ongelmia astutuksessa!

haikara123

miten voin auttaa kun koirat eivät oikein osaa hoitaa hommiaan??? uros on narttua pienenpi ja rynkyttää narttua suuhun ja joka paikkaan mutta ei oikeaan. narttu nylpyttää urosta... kun yritän ohjata urosta se jähmettyy eikä tee mitään.

13

4444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

avuksi ketään joka olisi ennekin ollut koirien apuna? Jos itse on ensikertaa tilanteessa, koirat vaistoavat sen ihmisenkin jännityksen ja usein siitä ei silloin tule yhtään mitään.

Toinen avustaja olisi muutenkin hyvä (vaikka et mainitsekaan montako teitä on). Toinen pitää narttua tiukasti paikallaan, nartun takajalkojen taakse kannattaa laittaa joku pieni koroke (vaikka mattorulla) jolloin uros pääsee paremmalle korkeudelle. Uroksen annetaan itse hakeutua ensin nartun selkään ja kun se siitä pääsee vauhtiin, ohjataan urosta varovasti itse kädellä samalla urosta tukien eli ettei se pääse putoamaan nartun päältä ja satuttamaan itseään.

Taitaa olla kokematon uros asialla? Yleensä luonto ajaa tikanpojan puuhun, jotkut antavat vain koirien leikkiä keskenään tarpeeksi kauan.

• Minkä hiivatin takia meidän ihmisten pitää olla aina niin kärkkäästi puuttumassa asioitten kulkuun?Mihin tarvitaan miljoona avustajaa?Minä olen aina hoitanut asian niin että koirat on irti kun on varmistettu ettei narttu ole äkäinen vaan päivä on oikea,sitten kun ollaan jo selässä pidän nartun pannasta kiinni ettei se pääse enää pois itseään vetämään,siinä avustus.Samalla tavalla olen jo nähnyt kymmeniä koiria astutettavan,monissa eri roduissa,pienissä ja isoissa.Koirille on yksi hailea jännittääkö ihminen,koira häiriintyy ihmisen avustamis jutuista.Tämän takia hyvä yleisö sanon,että monilla roduilla on astumisongelmia ihmisen takia,niiltä on vuosia jos ei kymmeniä kielletty normaali astumisrituaali leikkeineen kun molempia pidetään remmissä,pari kolme ihmistä häärää ympärillä,heti jos uros parka yrittää hypätä niin joku tarttuu vehkeestä kiinni.Ei hyvää päivää ja herätys,ei se ole koiralle luonteenomaista käytöstä.Jos narttu taas on joka päivänä niin kiukkuinen ettei anna astua ei moista tule mielestäni väkisin astuttaakkaan.Miksi uros pitää opettaa astumaan?Se on ihan luonnollista että ekoilla kerroilla se haparoi ja joutuu yrittämään useammin,siinähän se oppii.Mikään perustelu ei auta,minä en usko avustamiseen asiassa jonka me kaikki eläimet osaamme kunhan vaan tilaa annetaan.

• terristi

ovat kovasti tuominneet auttamisyritykseni ja heitelty on myös että heti jos on koirilla kokoeroa ollaan teettämässä sekarotuisia.

Nyt sitten, minä en ainakaan ole missään kuullut/nähnyt/lukenut että olisi seropeista kyse, niiden lisätuotantoa kun en itse missään tapauksessa kannata.

Kuitenkin, joissain roduissa uroksen ja nartun kokoero voi olla yllättävänkin iso, eli mielestäni voi siis olla kyse rotukoiristakin. Ainakin omaa narttuamme astutettaessa, nartun takajalkojen alla oli mattokäärö helpottamaan uroksen hommeleita, ihan kokoeroa on ja silti pennuilla on kennelliiton rekisteripaperit.

Toisella rodullani on myös mahdollista olla huimaakin kokoeroa (Uroksilla toivottu säkäkorkeus on 75 - 85 cm ja nartuilla 68 - 78 cm) josta käy ilmi että narttu voi jopa olla isompi kuin uros, eli on mahdollista että narttua voidaan joutua hieman seisottamaan pepa ylämäkeen että uroksella on hieman helpompaa.

Olen siinä samaa mieltä että yleensä luonto tikanpojan puuhun ajaa eli jos vaan mahdollista, kannattaa antaa niiden koirien ensin leikkiä isolla turvallisella alueella.

• mistä on kyse
        terristi kirjoitti:

ovat kovasti tuominneet auttamisyritykseni ja heitelty on myös että heti jos on koirilla kokoeroa ollaan teettämässä sekarotuisia.

Nyt sitten, minä en ainakaan ole missään kuullut/nähnyt/lukenut että olisi seropeista kyse, niiden lisätuotantoa kun en itse missään tapauksessa kannata.

Kuitenkin, joissain roduissa uroksen ja nartun kokoero voi olla yllättävänkin iso, eli mielestäni voi siis olla kyse rotukoiristakin. Ainakin omaa narttuamme astutettaessa, nartun takajalkojen alla oli mattokäärö helpottamaan uroksen hommeleita, ihan kokoeroa on ja silti pennuilla on kennelliiton rekisteripaperit.

Toisella rodullani on myös mahdollista olla huimaakin kokoeroa (Uroksilla toivottu säkäkorkeus on 75 - 85 cm ja nartuilla 68 - 78 cm) josta käy ilmi että narttu voi jopa olla isompi kuin uros, eli on mahdollista että narttua voidaan joutua hieman seisottamaan pepa ylämäkeen että uroksella on hieman helpompaa.

Olen siinä samaa mieltä että yleensä luonto tikanpojan puuhun ajaa eli jos vaan mahdollista, kannattaa antaa niiden koirien ensin leikkiä isolla turvallisella alueella.

MITÄ SE SULLE KUULUU????
        Kirjoittanut: haikara123 10.7.2007 klo 11.42

mitä se sulle kuuluu vaikka yrittäsin astuttaa koiraa ja kissaa???????

• hatam

jos siihen yht´äkkiä ilmaantuisi kolmas osapuoli ja vielä aivan eri sukupuuta.
      Minkälaisia pentuja yrität yleensä tehdä, jos mittasuhteet ovat noin pielessä???
      Taas kerran jotain sekarotuisia, vai???

• haikara123

• hatam
        haikara123 kirjoitti:

niin kovaa huusit jo kirjasinten koonkin puolesta.
        Ihmettelen vain, eikö niitä koiria jo tässä maassa ole tarpeeksi??? Lisää vain tehdään vaikka järkikin sanoo, ettei ne koonkaan puolesta ole sopivia keskenään.

Sitäpaitsi, jos sinulla ei ole puhtaat jauhot pussissa, niin mitä täältä tulet apua kyselemään. Tiedät varmasti, että tällä palstalla ei kovin paljoa tykätä aivan älyttömistä yrityksistä teettää uutta koirarotua.

Vahinkoseropit ovat täysin oma lukunsa.

• mitään "auttamisia"

eli ei tod. tee mitään kun kosketkaan siihen.
      Usein ainakin yhden ihmisen paikallaolo on jo ihan turvallisuussyistä välttämättömyys, mutta jotkut urokset häiriintyy siitä ainoastakin ihmisestä.

Onko kyseessä ensikertalainen uros? Tainarttu? Tai peräti molemmat...?
      Ja jos sinäkin olet vielä ensikertalainen.

Onko päivät nartulla varmasti oikeat? Oletteko uroksen vai nartun reviirillä?

Anna koirien telmiä rauhassa, jotkut tykkää pitkistä "esileikeistä".
      Älä heti ole auttamassa urosta, se saattaa
      onnistua hetken yritettyään. Tietenkin, jos väärästä päästä yrittävät, puutu asiaan.

• haikara123

joo kyllä molemmat ovat ensikertalaisia.. no kyllä se siitä jos luonto suo. kiitos vinkeistä!

• tuli myös hyviä
        haikara123 kirjoitti:

joo kyllä molemmat ovat ensikertalaisia.. no kyllä se siitä jos luonto suo. kiitos vinkeistä!

ohjeita.

Yleensä uros astuu mieluiten omalla reviirillään, mutta astutus voi onnistua hyvin myös ei-kenenkään-maalla.

Jos sulla on tuttu, joka on tottunut näihin tilanteisiin, voisit pyytää häntä avuksi mutta ei sinne samaan huoneeseen koirien kanssa kyllä tarvita vieraita.
        Kun/jos koirat jäävät kiinni pidä narttua aloillaan, joskus ne pyrkii kääntyilemään ja yrittävät päästä irti, jotkut jopa huutavat.
        On tärkeää, että narttu on aloillaan, kunnes uros on irrottautunut. Aikaa saattaa kulua minuuteista jopa tuntiin, enemmänkin.. on hyvin yksilöllistä.

Uusinta voidaan suorittaa seur. tai sitä seuraavana päivänä. Onnea matkaan!

• ainakin

auttoi, kun emännän kanssa näytettiin sille vähän mallia.

• haikara123

täytyykin kokeilla!=)

• haikala1234

Tiedän tän tapauksen ja en kyllä voi suositella.. koirat NIIN erinlaisia. Täysin toistensa vastakohtia!

Kannattais miettiä tarkkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe