Rakentelin ensi kevättä varten tätä, kun naapuri sanoi jotta sileästä laudasta oleva etuseinä on vaarallinen poikasille. Eivät pääsisi ulos aikanansa. Miten on, auttaako emo poikaset ulos. Mitä kokemuksia tai huomioita yleensä olisi teillä telkänpöntön ripustamiseen rannalle.
Telkänpönttö
6
2742
Vastaukset
- on osittain
oikeassa. Jos lauta on sileä, poikasilla on vaikeuksia päästä pöntöstä ulos. Itse tein aikanaan telkänpönttöjä ajamalla käsisirkkelillä matalia uria n. 3-5 cm:n välein etulaudan sisäpuolelle aukosta alaspäin. Tavallinen saha tai kirveskin ajavat saman asian, pääasia, että lauta on karkea.
Emosta ei ole apua poikasten ulossaamisessa, kyllä ne itse pöntöstä tulevat. Tärkeää on vielä, että pöntön alla ei ole teräviä kantoja, joihin poikaset voivat loukkaantua pöntöstä hypätessään. Hyvä olisi, jos poikaset putoaisivat suoraan veteen.- Eetunari
voit oikeassa ollakin. Hyvin mahdollista. Ilman käytännön havaintoja ajattelen teoriassa, että pikkutelkkä hyppää 10 cm , räpyttelee pikkusiivillään painautuen seinää vasten ja räpylöissä on kynnet raapia ja nokalla voi ottaa kiinni jostakin ja vetää itseään ylös. Onkohan sieltä pöntöstä löytynyt niitä kuolleita poikasia ja joku on sitten seurannut vierestä sitä tapahtumaa. Mutta karhennetaan etuseinää toki , on puoli vuotta aikaa.
- pöllönpönttö
Pöntölle olisi ihanteellista että puu olisi vähän etukenoon poikaisilla helppo pästä ulos ja karheasta laudasta
- ungelon naapuri
Olen rakentanut, hoitanut ja huoltanut saroja telkänpönttöjä elämässäni. Lapin sodean jälkeisenä aikana kun ei pohjoiseen saatu kananmunia, telkkä oli tärkeä munan antaja. Pari kolme munaa/pönttö verotettiin ravinnoksi... no se siitä.
Myös laudasta rakennettuja pönttöjö oli jonkun verran. Tärkeintähän pöntössä on se, että siellä on alustamassaa niin paljon, että poikanen pystyy ponnistamaan sinne aukkoon. Tuollainen 20 sm on se matka, jonka telkänpoikanen varmuudella pystyy suorittamaan. Eli etuseinä saa olla sileä, jos se hyppymatka on se 20 sm. Jopa 30 senttisestäkin ovat poikaset kyllä selviytyneet.
Tuohon alkutarinaan liittyen vielä sen verran että Läntinen Lappi ja varsinkin sen pohjoisin osa on vieläkin aluetta jossa talojen pihoissa on huomattavat määrät telkönpönttöjä. Se on jäännettä siltä munienkeruun ajalta. Munia ei tosin enää keräillä, mutta telkkä koetaan vieläkin sellaiseksi "kotilinnuksi", että sitä halutaan auttaa. - pöllönpönttö
Kävin tänään viemässä telkänpöntön rantaviivaan, järven rannalle.Pöntössä on etuseinän sisä pulella semmoinen poikki menevä lista.Olisiko siitä mahdollisesti apua poikaisten päsyssä ulos? Mitä kiinnitys tapaa muuten suositte? Oli ensimmäinen tekemäsni telkänpönttö ikinä, tosin olen tehnyt useita pöllönpönttöjä ja monia tintin pönttöjä.
- pöllönpönttö
Kävin tänään katsomassa helmipöllön pönttöä, niin seillä oli telkän munat. vesistöön siitä on matkaa noin 700 m
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658