Miten yliopistoissa muut opiskelijat suhtautuu opiskelijoihin, jotka eivät joka bileissä juo alkoholia...? Alkoi vain askarruttaa tällainen kysymys. Itse juon nimittäin todella harvoin, lähinnä ihan terveydellisistä syistä. Pidän kuitenkin juhlimisesta ja illan istujaisista, mutta saatan aivan hyvin olla selvin päin ja minulla on silti hauskaa. Minusta on myös mukavampi tutustua ihmisiin selvin päin. Mikään absolutisti en ole, mutta juon vain jos tekee mieli. Tapajuominen ei oikein istu minun ajatusmaailmaani.
Lähestyn jo 25 ikävuotta, ja jotenkin tuntuu siltä, ettei juominen vain oikein sovi minulle (sitä kun tuli nuorempana ihan tarpeeksi harrastettua)... :) Olisi kiva kuulla ihmisten mielipiteitä...
Biletys
13
4081
Vastaukset
- DInsinööri
Ainakin TTY:llä kyllä väitetään, että opiskelijoille on tarjolla alkoholittomiakin tapahtumia. Käytännössä mielestäni kuitenkin opiskelutovereihin tutustuminen ilman alkoholin käyttöä voi teekkaripiireissä olla huomattavan vaikeaa.
Toisaalta uskoisin, että ns. monialaisissa yliopistoissa tilanne olisi parempi alkoholittomalle opiskelijalle. - lipastolainen
Kirjoituksesi oli melkein kuin minun kirjoittamani. Olen 25 v yliopisto-opiskelija IT-alalta, mutta en teekkari.
Se, miten juomattomaan henkilöön suhtaudutaan, riippuu aivan henkilöistä. Tuntuu, että toisille on todella vaikeaa tajuta, miksi joku ei halua vetää takapuoltaan olalle, toisille taas juomattomuus ei ole mikään ongelma. Käyn itsekin opiskelijabileissä ja hauskaa on, mutta pahimmat juomingit on harrastettu jo nuorempana, joten näin "vanhana" ei enää jaksa. En kuitenkaan ole mikään absolutisti vaan juon pari olutta/siideriä, jos mieli tekee. Onneksi kaverit ovat samanlaisia eli hekään eivät juo paljoa. Näihin kavereihin olen tutustunut pääasiassa opiskelijabileissä. - mitenkään erityisesti
Siis onhan yliopistollakin paljon väkeä, jotka ei juo, ja sitten on ne bilettäjät. Jos olet bileissä selvin päin, niin ehkä joskus aamuyöstä voi käydä tylsyttämään/tuntua liian järkevältä, jos tyypit juoksee nakurallia jossain saunaillassa.
- Firefox.Firefox
Viime syksynä aloitettuani yliopisto-opiskelut en ollut uskoa silmiäni vaikkakin biletystä olenkin harrastunut jo muutaman vuoden. Ensimmäiset pari kuukautta vähintään kerran viikossa suurin osa jengistä veti täysin lärvit ja sitä sitten naureskeltiin kun edes peruskursseista eivät monetkaan päässeet läpi! Itse lopetin tuon bilettämisen nimenomaan tuon parin kuukauden jälkeen ja alkoi varsinainen koulutyöskentelykin sujumaan paremmalla otteella (tosin hylsyjä ei tullut yhtä poikkeusta lukuunottamatta fuksivuonna).
Valitettava marginaaliryhmä vuosikurssiltani jatkoi sitä biletystä sen kerran viikossa koko lukuvuoden ajan ja nyt ihmettelevät miten jaksaisi lukea kesätenttiin terasseiltaan..
Omasta mielestäni tuollainen viinankanssaläträys-ihannointikulttuuri mikä vallalla on erityisesti yo-piireissä ei aja ah niin viisaita ja akateemisia nuoria muuhun kuin alkoholismiin.
Mielestäni vastuullinen opiskelija keskittää jo fuksivuonnaan energiansa pääasiallisesti opiskeluun ja vasta sitten bilettämiseen jos on haluja/aikaa. Eipä tarvitse sitten 5-6 vuoden kuluttua ihmetellä että mihin drinkkiin ne maisterinpaperit jäivät :)- vastauksista.................
Juu opiskelemaan minunkin on tarkoitus lähteä, eikä pelkästään bilettämään. Olen niitä ihmisiä, että en tee muiden ryyppäämisestä mitään ongelmaa, ja ihmettelen, jos joku ihmettelee omaa juomattomuuttani. Mutta kiva tietää, että yliopistoon voi lähteä ihan omana itsenäni:)
- sadkaffmaöda
Et ole nähnyt vielä mitään, jos et ole AMK:ssa (tekniikkaa) opiskellut. Vaihdoin rakennuspuolelta yo:hon (lääkis nykyään), ja siellä tuli montakin kertaa vedettyä viikon ryyppy putki, vielä viikoilla jotka olivat täynnä kokeita. Pakko se oli lähteä baariin kun 10 muuta kurssikaveria melkein pakotti :D
YO:ssa on jäänyt tuo tapa hieman päälle, ja olen huomannut, että se olen juuri minä joka nuo iltamaideat saa nykyään alulle :) Pitäisi varmaan rauhoittua, mutta eipä tuo arvosanoissa hirveämmin näy (vielä) niin mitä väliä.
Parhaat bileet ovat YO vs AMK (meillä tuon niminen) jossa on aivan älyttömästi hoitsuneitejä. Helposti kaatuvat poikittaisasentoon kun mainitsee opiskelevansa lääkäriksi ;) - salmo salar
Itse juhlin ensimmäisenä vuonna aika railakkaasti alkoholin voimalla, mutta yhydestäkään kurssista ei tullut hylsyä. Pari kakkosta kylläkin, mutta loput olivatkin sitten vitosia. Pääaineenani on fysiikka.
Ei yliopistopiireissä mitenkään normaalia enempää kuitenkaan ryypätä. Opiskelijat juovat tutkimusten mukaan jopa vähemmän kuin "normaalit" ihmiset. - salmo salar
salmo salar kirjoitti:
Itse juhlin ensimmäisenä vuonna aika railakkaasti alkoholin voimalla, mutta yhydestäkään kurssista ei tullut hylsyä. Pari kakkosta kylläkin, mutta loput olivatkin sitten vitosia. Pääaineenani on fysiikka.
Ei yliopistopiireissä mitenkään normaalia enempää kuitenkaan ryypätä. Opiskelijat juovat tutkimusten mukaan jopa vähemmän kuin "normaalit" ihmiset.Sen verran vielä, että mitään himolärvejä ei yleensä bileissä vedä kukaan. Raivoraittiitakin löytyy, mutta ei aika moni ottaa yleensä parikolme kaljaa, niin pääsee paremmin vauhtiin. Humalassa(edes pienessä) on kuitenkin yleensä hauskempaa.
- njömh
salmo salar kirjoitti:
Ei yliopistopiireissä mitenkään normaalia enempää kuitenkaan ryypätä. Opiskelijat juovat tutkimusten mukaan jopa vähemmän kuin "normaalit" ihmiset."Opiskelijat juovat tutkimusten mukaan jopa vähemmän kuin
"normaalit" ihmiset."
Njoo. Eihän sillä minusta kauheasti ole eroa, että vetääkö
sitä kaljaa opiskelijabileissä, vai viikonloppuisin.
Itse kävin alkuaikoina usein opiskelijapippaloissa, mutta
sitten en juonutkaan käytännössä lainkaan viikonloppuisin.
Vetäähän moni työssä käyväkin perjantaipullon, tai hyppää
viikonloppuisin ravintoloissa kaljaa kittaamassa. On tietysti
niitäkin, jotka
niiden opiskelijabileiden lisäksi juovat vielä viikonloppuisinkin.
- kirkuna
Itse mulla on kokemusta amk-puolelta ja siellä ei ainaskaan ollut väliä joiko joku vai ei. Tärkeintä on se, että on kivaa. Eihän tässä enää mitään teinejä olla, alkoholiin ei tarvitse koskea jos ei halua. Itse ainakin arvostan enempi sitä ettei juo omasta halustaan kun että yrittäisi väkisin tunkea kurkusta alas!
- kokemusta on....
Kunhan itse ei tee juomattomuudestaan suurempaa numeroa, niin tuskin sitä muutkaan huomaavat. Itse juon joskus -en koskaan paljoa ja yleensä voin olla vaikkapa kuski. Kukaan ei ole katsellut minua nenänvartta pitkin.
Paras oli eräs ilta, kun tuttavani kielsi minua ajamasta autolla (luuli minun juoneen) vaikka olin siemaillut vain alkoholittomia drinkkejä baarissa. Oli hieman ällistynyt kun kerroin että olin sinä iltana raivoraitis. Olen kait syntymähumalassa... - Lauruski
kokemusta on.... kirjoitti:
Kunhan itse ei tee juomattomuudestaan suurempaa numeroa, niin tuskin sitä muutkaan huomaavat. Itse juon joskus -en koskaan paljoa ja yleensä voin olla vaikkapa kuski. Kukaan ei ole katsellut minua nenänvartta pitkin.
Paras oli eräs ilta, kun tuttavani kielsi minua ajamasta autolla (luuli minun juoneen) vaikka olin siemaillut vain alkoholittomia drinkkejä baarissa. Oli hieman ällistynyt kun kerroin että olin sinä iltana raivoraitis. Olen kait syntymähumalassa...Kuulostaa tutulta. Paljon on omasta suhtautumisesta kiinni ja vaikka ekaksi joutuisi omaa juomattomuuttaan selittelemään, niin eipä ne kaverit kauan sitä jaksa ihmetellä -sanoo kokemuksen syvä rintaääni. :)
- mielestä
Ei kyllä pitäisi olla kenelläkään mitään juomattomuutta vastaan, mutta jos jollakin on niin vika ei ei todellakaa ole sinussa. Tosiaan opiskelemaan yliopistoon on tultu eikä vaan ryyppäämään. :) Itse en jaksa enää rajusti juhlia (20v.), ei ole mun juttu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733