Kaaleeksi kutsuminen loukkaa minua! Miksi romanit eivät voi käyttää meistä nimeä "suomalainen"? Joudummehan mekin kutsumaan teitä "romaneiksi". Millä oikeudella nimitätte meitä kaaleiksi? Katson tämän olevan yhtä rasistista kuin kutsua tiettyjä kansoja/heimoja "ryssiksi", "mustalaisiksi" jne... Tekö katsotte omaksi oikeudeksenne kutsua alkuperäisasukkaita haukkumanimillä? Rasismia voi olla myös toisin päin valtaväestöä vastaan. Kertokaapa, miten selitän omille lapsilleni sen, jos te haukutte lastani "kaaleeksi"? Pitäisikö tähän vain sanoa, että romaneilla on siihen oikeus?
Vaadin nyt kyllä vähän perusteluja!
Loppuun laitan vielä - ettette vaivu epätoivoon - pienen kevennyksen: http://www.youtube.com/watch?v=LaLWXcDw78E
Kaaleeksi kutsuminen rasistista!
15
1852
Vastaukset
siis kaale sana ei oo todelakaan mikään haukkuma sana millään muotoa et ota iha rauhassa..
- Kantaväestön edustaja
Mielestäni sillä viitataan hyvin syrjivästi kantaväestön perinnölliseen erilaisuuteen. Tämä täysin väärin, että yhdellä väestöryhmällä on oikeus haukkua kantaväestöä. Mielestäni tähän pitäisi ehdottomasti puuttua, että vähemmistöilläkään ei ole oikeutta haukkua meitä. Ei esimerkiksi pieni lapsi ymmärrä mikä hänessä on vikana, jos joku kutsuu häntä kaaleeksi!
Sattumalta omasta väestöstännekin on monta heimonimitystä, joita kaikki eivät pidä rasistisina, mutta te itse olette sitä mieltä. Esimerkiksi tällä hetkellä televisiossa pyörivä ohjelman nimi jouduttiin muuttamaan, koska teitä pitää kutsua romanoiksi. Vaadin, että myös te kutsutte meitä suomalaisiksi. Kaale-sana loukkaa mieltäni pahoin! En halua tulla koskaan kutsutuksi niin, ja se minulle suotakoon. Tahallanneko haluatte pahoittaa mieleni? - siellä niin.
Kantaväestön edustaja kirjoitti:
Mielestäni sillä viitataan hyvin syrjivästi kantaväestön perinnölliseen erilaisuuteen. Tämä täysin väärin, että yhdellä väestöryhmällä on oikeus haukkua kantaväestöä. Mielestäni tähän pitäisi ehdottomasti puuttua, että vähemmistöilläkään ei ole oikeutta haukkua meitä. Ei esimerkiksi pieni lapsi ymmärrä mikä hänessä on vikana, jos joku kutsuu häntä kaaleeksi!
Sattumalta omasta väestöstännekin on monta heimonimitystä, joita kaikki eivät pidä rasistisina, mutta te itse olette sitä mieltä. Esimerkiksi tällä hetkellä televisiossa pyörivä ohjelman nimi jouduttiin muuttamaan, koska teitä pitää kutsua romanoiksi. Vaadin, että myös te kutsutte meitä suomalaisiksi. Kaale-sana loukkaa mieltäni pahoin! En halua tulla koskaan kutsutuksi niin, ja se minulle suotakoon. Tahallanneko haluatte pahoittaa mieleni?Sana-kaalo-, monikossa-kaaleet-, on romanikieltä ja tarkoittaa mustalaista.. Että niinkun ole jo hiljaa ettet munaa enempää.
- kantaväestöä!!!
Kantaväestön edustaja kirjoitti:
Sattumalta omasta väestöstännekin on monta heimonimitystä, joita kaikki eivät pidä rasistisina, mutta te itse olette sitä mieltä. Esimerkiksi tällä hetkellä televisiossa pyörivä ohjelman nimi jouduttiin muuttamaan, koska teitä pitää kutsua romanoiksi. Vaadin, että myös te kutsutte meitä suomalaisiksi. Kaale-sana loukkaa mieltäni pahoin! En halua tulla koskaan kutsutuksi niin, ja se minulle suotakoon. Tahallanneko haluatte pahoittaa mieleni?Vai kutsutaan sinua kaaloksi? Eiköhän ennemmin kaajiksi/kaajoksi jos kerran olet valtaväestön edustaja. Kaaleet = tummia. Sana kaalo tarkoittaa tummaa.
Kaajeet ei ole haukkumasana. Se on romanikieltä, ja tarkoittaa valtaväestön edustajaa. "Kaajo" tai "kaaji" taas suoraan suomennettuna tarkoittaa yksinkertaisesti ihmistä joka ei ole romani.
Tuo romanikielinen ilmaus ei ole rasistinen. Riippuu miten se sanotaan totta kai ja millä mielellä, mutta ymmärtänet itsekin.
Romanit täällä Suomessa ovat myös suomalaisia, ainakin kansallisuudeltaan.
Ja vai olet sinä kantaväestöä? Eiköhän kantaväestö ole täällä lähinnä SAAMELAISIA. Ns. "valkolaiset" ovat PÄÄVÄESTÖN = VALTAVÄESTÖN edustajia. Katsos, saamelaiset ovat Suomessa sitä kantaväestöä, he ovat alkuperäisiä ihmisiä täällä.
'Manne' on sitä paitsi rasistinen ilmaus. Mustalainen ei mielestäni niinkään, mutta tämäkin riippuu aivan siitä millä mielellä ja miten se lausutaan. Romani on korrektimpi nimitys ja pyrkii neutraaliuteen.
Neutraalimpia nimityksiä on olemassa vaikka mistä ihmisryhmistä... Esimerkiksi "vanhukset" ovat korrektimmalta nimitykseltään "senioreita" joissain tapauksissa.
Emmekö saisi käyttää romanikieltä, ettei se loukkaisi sinun tunteitasi? Ei sillä, en minä yleensä sano että "nää kaajeet tässä" vaan käytän yleensä etunimeä tms. Mutta puhun kyllä kaajeista ja kaaleista - selvyyden vuoksi. - seriffi...
Etkö seriffi sen vertaa osaa valaista ettei
valtaväestöä kutsuta kaaleiksi...
tsiisus. - seriffin tehtävä ole
seriffi... kirjoitti:
Etkö seriffi sen vertaa osaa valaista ettei
valtaväestöä kutsuta kaaleiksi...
tsiisus.Mitään kielioppia opettaa
- mies ruottista
jokainen vaan ois valittamassa vaikka ei tietäs mistä puhuu ees
- jauhot sekasi....
Jos siis todella edustat valtaväestöä, niin ei
kukaan romani kutstu sinun lastasi "kaaleeksi,"
koska se on mahdottomuus että valtaväestöllä voisi syntyä romani lapsia, jota sana "kaaleen" nimenomaan merktsiee.
Seriffi ei näköjään osannut selvittää sulle kyseisen sanan merkitystä.
kaaleita=romani. - Valtaväestöläinen
Mees ny kakara googlettamaan asioita uudestaan ettet enempää pilaa meidän muidenki mainetta.
Kaalee=romani, kaajee=meikäläinen (oletan?). Ja käyttääköhän romanit meistä sanaa kantaväestö? Valtaväestöstä mä oon enemmänki kuullu puhuttavan. - *Serena*
Enpä oikein usko että KUKAAN romani sinua Kaaleeksi kutsuu JOS olet valkolainen :)) Kaaleet on romaneja ja KAAJEET on valkolaisia.
Elä nyt hyvä ihminen siitä hernettä nenääs vedä, kaajeitahan me ollaan, ei siinä sen kummempaa...eikä se ole mikään haukkumanimi VALTAVÄESTÖLLE. - ---ei siittä kyse----------
Tarkotit varmaa että KAAJEEKSI kutsutaan.Tummat on KAALEITA.On mukava olla tumma ku on väriä.Vaaleet on haaleita,olen nähnyt poikkeuksiakin kyllä.Ja on kaaleissakin sinisilmäisiä ja vaalee hiuksisia,että eipä silti.MUtta olkoon jokainen kiitollinen ja ylpee siittä mitä on,eikä haikailis siitä mitä ei oo.
- Kaaji
Tarkoitit varmaankin kaajeeksi?
Tottahan tuo on, romanikaveritkin aina puhuvat minusta vanhemmilleen puhelimessa tjs. aina raklona tai kaajeena. Osoittaa melkoista väheksymistä joka ilmeisen valtaväestövastaisessa kasvatuksessa on saatu.
En minäkään puhu kavereistani vanhemilleni mustalaisena tai yhtenä poikana, vaan sanon että olen kaveri(/nimi) seurassa...- kaaleen tyttö
Kuten muut ovat jo yllä selvittäneet, kaaleiksi ei valtaväestön edustajia todellakaan kutsuta, teitä/heitä kutsutaan kaajeiksi. (ja esim. nuorta poikaa rakloksi kuten sanoit)
Kyse ei kuitenkaan ole haukkumanimistä eikä se yleisesti ottaen osoita väheksymistä, periaatteesa kyse on neutraalista termista jonka merkitys on "ei romani".
On olemassa muita sanoja joilla voidaan viitata valtaväestön edustajiin väheksyvässä mielessä.
On selvää että jotkut romanit saattavat väheksyä valtaväestön edustajia, kaajeita, ja se tietysti kuuluu myös puheesta. - tarkemmiin
kaaleen tyttö kirjoitti:
Kuten muut ovat jo yllä selvittäneet, kaaleiksi ei valtaväestön edustajia todellakaan kutsuta, teitä/heitä kutsutaan kaajeiksi. (ja esim. nuorta poikaa rakloksi kuten sanoit)
Kyse ei kuitenkaan ole haukkumanimistä eikä se yleisesti ottaen osoita väheksymistä, periaatteesa kyse on neutraalista termista jonka merkitys on "ei romani".
On olemassa muita sanoja joilla voidaan viitata valtaväestön edustajiin väheksyvässä mielessä.
On selvää että jotkut romanit saattavat väheksyä valtaväestön edustajia, kaajeita, ja se tietysti kuuluu myös puheesta.mutta niin se on, sanotaan että joo olen tän raklon kanssa. ei me valkolaiset sanota että olen nyt tän mustalaisen kanssa.
- * H*Y*I* teitä
tarkemmiin kirjoitti:
mutta niin se on, sanotaan että joo olen tän raklon kanssa. ei me valkolaiset sanota että olen nyt tän mustalaisen kanssa.
JA PASKAT !!!Mitä välii miten kutsuvat kukin ??Pääasia että osaatte päästää ääntä.-??--No,ystäväni sairastu kurkusyöpään,ei päästä enää IKINÄ minkäänlaista ääntä,paitsi korinaa..niin hyvä laulaja oli ennen ; ( Olkaa ihmiset KIITOLLISET,että ylipäänkään osaatte PUHUA.Minä oon kiitollinen,mutta vasta kun silmäni aukenivat:
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232738- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199