mikähän ois hyvä merkki? 4wd traktori kokoluokassa 80-100hv vm 80-90
MIKÄ merkki hyvä
13
3588
Vastaukset
- Juxu
Hyvä kone on esimerkiksi CaseIH 885: suht modernia tekniikkaa, säätövapaata kytkintä, jarruja, pikavaihdekin löytyy. Hyvä, luotettava hydrauliikka ja moottori vääntää kuin paholainen pienellä polttoainemäärällä. Ohjaamo on hyvä ikäisekseen..
- Jamo
Esimerkiksi MF 690 tai uudempi 390
Ja tietenkin Fiiatilta 80-90 - silloinkin
Haet nimenomaan sen ajan koneita, eikä hinnan perusteella ???? No, katsotaan, mitä löytyisi vuosiluokista 1980-1990
Eli harrastajien keskuudessa suosittuja koneita etsimällä, voisi lista olla esim. seuraavanlainen:
Belarus 825 tai uudemmat vastaavat
Zetor 8145-10145 12145 - Ursus 385-1200-sarja
Valmet 803/903
Leyland 482 / 804
David Brown 1490
Siis eihän 20 vuotta vanha kone ole enää urakkakunnossa, eli nämä lienevät edullisia ja kuitenkin vaaditussa teholuokassa. Käytetyt 80-luvun Massikat, Fordit, John Deeret ovat vähän liian kalliita verrattuna esim. uudempiin Belaruksiin.
Jos varmaa ja tehdastakuulla varustettua konetta tarvitset, osta edullisin mahdollinen uudempi "tarjouskone" , esim. Valtran 900 -sarja, NH TLA, John Deere 5000 - sarja, mitä niitä nyt onkaan. Tai uusi Belarus tai Zetor. Nykykoneissa on lisäksi pienet kääntösäteet ja moderni hytti.
Fordeissa prakaa nostolaitteet ja vivustot katkeilee, vaihteisto hajoaa, moottorinlohkot vuotavat ja jarrut on loppu. Banjot repeilee ja sähkölaitteet ovat pimeänä. Nelivedot eivät tietenkään toimi ja voimanottakseli on susi. Niitä Fordeja siis älköön kukaan tuolta käytettyjen riveistä katsoko, ainakaan 7810 - mallia, joka siis on aivan pommi ;-)
-SS- - 9876
Mulla on "yleistraktorina" Fiat 80-90 vm 91.Ostin sen vuosituhannen taitteessa,muina ehdokkaina oli saman kokoluokan Case ja Ferku.Suurin syy miksi päädyin Fiatiin oli sen yksinkertainen rakenne,sitä pystyy itse korjailemaan aika pitkälle.Suurin remontti tähänmennessä on ollut starttikehän vaihto.Sekin sujui ihan kotioloissa.
Metsäominaisuudet siinä eivät ole parhaat mahdolliset mutta kyllä niihinkin oppii,kun vähän harjoittelee. - paras ko luokkaan
on ehdottomasti Zetor 7745, joko ahdettuna tai ilman.
Tehoa kun pienessä kylässä (73 tai 81 hp mutta vastaa casen, fergun, fiatin puhumattakaan nyt foortin 80- 100 hevosvoiman moottoreita täysin)
Ketterä kone, 100% lukot, paljon työtehoa pienissä raameissa. Peto etenkin metsässä. Kestää kuormainkäyttöä.
Pari polttoaineletkua voi joutua joskus vaihtaan ja käyttäjästä riippuen mahdollisesti ajokytkimen levyn.- Uskois tuonki
..niin tulis...! Ketterä? Heh! Voimaa on..Hahhah!Erityisesti metsään?? Hihii!
- 12 kuution
Uskois tuonki kirjoitti:
..niin tulis...! Ketterä? Heh! Voimaa on..Hahhah!Erityisesti metsään?? Hihii!
lietevaunua mut meitin 3060 massikka ei kunnolla. Joka nurkasta ketjutettuna ja vetävällä kärryllä haettu tukkikuormia sellaisesta paikasta mistä valtramiehet on tulleet häntä koipien välissä ilman kuormaa takas.
Toisessa 8000 tuntia toisessa 13000 tuntia. Korjauskulut olleet olemattomat.
Ketteryydestä voi todeta että kääntöympyrän halkaisija on samaa luokkaa kaikissa zetor/Zts malleissa kuin vastaavan tehoisissa valmeteissa. Ilmajousilla varustetut valmetit tosin huomattavasti zetoreita kankeampia.
että siinäpä sulle pureskeltavaa. Taidat olla foorttimies etkä siis ymmärrä Traktoreista mitään... - Uskois tuonki
12 kuution kirjoitti:
lietevaunua mut meitin 3060 massikka ei kunnolla. Joka nurkasta ketjutettuna ja vetävällä kärryllä haettu tukkikuormia sellaisesta paikasta mistä valtramiehet on tulleet häntä koipien välissä ilman kuormaa takas.
Toisessa 8000 tuntia toisessa 13000 tuntia. Korjauskulut olleet olemattomat.
Ketteryydestä voi todeta että kääntöympyrän halkaisija on samaa luokkaa kaikissa zetor/Zts malleissa kuin vastaavan tehoisissa valmeteissa. Ilmajousilla varustetut valmetit tosin huomattavasti zetoreita kankeampia.
että siinäpä sulle pureskeltavaa. Taidat olla foorttimies etkä siis ymmärrä Traktoreista mitään.....vaan parilla 7745:llakin oon ajanu. Eivät oo vertailukelpoisia Traktorin kans
- traktoreista
Uskois tuonki kirjoitti:
..vaan parilla 7745:llakin oon ajanu. Eivät oo vertailukelpoisia Traktorin kans
mutta kalkkivaunun vedossa ja murskausjyrsimen vedossa ei ole ainakaan meillä kestäneet muut kuin isot zetorit ja jenkki jontikat ja natikat. 1455 natikastakin meni perkele aski yhtenään kalkkihommissa kun ryskytti jäistä kynnöstä. Mut pitää ottaa huomioon että noi jenkkikoneet on jo ihan eri kokoluokkaa. Crystallin kokoluokassa ei ole löytynyt yhtään muuta konetta joka noissa hommissa olis pitkään kestännyt.
- setoorit
12 kuution kirjoitti:
lietevaunua mut meitin 3060 massikka ei kunnolla. Joka nurkasta ketjutettuna ja vetävällä kärryllä haettu tukkikuormia sellaisesta paikasta mistä valtramiehet on tulleet häntä koipien välissä ilman kuormaa takas.
Toisessa 8000 tuntia toisessa 13000 tuntia. Korjauskulut olleet olemattomat.
Ketteryydestä voi todeta että kääntöympyrän halkaisija on samaa luokkaa kaikissa zetor/Zts malleissa kuin vastaavan tehoisissa valmeteissa. Ilmajousilla varustetut valmetit tosin huomattavasti zetoreita kankeampia.
että siinäpä sulle pureskeltavaa. Taidat olla foorttimies etkä siis ymmärrä Traktoreista mitään...Mahtipeliä ja onhan niissä koppihii niinku maitolava.
- enää maitolavaa
setoorit kirjoitti:
Mahtipeliä ja onhan niissä koppihii niinku maitolava.
nuissa meirän setoreissa, niis on toi uurempi "pystytolppa" kabiini. Soon ruma mutta hyvä! Hiljaanen, kesällä viileä ja talvellat lämmin. Pölykään ei tartu pystyihin laseeihin.
230 hevosta otettihin tuosta yhrestä viimekeväänä kun laitettiin lavetinvetoon. Ei o vieläkään hajonnu. Harmi vaan kun ei nuita enää saa mistään.. - Paalinpyörittäjä
enää maitolavaa kirjoitti:
nuissa meirän setoreissa, niis on toi uurempi "pystytolppa" kabiini. Soon ruma mutta hyvä! Hiljaanen, kesällä viileä ja talvellat lämmin. Pölykään ei tartu pystyihin laseeihin.
230 hevosta otettihin tuosta yhrestä viimekeväänä kun laitettiin lavetinvetoon. Ei o vieläkään hajonnu. Harmi vaan kun ei nuita enää saa mistään..Saahan noita vielä moternina versioina reutsin koneella(päästömääräysten takia). Siittä en osaa sanoo millanen tää uusioversio on ja minkä hintanen, mutta veikkaan että ainaki kalliimpi!
http://www.vahatalo.fi/crystal.htm - tuollaista käynyt
Paalinpyörittäjä kirjoitti:
Saahan noita vielä moternina versioina reutsin koneella(päästömääräysten takia). Siittä en osaa sanoo millanen tää uusioversio on ja minkä hintanen, mutta veikkaan että ainaki kalliimpi!
http://www.vahatalo.fi/crystal.htmkoeajamassa. Se on ihan asiallinen peli ja hintakin on ihan kohdillaan, tosin onhan se kalliimpi kuin noi vanhat, mutta kaikki muukin on kallistunut. Se on kyllä vakavasti harkinnan alla, ja jos vaihdan niin pitää vaihtaa 2-3 konetta kerralla, sillä saa pienen myyjän kiinnostumaan ja toivottavasti tekeen tiukan tarjouksen ;-)
Epäilyttää vaan varaosien toimitusvarmuus ja nopeus. Osa on samaa kuin vanhoissa koneissa, mut ne modernisoidut osat????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501479
- 104911
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44462- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402