Hyvä kypärä hakusessa

Janperus

Terve kaikille!

Pojalle hankittiin skootteri ja nyt pitäisi vielä hankkia hyvä kypärä. Malli varmaankin sellainen umpi ( mallia mp, ei "krossileuka").

Hyvä ja turvallinen, ei ihan maltaita ole varaa maksaa (tyyliin Arai ja 300-400 e). Eli heittäkääpä vinkkejä ja kokemuksia. Asumme Helsingissä, eli myös vinkit ostopaikasta otetaan kiitollisena vastaan.

Etukäteen kiittäen,

"amatööri skootteristi"

23

8848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piirre

      tällä palstalla on, Jos kysyt tai vastaat jotain niin saat TURO--INKERIN kimppuusi.
      Mutta all-right liikehän sijaitsee ainakin automatkan päässä. Sieltä varmasti löytyy sopiva kypärä ja asiantuntemusta enemmän kuin täältä.

      http://www.allright.fi/index2.html

      • Turo--Inkeri

        se menee pikemminkin niinpäin, että jos minä kysyn tai vastaan jotain, saan kimppuuni jonkun nimimerkittömän trollaajan, joka on hirmu kiukkuinen jostain.

        Ja kypäräasiassa kannattaa ihan ekaksi kysyä itseltään: minkä hintaisena pidän omaa päätäni? Pidänkö sitä esim. 50 euron hintaisena, vaiko kenties vähän kalliimpana.


      • pyydettäessä

        tai ilman pyytämistä ja tarttuu kuin takiainen kimppuun aloittaen hirveän vänkäämisen = TURO--INKERI.
        Jätä edes harvemmin täällä vierailevat rauhaan.


      • sivullisena
        pyydettäessä kirjoitti:

        tai ilman pyytämistä ja tarttuu kuin takiainen kimppuun aloittaen hirveän vänkäämisen = TURO--INKERI.
        Jätä edes harvemmin täällä vierailevat rauhaan.

        Ihan sivullisena olen sitä mieeltä, että parjaamasi nimimerkki on sinua varteenotettavampi; on hänellä ainakin munaa vastata aina samalla nimellä eikä kirjoittaa jokaista kirjoitusta eri nimimerkillä - kuin sinä!
        Olisi huomaavaista (ja sivistyneen tuntuista) käyttää samaa minimerkkiä edes samassa keskustelussa eikä vaihdella sitä kuin västäräkki asentoaan.
        Eläköön tuto-inkeri ja muut rekisteröityneet kirjoittajat!


    • .....

      HJC:n edullisemmat kypärät varmaan ihan päteviä skootteri touhuun. Hinnat kai lähtee satasesta ylöspäin.

    • -_-

      lähtöhinta on 50€. Halpa sopii hyvin mopoiluun.

      Kallis kypärä maksaa koska ovat kevyempiä, hiljasempia suurella nopeudella, sisäosat pestävissä ja vaihdettavissa sekä paremmin ilmastoituja eli viileempiä.

      Suosittelen halpaa kypärää koska nopeus ei ole järin suuri mopolla eikä ole järkeä ostaa kalliimpi kypärä kun mopo itse. Näitten halpojen kypärien tyurvallisuudesta niin nekin ovat läpäisseet testit ja ovat hyväksyttyjä

      • Turo--Inkeri

        sinulla ei selvästikään ole mitään faktatietoa väitteidesi takana.

        Lueppas tämä oikein todella tarkasti:
        - MP-kypärän hyväksyntä EU:ssa tapahtuu läpäisemällä ECE22-05 normin mukainen testi. Se tarkoittaa käytännössä pudotuskoetta 30km/h nopeudella tasaiseen, kovaan pintaan. Mukana EI ole (esim.) läpäisykoetta, kuten jenkeissä tai Japanissa, jossa isketään terävä metallikärki kuoreen tietyllä nopeudella. Tätä testiä eivät nämä 50 halpisämpärit järjestelmällisesti läpäise, ja siksi moisia ei saakaan myydä niissä maissa, jotka tuon kokeen vaativat.

        Kuinka ollakaan, meillä on täällä Euroopassa laajat markkinat halvoille kypärille.. kuin on myös useita isoja halpisten valmistajamerkkejä ja -tehtaita. Ettei vaan haiskahtaisi pikku voitelulle EU:ssa, jottei moisia "turhia" lisäkokeita normiin sisällytetäkään!

        Jokaisen sopisi itse tykönään tuumia, onko 30kmh vauhdissa tehdyn kolaritestin läpäissyt kypärä automaattisesti "turvallinen mp-käyttöön".. minulla ainakin on siitä oma vahva mielipiteeni.

        Mutta jokainen toki tyylillään, sekä myös lompakollaan. Pitäkää silti mielessä, että teillä on niitä päitä vain 1kpl, ja sinne pääpiirteittäin ei myydä varaosia, joten sitä ei kannata järjestää kovin huonoon kuntoon.

        Vielä yksi asia: halpiskypärät istuu keskimäärin todella kehnosti, koska (kuten niiden nimityksestäkin voi päätellä) ne on tehty halpismateriaaleista ja - kas, kas - silläkään osastolla ei hyvä ja halpa tuppaa mahtumaan samaan pakettiin.


      • jokin kypärä
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        sinulla ei selvästikään ole mitään faktatietoa väitteidesi takana.

        Lueppas tämä oikein todella tarkasti:
        - MP-kypärän hyväksyntä EU:ssa tapahtuu läpäisemällä ECE22-05 normin mukainen testi. Se tarkoittaa käytännössä pudotuskoetta 30km/h nopeudella tasaiseen, kovaan pintaan. Mukana EI ole (esim.) läpäisykoetta, kuten jenkeissä tai Japanissa, jossa isketään terävä metallikärki kuoreen tietyllä nopeudella. Tätä testiä eivät nämä 50 halpisämpärit järjestelmällisesti läpäise, ja siksi moisia ei saakaan myydä niissä maissa, jotka tuon kokeen vaativat.

        Kuinka ollakaan, meillä on täällä Euroopassa laajat markkinat halvoille kypärille.. kuin on myös useita isoja halpisten valmistajamerkkejä ja -tehtaita. Ettei vaan haiskahtaisi pikku voitelulle EU:ssa, jottei moisia "turhia" lisäkokeita normiin sisällytetäkään!

        Jokaisen sopisi itse tykönään tuumia, onko 30kmh vauhdissa tehdyn kolaritestin läpäissyt kypärä automaattisesti "turvallinen mp-käyttöön".. minulla ainakin on siitä oma vahva mielipiteeni.

        Mutta jokainen toki tyylillään, sekä myös lompakollaan. Pitäkää silti mielessä, että teillä on niitä päitä vain 1kpl, ja sinne pääpiirteittäin ei myydä varaosia, joten sitä ei kannata järjestää kovin huonoon kuntoon.

        Vielä yksi asia: halpiskypärät istuu keskimäärin todella kehnosti, koska (kuten niiden nimityksestäkin voi päätellä) ne on tehty halpismateriaaleista ja - kas, kas - silläkään osastolla ei hyvä ja halpa tuppaa mahtumaan samaan pakettiin.

        kaupparatsu tai sitten sinulla on omakohtaista kokemusta liian kovasta kolhusta. Toisaalta tommonen
        suun soittaminen tuolla oikeassa elämässä tuppaa keräämään niitä kolhuja vähän enemmänkin =)


      • Pertti...
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        sinulla ei selvästikään ole mitään faktatietoa väitteidesi takana.

        Lueppas tämä oikein todella tarkasti:
        - MP-kypärän hyväksyntä EU:ssa tapahtuu läpäisemällä ECE22-05 normin mukainen testi. Se tarkoittaa käytännössä pudotuskoetta 30km/h nopeudella tasaiseen, kovaan pintaan. Mukana EI ole (esim.) läpäisykoetta, kuten jenkeissä tai Japanissa, jossa isketään terävä metallikärki kuoreen tietyllä nopeudella. Tätä testiä eivät nämä 50 halpisämpärit järjestelmällisesti läpäise, ja siksi moisia ei saakaan myydä niissä maissa, jotka tuon kokeen vaativat.

        Kuinka ollakaan, meillä on täällä Euroopassa laajat markkinat halvoille kypärille.. kuin on myös useita isoja halpisten valmistajamerkkejä ja -tehtaita. Ettei vaan haiskahtaisi pikku voitelulle EU:ssa, jottei moisia "turhia" lisäkokeita normiin sisällytetäkään!

        Jokaisen sopisi itse tykönään tuumia, onko 30kmh vauhdissa tehdyn kolaritestin läpäissyt kypärä automaattisesti "turvallinen mp-käyttöön".. minulla ainakin on siitä oma vahva mielipiteeni.

        Mutta jokainen toki tyylillään, sekä myös lompakollaan. Pitäkää silti mielessä, että teillä on niitä päitä vain 1kpl, ja sinne pääpiirteittäin ei myydä varaosia, joten sitä ei kannata järjestää kovin huonoon kuntoon.

        Vielä yksi asia: halpiskypärät istuu keskimäärin todella kehnosti, koska (kuten niiden nimityksestäkin voi päätellä) ne on tehty halpismateriaaleista ja - kas, kas - silläkään osastolla ei hyvä ja halpa tuppaa mahtumaan samaan pakettiin.

        Kuinkahan usein se mahdollinen kuolema on johtunut siitä että on ollut päässä huono potta?
        Olen sitä mieltä että jonkinlainen niskatuki (F1) kypärän kanssa käytettynä suojaisi motoristia parhaiten, sillä kuolinsyy on useinmiten tyyliin niskat poikki, ei siinä silloin potan laadulla ole paljonkaan merkitystä


      • Turo--Inkeri
        Pertti... kirjoitti:

        Kuinkahan usein se mahdollinen kuolema on johtunut siitä että on ollut päässä huono potta?
        Olen sitä mieltä että jonkinlainen niskatuki (F1) kypärän kanssa käytettynä suojaisi motoristia parhaiten, sillä kuolinsyy on useinmiten tyyliin niskat poikki, ei siinä silloin potan laadulla ole paljonkaan merkitystä

        eihän parhaatkaan suojavarusteet auta, jos tulee liian kova äkkipysäys, taikka juuri menee niskat poikki.

        Oma käsitykseni asioista taas on, että useimmiten EI kuitenkaan tule sitä tappavaa äkkipysäystä. En myöskään muista kuulleeni, että niskojen (tai selkärangan) katkeaminen olisi mitenkään erityisen yleinen kuolinsyy kolareissa.

        Ota huomioon, että kypärä suojaa joko hyvin, tai sitten vähän huonommin JO vähän pienemmissä kolareissa... se on varsinkin kovinkovin ikävää, jos se päävammoitta selviäminen on siitä kiinni, kestääkö kypärä ottaa pari kunnon iskua välittämättä voimia aivoihisi asti. Siinä kohti huonolla ja hyvällä kypärällä voi olla aivan ratkaiseva ero.

        Kukaan meistä ei voi ikinä tietää, minkälainen kolari meitä odottaa vaikka heti kun seuraavan kerran lähdemme ajamaan. Siksi on hölmö ajatus varustautua jotain "tietynasteista" kolaria varten; ainoa järkevä tapa on joko unohtaa koko suojavarustus (=ottaa tietoinen riski, näinkin monet varmasti haluaisivat tehdä, vaikka kypärä pakollinen onkin) tai sitten varustautua pahimman varalle.


      • taas turolta potaskaa
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        sinulla ei selvästikään ole mitään faktatietoa väitteidesi takana.

        Lueppas tämä oikein todella tarkasti:
        - MP-kypärän hyväksyntä EU:ssa tapahtuu läpäisemällä ECE22-05 normin mukainen testi. Se tarkoittaa käytännössä pudotuskoetta 30km/h nopeudella tasaiseen, kovaan pintaan. Mukana EI ole (esim.) läpäisykoetta, kuten jenkeissä tai Japanissa, jossa isketään terävä metallikärki kuoreen tietyllä nopeudella. Tätä testiä eivät nämä 50 halpisämpärit järjestelmällisesti läpäise, ja siksi moisia ei saakaan myydä niissä maissa, jotka tuon kokeen vaativat.

        Kuinka ollakaan, meillä on täällä Euroopassa laajat markkinat halvoille kypärille.. kuin on myös useita isoja halpisten valmistajamerkkejä ja -tehtaita. Ettei vaan haiskahtaisi pikku voitelulle EU:ssa, jottei moisia "turhia" lisäkokeita normiin sisällytetäkään!

        Jokaisen sopisi itse tykönään tuumia, onko 30kmh vauhdissa tehdyn kolaritestin läpäissyt kypärä automaattisesti "turvallinen mp-käyttöön".. minulla ainakin on siitä oma vahva mielipiteeni.

        Mutta jokainen toki tyylillään, sekä myös lompakollaan. Pitäkää silti mielessä, että teillä on niitä päitä vain 1kpl, ja sinne pääpiirteittäin ei myydä varaosia, joten sitä ei kannata järjestää kovin huonoon kuntoon.

        Vielä yksi asia: halpiskypärät istuu keskimäärin todella kehnosti, koska (kuten niiden nimityksestäkin voi päätellä) ne on tehty halpismateriaaleista ja - kas, kas - silläkään osastolla ei hyvä ja halpa tuppaa mahtumaan samaan pakettiin.

        Miten ihmeessä tää turo voi vääntää viikkotolkulla aivan puuta heinää.

        Vai ettei jenkeistä saa alle 50 taalalla kypärää.

        No huh huh.

        Turo--Inkeri = hmtt


        Vermossako tää Inkeri asuu.


      • opiksi

    • oli Bieffe päässä, kun lensi asfalttiin. Ilmat meni pihalle, mutta päähän ei tullut mitään.
      Kypärä ei ollut valtavan kallis ja siihen saa varaosia. Kannattaa selvittää just se, saako visiirin ja sen saranoita jälkikäteen.
      Tätä kuitukypärä/polykarbonaattikypärä keskustelua käydään muuallakin, kuin täällä meidän foorumilla, enkä usko, että asetelma on noin kärjistetty, kuin Turo esittää...
      Motorrad-lehden avattavien kypärien testissä polykarbonaattinen Nolan sai jokatapauksessa parhaat arvosanat iskunkestävyydessä/turvallisuudessa.
      Polykarbonaattikypärä on painavampi, minkä vuoksi kisakuskit kai ei käytä sitä. Niskat joutuu radalla kovemmalle, kuin normaaliajossa ja varsinkaan mopoajossa. Em. testissä Nolan sai painosta huonoimman mahdollisen eli 0 pistettä.
      Toisaalta polykarbonaatti on kyllä lujimpia muovilaatuja, josta tehdään mm luodinkestäviä "laseja".
      Vemar ja Airoh olivat huonoiten iskuakestäviä.
      Tässäpä testitaulukko uudelleen;
      http://www.storm-motor.fi/images/Motorrad_2007.jpg

    • tai miksi niitä nyt kutsuisi

      Terve vaan.
      Olen tässä itsekin etsiskellyt hiukka halvempaa kypärää ja sen verran voin omista kokemuksistani kertoa, että ainakaan Helsingin seudulla ei kannata vahingossakaan etsiä halpaa kypärää "isoista mp-kaupoista". Jos sattuu sanomaan sanan halpa myyjälle niin palvelua on ihan turha odottaa (en ole kuitenkaan ihan halpahalli hinnoilla kysellyt)...
      Olisikohan se jonkun sortin luokkaus ko. asiantuntijoita kohtaan jos budjetti ei anna periksi ostaa useamman satasen hintaista kypärää. Jos myyjät olisivat irvistelemisen sijaan edes yrittäneet myydä niitä kypäriä, niin voisin ehkä kehua sinullekin jotain kauppapaikkaa/kypärää, mutta...
      Sen verran voin neuvoakin, että Moposportissa oli jotain hiukka halvempiakin malleja, jotka eivät vaan oikein sopineet minun päähäni.
      Niin eli kypärä on edelleen haussa täälläkin.

      • Turo--Inkeri

        ne mp-kaupan ammattilaiset ei haluaisi myydä sinulle sellaista pipoa, minkä suojaavuutta epäilevät itsekin, ja minkä istuvuus ei todennäköisesti ole parasta luokkaa?

        Olin joskus itse siellä tiskin toisella puolen, ja huvittavin peruste, minkä kuulin ´halpaa kypärää etsivältä´ kun tiedustelin, miksiköhän on tultu moiseen lopputulokseen, ettei parempaa tarvita, kuului:

        KUN MINÄ EN AIO KAATUA.

        Varmaankin aika harva niistä, jotka ovat kaatuneet, ovat oikein aikomalla aikoneet tehdä niin.


      • Onhan sitä joskus kaaduttukin
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ne mp-kaupan ammattilaiset ei haluaisi myydä sinulle sellaista pipoa, minkä suojaavuutta epäilevät itsekin, ja minkä istuvuus ei todennäköisesti ole parasta luokkaa?

        Olin joskus itse siellä tiskin toisella puolen, ja huvittavin peruste, minkä kuulin ´halpaa kypärää etsivältä´ kun tiedustelin, miksiköhän on tultu moiseen lopputulokseen, ettei parempaa tarvita, kuului:

        KUN MINÄ EN AIO KAATUA.

        Varmaankin aika harva niistä, jotka ovat kaatuneet, ovat oikein aikomalla aikoneet tehdä niin.

        Tuoko siis on mielestäsi oikeutus huonolle palvelulle?
        Eikös näissä tapauksissa voisi siististi vaan sanoa, että "ei meillä oikein ole ihan siihen hintaluokkaan sopivaa, mutta tässä olisi tämmönen XXX euroa maksava ja on ihan ok kypärä"? Ellen ole väärin ymmärtänyt niin monikin ihminen saattaa pitää asiallisesta neuvomisesta ja myymisestä enemmän kuin irvistelystä. :)
        Jos meidän kuolevaisten kanssa asioiminen pelottaa/käy hermoille, niin ei ehkä kannata mennä palveluammattiin. Moottoreiden yms. elottomien kanssa on paljon helpompi kommunikoida.


      • Turo--Inkeri
        Onhan sitä joskus kaaduttukin kirjoitti:

        Tuoko siis on mielestäsi oikeutus huonolle palvelulle?
        Eikös näissä tapauksissa voisi siististi vaan sanoa, että "ei meillä oikein ole ihan siihen hintaluokkaan sopivaa, mutta tässä olisi tämmönen XXX euroa maksava ja on ihan ok kypärä"? Ellen ole väärin ymmärtänyt niin monikin ihminen saattaa pitää asiallisesta neuvomisesta ja myymisestä enemmän kuin irvistelystä. :)
        Jos meidän kuolevaisten kanssa asioiminen pelottaa/käy hermoille, niin ei ehkä kannata mennä palveluammattiin. Moottoreiden yms. elottomien kanssa on paljon helpompi kommunikoida.

        huonoa palvelua. Ei tietenkään.

        Mutta näissä mp-alan palveluhommissa vaan on semmoinen erityispiirre, vähän kuten varmaan autokaupassakin, että myyjällä on (tai ainakin pitäisi olla) jonkintasoinen moraalinen vastuu asiakkaansa turvallisuudesta.

        Myyjähän ei tietenkään viime kädessä mahda sille yhtään mitään, jos joku päättää esimerkiksi ajaa täysin uudella GSXR1000:lla ensitöikseen päin tiiliseinää (tapahtui jenkeissä, asiakas selvisi säikähdyksellä, vakuuttamaton mutta liikkeeseen jo maksettu pyörä lunnaiksi). Eikä sille, jos asiakas väen väkisin haluaa suojata päänsä jollain halpiskapistuksella, josta ei tosiasiassa ole siihen tehtävään.

        Mutta jos myyjä tietää, että asiakas ei osaa hallita isoa moottoripyörää (jenkkilän tapauksessa ei tiennyt, asiakas juksasi sen verran) tai ettei asiakkaan haaveissa olevalla hinnalla saa sellaista kypärää, jonka hän tarvitsisi, toki on kaikkien yhteinen etu että myyjä tekee voitavissaan olevan jottei moisia kauppoja tehdä.

        Se, miten moiset asiat saa menemään asiakkaalle "jakeluun" niin, ettei hänelle jää kuvaa tylystä tai muuten kehnosta palvelusta, pitäisi sitten olla myyjän ammattitaitoa. Voin uskoa, ettei se aina toteudu niin täydellisesti.


    • Janperus

      Hei Kaikki!

      Kiitos tähän asti - paljon hyviä vinkkejä tullut. Ja samalla olen hieman alkanut ymmärtää eri materiaalien välisiä asioita etc.

      Toki edelleenkin saa vastailla/ kirjotella, luen innolla kaikki viestit.

      Terveisin,

      Potan metsästäjä

    • no niin

      Osta pojalle kypärä,jonka ostaisit itsellesikin.Kyllä varmaan halvalla saa kohtuullisesti suojaavan kypärän,mutta mukavuudesta joutuu pulittamaan hieman extraa.Et sillee!

      • hyvä kypärä

        Ostin vuosi sitten numeroa liian suuren Shoei Raid II:n, koko L 59/60. Ja rehellisesti sanoen haluaisin sijoittaa hiljaisempaan pottaan, mutta tuo on kyllä riittävän hiljainen kaupunkinopeuksissa. Saat sen halpiskypärän hinnalla 100 e. Kypärä on Keravalla, mutta näin loma-aikana tulen vaikka näyttämäänkin.
        050 387 7258


    • ArcticEli

      väärästä paikasta...
      Kysyt mielipiteitä SKOOTTERIkypärästä ja nuo tuolla ketjussa tapplee siitä mikä on paras moottoripyöräkypärä!!!
      Skootteri ei kulje niin luja kuin oikea pyörä, joten halvempikin kypärä riittää vallan mainiosti.
      törmäykset on lievempiä...ilmavirrat pienempiä...
      Käy katselemassa alan kaupoissa ja kokeilemassa, sieltä kaupasta sä saat asiantuntevaa apua...täältä et....

      • Kokemusta on

        Jos et itse aja lujaa, niin taitaa autot ja muut kulkuneuvot tulla scoottereiden päälle samalla vauhdilla, kuin muidenkin kulkijoiden. Joten osta vaan kunnon kypärä. On halpa eliniän jatkaja.


    • motoristi

      tere minun mielipide on se että kannattaa ainakin 200-350 satsata kypärään oli sitten lapsi tai aikunen

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe