Nyt meni hermot suntin säätelyn kanssa! Onko markkinoilla Oumanin lisäksi muita varteenotettavia koti- tai ulkomaisia laitteita? Onko joku muita perempi (joku sanoi, että Oumanin muovirattaat ei kestä käytössä, jollain toisella oli metalliset)
Kannattaako vuorokausikellon hankinta, ts. onko lämpötilan laskemisessa yön tai päivän ajaksi mitään mieltä? Matkojen ajaksi kai voisi laskea, jos se käy helposti?
Pitäisikö olla sisäanturi, kun kunnon myrskyllä yläkerran lämpötila laskee helposti 3-4 astetta ja toisaalta aurinko tekee kesällä myös tehtävänsä. Pattereissa on kyllä termostaatit, jotka toimivat jotenkin.
Jos kattila menee vaihtoon parin vuoden sisällä, niin kannattaako säädintä hankkia nyt?
Ou man!
14
7545
Vastaukset
- Sami
Itse säätilin pari kasikymppistä omassa mökissä viime talven aikana, eikä sinä ollut mielestäni mitään ihmeellistä. Kestävyydestä en osaa sanoa, mutta varaosia varmaan saa, jos tarvii.
Patterilämmityksessä lämpötiloja voisi laskea päiväksi tai yksi tai ihan miten haluaa, mutta lattialämmityksessä se on melko hyödytöntä.
Sisäkompensointi kannattaa laittaa ja siitä voi helposti tehdä käsin lämpötilan pudotuksen vaikka loman ajaski ja se kannattaa myös lattialämmityksessä.- Sami
Taisin äsken ymmärtää hieman väärin, sinulla ei ilmeisesti ole säädintä lainkaan vaan sunttailet käsipelillä.
Jos suntti on sopivaa mallia niin säädin menee siihen "heittämällä", eikä todellakaan kannata jäädä odottolemaan kattialn vaihtoa.
- Heikki
Meillä on Oumanni toiminut 6 vuotta hyvin.Tunnen varsin paljon LVI-asentajia ja huoltomiehä,en ole heiltä kuullut muuta kuin hyvää kyseisestä laitteesta.Kelloa ei ole,tilasin joulun alla Hanakatilta,myyjä lupasi soittaa,kun tulee.Nyt minulla on pelle peloton-viritys,autolämmittimen kellokytkin,rospuuttoajan.Käyn kysymässä juhannuksen alla sitten sitä oumannin kelloa.
Muitakin säätimiä on,hanakat kauppasi lehdessään syksyllä 2002 jotain kotimaista,en muista merkkiä,mutta vaikutti yksinkertaisemmalta,kuin Ouman.Alan liikkeistähän löytyy tietoa.
Noin yleisesti ottaen "alan miehet"väittävät,että säädin hankkii hintansa varsi pian takaisin.Vuorokausi/viikkoajastin takuulla auttaa asiassa.Sisäanturi vaikuttaa taasen mukavuuteen ja voipi lisätä säästöäkin.
Ei muuta kuin LVI-kauppaan!- Ano Muumi
Mihin kytkin tuon autolämppärin kellon??? Oli itsellä mielessä että laitan pudotuksen kytkimen taakse, mutta en mistään löytänyt tietoa, mihin se pitäisi kytkeä.
- Heikki
Ano Muumi kirjoitti:
Mihin kytkin tuon autolämppärin kellon??? Oli itsellä mielessä että laitan pudotuksen kytkimen taakse, mutta en mistään löytänyt tietoa, mihin se pitäisi kytkeä.
Minulla on kiertovesipumppu ja Ouman töpseliliitännällä.Laitoin lyhyen,2-haaraisen jatkojohdon johon kytkin kummatkin.Läppärin kello sitten johtopäähän ja eikun seinään.Toimii hyvin näin rospuuttoaikaan,pakkaskekeillä ei kyllä uskalla käyttää,koska kierto katkeaa.
Tällä hetkellä lämpö on pois klo 8-16,talon lämpö laskee 1-2 astetta,ulkolämpö täällä keskisuomessa on ollut 0-10 ast.
Voisihan tietysti pienemmillä pakkasilla kokeilla siten,että laittaisi sekaan pieniä lämmityspulsseja.Voisi olla kyllä leikkimisen puolella.Se kello Oumanniin tuntui hintavalta,80€. - Ano Muumi
Heikki kirjoitti:
Minulla on kiertovesipumppu ja Ouman töpseliliitännällä.Laitoin lyhyen,2-haaraisen jatkojohdon johon kytkin kummatkin.Läppärin kello sitten johtopäähän ja eikun seinään.Toimii hyvin näin rospuuttoaikaan,pakkaskekeillä ei kyllä uskalla käyttää,koska kierto katkeaa.
Tällä hetkellä lämpö on pois klo 8-16,talon lämpö laskee 1-2 astetta,ulkolämpö täällä keskisuomessa on ollut 0-10 ast.
Voisihan tietysti pienemmillä pakkasilla kokeilla siten,että laittaisi sekaan pieniä lämmityspulsseja.Voisi olla kyllä leikkimisen puolella.Se kello Oumanniin tuntui hintavalta,80€.Pysäyttelet siis pumppu. Oumannissahan on lämpötilan pudotustoiminta jota voi ohjata siihen ostettavalla kellolla. Oletan että kellon liittimiin voisi kytkeä koskettimen, jolla pudotusta ohjataan. Mutta pitäisi vaan jotenkin selvittää että mihin nastoihin se kytkin pitäisi laitaa. Jos joku tietää niin ottaisin ilomielin vastaan.
- Heikki
Ano Muumi kirjoitti:
Pysäyttelet siis pumppu. Oumannissahan on lämpötilan pudotustoiminta jota voi ohjata siihen ostettavalla kellolla. Oletan että kellon liittimiin voisi kytkeä koskettimen, jolla pudotusta ohjataan. Mutta pitäisi vaan jotenkin selvittää että mihin nastoihin se kytkin pitäisi laitaa. Jos joku tietää niin ottaisin ilomielin vastaan.
Kaikkein helpoin homma on kun ostat siihen sen Oumannin kellon,kellon vieressä olevan kannen alta sitten säädetään lämmön pudotuksen määrä aivan kuten käyttöohjeissa neuvotaan.
Jos haluat manuaalisesti,ilman kelloa,hoitaa homman,niin ei siihen kyllä tarvitse katkaisimia rakennella:Jos sinulla on perusasetus eli ylempi nuppi B- tai C-asennossa,siis patterilämmitys,niin käännä nuppi A-asentoon kun tarvitset alennusta.Vaihtoehtoisesti homman voi hoitaa alemmalla,hienosäätönupilla,siitä vaan miinukselle,johan lämpö laskee.
Nämä toiminnot tietysti edellyttää pannulla käyntiä,se vuorokausi/viikkokellohan maksaa 80€,paljonko sillä rahalla kannattaa voimailla?
Kuten jo aikaisemmassa viestissä annoin ymmärtää,auton lämmitysajastin on vain tilapäisratkaisu.Halusin kokeilla kuinka homma toimii. - Ano Muumi
Heikki kirjoitti:
Kaikkein helpoin homma on kun ostat siihen sen Oumannin kellon,kellon vieressä olevan kannen alta sitten säädetään lämmön pudotuksen määrä aivan kuten käyttöohjeissa neuvotaan.
Jos haluat manuaalisesti,ilman kelloa,hoitaa homman,niin ei siihen kyllä tarvitse katkaisimia rakennella:Jos sinulla on perusasetus eli ylempi nuppi B- tai C-asennossa,siis patterilämmitys,niin käännä nuppi A-asentoon kun tarvitset alennusta.Vaihtoehtoisesti homman voi hoitaa alemmalla,hienosäätönupilla,siitä vaan miinukselle,johan lämpö laskee.
Nämä toiminnot tietysti edellyttää pannulla käyntiä,se vuorokausi/viikkokellohan maksaa 80€,paljonko sillä rahalla kannattaa voimailla?
Kuten jo aikaisemmassa viestissä annoin ymmärtää,auton lämmitysajastin on vain tilapäisratkaisu.Halusin kokeilla kuinka homma toimii.Joo voisihan sen kellon ostaa, mutta kun se on siellä teknisessä tilassa sitten. Itsellä kun on jo pienoislogiikka ohjaamassa muita toimintoja, niin tämän voisi kytkeä siihen samaan, jos vain tietäisi että minkä nastojen väliin se pitäisi laittaa... taidanpa yrittää kysyä tietoa suoraan Oumannilta.
- Metusalemi
Mulla on ollut Onninen-merkkinen(ENTINEN TIIMI 3000) sunttiautomatiikka jo pari vuotta.Hyvin toimii.Hanakoilta ostettu maksoi jotain 1600mk.
On kellot vakiona ja selkeä näyttö mistä voi seurata ulkolämpötilaa ja menovedenlämpötilaa-
saatavana myös huoneanturi yms.
on vähän Oumannia kalliimpi,mutta kuka se aina halvinta ostaa: ostaa kerralla kunnon pelin ei sitten harmita myöhemmin !- tapsa
toimii ihan hyvin normaalissa 1.5 kerroksisessa
talossa. huone kompensointi pitää kylläkin olla
kuten onnisen(tiimi300) säätimessäkin.
olen molempia käyttänyt ja ouman on huomattavasti helpompi omaksua. tiimi 3000 kaikki säädöt menee
valikon kautta joka on ainakin asiaan vihkiytymättömän kannalta aika hankalaa.
ouman eh-80 ikä ei vielä ole tullut vastaan vaikka
asennamme laitetta jatkuvasti. jos rattaiden kestävyys on ongelma, suosittelen sunttiventtiilin huoltoa.
esimerkkinä: vanhempani jotka kertomansa mukaan oli nostanut menoveden suuntaissiirtoa jo useampaan kertaan, käydessäni lj-huoneessa oli
perussäätö samassa kohdassa kuin asentaessani laitteen.(onninen/tiimi 3000).
olen todennut oumannin huomattavasti helpommaksi
käyttää.
t: tapsa - xxx
tapsa kirjoitti:
toimii ihan hyvin normaalissa 1.5 kerroksisessa
talossa. huone kompensointi pitää kylläkin olla
kuten onnisen(tiimi300) säätimessäkin.
olen molempia käyttänyt ja ouman on huomattavasti helpompi omaksua. tiimi 3000 kaikki säädöt menee
valikon kautta joka on ainakin asiaan vihkiytymättömän kannalta aika hankalaa.
ouman eh-80 ikä ei vielä ole tullut vastaan vaikka
asennamme laitetta jatkuvasti. jos rattaiden kestävyys on ongelma, suosittelen sunttiventtiilin huoltoa.
esimerkkinä: vanhempani jotka kertomansa mukaan oli nostanut menoveden suuntaissiirtoa jo useampaan kertaan, käydessäni lj-huoneessa oli
perussäätö samassa kohdassa kuin asentaessani laitteen.(onninen/tiimi 3000).
olen todennut oumannin huomattavasti helpommaksi
käyttää.
t: tapsaKiitoksia vastauksista.
Katselin kerran tuota Ouman EH-80-säädintä kellolla kaupassa ja ainakin ensinäkemältä se vaikutti hankalasti tajuttavalta laitteelta. Lisäksi kaipaisin sitä, että minun ei tarvitsisi mennä käymään pannuhuoneessa tekemässä asetuksia. Liekö tällaista markkinoilla?
Itse asiassa haluaisin voida painaa perjantaina eteisessä olevaa "Olen viikonlopun poissa"- tai "Olenkin tämän päivän kotona"-nappulaa. Taitaa olla vielä suunnittelemista noissa laitteissa... - Automatiikan ammattilainen
xxx kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista.
Katselin kerran tuota Ouman EH-80-säädintä kellolla kaupassa ja ainakin ensinäkemältä se vaikutti hankalasti tajuttavalta laitteelta. Lisäksi kaipaisin sitä, että minun ei tarvitsisi mennä käymään pannuhuoneessa tekemässä asetuksia. Liekö tällaista markkinoilla?
Itse asiassa haluaisin voida painaa perjantaina eteisessä olevaa "Olen viikonlopun poissa"- tai "Olenkin tämän päivän kotona"-nappulaa. Taitaa olla vielä suunnittelemista noissa laitteissa...... ja hevosella pääsee.
Jos pannuhuoneella täytyy ravata jatkuvasti säätämässä, niin jossain on vikaa. Automatiikan tarkoitushan on juuri se,että lämmitys toimii automaattisesti. Toimintoja näihin laitteisiin saa niin paljon kuin mielikuvitus keksii.Käyttö tapahtuu PC:llä, GSM:llä...Rahaakin saa sitten poltettua mukavasti (laitekustannukset, ohjelmointi,asennus...). Sinulla taitaa säädin olla vanhaa mallia, kun ei yökytkentää ole ;-)
- Soitapa Oumanin huoltoon
Oumanilla on valmis ratkaisu kotona-poissa toimintaan manuaaliohjaukselle, jos ei haluta käyttää sen omaa kelloa. Kellon vastaliittimeen säätimessä pannaa 2-napainen piuha, jonka päähä kytkin.
Lämpötila putoaa asetetun määrän verran kun kytkin oikosulkee piuhat. Kysypä Oumanin myynnistä tai huollosta.
Hammasrattaat ei kyllä oo vielä ikinä hajonneet! - Oho-x-man
Laitappa venttiili remontti käyntiin.
Venttiilin luistin ja rungon välistä voi löytyä putkikierteityksen lastut tai kattilakiveä.
Vapauta säätimenkara jo kokeile käsin osoitinvivusta venttiilin kääntöherkkyys.
Osoitin on säätimen alta näkyvä vipu.
Ohjeet säätimen mukana tai webbisivuilta.
Jokaisessa markkinoilla olevissa säätimissä taitaa olla muovirattaita jossainmäärin,
Varsinkin näissä omakotiversioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1613271EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403022- 1121555
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1531289Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621097- 641071
Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661067Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373989Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne24928- 43916