Neea vai Nea

kysyvä äippä

Onko oikea kirjoitustapa Nea vai Neea?
Itse pidän enemmän Neeasta mutta käytetäänkö tuota tapaa ollenkaan?

14

3547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat käytössä.

      Eli mieluisempi muoto kannattaa valita.

    • mutta varaudu...

      ... siihen, että tyttö on lopun ikäänsä Neeakahellaaalla niinkuin moni on nicoceellä. Toisaalta voi joutua sanomaan myös neayhelläaalla, joten en tiedä, mikä on hyvä.

      Yleisempi kirjoitusmuoto on ehkä Nea, mutta jos nimi selkeästi sanotaan kahdella aalla, ehkä selittelujä ei tarvita niin usein. Neea on kyllä ihan kiva nimi.

      • tarja 2

        on Neea,meillä on Tiia ja melko monesti joutuu virallisemmissa paikoissa jokatapauksessa kertomaan kirjoitustavan....edellinen kirjoittaja puhui kahdesta aasta tarkoittanee kuitenkin kahta eetä....


    • kissus

      Suomessa on 5408 Nea-nimistä ja 1682 Neea-nimistä naista/tyttöä.

      Oma vaatimaton mielipiteeni on, että jos halutaan lausua nimi muodossa "neea" on syytä antaa lapselle nimeksi Neea (kahdella a-kirjaimella). Vastaavasti Nea lausutaan "nea". Näin siis, jos on kyseessä täysin suomalainen perhe; suomen kieltä lausutaan niin kuin kirjoitetaan. Ruotsalaisperäiset tms. perheet voivat lausua nimen oman kielioppinsa mukaan, mutta meille suomalaisille on selkeä säänstö; niin lausutaan kuin kirjoitetaankin (kun on kyseessä suomen kieli ja suomalainen nimi).

      • suomenkielen mukaan

        Olisko hyvä antaa nimi sen mukaan, kuin se halutaan lausuttavan???

        Hlökoht ärsyttää nää TEENNÄISET ulkomaalaisviritykset (Nea/Neea eivät taida nyt kuulua joukkoon...) jos ei ole esim. suomenruotsalainen tai ulkomaalaista syntyperää jompi kumpi vanhemista.


      • Anonyymi
        suomenkielen mukaan kirjoitti:

        Olisko hyvä antaa nimi sen mukaan, kuin se halutaan lausuttavan???

        Hlökoht ärsyttää nää TEENNÄISET ulkomaalaisviritykset (Nea/Neea eivät taida nyt kuulua joukkoon...) jos ei ole esim. suomenruotsalainen tai ulkomaalaista syntyperää jompi kumpi vanhemista.

        mun vanhemmat on kyl täys suomalaisii vaik mun nimi on neea://


    • 555555555555555

      meillä tytön nimeks tuli Nea, yhellä e:llä.
      itse sen saat päättää miten kirjotetaan, yhellä vai kahella e:llä

    • Jaakko

      Nea, jos lausut sen nea, mutta Neea, jos lausut sen neea. Hyvä kirjoittaa ääntämistavan mukaan.

      • Nimetön

        Veljentytön nimeksi tuli Nea, hyvä nimi, mutta minä kutsun tyttöä lempinimellä Neppula, koska en pidä siitä, että sanotaan Neea vaikka se on Nea ja Nea taas ei sovellu suomalaiseen suuhun =) Tämä minun mielipiteeni.


    • .................

      Kumpi vain, itse pidän enempi NEA muodosta kirjoitettuna ja puhuttuna.

    • Nepsku16

      Mun oma nimeni on Neea kahdella edellä

    • Neeeeeeeeeeeeea

      Se on kyllä ärsyttävää näin neeana kun aina kirjoitetaan nea ja sitten pitää huomauttaa että ei kun 2'della e:llä

      • Anonyymi

        no jep


      • Anonyymi

        Se on ärsyttävää näin neana kun kaikki sanoo neeaksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe