l akvassaan paljon muitakin kaloja)niin pienessä akvassa. Olen kertonut hänelle kultakalojen tarvitsevan melko viileää vettä(n.24ast.) ja paljon isomman akvan yms.

Tarvitsevatko kultakalat jotain kultakaloille tarkoitettua erikoisruokaa vai riittääkö niille ihan tavalliset kalanruoat?

3

1027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultsi....

      Kultakala tarvitsee myös lajikumppaneita joten se on liian ahtaassa purkissa jo nyt, itselläni oli aikoinaan 3kultakalaa 350l akvaariossa, yksi niistä oli "mulkosilmäinen" musta huntupyrstö, komeetta ja sitten en muistakkaan enään.. Kultakaloille pitäisi mielellään syöttää juuri niille tarkoitettua ruokaa. En muista mikä se ainesosa oli siinä perus ruuassa mikä ei oikein sovellu niille vaan lihottaa.Kultakala voi myös kasvaa hyvin suureksi. Jospa se sun ystäväsi vaikka järkiintyisi ja antaisi hyvään ja tilavaan kotiin sen kalan pois kärsimästä sieltä..

      • selkauimari

        Olen jo ehdottanut hänelle monta kertaa että hän antaisi kultkalansa pois mutta ei hän halua. Hänellä oli aluksi sellainen oranssin värinen huntueväinen kultakala myös mutta se kuoli parissa kuukaudessa.

        Olen myös sanonut hänelle että patyt ja miljoonakalat tarvitsisivat kovaa vettä, kun nyt ne ovat kaikki samassa akvaariossa n.25-26asteisessa vedessä. Olen myös sanonut että hänellä on liikaa kaloja(miljoonakaloja, molleja kultakala, partamonni, haarniskamonni, neontetrojayms.)

        Mutta kun ei aikuista ihmistä voi pakottaa mihinkään niin yritän vain neuvoa häntä ruokkimaan ja hoitamaan kalojaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. olen esim. neuvonut että hänen kannattaisi antaa monneilleen kasvisruokaa ja muille kaloille surviaisia edes välillä. Ja nyt neuvon häntä antamaan sitä kultakalan ruokaa jos se kerran on kultakalalle parasta.


      • kultsi...
        selkauimari kirjoitti:

        Olen jo ehdottanut hänelle monta kertaa että hän antaisi kultkalansa pois mutta ei hän halua. Hänellä oli aluksi sellainen oranssin värinen huntueväinen kultakala myös mutta se kuoli parissa kuukaudessa.

        Olen myös sanonut hänelle että patyt ja miljoonakalat tarvitsisivat kovaa vettä, kun nyt ne ovat kaikki samassa akvaariossa n.25-26asteisessa vedessä. Olen myös sanonut että hänellä on liikaa kaloja(miljoonakaloja, molleja kultakala, partamonni, haarniskamonni, neontetrojayms.)

        Mutta kun ei aikuista ihmistä voi pakottaa mihinkään niin yritän vain neuvoa häntä ruokkimaan ja hoitamaan kalojaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. olen esim. neuvonut että hänen kannattaisi antaa monneilleen kasvisruokaa ja muille kaloille surviaisia edes välillä. Ja nyt neuvon häntä antamaan sitä kultakalan ruokaa jos se kerran on kultakalalle parasta.

        Nyt meni jo eläinrääkkäyksen puolelle, ei ihme jos kaloja kuolee, mollitkin kasvavat suht isoiksi,6-7cm mutta jotkut ovat kasvaneet jopa 8cm mittoihin.. Kultakala on viileän veden kala joka tarvitsee paljon tilaa, pehmeän veden ja sen pienen parven..se kärsii aivan varmasti kaverillasi aivan kuten mollit,platyt ja millikset jotka tarvitsevat sen kovan veden, neontetrat tarvitsevat myös viileää pehmeää vettä... Eipä tuossa taida auttaa mikään jos kaverisi ei kaloistaan välitä.. Tekisi melkein mieleni laskea ne kärsimyksistään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe