Partiosynti

esimerkkinä!

Aikanaan käytiin monet katkerat keskustelut ja neuvonpidot pakkoparannuksineen partion synnillisyydestä. Olin lapsena ja nuorena todellinen luonnon ystävä, olisin halunnut retkeillä ja olla luonnossa. Kaverini (ei vl) olivat kaikki partiossa ja he saivat käydä partioleirillä, nukkua ulkona ja nauttia ohjatusti luonnosta, mutta minulta se paikallisen johtokunnankin taholta kiellettiin.

Mutta, mutta. Myöhemmin tapasin uskovaisia, joille partio ei ollutkaan saarnattu synniksi vaan he olivat saaneet harrastaa sitä koko lapsuutensa ja nuoruutensa edeten esimieheksi saakka. En ollut uskoa korviani! Että toisella paikkakunnalla partio ei ollutkaan synti ja sitä harrastaneet ihmiset olivat ihan yhtä uskovaisia kuin minäkin!

Miten tuollainen on mahdollista? Kuinka toiset pääsevät taivaaseen eri ehdoilla kuin toiset? Miten joillakin armon ansaitseminen voi olla vähemmän työlästä kuin toisilla?

3

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä käsitys

hyvinkin yleinen:

"Miten tuollainen on mahdollista? Kuinka toiset pääsevät taivaaseen eri ehdoilla kuin toiset? Miten joillakin armon ansaitseminen voi olla vähemmän työlästä kuin toisilla?"

Siis armo kuitenkin ansaitaan ! Vaikka fraseologiassa toistellaan kokonaan muuta.

• "kilvoittelemalla"

sööntöjen noudattamisessa. Eli et voi olla vl, jos et noudata kieltoja ja käskyjä vaan sinut erotetaan sekä julistetaan saatanan lapseksi. Mutta mikä logiikka siinä on, että toisilla paikkakunnilla "pyhä henki" eli Ry:n johtokunta on asettanut erilaiset armon ehdot kuin toisilla? Miten parrakas mies voi jossain Ry:llä olla uskovainen mutta toisaalla hönet tuomitaan helvetin matkalaiseksi "rakkauden neuvojen" tahallisesta rikkomisesta.

VL-yhteisössä armo ansaitaan nöyristelemällä ja tekemällä niin kuin paikallinen johtokunta käskee.

• hän olis
        "kilvoittelemalla" kirjoitti:

sööntöjen noudattamisessa. Eli et voi olla vl, jos et noudata kieltoja ja käskyjä vaan sinut erotetaan sekä julistetaan saatanan lapseksi. Mutta mikä logiikka siinä on, että toisilla paikkakunnilla "pyhä henki" eli Ry:n johtokunta on asettanut erilaiset armon ehdot kuin toisilla? Miten parrakas mies voi jossain Ry:llä olla uskovainen mutta toisaalla hönet tuomitaan helvetin matkalaiseksi "rakkauden neuvojen" tahallisesta rikkomisesta.

VL-yhteisössä armo ansaitaan nöyristelemällä ja tekemällä niin kuin paikallinen johtokunta käskee.

Ulkopuoliset usein puhuvat, että johtokunta käskee ja on toteltava! Kuulostaa tyrannilta tuo johtokunta itse en ole johtokunnan toimista ikinä edes kuullut. Kyllä se on omantunnon asia mitä voi tehdä ja mitä ei. Olen tuttavieni kanssa keskustellut ja he ovat kokeneet että eri ihmiset saattavat tuntea eri asiat synteinä ja pääasia onkin puhdas omatunto, eikö vain? Minä voin aivan hyvin harrastaa aerobickiä ja jumppaa, ystäväni ei voi. Me olemme erilaisia ja SRK ei vaikuta elämäämme mitenkään muuten kuin että saamme käydä virkistymässä esimerkiksi suviseuroissa. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe